Höjt pris efter köp

Permalänk
Medlem

Höjt pris efter köp

Köpte nu i helgen 2st kingston hyperx 240gb på cdon för 1990kr/st, men så kollar jag nu på dems hemsida så har dem höjt priset på dem till 2995kr/st och kollar man på prisjakt så har det lägsta priset på dem legat som lägst runt 2800kr.
Har redan direktbetalt dem och undrar dem då var det någon bugg på dems hemsida så den visade fel pris och kan dem häva köpet eller kräva mig på pengar om det var fel?

http://cdon.se/hemelektronik/kingston_hyperx_240gb_ssd_r%3a55...

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Skrivet av JanneJa:

Köpte nu i helgen 2st kingston hyperx 240gb på cdon för 1990kr/st, men så kollar jag nu på dems hemsida så har dem höjt priset på dem till 2995kr/st och kollar man på prisjakt så har det lägsta priset på dem legat som lägst runt 2800kr.
Har redan direktbetalt dem och undrar dem då var det någon bugg på dems hemsida så den visade fel pris och kan dem häva köpet eller kräva mig på pengar om det var fel?

http://cdon.se/hemelektronik/kingston_hyperx_240gb_ssd_r%3a55...

Dom klan inte kräva dig på mer pengar.
Antingen får du dom för priset du har betalt, eller så får du dom inte alls, utan får tillbaka pengarna du betalat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
99:e percentilen

I det här fallet har de inte rätt att häva köpet, då det pris du betalade inte var orimligt lågt. Hade du köpt dem för t ex 200 kr styck hade det varit en helt annan sak. De kan dock häva köpet ändå, och då blir det svårt för dig att göra något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

CDON brukar vara jättebra med hanteringen av saker som denna, så jag tror och hoppas för din skull att du får dem till priset du betalade.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt de har rätt att häva det, då de säkerligen reserverat sig mot "tryckfel", men jag tvivlar på att de verkligen skulle göra det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Var det inte CDON som sålde något tangentbord för typ 14kr eller så ?

Min kompis köpte iallafall 14 stycken, och fick dom för det priser vet jag, så du får med högsta sannolikhet dom för det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

I det här fallet har de inte rätt att häva köpet, då det pris du betalade inte var orimligt lågt. Hade du köpt dem för t ex 200 kr styck hade det varit en helt annan sak. De kan dock häva köpet ändå, och då blir det svårt för dig att göra något.

Skrivet av daolo:

CDON brukar vara jättebra med hanteringen av saker som denna, så jag tror och hoppas för din skull att du får dem till priset du betalade.

Tyckte heller priset inte var orimligt då jag bläddrade emellan ssd:erna på deras hemsida och då andra på runt 240gb låg runt 2000 till 2500kr också.
Får verkligen hoppas att köpet går igenom och sparat 2000kr totalt från original priset.:)
Står fortfarande som "varorna packas" under status på cdon så jag får se om det går igenom.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Har du tur så går det. Har en kompis (nämner inga namn!) som brukar ha svinmycket tur på sånt här, t.ex köpa 120GB Intel SSD för 249kr osv... Det var från CDON om jag inte missminner mig, så lycka till

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om orderbekräftelse har skickats eller pengarna dragits från konto så har ett köpeavtal ingåtts, och då gäller inte friskrivningar som "tryckfel". Dom gäller bara innan avtal gjorts.

Däremot kan säljaren häva avtalet om köparen "insett eller borde ha insett" att priset var felaktigt.

Här har ARN gjort ett flertal avgöranden.

Avslag (dvs butiken har rätt att häva köpet). Mobiltelefon (3500:-ord pris) för 297:- utan bindning. Stughyra 2 veckor (18 400:- ord pris) för 2 745:-, 40" TV (10 980 :- ord pris) för 1 995 :-, 8 st hårdiskar ( 795 :- st ord pris) för 108:- st,

Till kundens fördel: Kamera (8 300:- ord pris) för 5 300:-, Processor (9 436:- ord pris) för 2 454:-

I samtliga fall har den avgörande punkten varit om kunden handlat i "ond tro" dvs insett eller borde insett att priset var felaktigt. Kan du hitta liknande produkter, tex till rea, i samma prisklass som du betalade så bör du kunna få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Om orderbekräftelse har skickats eller pengarna dragits från konto så har ett köpeavtal ingåtts, och då gäller inte friskrivningar som "tryckfel". Dom gäller bara innan avtal gjorts.

Däremot kan säljaren häva avtalet om köparen "insett eller borde ha insett" att felet var felaktigt.

Här har ARN gjort ett flertal avgöranden.

Avslag (dvs rätt att häva köpet). Mobiltelefon (3500:-ord pris) för 297 utan bindning. Stughyra 2 veckor (18 400:- ord pris) för 2 745:-, 40" TV (10 980 :- ord pris) för 1 995 :-, 8 st hårdiskar ( 795 :- st ord pris) för 108:- st,

Till kundens fördel: Kamera (8 300:- ord pris) för 5 300, Processor (9 436:- ord pris) för 2 454:-

I samtliga fall har den avgörande punkten varit om kunden handlat i "ond tro" dvs insett eller borde insett att priset var felaktigt. Kan du hitta liknande produkter, tex till rea, i samma prisklass som du betalade så bör du kunna få rätt.

Köpet borde gå igenom då det fanns andra ssd med ungefär samma kapacitet och pris så var priset jag köpte dem för inte orimligt.
Crucial m4 256GB SSD 1999kr
Corsair Force 3 240GB 2289kr

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

Annars kan du väl jämföra med hårddiskar som är relevanta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=931923

En hårddisk med ett kit av saker mot enbart diskar är inte heller en bra jämförelse.

Speciellt inte eftersom CDON dessutom är billigast med sina 2995.

Slutsats: De har all rätt att häva köpet eftersom bevisen talar för sig själva om just de diskarna.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

En hårddisk med ett kit av saker mot enbart diskar är inte heller en bra jämförelse.

Det enda som egentligen skiljer sig åt vad man inte skulle få med vilken annan SSD är det externa usb2 caset som kostar ungefär 100 till 150 kr.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Entusiast
Skrivet av daolo:

CDON brukar vara jättebra med hanteringen av saker som denna, så jag tror och hoppas för din skull att du får dem till priset du betalade.

Mina erfarenheter är att dom är jättedåliga på saker som denna. Jag och en polare köpte samtidigt (Verkligen samtidigt, det var sekunder mellan köpen) var sin dark rock pro för 300kr styck, han har haft sin sedan 2 dagar efter beställningen, jag väntar fortfarande på min nu 4 månader senare efter en massa mail och pm. Dom har till och med lovat att jag skulle få den när den kom in (den tog slut där någonstans i processen), och det har den gjort.
Men jag sitter fortfarande med ispåsar mot min nakna processor och drömmer om en underhållsfri kylning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Annars kan du väl jämföra med hårddiskar som är relevanta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=931923

En hårddisk med ett kit av saker mot enbart diskar är inte heller en bra jämförelse.

Speciellt inte eftersom CDON dessutom är billigast med sina 2995.

Slutsats: De har all rätt att häva köpet eftersom bevisen talar för sig själva om just de diskarna.

I sina andra avgöranden så har inte ARN krävt att kunden ska göra en djupare undesökning av exact samma vara, utan rimligheten i priset är mer generellt för typen av vara. Dvs är ett (rea-) pris på 1995:- för en 240GB SSD kit så lågt så man borde inse att det är fel?

Och det är det inte. Jag hittar snabbt 8st 240-256 GB SSD diskar under 2 000:- på prisjakt, och då är det inte orimligt att tro att någon rear eller säljer ut ett disk kit för 1 995:-.

Så länge man är i god tro så gäller avtalet. Hade det varit 495:- eller liknande så hade det varit en helt annan sak, men nu är det inte orimligt.

Permalänk
Medlem

SSD:erna är posatade och ligger och väntar på mitt utlämningsställe nu.
Är verkligen glad över vilken bra köp jag gjort då jag fick dem ca 1000kr billigare/st.:):):)

Tack för alla svar, vet nu att jag har rätt angående köpet om cdon skulle kontakta mig angående det här.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense