Bygga en extern strömbrytare till datorn via PS/2

Permalänk
Medlem

Bygga en extern strömbrytare till datorn via PS/2

Tjena
Jag funderar på att bygga en strömbrytare som jag kan lägga på skrivbordet så att jag slipper sträcka mig efter min något svåråtkomliga knapp som sitter på chassit en bra bit under bordet.

Tänkte först att det hade varit nice att kunna binda en av mina G-knappar på tangentbordet (har G-19) och starta med den, men som jag har förstått så går det inte att boota via USB om inte den har extern strömförsörjning?

Så till min nuvarande fundering.. Om jag tar ett gammalt tangentbord/mus och kapar PS/2-kontakten och sedan kopplar en strömbrytare till 2 utav kablarna (har ingen aning om hur många kablar det är i sladden, men det är ju ganska många stift så det borde vara en del) så borde jag kunna få det att funka.. eller?

Någon som har bra koll på PS/2 kontaken och hur jag ska koppla?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du borde väl kunna ställa in detta i BIOS så att när du t.ex trycker på musen eller tangentbordet så startar datorn? Många klarar nämligen av att ha USB-portarna igång även när datorn är av för just sådanna funktioner så vitt jag vet..

Annars är lösningen i ditt fall enklare att göra som så att man 2 extra kablar som går till moderkortets power knapp som går upp till skrivbordet Väldigt enkel mod att fixa..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Du borde väl kunna ställa in detta i BIOS så att när du t.ex trycker på musen eller tangentbordet så startar datorn? Många klarar nämligen av att ha USB-portarna igång även när datorn är av för just sådanna funktioner så vitt jag vet..

Annars är lösningen i ditt fall enklare att göra som så att man 2 extra kablar som går till moderkortets power knapp som går upp till skrivbordet Väldigt enkel mod att fixa..

Mitt tangentbord är heldött när datorn är av (vet inte om det går att ställa om i bios så att usb ger ström hela tiden?) Har MSI z68 g3

Hur menar du att jag ska koppla 2 kablar till moderkortets powerknapp? där sitter redan chassits power-on och jag vill att den fortfarande ska fungera, vet inte om jag vågar koppla 2 knappar på samma power-on pins..

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och leta efter USB power on inställning.

Man kopplar bara in sig på dom 2 kablarna så har du en till strömbrytare och använder orginalströmbrytaren precis som vanligt. Det enda dom två kablarna gör i chassits power knapp är att när den kortsluta dom = sätter på datorn. Så går liksom inte att tabba sig, då kortslutning resulterar i att datorn startar direkt när du sätter på nätagget eller kopplar in ström från väggen t.ex

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Är du inte rädd för att modda nätagget lite kan du ju koppla in en switch mellan pin 16 och lämplig jordledare på moderkortsconnectorn, eller ännu bättre om du har en hona och en hane över, bygga en adapter med sagda switch och smälla in mellan nätagg och moderkort:

http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml

Kanske inte superprydligt, men det skulle göra jobbet. Vill man göra det på riktigt så får man väl ta reda på hur hållkretsen på ett moderkort brukar se ut och reproducera den också. Själv kör jag bara datorn i standby, och har slagit på wake on usb för tangentbordet

En annan variant är att koppla in en till switch parallellt med chassits powerswitch (förutsatt att originalbrytaren är NO, är den NC får du sätta den nya brytaren på serie). Prydligare, men förmodligen också meckigare, det är väl inte alltid helt lätt att bryta sig in där bakom panelerna och komma åt att löda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är synd att "Power on by USB" inte funkar om datorn är av.. Känner mig inte jättesugen att gå in i datorn och modda då den är helt ny..
Men åter till frågan.. Går det inte att bygga något och koppla in i PS/2 jacket? Man kan ju faktiskt starta datorn med ett PS/2 tangentbord om man har "Power on by PS/2" igång i bios.. Vad skickar tangentbordet för "signal" för att starta datorn? Har läst att man startar den genom att trycka på mellanslag, så att bygga en strömbrytare och få den att agera precis lika dant som space-knappen borde funka eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bruum:

Det är synd att "Power on by USB" inte funkar om datorn är av.. Känner mig inte jättesugen att gå in i datorn och modda då den är helt ny..
Men åter till frågan.. Går det inte att bygga något och koppla in i PS/2 jacket? Man kan ju faktiskt starta datorn med ett PS/2 tangentbord om man har "Power on by PS/2" igång i bios.. Vad skickar tangentbordet för "signal" för att starta datorn? Har läst att man startar den genom att trycka på mellanslag, så att bygga en strömbrytare och få den att agera precis lika dant som space-knappen borde funka eller?

Det kräver att nätaggregatet har stöd för för standby power också, annars går det inte att aktivera tangentbordsstart, men det brukar alla nya nätagg ha så det är lite skumt om ditt inte har det, vissa moderkort har däremot fysiska byglar som stänger av strömmen till usb portarna, kolla om du hittar nån usb power bygel eller liknande.
Det går hursomhelst inte att bara sätta en strömbrytare i ps2 kontakten, men man kan ju ta kommunikationskretsen från ett tangentbord men skippa alla knapparna.
Men det enklaste måste vara att parallellkoppla den normala strömbrytaren med en annan som man placerar bättre, eller så får du se till att alla prylar stödjer att startas från det normala tangentbordet.

