MSI R7970 Lightning -minirecension och tankar

Permalänk
Medlem

MSI R7970 Lightning -minirecension och tankar

Jag har lyckats sätta klorna i ett msi R7970 Lightning som jag nu tänkte skriva några rader om.

Det första intrycket jag fick av förpackningen var hyfsat bra, mycket info om till och med de minsta detaljerna och vilket jobb som ligger bakom det hela.
-man ser att det här är för de inbitna entusiasterna.

Det här kortet är då av den högre prisklassen och du får punga upp runt 5100:- i dagsläget.
Men man får vad man betalar för, det här kortet är som inget jag har lekt med tidigare.
PCI Express 3.0 x16, 4 displayport och 2 DVI-anslutningar med många anslutningsmöjligheter till.

Kortet har ALLT man kan tänka sig för extrem överklockning, kortet har msi's ”militairy class III”-certifiering vilket betyder att de använder komponenter testade vid extrema förhållanden, temperaturshocker, vibrationstester, värme, kyla, fuktighet och allt sånt. Då det är just dessa förhållanden som råder vid överklockning med tex. Flytande kväve så är det utmärkt.

Kortet kommer med något som kallas ”GPU-Reactor” vilket är en liten extra PCB med 8 stycken
”Tantalum-capacitatorer”, denna gömmer sig under det blåa plasthöljet på bilden ovan. Detta ska ge mer plats på kortet och ge en bättre och stabilare upplevelse.

Kortet presterar otroligt bra och stabilt, alla spelen flyter på som aldrig förr och som vanlig användare tror jag aldrig att man kommer att stöta på något problem med det här kortet. Kylningen funkar bättre än förväntat med sina dubbla fläktar, troligtvis då kortet är det första tillverkat med 28nm teknologi som sänker värmeutvecklingen avsevärt.

kom gärna med frågor så skall jag besvara dessa efter förmåga.

Kan även länka till Prisjakt för att göra det enklare för er som är intresserade: R7970 Lightning

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hur mycket kan du överklocka detta monster då?
Den har väl extra ström o.s.v.....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

jag har inte haft tid att riktigt leka med det än tyvärr, men sen saknar jag en del hårdvara och annat för att leka loss på riktigt, skulle behöva någon kopparpott och lite sånt men jag återkommer när jag har lekt lite med det

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja se lite siffror
t.e.x BF3 oklockat och sen klockat.

Sen hur högt det klarar att blir klockat utan att brinna upp

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk

Spännande dock ser man inte alls på det att det är någon vidare kvalite i kylaren, ser väldans plastig ut, och såg faktiskt ut som om du hade skrivit "Twin Frozr" på den med en silverpenna xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Spännande dock ser man inte alls på det att det är någon vidare kvalite i kylaren, ser väldans plastig ut, och såg faktiskt ut som om du hade skrivit "Twin Frozr" på den med en silverpenna xD

sorry för den lågupplösta bilden! ville inte att bilderna skulle ta upp hela sidan
http://i.imgur.com/YmXnFh.jpg den här är lite högre upplöst!

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Skulle gärna vilja se lite siffror
t.e.x BF3 oklockat och sen klockat.

Sen hur högt det klarar att blir klockat utan att brinna upp

hehe, min hårdvara skulle inte göra kortet rättvisa i dagsläget, kortet sitter i en annan uppsättning än den jag har i signaturen!

men jag ska se vad jag kan göra, återkommer senare

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Skrivet av kvickenZ:

sorry för den lågupplösta bilden! ville inte att bilderna skulle ta upp hela sidan
http://i.imgur.com/YmXnFh.jpg den här är lite högre upplöst!

Okej såg ju lite bättre ut Tycker dock fortfarande fläktarna skriker billig plast och ser ut som att "Twin Frozr" är påskrivet med kylpasta eller nått xD

Är säkert ett mycket bra kort, tycker bara det ser väldigt billigt ut xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej såg ju lite bättre ut Tycker dock fortfarande fläktarna skriker billig plast och ser ut som att "Twin Frozr" är påskrivet med kylpasta eller nått xD

Är säkert ett mycket bra kort, tycker bara det ser väldigt billigt ut xD

det kanske ser så ut i bilder, men man måste nog alltid testa att hålla något i händerna, kan lova dig att det här skriker byggkvalité!

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk

Jag är också väldigt nyfiken på hur det klockar med originalkylaren och hur pass bra det presterar i Bf3. Har själv funderar väldigt länge om jag ska köpa just 7970 lightning.

Du har inte 3 skärmar så du kan testa bf3 i Eyefintiy (5760x1080) ?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

gud, jag har så många andra saker för mig just nu. jag kan säga såhär, prestandan i BF3 är underbar. Ultra flyter på finfint!
så fort jag finner lite tid så ska jag testa lite OC, i promise.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Skrivet av kvickenZ:

gud, jag har så många andra saker för mig just nu. jag kan säga såhär, prestandan i BF3 är underbar. Ultra flyter på finfint!
så fort jag finner lite tid så ska jag testa lite OC, i promise.

Skulle väl vara spännande med lite FPS mätningar, då "finfint" betyder 30FPS avg för vissa och 75FPS avg för andra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/45721-msi-radeon...

här var ett bra prestandatest med siffror och flytande kväve och allt sånt.

hårdvaran jag har i burken kortet sitter i kommer inte göra kortet rättvisa.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Avstängd

Under 1300mhz är dåligt med ett lightning IMO.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

jag kan påpeka att ni kan följa mig för fler recensioner när de kommer

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

Zomg Iron man graffe, powercore.
Riktigt fint graffe

Permalänk
Medlem

Är den tyst?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

jo den är faktiskt rätt tyst, jag sitter med öppet chassi och störs inte ett dugg av det.
de dubbla fläktarna jobbar inte direkt så hårt för att hålla det svalt om man kör på stock-clocks iaf

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W