Permalänk
Medlem

Externa Dualscreens på Laptop!

Hejsan, skulle vilja kunna köra mina två 22" skärmar dual på en laptop jag ska köpa. Finns det några laptops som klarar detta?
Om inte, finns det nån annan lösning man kan köra? Det får inte vara för dyrt, och heller inte innehålla VGA (då bildkvalitén försämras eller hur?)

Tack så mycket för all e.v hjälp!

Martin

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Har sett att många dockningsstationer har extra grafikkort inbyggda. Kolla det!

Permalänk
Medlem

Hmm. Okej, men tänkte köpa en begagnad laptop! Så då blir dockningsstation lite svårt... tyvärr.

Tack ändå!!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Hejsan, skulle vilja kunna köra mina två 22" skärmar dual på en laptop jag ska köpa. Finns det några laptops som klarar detta?
Om inte, finns det nån annan lösning man kan köra? Det får inte vara för dyrt, och heller inte innehålla VGA (då bildkvalitén försämras eller hur?)

Tack så mycket för all e.v hjälp!

Martin

Nej, bildkvalitén försämras inte av VGA (eller, ja, det är väl lite av en definitionsfråga..) Däremot kan VGA utsättas för störningar på ett sätt som inte går när man inte behöver använda en analog bärvåg.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Permalänk
Medlem

hp och dell som kan dockas i respektive märkes advanced dock stöder dubbla skärmar. Leta efter en begagnad dell latitude eller hp probook/elitebook.
De har inte bytt dockkontakt sen typ 2009.

Permalänk
Medlem

Matroxlösningen är inte lika bra som en docka med dubble utgångar, datorn ser skärmarna som en och det strular lite.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Borde räcka med en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Borde räcka med en?

Ja, hur tänkte ja

Permalänk
Medlem

Det där lilla externa såg bra. Hur blir det med hårdvaruacceleration, och sådant?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Max upplösning 1280*1024. Ingen dålig upplösning men har man 22" så är det sämre.

Visst försämras kvalitén på bilden via vga men den skillnaden är i princip inte märkbar.

Jag har en äldre hp laptop med docka. I mitt fall så är det grafikkretsen som inte klarar fler än en via extern, men intern + extern fungerar. Då har jag den minst avancerade dockan. Om du i ditt fall inte vill ha resten av fördelarna med en riktig docka så skulle jag kolla på något sådan Usb-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Hejsan, skulle vilja kunna köra mina två 22" skärmar dual på en laptop jag ska köpa. Finns det några laptops som klarar detta?
Om inte, finns det nån annan lösning man kan köra? Det får inte vara för dyrt, och heller inte innehålla VGA (då bildkvalitén försämras eller hur?)

Tack så mycket för all e.v hjälp!

Martin

Alla laptops med grafikkort ur AMD Mobility HD 5000 serien eller högre har stöd för eyefinity. Problemet är utgångar.

Bland nvidia kort har jag inte så stor koll på vilka som stödjer fler än 1 extra skärm, men det går garanterat tyda ut från deras hemsida.

Edit:
En litet förslag. Har ingen aning om budget osv du har. Men http://www.blocket.se/varmland/KAMPANJ_HP_Dator_750_4GB_DVDRW_WIN7_Avbet24m_39524391.htm?ca=7&w=1 kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja. Men är det säkert att det inte blir sämre av VGA då? Mycket sämre alltså...
En lap med VGA + HDMI är ju egentligen det enklaste och vettigaste!

tack för all hjälp alla! <3

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Ja. Men är det säkert att det inte blir sämre av VGA då? Mycket sämre alltså...
En lap med VGA + HDMI är ju egentligen det enklaste och vettigaste!

tack för all hjälp alla! <3

Dock inte säkert att bara för att den har flera utgångar att du kan köra flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Ja. Men är det säkert att det inte blir sämre av VGA då? Mycket sämre alltså...
En lap med VGA + HDMI är ju egentligen det enklaste och vettigaste!

Skulle vilja påstå att det svårt att uppmärksama skillnaden. Den finns men det är inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Hmm. Okej, men tänkte köpa en begagnad laptop! Så då blir dockningsstation lite svårt... tyvärr.

Tack ändå!!

Finns hur mycket dockningsstationer som helst på Blocket för IBM/Lenovo och HP.

Permalänk
Medlem

Det räcker för övrigt med ett intel hd3000 för att köra två 1920*1200 via en advanced dock, du behöver inte eyefinity...

Permalänk
Medlem

vill minnas att nya lenovo datorer med displayport kan driva 2 displayport skärmar i daisy chain

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Tack, då har jag lite alternativ, tack fina ni är, tack tack!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Jag rekommenderar dig att köpa ett begagnat triplehead2go. Har fungerat klockrent och du kan driva tre skärmar ( eller två) med ett stort skrivbord. Alla spel fungerar med eftersom Matrox TH2G simulerar en stor skärm. Kolla mitt galleri som från början drevs av en bärbar.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Har en Matrox DualHead2Go (VGA) på jobbet som driver DS-1700S skärm på en ASUS laptop med VGA/HDMI.

Som tidigare skrivet i tråden så hanterar Matrox adaptern två skärmar som en skärm, vilket är lite irriterande fram tills det att jag hittade Matrox mjukvaran för att styra detta. Nu kan jag dela upp bildytan hur jag vill och använda dom olika "zonerna" för olika ändamål. Fungerar klockrent!

Fungerar också bra i spel och film (Dock så är inte dem skärmar jag använder avsedda för detta så det är dryga 3cm kant mellan skärmarna vilket resulterar i en oerhört irriterande uppdelning utav bilden ifall jag kör något i helskärm över båda skärmarna)

Vad jag har hört är att den digital versionen skall fungera ännu bättre.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Jag framhärdar dock att en advanced dock är att föredra alla dagar framför matroxlösningen. Jag har kört båda i cirka två år, och dockan bara funkar. Vissa program lirar inte bra med matrox mjukvara (BDE studio i mitt fall).
Dock så begränsar det ju valet av laptop lite (till det bättre imho, pro maskinerna är väl värda det högra priset.)

Permalänk
Medlem

Hittade du något bra?

Permalänk
Medlem

Jag har fixat med mina gitarrer, men det kommer, det kommer, skriver i tråden vad det blev

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Hej, efter mycket tänkande har jag kommit fram till att det blir smidigast att köra en skärm, då alla screensets man gör i olika program blir svåra att efterapa på en laptop sedan. Blir dessutom lite stressad av en så stor bildyta (2x22 tum) skärmar, så det att satsa på en 27" tum, och sen slänga upp fönster brevid varandra.

Tack ändå för all hjälp, hoppas tråden kan hjälpa nån annan som sitter i samma sits!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U