Hittade en liknande problematik här http://www.tomshardware.co.uk/forum/258587-12-power-motherboa... det verkar bero på mpderkortet enligt det han mäter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruum:

Det är synd att "Power on by USB" inte funkar om datorn är av.. Känner mig inte jättesugen att gå in i datorn och modda då den är helt ny..
Men åter till frågan.. Går det inte att bygga något och koppla in i PS/2 jacket? Man kan ju faktiskt starta datorn med ett PS/2 tangentbord om man har "Power on by PS/2" igång i bios.. Vad skickar tangentbordet för "signal" för att starta datorn? Har läst att man startar den genom att trycka på mellanslag, så att bygga en strömbrytare och få den att agera precis lika dant som space-knappen borde funka eller?

Nu sitter jag förstås inte direkt med en modern dator, men tidigare brukade väl det där med Wake on USB och PS/2 vara frågan om att resuma från S3 standby i bästa fall.

Men visst, i teorin skulle det gå utmärkt att hålla PS/2-porten spänningssatt med standbyspänningen och låta det trigga en kallboot. Jag tror dock inte jag någonsin stött på ett moderkort som haft den funktionaliteten implementerad, och den skulle i vilket fall som helst kräva extra icke standardmässig hårdvara på moderkortet, vilket ökar tillverkningskostnaden,och som därmed måste kunna motiveras ur ett marknadsperspektiv för att bli realitet. But then again, har aldrig haft behovet av det, och har nog inte testat ens en promille av de moderkort som finns på marknaden, så vem vet, det kanske finns sådana moderkort :>

Som sagt, det idiotsäkra sättet som garanterat funkar som du tänkt dig är att kolla om powerswitchen är NC eller NO, och beroende på det smälla in en till switch antingen parallellt eller i serie med den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Nu sitter jag förstås inte direkt med en modern dator, men tidigare brukade väl det där med Wake on USB och PS/2 vara frågan om att resuma från S3 standby i bästa fall.

Men visst, i teorin skulle det gå utmärkt att hålla PS/2-porten spänningssatt med standbyspänningen och låta det trigga en kallboot. Jag tror dock inte jag någonsin stött på ett moderkort som haft den funktionaliteten implementerad, och den skulle i vilket fall som helst kräva extra icke standardmässig hårdvara på moderkortet, vilket ökar tillverkningskostnaden,och som därmed måste kunna motiveras ur ett marknadsperspektiv för att bli realitet. But then again, har aldrig haft behovet av det, och har nog inte testat ens en promille av de moderkort som finns på marknaden, så vem vet, det kanske finns sådana moderkort :>

Som sagt, det idiotsäkra sättet som garanterat funkar som du tänkt dig är att kolla om powerswitchen är NC eller NO, och beroende på det smälla in en till switch antingen parallellt eller i serie med den.

Det brukar fungera att starta "på riktigt" (kallboot) från tangentbordet bara prylarna är hela och funktionen är aktiverad, ps 2 är mer bekvämt än usb däremot, eftersom datorn ibland startar när andra usb enheter än tangentbordet pratar på bussen.
Brytaren som ska kopplas till moderkortet är NO så det är bara att parallellkoppla om man vill ha flera startknappar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tror jag har hittat en lösning på mitt problem (kanske).. då min bräda har stöd för "Power on from S3,S4,S5 by PS/2 Mouse" tänkte jag att jag kan leta upp en gammal mus med ps2 och använda som startknapp Har en g400 nu (usb) och adapter till ps2 fungerar inte.. Hoppas datorn tycker det är okej med 2 möss ikopplade samtidigt.. Kanske till och med leta upp en kul-mus och plocka ut kulan

Permalänk
Medlem

ja, du kan ha flera möss inkopplade utan problem, liksom tangentbord

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tycker du gör det vansinnigt komplicerat, räcker med en 2ledare som du lägger parallellt med chassits knapp, idiotsäkert.

Sen ska du ha en "slutande" brytare vilket det finns tusentals varianter som är, i stort sett vad som helst fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker du gör det vansinnigt komplicerat, räcker med en 2ledare som du lägger parallellt med chassits knapp, idiotsäkert.

Sen ska du ha en "slutande" brytare vilket det finns tusentals varianter som är, i stort sett vad som helst fungerar.

Kan bara hålla med, du behöver ju inte ens pilla på moderkortet utan kan bara koppla in dig direkt på kontakterna till knappen i chassit.

Annars kan du köpa nått sånt här som är i princip exakt samma sak. (bara att googla namnet, många som säljer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker du gör det vansinnigt komplicerat, räcker med en 2ledare som du lägger parallellt med chassits knapp, idiotsäkert.

Sen ska du ha en "slutande" brytare vilket det finns tusentals varianter som är, i stort sett vad som helst fungerar.

precis det jag menade i min första post!:)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini