Ny SSD! Vad är det som gäller?

Permalänk
Medlem

Ny SSD! Vad är det som gäller?

Hej där!

Funderar starkt på en SSD disk, för att få lite fart i systemet!

Har läst massvis med trådar här, vad som folk rekommenderar och inte. Känner att jag inte riktigt vet vad jag ska köpa ändå.. Har kikat lite på Swec:s senaste test av 120gb modeller vad som finns och så.

Hur är det med de nya Sandforcre kretsarena igentligen? Är dom pålitliga eller inte? Vissa säger att Sandforce är rent skit och de aldrig får det att fungera, usel prestanda osv.. Men Intels nya 520 serie visar raka motsatsen. Dom verkar prestera bra om man får säga så.

Eller ska man kanske köra på någon SSD som har marvell styrkrestar? Plextor M3 Pro i Swec:s test visar ju att marvell kresten fungerar bra ihop med några Toggle kretsar om jag inte minns fel.

Som ni märker så har jag inte så bra koll vad jag ska köpa för något. Det ska i alla fall vara 120gb-160gb. Priset spelar inte så mycket roll.
Dom jag har kikat på är:
http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-desktop-830-se...
http://www.inet.se/produkt/5315090/ocz-ssd-vertex-3-120gb

Så behöver verkligen hjälp med detta! Tack på förhand!

///Nicke

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Som ni märker så har jag inte så bra koll vad jag ska köpa för något. Det ska i alla fall vara 120gb-160gb. Priset spelar inte så mycket roll.

Skippa OCZ om priset inte är det viktigaste.

Tror inte du kommer få problem med Intel, så kolla på 520. Sen skulle jag också kolla på Samsung 830 och Plextor M3 Pro (Corsair Performance Pro är samma hårdvara men med färre uppdateringar på firmware och kortare garantitid).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Storlek>prestanda.
Så länge du håller dig till nyare modeller är det stört omöjligt att märka skillnad mellan "långsamma" SSD'er och "snabba".
Du måste fram med testprogrammen för att avgöra vad som sitter i datorn.
Så prioritera storlek före prestanda.
För om du inte får plats med allt du vill på din SSD är blir ju upplevelsen förstörd.

Permalänk
Medlem

Det verkar som ocz har haft en mängd problem har själv frågat om vertex 3 men ingen har rekomenderat detta. Säkra kort verkar vara samsung 830,crucial m4 och intel 520 och 330.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Om du är orolig för hållbarheten på SSD'n kan du kika här: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Där hårdtestar de diskar tills de går sönder!

Samsung 830 och Crucial M4 verkar vara favoriterna!

Beställde själv en Crucial M4 igår efter att ha följt deras testande ett par veckor.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/4304412/a-data-ssd-510-series-120g...

Där har du tips på en annan som har riktigt bra pris nu, samma krets som i vertex 3

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag kan rekommendera Crucial M4,har en sån och är helnöjd med den!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Entusiast

Intel 320 - Samsung 830 - Crucial M4. Dessa är väl kända för att vara ytterst pålitliga, hade valet varit mitt så hade det utan tvekan ramlat på en utav dessa. Kör förövrigt en Intel 320 för tillfället, mycket nöjd.
Som tidigare nämnt så kommer du inte att märka skillnad mellan " En snabb eller en seg " SSD i vardagligt bruk, det som gör en SSD till just en sådan stor skillnad ifrån en gammal HDD är Access tiden. En HDD på 7200 RPM har i snitt ~16ms access, medans en SSD har 0.1ms, snabb, bra och kortfattad fakta.

Mvh,
Patrik

Felstavning
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skippa OCZ om priset inte är det viktigaste.

Tror inte du kommer få problem med Intel, så kolla på 520. Sen skulle jag också kolla på Samsung 830 och Plextor M3 Pro (Corsair Performance Pro är samma hårdvara men med färre uppdateringar på firmware och kortare garantitid).

Okej, varför inte OZC?

Ja det var dom jag länkade, har kikat på dom!

