trasigt graffe vad att köpa

Permalänk

trasigt graffe vad att köpa

jag upptäckte först idag att mitt 6970 är trasigt kylaren har lossnat från pbc´n, fläkten från kylaren i sin tur.

har ju som bekant fått lägga ut massa penkisaar på uppgradering+skärm.
Så min ekonomi är inte i sin bästa sits så vad rekommederas som är likvärdig/bättre än ett 6970 fabriksklockat då.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

De beror på vad du har råd att lägga ut på grafikkort.

Ett GTX 580 eller ett HD7870 är de närmaste idag. Men de är ca 3000 kr du får punga ut. Annars är de nog begagnat som gäller om du vill ha likvärdig eller bättre prestanda till lägre pris.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ett gtx 560 ti 448 är några få procent långsammare och billigt, är dock på väg bort från marknaden.

Permalänk

synd 7970 är så dyr det vore en bra ersättare, 7950 vet jag inte nånting om men den klarar väl inte av skyrim,bf3 som 7970 gör?

här en bild på vad jag menar

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

jo för tusan :D. klocka lite så wiips så

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

synd 7970 är så dyr det vore en bra ersättare, 7950 vet jag inte nånting om men den klarar väl inte av skyrim,bf3 som 7970 gör?

Du kan ju överclocka den till samma prestanda gissar jag på, men jag är fel person och fråga hur man överclockar grafikkort.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad på bilden som lossnat..?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Är gpun sönder eller bara kylaren?
Annars kanske det funkar med något sånt här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=810303
Eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=938426

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Förstår inte vad på bilden som lossnat..?

om du tittar på kontakterna så ser du glappet nåt har lossnat när det går att "klämma" ihop kortet

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

om du tittar på kontakterna så ser du glappet nåt har lossnat när det går att "klämma" ihop kortet

känns som kylare har lossnat från själva grafikkortet medans fläkten/fläktarna sitter kvar på kylaren

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Är kortet helt dött eller är det bara "skönhetsfel" ?

Förstår inte heller riktigt hur du lyckas åstadkomma denna skada.

SweC postade ju en fin jämförelse mellan NViDiA och AMD och microstuttering, kan vara en vettig faktor att ta med om du nu kommer att slänga in ännu ett kort framöver.

Men behöver du ett bums så ligger ju GTX580 rätt bra till i prestanda/krona. Mitt 560 Ti är i klenaste laget, visst det går att spela allt i dagsläget men det blir mycket tweakande med inställningar innan det flyter på bra.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte en eftermarknads kylare eller varför inte lämna in den?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

datorn BSOD en massa innan jag märkte att kortet inte var som det ska, om du skulle kolla på ditt GTX560 och ta det i handen skulle du märka att kortet "delar" sig vid strömkontakerna? eller skulle det vara stumt
mitt är allt annat än stumt det är nåt som lossnat varför skulle det annars gå klämma ihop på baksidan, kännso som halva kortet delat sig som en sko som limningen ahr gått på då delar ju sig skon framtill.
svårt att förklara men ska posta fler bilder´
när den väl bsod:de så ville den itne alls in i windows så ajg kopplade loss allt skulle ända ssd dikens kontakt till en intel 6gb.
det var då jag märkte att kortet inte riktigt var ok

kolla pilarna så ser ni hur mycket glapp det är, när jag köpte mitt NZXT H2 chassi hade jag väldiga problem emd den tjocka ström kabeln för moderkort, då "bändes" graffet lite snett i slotten, men sedan gick det till sig tänkte inte mer på det men när jag märkte att jag kunde "putta" på kortet när jag bytte plats på sata kabeln, det var då ajg insåg nåt var fel med grafikkortet.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Skulle uppskattas om du delade upp texten lite, och sorterade ut bokstäverna

OT: Kan ju kanske fixas med ny kylare

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk

gtx560ti i sli är det att ens fundera på?
som ersättare menar jag?
Asus GTX580 DC II nånting hur klarar det sig i dagens spel?
märkte att HD7950 hade det tufft mot GTX 580

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

ja vad fan ska man köpa för graffe för att få igång burken och lira spel i 1920x1080 med nya skärmen

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Ett 580 är kanske det mest prisvärda grafikkort du kan köpa idag, här har du ett med en mycket bra kylare http://cdon.se/hemelektronik/msi_n580gtx_twin_frozr_iii%252foc-17508353. Använd koden SWEC1205 så får du dessutom 5% rabatt.

