Burken låter äckligt högt, vad måste införskaffas?

Permalänk
Medlem

Burken låter äckligt högt, vad måste införskaffas?

Hej!

Som topic lyder så har jag en burk som låter som fan och jag undrar ifall man kan göra något åt saken eller om det är helt kört? Byggde ihop en dator åt morsan med ett Define R3 chassi + FD fläktar och den är knäpptyst. Datorn i fråga har följande specs:

Chassi: ..........................Lian-Li Lancool PC-K62 inklusive medföljande fläktar
CPU-kylare: ....................Noctua NH-D14
GPU:............................. Sparkle GeForce 460 1GB OC i SLI
PSU: .............................Corsair TX 650W 80+
HDD:..............................Samsung Spinpoint F3 x2 och Intel 320 SSD

Funderar på ifall det är fläktarna som låter och man kanske borde byta ut dem? Eller är det chassit som är för luftigt och släpper ut oljud? Den har ju ändå en "öppen" topp..

Permalänk
Medlem

Den ända som kan svara på var ljudet kommer ifrån är du, öppna upp burken ock lyssna till att börja med.

Annars kanske GPUn behövs rengöras från damm och du kan ju alltid skaffa en fläkt kontroller. Dina 2HDDs kanske surrar en del med.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Låter det under load eller jämt?
Gissar på att det är grafikkortet som låter mest om det är i load

Permalänk
Medlem

Spelar hon mkt, din mamma? annars kanske ett passivt grafikkort och en passiv/halvpassiv nätdel kunde vara nått? ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankman:

Hej!

Som topic lyder så har jag en burk som låter som fan och jag undrar ifall man kan göra något åt saken eller om det är helt kört? Byggde ihop en dator åt morsan med ett Define R3 chassi + FD fläktar och den är knäpptyst. Datorn i fråga har följande specs:

Chassi: ..........................Lian-Li Lancool PC-K62 inklusive medföljande fläktar
CPU-kylare: ....................Noctua NH-D14
GPU:............................. Sparkle GeForce 460 1GB OC i SLI
PSU: .............................Corsair TX 650W 80+
HDD:..............................Samsung Spinpoint F3 x2 och Intel 320 SSD

Funderar på ifall det är fläktarna som låter och man kanske borde byta ut dem? Eller är det chassit som är för luftigt och släpper ut oljud? Den har ju ändå en "öppen" topp..

Stanna varje fläkt för sig så märker du om det är fläktarna. Förmodligen till grafikkorten men kanske även nätaggsfläkten om agget får jobba hårt under spelande.

Men som de andra var inne på, är det både under load och idle eller bara under load?

Ja hur som, stanna fläktarna en efter en med något tillhygge, försiktigt försiktigt!
Sen byte du fläktar, fixar fläktmotstånd alternativt byter hela kylaren beroende på vad som behövs.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

När jag byggde ihop min senaste dator så köpte jag allt förrutom grafiken på min första beställning. Byggde ihop allt och sa "Wow! Mitt system är ljudlöst i min HAF X låda".. Sen la jag i mina 2x 6970 och ljudlösheten försvann. Med andra ord: Banditen när det kommer till ljudnivå nuförtiden är nästan alltid grafiken. Du kan se till att rengöra dammfiltret till psut däremot.

En sak att tänka på är att undvika att de två grafikkorten inte ligger precis vid varandra, så att du bara har en minimal luftspalt mellan de två, så att de undre kortet har lite tyngre att andas. Så har du lite mellanrum mellan PCI-express slotsen försök att hålla dem isär lite.

En sak till jag skulle fundera på är att lägga hårdisken på botten av buren, sen dra ut de oanvända hårdiskhållarna för att ge lite mer luft mot grafiken. Kan man lägga fast en fläkt på hårdiskburen förresten? Kanske vore värt att prova det. Sen så skulle jag eventuellt lura på att lägga fast en fläkt vid de understa 5,25 platserna för att hinka mer luft mot grafiken.

Som du kanske märkt går alla mina tankar runt att hiva så mycket luft som möjligt mot grafiken, så att ettriga GPU fläktarna skall hålla sig lugna.

Såg det här klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=slcr3kxFxOQ

Du behöver ju inte göra ljusshow! Men han har typ gjort det jag skulle göra. Bort med slädar, och en fläkt till i fronten. SSD disken behöver inte ligga i nån hårdiskbur, har slängt SSDs med dubbelhäftande tejp bak på min moderkortsplåt

EDIT: Hepp! Du kan även fundera på att hänga upp dina snabbspinnande hårdiskar i 5,25 platser. Finns guides för det och då blir de tysta som fiskar. På det viset kan du eventuellt hiva ut hårdiskburen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Spelar hon mkt, din mamma? annars kanske ett passivt grafikkort och en passiv/halvpassiv nätdel kunde vara nått? ..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte den datorn han hade problem med
Den han byggde åt sin mor är knäpptyst skrev han ju, detta är en annan dator.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som om jag får ta och isolera fläkt efter fläkt för att kolla var ljudet kommer ifrån. Datorn låter i stort sett lika mycket i idle som i load, möjligen lite mer i load. Funderar på att byta chassi men jag vet inte om jag orkar med allt bök att byta chassi så är det någon som vet ifall byte av chassi gör någon skillnad? Eller är det komponenterna som gör det mesta av oljudet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ankman:

Hmm, verkar som om jag får ta och isolera fläkt efter fläkt för att kolla var ljudet kommer ifrån. Datorn låter i stort sett lika mycket i idle som i load, möjligen lite mer i load. Funderar på att byta chassi men jag vet inte om jag orkar med allt bök att byta chassi så är det någon som vet ifall byte av chassi gör någon skillnad? Eller är det komponenterna som gör det mesta av oljudet?