Skrivet av Svensktiger:

Storlek>prestanda.
Så länge du håller dig till nyare modeller är det stört omöjligt att märka skillnad mellan "långsamma" SSD'er och "snabba".
Du måste fram med testprogrammen för att avgöra vad som sitter i datorn.
Så prioritera storlek före prestanda.
För om du inte får plats med allt du vill på din SSD är blir ju upplevelsen förstörd.

Så ju större SSD:n är desto bättre prestanda?:S
Har du kollat på prestanda siffror, vissa ssd:er dom sägs ha bra skriv prestanda tex, har en kass firmware och skriver riktigt dåligt, så jag tror det visst spelar roll vad för ssd man köper. Så jag skulle nog prioritera prestanda faktiskt! Men jag kommer få plats med allt på SSD:n kommer inte direkt ösa in filmer och program på den! därför jag sa att det räckte med en 120gb-160gb modell

Skrivet av viking99:

Det verkar som ocz har haft en mängd problem har själv frågat om vertex 3 men ingen har rekomenderat detta. Säkra kort verkar vara samsung 830,crucial m4 och intel 520 och 330.

Ja jag läste det efter jag gjort tråden.

Har kikat på dom du nämner. Kör nog hällre på 520 serien isåfall!

Skrivet av Dava:

Om du är orolig för hållbarheten på SSD'n kan du kika här: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Där hårdtestar de diskar tills de går sönder!

Samsung 830 och Crucial M4 verkar vara favoriterna!

Beställde själv en Crucial M4 igår efter att ha följt deras testande ett par veckor.

Nej nej, hållbarheten är jag väll inte så petig med direkt, inte så att jag kommer att proppa den och sitta och bencha!

Får ta och läsa den! Härligt vilka skriv/läshastigheter kommer du upp i? Kör du med ACHI på? Sata 3/6 gbit portar? Skulle vara lite bra och veta vad du får!

Skrivet av lekle:

http://www.inet.se/produkt/4304412/a-data-ssd-510-series-120g...

Där har du tips på en annan som har riktigt bra pris nu, samma krets som i vertex 3

Tackar kikar på den!

Har läst att det kan vara mycket problem just med force disken, bluescreen och liknande ganska ofta?

Skrivet av Macaroney:

Jag kan rekommendera Crucial M4,har en sån och är helnöjd med den!

Härligt! Vad får du för skriv/läs hastighet på den ACHI på/av 3/6 Gbit portar?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Intel 320 - Samsung 830 - Crucial M4. Dessa är väl kända för att vara ytterst pålitliga, hade valet varit mitt så hade det utan tvekan ramlat på en utav dessa. Kör förövrigt en Intel 320 för tillfället, mycket nöjd.
Som tidigare nämnt så kommer du inte att märka skillnad mellan " En snabb eller en seg " SSD i vardagligt bruk, det som gör en SSD till just en sådan stor skillnad ifrån en gammal HDD är Access tiden. En HDD på 7200 RPM har i snitt ~16MS access, medans en SSD har 0.1MS, snabb, bra och kortfattad fakta.

Mvh,
Patrik

Ja, de flesta verkar ju rekommendera dessa!

Nej nej det kanske du har rätt i. Men om man inte använder den till vanligt vardagsbruk. Tex Istället sitter och skriver och läser filmer/media vid närverk till en NAS så känns det som att jag endå vill ha en snabb SSD. Visst alla SSD:er är snabbare än en vanligt HDD men jag. Men vissa SSD:er är också snabbare än andra! Vill inte köpa något som inte presterar. Vill köpa något som presterar vad som sägs att den ska göra. Visserligen gör ingen SSD det men i alla fall nära det vad som sägs den ska leverera om du förstår mig!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Ja, de flesta verkar ju rekommendera dessa!

Nej nej det kanske du har rätt i. Men om man inte använder den till vanligt vardagsbruk. Tex Istället sitter och skriver och läser filmer/media vid närverk till en NAS så känns det som att jag endå vill ha en snabb SSD. Visst alla SSD:er är snabbare än en vanligt HDD men jag. Men vissa SSD:er är också snabbare än andra! Vill inte köpa något som inte presterar. Vill köpa något som presterar vad som sägs att den ska göra. Visserligen gör ingen SSD det men i alla fall nära det vad som sägs den ska leverera om du förstår mig!

Köp en plextor då?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Som sagt så funderar jag på massa olika, behöver lite mer kött på bena innan jag bestämmer mig det är därför jag vill ha lite förslag, vad som är dåligt och bra med de olika ssd:erna

Men plexor disken är nog ett alternativ, får kolla på lite mer recensioner!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min nya OCZ Vertex 4 256gb.
Var tvungen o koppla ur intel 320 160gb pga för mycket problem (frysningar,ej stöd för S.M.A.R.T.)med X79 chipset.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag är nöjd med min nya OCZ Vertex 4 256gb.
Var tvungen o koppla ur intel 320 160gb pga för mycket problem (frysningar,ej stöd för S.M.A.R.T.)med X79 chipset.

Skönt! kör nog på 120 gb modellen isåfall!

Har du några siffror på vad för skriv/lös hastighet du har?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Skönt! kör nog på 120 gb modellen isåfall!

Har du några siffror på vad för skriv/lös hastighet du har?

Det är hans moderkort/chipset som är buggigt, inte 320-disken.

OCZ har haft flest procent RMA av alla tillverkare, nu kanske Vertex 4 är bättre men den är ändå ganska otestad.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är hans moderkort/chipset som är buggigt, inte 320-disken.

OCZ har haft flest procent RMA av alla tillverkare, nu kanske Vertex 4 är bättre men den är ändå ganska otestad.

Helt rätt att det är X79 sata rapid....drivern som inte är kompatibel med intels ssd.

Här är testet när hela systemet är stabilt nu:

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är hans moderkort/chipset som är buggigt, inte 320-disken.

OCZ har haft flest procent RMA av alla tillverkare, nu kanske Vertex 4 är bättre men den är ändå ganska otestad.

Okej, jag kör inte med x79 så det är nog inga problem med det ifall jag köper en 320

Skrivet av jorgen69:

Helt rätt att det är X79 sata rapid....drivern som inte är kompatibel med intels ssd.

Här är testet när hela systemet är stabilt nu:

http://img440.imageshack.us/img440/3661/asssdbenchataoczverte...

Uploaded with ImageShack.us

Det där duger gott och väl va? 120gb modellen kanske inte får lika bra resultat eftersom den är mindre men vertex 4 verkar vara ett bra alternativ det också!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Corsair Force GT 120Gb för ett tag sedan och problemet som Corsair hade med blåskärmar och dylikt var på Force Series 3 om jag inte minns fel. Detta felet var dock enbart på de tidiga utgåvorna av denna modell.

Ruskigt snabba är dem kan jag säga och inte så farligt dyra heller. Force Series 3 kör på äldre Sandforce-kretsar än vad GT gör så ska du köpa Corsair så är GT ett riktigt bra köp.

Kingston HyperX går inte av för hackor den heller. Detsamma gäller Intel men de är desto dyrare.

Permalänk
Inaktiv

Har själv en OCZ agility 3 och den verkar stabil än så länge, Kör på Intel , bättre kvalitet för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acinoxyx:

Köpte själv en Corsair Force GT 120Gb för ett tag sedan och problemet som Corsair hade med blåskärmar och dylikt var på Force Series 3 om jag inte minns fel. Detta felet var dock enbart på de tidiga utgåvorna av denna modell.

Ruskigt snabba är dem kan jag säga och inte så farligt dyra heller. Force Series 3 kör på äldre Sandforce-kretsar än vad GT gör så ska du köpa Corsair så är GT ett riktigt bra köp.

Kingston HyperX går inte av för hackor den heller. DetsImma gäller Intel men de är desto dyrare.

Härligt! Jag tror jag läste det här om dagen, men vissa får extremt låga bench resultat med gt:n och vissa får riktigt bra, kan kanske ha något med achi och göra? Kör du med ahci på?

Skulle vara nice ifall du fik fram några siffror på hur din pressar också

Skrivet av Pontus9400:

Har själv en OCZ agility 3 och den verkar stabil än så länge, Kör på Intel , bättre kvalitet för pengarna

Okej, men tror jag har uteslutit vertex 3 vid det här laget, har sett många som har förr dom att gå stabila men ingen vidare prestanda på det.. :/

Ja det lutar nog kanske mot det heller en 830 från samsung

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acinoxyx:

Köpte själv en Corsair Force GT 120Gb för ett tag sedan och problemet som Corsair hade med blåskärmar och dylikt var på Force Series 3 om jag inte minns fel. Detta felet var dock enbart på de tidiga utgåvorna av denna modell.

Ruskigt snabba är dem kan jag säga och inte så farligt dyra heller. Force Series 3 kör på äldre Sandforce-kretsar än vad GT gör så ska du köpa Corsair så är GT ett riktigt bra köp.

Kingston HyperX går inte av för hackor den heller. Detsamma gäller Intel men de är desto dyrare.

GT hade samma problem som Force 3 (det är samma kontroller), den har bara fungerat bra för de flesta sedan firmware 1.3.3. Intel 520 är snabbare, stabilare och har längre garanti (fast är lite dyrare).

Skrivet av NiCkArN:

Det där duger gott och väl va? 120gb modellen kanske inte får lika bra resultat eftersom den är mindre men vertex 4 verkar vara ett bra alternativ det också!

Vertex 4 verkar snabb (i alla fall 256MB och 512MB-modellerna) och har lång garanti. Dock, om du köpte Vertex 2 vid releasen så var det stor risk att du fick problem, blåskärmar utan fungerade fixar och sen dataförlust. Om du köpte Vertex 3 vid releasen så var det stor risk att du fick problem, blåskärmar utan fungerade fixar och sen dataförlust. Jag hade inte köpt Vertex 4 vid releasen efter det... Läste att några klagade på att den tog lång tid att starta upp (så den hittades inte i BIOS utan att man fick boota om en gång), men svårt att säga om det är ett vanligt problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

GT hade samma problem som Force 3 (det är samma kontroller), den har bara fungerat bra för de flesta sedan firmware 1.3.3. Intel 520 är snabbare, stabilare och har längre garanti (fast är lite dyrare).

Vertex 4 verkar snabb (i alla fall 256MB och 512MB-modellerna) och har lång garanti. Dock, om du köpte Vertex 2 vid releasen så var det stor risk att du fick problem, blåskärmar utan fungerade fixar och sen dataförlust. Om du köpte Vertex 3 vid releasen så var det stor risk att du fick problem, blåskärmar utan fungerade fixar och sen dataförlust. Jag hade inte köpt Vertex 4 vid releasen efter det... Läste att några klagade på att den tog lång tid att starta upp (så den hittades inte i BIOS utan att man fick boota om en gång), men svårt att säga om det är ett vanligt problem.

Har inte haft några problem med min Vertex 4 256gb än iaf.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vertex 4 verkar snabb (i alla fall 256MB och 512MB-modellerna) och har lång garanti. Dock, om du köpte Vertex 2 vid releasen så var det stor risk att du fick problem, blåskärmar utan fungerade fixar och sen dataförlust. Om du köpte Vertex 3 vid releasen så var det stor risk att du fick problem, blåskärmar utan fungerade fixar och sen dataförlust. Jag hade inte köpt Vertex 4 vid releasen efter det... Läste att några klagade på att den tog lång tid att starta upp (så den hittades inte i BIOS utan att man fick boota om en gång), men svårt att säga om det är ett vanligt problem.

Tack för infon! Det känns ju som att det är problem med alla SSD:er på nått sätt i alla fall!

Kanske får utesluta Vertex 4 då den hade några dippar i Swec:s test, ioförsig så hade samsungs 830 det också. Ska man ändå kanske köra på en Corsair GT 120gb? Eller är det de gamla sandforcekretsarna i den? Är den pålitlig nog?

