Permalänk
Medlem

Inkomstförsäkring

Jag skulle vilja be om hjälp med inkomstförsäkring. Jag har ingen i dagsläget och vet inte så mycket om det, en googling visar att det är en djungel! Tips och erfarenheter mottages därför tacksamt. Jag är välutbildad men mitt nuvarande yrke är inte ett dugg akademiskt och ligger under transportarbetareförbundet, jag har dock valt att inte vara med i denna politiska organisation då jag endast vill organisera mig kring arbetet. Annars har jag inget emot ev. förslag på fackförbund.

Jag har precis ansökt om medlemskap i akademikernas a-kassa, men de tillhandahåller inte någon inkomstförsäkring verkar det som. Max ersättning blir strax under 15 000kr i månaden vid arbetslöshet. Jag har en månadslön på 22 800kr ca och med ob-tillägg hade jag förra året en snittlön på 25 000kr. Lönt att försäkra den inkomsten?

Permalänk
Medlem

Om du skulle bli arbetslös skulle du behöva gå från "hem och hus" dvs du klarar inte avbetalningarna/hyran på din a-kassa du skulle få idag, skulle du klara dig om du hade inkomstförsäkring?

Hur eftertraktad är du på arbetsmarknaden? Hur svårt skulle det vara för dig att hitta ett nytt jobb?(Finns det många jobb annonser med dina specifikationer)

Permalänk

Det är ofta billigast att teckna inkomstförsäkring genom att gå med i ett fackförbund, jag har gjort några jämförelser genom åren men håller kvar vid mitt medlemskap i Sveriges Ingenjörer.

Du behöver naturligtvis inte vara med i Transportarbetareförbundet bara för att du jobbar inom den branschen. Det finns säkert något fack som du är kvalificerad till genom din utbildning och som har en politisk agenda som passar bättre in med din egen.

25k är väl ett gränsfall att det ska vara värt att försäkra men om du går upp i lön i framtiden så behöver du inte kolla upp det då istället.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~