Permalänk

Vad räcker 150w till?

Vad räcker 150w till? Hade tänkt mig en Ivy i5 och ett mitx moderkort, är det tillräckligt med 150w nätagg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Vad räcker 150w till? Hade tänkt mig en Ivy i5 och ett mitx moderkort, är det tillräckligt?

grym titel, ville bara kommentera det. Vet ingenting om din fråga.

Permalänk
Medlem

Tja värsta ivy modellerna har ju en TDP på 95w, faktiska förbrukningen ligger dock betydligt lägre, runt 60 watt enligt AIDA.
Så ja 150w räcker och blir över för en IB dator.
Det begränsar såklart urvalet något om du ska ha ett diskret grafikkort, men jag antar att du vill köra med det inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tja värsta ivy modellerna har ju en TDP på 95w, faktiska förbrukningen ligger dock betydligt lägre, runt 60 watt enligt AIDA.
Så ja 150w räcker och blir över för en IB dator.
Det begränsar såklart urvalet något om du ska ha ett diskret grafikkort, men jag antar att du vill köra med det inbyggda.

Det är Sandy Bridge som ligger på 95W. Ivy top modellerna kör på max TDP 77W.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

En dator utan externt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det är Sandy Bridge som ligger på 95W. Ivy top modellerna kör på max TDP 77W.

de var ju det han skrev..

ska funka fint med 150w om du tänker köra väldigt få komponenter, lite bättre om du skriver allt ditt 150w agg ska orka driva så vi får en bättre uppfattning

Permalänk
Medlem

Frågan är varför du vill ha en så kraftfull CPU i en dator med 150W nätagg? Ska du ha den som HTPC är det ren waste of money, till speldator för klent med grafikprestanda, som server också lite överdriven kraft och nätagget är begränsande för diskarna.

Så sitter du och arbetar med kraftfulla bildbehandling/ljud/videoredigeringsprogram i soffan hemma? En workstation gynnas ju inte på något sätt av storleken om man inte har extrem brist på plats och en enda möjligheten till en dator är ett ITX-moderkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

de var ju det han skrev..

ska funka fint med 150w om du tänker köra väldigt få komponenter, lite bättre om du skriver allt ditt 150w agg ska orka driva så vi får en bättre uppfattning

Nej. Det var inte det han skrev, han skrev att Ivy Bridge har 95W TDP men att de oftast drar runt 60W. Det är skillnad, inte för att det har någon som helst relevans, ville bara poängtera att vissa individer borde läsa bättre innan de kommenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

de var ju det han skrev..

ska funka fint med 150w om du tänker köra väldigt få komponenter, lite bättre om du skriver allt ditt 150w agg ska orka driva så vi får en bättre uppfattning

Ummm nej.. läs igen. Han skrev:

Citat:

Tja värsta ivy modellerna har ju en TDP på 95w

Som är inkorrekt då deras max TDP är 77w. Men som sagt. Det ska funka med gott om marginal.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tja värsta ivy modellerna har ju en TDP på 95w, faktiska förbrukningen ligger dock betydligt lägre, runt 60 watt enligt AIDA.
Så ja 150w räcker och blir över för en IB dator.
Det begränsar såklart urvalet något om du ska ha ett diskret grafikkort, men jag antar att du vill köra med det inbyggda.

Skrivet av ParasiteX:

Det är Sandy Bridge som ligger på 95W. Ivy top modellerna kör på max TDP 77W.

Och när blev TDP intressant gällande val av nätagg?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Och när blev TDP intressant gällande val av nätagg?

Sedan alltid. Gissa vad effekt blir till?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Och när blev TDP intressant gällande val av nätagg?

Jag bara korrektade honom på TDPn.
Men TDP är som sagt själva värmen som CPUn producerar. Men det brukar ge en någorlunda generell ide över ström-förbrukningen av processorn.
Typ 80% av TDPn brukar vara en enkel tum regel att gå över, när man behöver snabbt gissa ut ström-förbrukning på en CPU.
Det är naturligt vis ingen exakt vetenskap. Men är en bra ide att räkna lite högt på watten ändå, så man får lite extra marginal.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Och när blev TDP intressant gällande val av nätagg?