Skrivet av jorgen69:

Har inte haft några problem med min Vertex 4 256gb än iaf.

Okej! Hur presterar den då? Det är ungefär det jag vill veta i det här läget, vet ungefär vilka SSD:er som är någolunda pålitliga!

Drog ihop en lista av dom SSD:er! http://www.inet.se/kundvagn/visa/1766161/2012-05-06

Vill veta era tankar om just dom, vilken ska jag köra på? Har mest funderat på att köra på Corsair:s GT och Samsungs 830 men även intel:s eftersom många säger att den är pålitlig!

Ni får gärna säga vad som är dåligt och vad som är bra med just den disken ni rekomenderar!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Crucial M4 har bästa pris-, prestanda- och pålitlighetskombination av alla verkar det som. Billigast av alla per volymenhet om man räknar bort OCZ just nu.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Vill du ha bäst prestanda, välj plextor M3pro. Vill du ha bäst pris/prestanda välj Crucial M4. Enkelt, elegant, smidigt!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Välj en OCZ om du vill ha bäst prestanda, samtidgt bra stabilitet. Eller en Samsung SSD om du vill ha bra pris samtidigt för prestandan samtidigt som det är en hårddisk man kan lita på.

Permalänk
Medlem

SSD:er är fortfarande små spädbarn inom teknologin dom har alla ett eller flera problem det man ska leta efter vilken av alla har MINST problem.
Bag själv kör på två Force gt och rekommenderar dom INTE.
Massa blåskärmar väldigt ofta däremot väldigt bra prestanda.
Det jag kan rekommendera är crucial M3 nu när dom fixat 5000h byggen och Samsung 830

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiCkArN:

Hej där!

Funderar starkt på en SSD disk, för att få lite fart i systemet!

Har läst massvis med trådar här, vad som folk rekommenderar och inte. Känner att jag inte riktigt vet vad jag ska köpa ändå.. Har kikat lite på Swec:s senaste test av 120gb modeller vad som finns och så.

Hur är det med de nya Sandforcre kretsarena igentligen? Är dom pålitliga eller inte? Vissa säger att Sandforce är rent skit och de aldrig får det att fungera, usel prestanda osv.. Men Intels nya 520 serie visar raka motsatsen. Dom verkar prestera bra om man får säga så.

Eller ska man kanske köra på någon SSD som har marvell styrkrestar? Plextor M3 Pro i Swec:s test visar ju att marvell kresten fungerar bra ihop med några Toggle kretsar om jag inte minns fel.

Som ni märker så har jag inte så bra koll vad jag ska köpa för något. Det ska i alla fall vara 120gb-160gb. Priset spelar inte så mycket roll.
Dom jag har kikat på är:
http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-desktop-830-se...
http://www.inet.se/produkt/5315090/ocz-ssd-vertex-3-120gb

Så behöver verkligen hjälp med detta! Tack på förhand!

///Nicke

Var skeptisk till Intel 520 till en början. Nu kör jag två 240gb i raid0 och är så äckligt nöjd att det borde vara straffbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känner mig själv tveksam till OCZ efter att ha varit inne på deras firmwaresida. Har en OCZ Synaps som iofs gör jobbet, men deras firmware...njaaa. Blev nästan lite rädd när jag såg vad som gäller vissa av deras modeller.

När det gäller Octane och Petrol modellerna är det en "Destructive flash" http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Petrol_/

SSD Firmware Updates and Tools for OCZ Vertex 3, Vertex 3 Max IOPS, Agility 3, Solid 3, RevoDrive 3, RevoDrive 3 X2 and Synapse
*CURRENT FIRMWARE RELEASE is v2.22

Updating the firmware from the toolbox is not supported when Windows is running off the drive you are trying to update.

-Toolbox will not update a primary system drive (e.g. drive letter "C:"). You must run Windows from another drive and then update your SSD using Toolbox.

Min Adata 120GB S510 funkar alldeles utmärkt, likväl som min Crucial M4 64GB efter uppdatering som fixade 5000h buggen.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"