Annaras kommer ju GTX 670 den 10:e och skall prestera bättre än 7970 men till ett lägre pris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

jepp gtx670 sk abli intressant att se vad den presterar men nog är väl gtx580 bättre än hd6970?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Jo ett 580 är bättre än ett 6970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Hur kan sånt där hända? Är kortet så känsligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

jag upptäckte först idag att mitt 6970 är trasigt kylaren har lossnat från pbc´n, fläkten från kylaren i sin tur.

har ju som bekant fått lägga ut massa penkisaar på uppgradering+skärm.
Så min ekonomi är inte i sin bästa sits så vad rekommederas som är likvärdig/bättre än ett 6970 fabriksklockat då.

Lite luddigt skrivet. Istället för att köpa ett nytt kort, varför inte bara köpa en ny kylare?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av Waste:

Lite luddigt skrivet. Istället för att köpa ett nytt kort, varför inte bara köpa en ny kylare?

för att jag ej vet om nåt är skadat under kylare/fläkt, när jag tex skulle spela BF3 var ATIxx32DLL felande modul oavsett drivare så var orsaken den samma, sedan blåskärmade datorn med system service exception vad fanken det nu betyder, en massa program bara la av omstar på omstart. mm mm
så till slut tog jag loss grafikkortet och den är jätteskum.
om jag visste hur jag lägger ut film jag tagit med en mobil på YT så skulle ni se det me jag kan dessvärre inte sånt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legopappa:

för att jag ej vet om nåt är skadat under kylare/fläkt, när jag tex skulle spela BF3 var ATIxx32DLL felande modul oavsett drivare så var orsaken den samma, sedan blåskärmade datorn med system service exception vad fanken det nu betyder, en massa program bara la av omstar på omstart. mm mm
så till slut tog jag loss grafikkortet och den är jätteskum.
om jag visste hur jag lägger ut film jag tagit med en mobil på YT så skulle ni se det me jag kan dessvärre inte sånt

Det kanske överhettas på grund av att kylaren inte sitter ordentligt.

Permalänk

Kolla priset på detta grafikkort. Lätt prisvärt ifall man råkar ha råd

http://cdon.se/hemelektronik/sparkle_geforce_gtx580_guru_hdmi...

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

för att jag ej vet om nåt är skadat under kylare/fläkt, när jag tex skulle spela BF3 var ATIxx32DLL felande modul oavsett drivare så var orsaken den samma, sedan blåskärmade datorn med system service exception vad fanken det nu betyder, en massa program bara la av omstar på omstart. mm mm
så till slut tog jag loss grafikkortet och den är jätteskum.
om jag visste hur jag lägger ut film jag tagit med en mobil på YT så skulle ni se det me jag kan dessvärre inte sånt

Eftersom kortet inte har funnits i mer än tre år förutsätter jag att du har garanti på det. Lim som släpper är helt klart ett garantiärende, så skicka in den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Eftersom kortet inte har funnits i mer än tre år förutsätter jag att du har garanti på det. Lim som släpper är helt klart ett garantiärende, så skicka in den!

Beror väl lite på hur mycket våld han har använt när han böjde kortet som han skrev tidigare, men jag tycker nog att han bör försöka få det på garanti ändå.

Permalänk

kortet är köpt på komplett 2010 tror jag så garanti är nog inte giltigt längre.
jag stoppade i kortet i datorn installerade chipset drivare lan drivare samt catalyst 12.4 startade windows update.
BSod en efter den andra i olika situationer ibland hannd en inte ens in i windows innan den blåskärmade nån va om:
clocl interrupt not recieved in time...
jag fattar inget om de där, minnena kördes igår i memtest inga fel där, trodde först att nån sata port var dålig men inte 2-3 uppdaterat Fw i min agility 3.

PS
kollade GA´s hemsida garanti då ska man kontakta stället man beställde ifrån, och komplett har väl inte mer än ett år på grafikkort och GA verkar inte bättre?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Ok
ett scenario, kan cpu´n vara felande(måndags ex) och skapa blåskärmar fläkten vet jag är felande den snurrar ibland och iblnad inte men när den snurrar håller tempen sig på bra nivå varmast 95grader men itne länge för stängde av direkt.

Scenario 2 byter grafikkort installerar om windows och den fortsätter blåskärma vad göra då?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

Är garantin gången och du är osäker på ett kylarbyte så är ett nytt grafikkort ett glasklart val. Som jag skrev tidigare så är GTX 580 eller HD7870 bra val att ersätta ditt HD6970. Men har du råd så kör på ett GTX 680.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Är garantin gången och du är osäker på ett kylarbyte så är ett nytt grafikkort ett glasklart val. Som jag skrev tidigare så är GTX 580 eller HD7870 bra val att ersätta ditt HD6970. Men har du råd så kör på ett GTX 680.

Gtx680 då får jag sälja min mtb
Men ett gtx580 har jag råd med via cdon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]