Energi = värme..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Ummm nej.. läs igen. Han skrev:

Som är inkorrekt då deras max TDP är 77w. Men som sagt. Det ska funka med gott om marginal.

Dom stämplar lådorna med TDP 95 watt:) För man inte ska bli förvirrad:)
Alla drar ju inte 77Watt, för dom brukar vara lata nog att hela serien får samma TDP.
Men nog om det.

Vad behöver du en I5 på så lite watt till?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1772332/trollish hade tänkt mig den här. Ska köra Linux därav inget externt grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag bara korrektade honom på TDPn.
Men TDP är som sagt själva värmen som CPUn producerar. Men det brukar ge en någorlunda generell ide över ström-förbrukningen av processorn.
Typ 80% av TDPn brukar vara en enkel tum regel att gå över, när man behöver snabbt gissa ut ström-förbrukning på en CPU.
Det är naturligt vis ingen exakt vetenskap. Men är en bra ide att räkna lite högt på watten ändå, så man får lite extra marginal.

Blir effekten över en vad som helst 100W, kommer även värmen att motsvara 100W.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Blir effekten över en vad som helst 100W, kommer även värmen att motsvara 100W.

Fast processorerna brukar aldrig nå i närheten av deras max TDP endån. Så att räkna från 80-90% av max TDP brukar ge rätt så bra resultat, av vad CPUn drar vid load.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Blir effekten över en vad som helst 100W, kommer även värmen att motsvara 100W.

Jaha? Så all energi blir värme med 100% verkningsgrad? Varför har vi inte CPUer i elementen istället?

Dessutom, om all energi blir värme, hur utför processorn uträkningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Jaha? Så all energi blir värme med 100% verkningsgrad? Varför har vi inte CPUer i elementen istället?

Dessutom, om all energi blir värme, hur utför processorn uträkningar?

Därav anledningen till andra uppvärmningslösningar än direktverkande el. En värmepump idag ger <2x mer värme / W än ett vanligt el-element

Viss energi försvinner säkert i elektromagnetisk strålning, dock väldigt försumbar. Du kan kika lite här http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

För övrigt så är jag osäker på om chassit är lämpligt utan en tredje-parts kylare lik Schyte Shuriken http://www.inet.se/produkt/5321946/scythe-big-shuriken-ii
Skulle nog även ha satt in några (80mm?) fläktar på sidan av chassit som får tuffa på väldigt låga varv för att få lite cirkulation, annars kommer den mest att blåsa runt luften kring CPU'n.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Jaha? Så all energi blir värme med 100% verkningsgrad? Varför har vi inte CPUer i elementen istället?

Dessutom, om all energi blir värme, hur utför processorn uträkningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Drygt 100%, (i slutändan) eftersom det är den "orenaste" formen av energi. Om man har eluppvärmt hus/lägenhet (utan värmeväxlare) skulle man lika gärna kunna köra massa strömkrävande komponenter istället. I t.ex. min lägenhet (28 kvm) ökar temperaturen ca 5 grader om jag har på datorn jämnt, jämfört med om jag inte har det. Det är t.ex. därför facebook bygger serverhall i Luleå och inte i södra Sverige. Processorn utför beräkningar genom öppningar och stängningar av transistorer och det blir alltid effektförluster när detta händer, som visar sig i form av värme. Allt detta finns på wikipedia. Kan rekomendera dig att kolla där.

Hoppas du inte trollar.

Edit: Nån annan hann före.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av simme300:

grym titel, ville bara kommentera det. Vet ingenting om din fråga.

O vad fan va fel på hans trådtitel? Fan så mycket bättre än de flesta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

150w? En finfin HTPC med Llano, E-350/E-450 självklart finns det massor mer, men allt beror på vad du ska ha datorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Fast processorerna brukar aldrig nå i närheten av deras max TDP endån. Så att räkna från 80-90% av max TDP brukar ge rätt så bra resultat, av vad CPUn drar vid load.

