Radeon HD 6490M eller Radeon HD 7470M?

Permalänk

Radeon HD 6490M eller Radeon HD 7470M?

Har kollat på två datorer, där den ena har "6 GB DDR3 minne och ett AMD Radeon HD 6490M (1 GB DDR5 dedikerat, upp till 4 GB totalt)", och en i7-processor, och den andra har "6 GB DDR3 minne och AMD Radeon HD 7470M grafik (1 GB DDR5 dedikerat), fast med en i5-processor.
Kommer skillnaden i processorer och grafikkort att göra någon skillnad när man använder datorn, eller är skillnaden bara psykologisk?

Permalänk
Skrivet av CelsiusXP:

Har kollat på två datorer, där den ena har "6 GB DDR3 minne och ett AMD Radeon HD 6490M (1 GB DDR5 dedikerat, upp till 4 GB totalt)", och en i7-processor, och den andra har "6 GB DDR3 minne och AMD Radeon HD 7470M grafik (1 GB DDR5 dedikerat), fast med en i5-processor.
Kommer skillnaden i processorer och grafikkort att göra någon skillnad när man använder datorn, eller är skillnaden bara psykologisk?

Processor, grafikkort och minne gör tre olika saker. De arbetar tillsammans men tyngden ligger olika beroende på användningsområde och specifikt program. Ibland är det heller inte så enkelt som att i7 är snabbare än i5 utan i särskilda fall kan i5 vara snabbast.
För slösurf, skrivbordsanvändande och office-paketet kommer du inte att märka någon skillnad.

Permalänk

Skulle någon av dem klara av BF3?

Permalänk
Skrivet av CelsiusXP:

Skulle någon av dem klara av BF3?

Nej, det skulle starta men du skulle inte kunna spela med någon acceptabel framerate. Det kommer sannolikt att ligga kring 20fps med allt på lägsta i 1024x768. (dock naturligtvis beroende på hur du spelar, single/multi etc.)

Permalänk

Fast de skulle förmodligen klara av de flesta andra, inte lika krävande spel, som Starcraft II, LoL och dylikt?

Permalänk
Skrivet av CelsiusXP:

Fast de skulle förmodligen klara av de flesta andra, inte lika krävande spel, som Starcraft II, LoL och dylikt?

Ja, det mesta jämfört med BF3 är lättdrivet.

Permalänk
Medlem

Ja, eller jag kan inte svära på att starcraft skulle flyta på jättebra, men acceptabelt. Jag skulle valt dator2.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av CelsiusXP:

Fast de skulle förmodligen klara av de flesta andra, inte lika krävande spel, som Starcraft II, LoL och dylikt?

Inte på högsta men sannolikt på medium, åtminstone Starcraft II. Runt 30fps antagligen. Jag vet dock inte exakt hur mycket prestanda LoL drar.

Båda processorer är kompetenta, den ena sannolikt en quad medan den andra en dual. Om så är fallet kommer i7 vara bättre i flertrådat men kan beroende på klockfrekvens bli långsammare i enkeltrådat samt dra mer ström. Det finns dock dubbelkärniga i7 också.

Grafikkorten är i princip desamma, vad jag kan se bara uppdaterat namn/mindre justeringar på 7470. Båda är baserade på samma arkitektur och presterar likvärdigt.

Permalänk

Tror att båda processorerna är Quad-core, fast i5an har högre klockfrekvens om man inte turbokör den andra.

Permalänk
Skrivet av CelsiusXP:

Tror att båda processorerna är Quad-core, fast i5an har högre klockfrekvens om man inte turbokör den andra.

Tror tyvärr inte att det existerar någon quad i5 tilll bärbara datorer. Jag kan ha fel dock. Är modellbeteckningen i5/i7 2xxxm har du en dual, är den däremot 2xxxQM är det quad.

Permalänk

Hittade en annan dator också; en som har ett integrerat grafikkort (Radeon HD 6620g i den 4-kärniga A8-processorn, och en Radeon HD 7670M, den borde ju vara bättre än de andra?

Permalänk
Skrivet av CelsiusXP:

Hittade en annan dator också; en som har ett integrerat grafikkort (Radeon HD 6620g i den 4-kärniga A8-processorn, och en Radeon HD 7670M, den borde ju vara bättre än de andra?

Själva grafikkortet kommer att klara battlefield på Low-medium och starcraft på medium-high. Däremot kommer processorn att vara lite långsammare om det är bärbar vi talar om. Jag törs därför inte svara på hur battlefield kommer att gå då jag inte vet någonting om A8 i just det spelet.

Permalänk

Snabbare än i5an?

Använde mest BF3 som nån form av prestandamätning.

Permalänk
Skrivet av CelsiusXP:

Snabbare än i5an?

Använde mest BF3 som nån form av prestandamätning.

Grafikkortet kommer att vara snabbare i A8 ja, men själva I5 processorn är snabbare än AMD:s alternativ vilket dock främst märks i andra program än spel.

Vet ej vilken budget du har eller krav på storlek etc men det finns en hel del prisvärda i storleken 14tum+ där du kan få både intels processor samt ett grafikkort i klass med AMD:s A8.

Detta kanske kan kasta lite ljus på dina funderingar.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic...

Permalänk

Har en budget på runt 7000 kr, och siktar på 15,6 tum i skärmstorlek.

Kunde inte hitta kombinationen Radeon HD 6620G + HD 7670M, fast den senare klarade sig rätt hyfsat på egen hand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är synd om oss, vi har missat Acern på cdon som kostade 4990 och hade i7 2670QM med ett geforce gt 540m:( nyss kostade den 5.5k på cdon men den togs ur lager nyligen. Med lite tur återuppstår den dock.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w