Beror ju på, det kan vara någon chassifläkt som är halvkass och låter som ett as, eller så kan det vara grafikortsfläkten etc. etc. etc.

Stoppa alla var för sig försiktigt med ett finger så märker du när det tystnar, då har du hittat boven.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

det är rätt många som gnäller på att tx650w (v2?) är väldigt högljudd, i övrigt så håller jag med om att grafikkorten låter värst i överlag (har själv sparkle 460 men bytte ut kylaren direkt så vet inte riktigt hur de låter), testa utan dem först.

Permalänk
Medlem

Sparkle GTX 460 OC är väl referenskylare och du har dom i SLI? det är garanterat en av korten som går på 80% fläkthastighet och gör oljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

det är rätt många som gnäller på att tx650w (v2?) är väldigt högljudd, i övrigt så håller jag med om att grafikkorten låter värst i överlag (har själv sparkle 460 men bytte ut kylaren direkt så vet inte riktigt hur de låter), testa utan dem först.

mitt TX agg är ljudlöst.. det som låter mest i hela mitt system är mina noctua fläktar på 20db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Det är inte den datorn han hade problem med
Den han byggde åt sin mor är knäpptyst skrev han ju, detta är en annan dator.

Han skrev ju "tx650 nätagg och gtx460 SLI" låter mer spel än "mamma-dator" om man får generalisera..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog också gissa på grafikkorten. Däremot så har jag lite erfarenhet av fläktarna på NH-D14 och personligen tycker jag de kan vara lite störande om de går i maxfart. Har du någon motståndsadapter för att sänka hastigheten inkopplad på dem?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Komponenrerna är det som väsnas, inte chassit. Testa chassifläktarna däremot, stoppa dem och se till att ingen gnisslar på. Lätt att olja en chassifläkt vid behov. Sanningen är den att en gamingdator har svårt att konkurrera med en häldämpad surfdator ljudmässigt.

Grafik med tripleslot kylare tenderar att vara tystare, för framtida uppgraderingar. Finns tripleslotkylare att köpa till om du vill ha lite projekt.

Permalänk
Medlem

Har nu prövat att isolera fläkt för fläkt och jag märkte inte av något nämnvärt minskning på ljudnivån. Jag provade till och med att stoppa båda fläktarna på grafikkorten men ljudnivån låg i princip på samma nivå. Fattar inte var problemet ligger...

Permalänk
Medlem

NH-D14 är inte tyst utan motstånd.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

fläktkontroll

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Han skrev ju "tx650 nätagg och gtx460 SLI" låter mer spel än "mamma-dator" om man får generalisera..

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske ska ta och läsa TS inlägg igen då du verkar ha missförstått hela tråden.

TS: Jag har ägt liknande nätagg och det låter mycket i load. Dessutom skulle jag slå ett slag för att dina kort du har i SLI pumpar på bra när du spelar.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Ska prova det där med fläktmotstånd när jag har tid, men tvivlar på att det hjälper särskilt mycket då jag testade att bara ha CPU-kylaren igång. Angående GPU:n så låter de lika mycket, idle som i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Du kanske ska ta och läsa TS inlägg igen då du verkar ha missförstått hela tråden.

TS: Jag har ägt liknande nätagg och det låter mycket i load. Dessutom skulle jag slå ett slag för att dina kort du har i SLI pumpar på bra när du spelar.

/S

Du har rätt, jag läste lite snabbt.. Två ggr dessutom.. Hsh, det är ju nätagg och GPU i den listan, som låter mest... Har ett tx jag med, det är inte tyst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Den ända som kan svara på var ljudet kommer ifrån

Den ÄNDA som kan svara på detta:

http://www.youtube.com/watch?v=6DrRE1LDY_U

Sry för offtopic all.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Du har rätt, jag läste lite snabbt.. Två ggr dessutom.. Hsh, det är ju nätagg och GPU i den listan, som låter mest... Har ett tx jag med, det är inte tyst...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bli så ibland, men du har rätt, nätagget är inte tyst om man jämför. Jag är inte den som är kräsen på ljudnivåer direkt, men det är markant skillnad på Corsair agget och mitt nuvarande NZXT.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Inaktiv

Det är därför jag kör ett passivt nätagg. Nu är det grafikkortet som låter mest precis därefter cpu-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Den ÄNDA som kan svara på detta:

http://www.youtube.com/watch?v=6DrRE1LDY_U

Sry för offtopic all.

http://www.youtube.com/watch?v=RFZrzg62Zj0

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det är därför jag kör ett passivt nätagg. Nu är det grafikkortet som låter mest precis därefter cpu-kylaren.

Eller så kör man AX serien från corsair

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simme300:

Eller så kör man AX serien från corsair

Ett sådant har ingen chans mot ett Super Flower med platina cert

http://www.super-flower.com.tw/products_detail.php?class=2&sn...

Äger ett ett själv och fasen vad tyst och effektivt det är!

Permalänk

Det kan ju vara så att dina chassifläktar är kopplade direkt till PSU'n och inte genom moderkortet vilket gör att dom snurrar för fullt hela tiden

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och se till att din CPU-fläkt går på Silent-profil.
Koppla ur alla chassifläktar (mindre fläktar väsnas mycket).
Nöjd? Kolla så temps är OK, annars kopplar du in valfri fläkt tills du får önskat resultat.

Alternativt skaffa en fläktkontroller till chassifläktarna.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro