Permalänk
Avstängd

Konsten av Stream! :)

Hej,

EDIT: "Konsten ATT streama", herregud! >_<

Jag har aldrig, en dag i mitt liv streamat. Men vad jag förstår så krävs både en hyffsad dator och en relativt bra internet-uppkoppling? Lite beroende på kvalitet, såklart!

Men vad jag undrar är hur det ter sig med bild som skickat ut om jag använder flera "lager"? Om jag har en overlay och en webcam - krävs det "mer internet" för att kunna streama detta eller ska jag nöja mig med bara bilden från spelet?

Jag har en 24/3-lina från Bredbandsbolaget och vet inte ännu exakt hur mycket jag kommer få ut, men vi bodde mer eller mindre granne med "stationen" så vad jag förstod ska det bli ganska bra hastighet.

Jag har också försökt hitta något bra program för detta, men det enda vettiga är väl betalversionen av Xsplit?`

Har ni några andra tips och tankar som kan hjälpa en noob? Har googlat lite men inte riktigt fått svar på mina frågor känner jag.

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StartailAce:

Hej,

EDIT: "Konsten ATT streama", herregud! >_<

Jag har aldrig, en dag i mitt liv streamat. Men vad jag förstår så krävs både en hyffsad dator och en relativt bra internet-uppkoppling? Lite beroende på kvalitet, såklart!

Men vad jag undrar är hur det ter sig med bild som skickat ut om jag använder flera "lager"? Om jag har en overlay och en webcam - krävs det "mer internet" för att kunna streama detta eller ska jag nöja mig med bara bilden från spelet?

Jag har en 24/3-lina från Bredbandsbolaget och vet inte ännu exakt hur mycket jag kommer få ut, men vi bodde mer eller mindre granne med "stationen" så vad jag förstod ska det bli ganska bra hastighet.

Jag har också försökt hitta något bra program för detta, men det enda vettiga är väl betalversionen av Xsplit?`

Har ni några andra tips och tankar som kan hjälpa en noob? Har googlat lite men inte riktigt fått svar på mina frågor känner jag.

Tack!

Jag kan rekommendera Xsplit då det är det jag använder när jag själv streamar. Dock så om du vill ha ett webcam "lager" så får du nog använda något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morpiha:

Jag kan rekommendera Xsplit då det är det jag använder när jag själv streamar. Dock så om du vill ha ett webcam "lager" så får du nog använda något annat.

Men kan man inte ha ett proträtt nere i hörnet i Xsplit? Trodde man kunde det. Vad ska man ha istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StartailAce:

Men kan man inte ha ett proträtt nere i hörnet i Xsplit? Trodde man kunde det. Vad ska man ha istället?

Det går i betalversionen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Det funkar finfint att använda webcam i xsplit, och med 3mbit upload bör du kunna få ut runt 720p i finfin kvalité

Mvh

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Det går i betalversionen.

Visste jag faktiskt inte. Har köpt version så var lite osäker om gratis versionen kunde det.
Sorry ^^

Permalänk
Medlem

stremar i storskala när jag jobbar med det, 100k+ viewers,

Har du 3mbit uppströms, så klarar du _en_ 720p ström om du kör constant bitrate @ 2mbit, det är samma som youtube kör och det brukar se bra ut, använda gärna h264 då du får upp till 4ggr kvaliteten för samma bandbredd gämfört mot t.ex wmv9

täck dock på att för att streama ut över nätet så är det unicast som gäller, dvs varje tittare tar sin "del" av bandbredden, så sänder du i 2mbit, och du får 5tittare så krävs det 10mbit, så det bästa är att relaya allt via t.ex bambuser eller liknande tjänster

flash media encoder är enkelt om du ska använda bambuser, vill du ha flera lager+ effekter så rekomenderar jag vidblaster (kostar väl 1500kr för privat versionen tror jag)

PM om du har frågor

program/tjänster, bara att googla runt på följande

vidblaster
flash media live encoder
windows media encoder
windows expression encoder
avtake cutfour
procaster
quicktime broadcaster
wirecast
Ulivestream

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morpiha:

Visste jag faktiskt inte. Har köpt version så var lite osäker om gratis versionen kunde det.
Sorry ^^

Gick det i en tidigare gratisversion? Tror min kompis gjorde det längre tillbaka. Osäker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

stremar i storskala när jag jobbar med det, 100k+ viewers,

Har du 3mbit uppströms, så klarar du _en_ 720p ström om du kör constant bitrate @ 2mbit, det är samma som youtube kör och det brukar se bra ut, använda gärna h264 då du får upp till 4ggr kvaliteten för samma bandbredd gämfört mot t.ex wmv9

täck dock på att för att streama ut över nätet så är det unicast som gäller, dvs varje tittare tar sin "del" av bandbredden, så sänder du i 2mbit, och du får 5tittare så krävs det 10mbit, så det bästa är att relaya allt via t.ex bambuser eller liknande tjänster

flash media encoder är enkelt om du ska använda bambuser, vill du ha flera lager+ effekter så rekomenderar jag vidblaster (kostar väl 1500kr för privat versionen tror jag)

PM om du har frågor

program/tjänster, bara att googla runt på följande

vidblaster
flash media live encoder
windows media encoder
windows expression encoder
avtake cutfour
procaster
quicktime broadcaster
wirecast
Ulivestream

Tack så jättemycket för det utförliga svaret! Ska se om jag kan googla mig till oklarheter om det är några. <3

Permalänk
Discokungen
Skrivet av StartailAce:

Gick det i en tidigare gratisversion? Tror min kompis gjorde det längre tillbaka. Osäker.

Det stämmer. När det var beta så funkade det. Men det är ganska värt det programmet, om man kör en annan encoder! Helt glömt bort vilken som är bra, men även original så funkar det finfint på min samtidigt som jag spelar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StartailAce:

Gick det i en tidigare gratisversion? Tror min kompis gjorde det längre tillbaka. Osäker.

Dunno. Jag började streama spel osv utan cam. Sen så köpte jag Xsplit typ 1-2 veckor efter att jag bara hade testat streama