Grafikkort till en kontorsdator

Permalänk
Medlem

Grafikkort till en kontorsdator

Datorn existerar redan endast ett grafikkort som fattas

Amd athlon x2 64 4200+
Moderkort asus m2n-sli deluxe ingen integrerad grafik
3gb ram
400watt nätagg
mm.

Denna kommer att användas som kontorsdator av min mor. Används mest till surfning och något skrivprogram kanske film i framtiden inte i nuläget iaf. inga spel.

Permalänk

Du behöver inget grafikkort till en kontorsburk. IGPn räcker även för film.

Permalänk
Medlem

Vad är då det för något? eftersom jag inte är så insatt och noll koll på förkortningar. Sedan antar jag att det ändå är något som inte finns på burken i fråga som jag vill ha ett grafikkort till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Du behöver inget grafikkort till en kontorsburk. IGPn räcker även för film.

Athlon X2 har ingen IGP

TS: Om moderkortet har en integrerad grafikprocessor så behöver du inget grafikkort. Annars är det bara att ta det billigaste du hittar, alla moderna grafikkort klarar av dina användningsområden. Geforce GT430 eller 520 för ca 400-500kr klarar t.ex att hårdvaruaccelerera full HD i en handvändning.

Permalänk
Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Med tanke på övrig hårdvara så skulle ett kraftigt grafikkort vara ganska overkill. Tror att den inbyggda grafiken räcker långt. Om det kommer till komprimerad film så kanske ett grafikkort kan vara användbart.
Jag skulle titta på de ganska billiga korten från en eller två generationer sedan, kanske även ett med passiv kylning om det inte är väldigt trångt kring kortet.
Det är ju inte tänkt att spela på denna typ av kort men det är ju inte vad som är tänkt heller.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare har påpekat, har moderkortet integrerat grafikkort behöver du inget extra, kolla om du har någon VGA eller DVI uttag på baksidan av datorn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kör på ett 5450 som länkades ovan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för alla svar! Har också själv kollat på sådana kort som rekommenderas. Tycker det är lite svårt att veta vad som behövs till vad med dagens datorer..

Nej det finns ingen integrerad grafik på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Med tanke på övrig hårdvara så skulle ett kraftigt grafikkort vara ganska overkill. Tror att den inbyggda grafiken räcker långt. Om det kommer till komprimerad film så kanske ett grafikkort kan vara användbart.
Jag skulle titta på de ganska billiga korten från en eller två generationer sedan, kanske även ett med passiv kylning om det inte är väldigt trångt kring kortet.
Det är ju inte tänkt att spela på denna typ av kort men det är ju inte vad som är tänkt heller.

Finns de ett inbyggt grafikkort på moderkortet? Trådskaparen har inte skrivit vilket moderkort som datorn använder, eller att de finns ett inbyggt grafikkort... så vad får dig att tro att de finns ett inbyggt grafikkort?

Jag rekommenderar samma kort som tidigare i tråden... JME har fraktfritt över 250 kr i helgen... så handla något för en 10 kr utöver kortet. Detta detta kortet var de billigaste som var någolunda mordärnt på prisjakt och dessutom passivt. Utmärkt... Har något liknande i min server.

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4239777&utm_source=...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Athlon X2 har ingen IGP

Nej, men nästan alla AMD moderkort har det.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Finns de ett inbyggt grafikkort på moderkortet? Trådskaparen har inte skrivit vilket moderkort som datorn använder, eller att de finns ett inbyggt grafikkort... så vad får dig att tro att de finns ett inbyggt grafikkort?

Jag antog att det troligen fanns på moderkortet som det ofta fanns på äldre kort till AMD.
Men som jag skrev tidigare så rekomenderar jag ett grafikkort ur de äldre generationerna, gärna passivt. Kändes som det eventuellt var onödigt att länka till svenska nätbutiker då TS har angett Finland som plats
Det borde inte vara så svårt att hitta något kring 300kr i Sverige och då troligen kring 30€ i Finland.
http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=CGAX-5452LI&b=...
Vet inte alls om butiken är bra men priset verkar OK åtminstone.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar igen! Har nu beställt kortet blev ett HD5450

Jo jag brukar använda mig av den butiken även denna gång.