Det är helt rätt. TDPn är ju alltid en överdrift för att tredjepart skall kunna konstruera tillräckliga kylare. Just det som är bra med att räkna TDP när man ska välja nätaggregat, då vet man att man får med marginal.

Skrivet av CHmat:

Jaha? Så all energi blir värme med 100% verkningsgrad? Varför har vi inte CPUer i elementen istället?

Dessutom, om all energi blir värme, hur utför processorn uträkningar?

-Upptäckte att rallyreavan91 över mig förklarade.-

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jaha? Så all energi blir värme med 100% verkningsgrad? Varför har vi inte CPUer i elementen istället?

Dessutom, om all energi blir värme, hur utför processorn uträkningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är därför man sätter en kylare(vilket man kan se som ett element) på en CPU.

Du frågar på fel sätt.
När cpu'n beräknar så blir den varm, därför behövs det någon sorts kylning på den för att den inte skall överhetta pga beräkningskraften, svagare processorer blir mindre varma än dom kraftigaste.. makes sense?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Skojar ni eller?
*TDP =\= strömförbrukning
*All energi blir INTE värme
*En verkningsgrad på 100% är praktiskt taget omöjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Skojar ni eller?
*TDP =\= strömförbrukning
*All energi blir INTE värme
*En verkningsgrad på 100% är praktiskt taget omöjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde nog läsa på...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_huvudsatser

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Du frågar på fel sätt.
När cpu'n beräknar så blir den varm, därför behövs det någon sorts kylning på den för att den inte skall överhetta pga beräkningskraften, svagare processorer blir mindre varma än dom kraftigaste.. makes sense?

(För att förtydliga)

Detta pga. att svagare CPUer innehåller en färre mängd transistorer än de kraftfullare. Hade det funnits super-transistorer med 0% effektutveckling (0% förlust) hade vi inte behövt några kylare.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

(För att förtydliga)

Detta pga. att svagare CPUer innehåller en färre mängd transistorer än de kraftfullare. Hade det funnits super-transistorer med 0% effektutveckling (0% förlust) hade vi inte behövt några kylare.

Och för att förtydliga ytterligare så kan man ju säga att dessa supertransistorer inte heller skulle dra någon ström. Det är ju endast spänningar som går mellan max (logisk 1:a) och 0 (logisk 0:a) som uppfattas som signaler i ett digitalt system. Alla strömmar är ju antingen så kallade läckströmmar som egentligen oönskade samt små små strömmar som behövs för att ladda upp en 1:a. Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att alla transistorer är som små kondensatorer som kopplas till och från)

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Hjälpsam

Till TDP diskussionen, ned TDP är inte en exakt vetenskap men ger en rimlig uppskattning om hur mycket ström processorn kan tänkas dra som mest.

Till OP, strunta i hur många watt PICO PSU't gan ge totalt och titta på 12v linan istället och hur många Ampere den kan ge. Jag hade föredragit åtminstone 7A (dvs 7A x 12V = 84W) då det är huvudsakligen processorn som drar på 12V linan. Räcker antagligen med 5A men då närmar man sig gränserna lite.

Vidare när du kikar på IB processorer, titta på S och T versionerna som drar mindre ström

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Skojar ni eller?
*TDP =\= strömförbrukning
*All energi blir INTE värme
*En verkningsgrad på 100% är praktiskt taget omöjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Sa inte att all energi blir värme eller att 100% verkningsgrad uppnås på något sätt.

När energi förbrukas i en sak så omvandlas den oftast till en annan sak, mestadels värme, men även till annat, men värme framförallt, nämn något som inte alstrar värme när det förbrukar energi.

Skrivet av Rixxz:

(För att förtydliga)

Detta pga. att svagare CPUer innehåller en färre mängd transistorer än de kraftfullare. Hade det funnits super-transistorer med 0% effektutveckling (0% förlust) hade vi inte behövt några kylare.

Givetvis
All energi omvandlas dock alltid till någon annan form.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini