Permalänk
Hedersmedlem

Inköp av nytt knivset

God morgon kärare SweCare. Jag vet att många av er besitter kunskap som sträcker sig utanför datorområdet.

Det är så att jag och min kära flickvän skall flytta ihop (yaaay!). Nu med ny lägenhet och allt skall jag bland annat "kitta upp" köket. En Moccamaster är redan inhandlad, en schysst brödröst (lol), gjutjärnspannor m.m. Det som saknas och har alltid saknats är ett riktigt schysst knivset, köksknivar.

Vad är "the shit"? Inte ALLT för dyrt. Jag känner till märken som Global och Victorinox. Något mer? Ös på med tips nu.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

God morgon kärare SweCare. Jag att många av er besitter kunskap som sträcker sig utanför datorområdet.

Det är så att jag och min kära flickvän skall flytta ihop (yaaay!). Nu med ny lägenhet och allt skall jag bland annat "kitta upp" köket. En Moccamaster är redan inhandlad, en schysst brödröst (lol), gjutjärnspannor m.m. Det som saknas och har alltid saknats är ett riktigt schysst knivset, köksknivar.

Vad är "the shit"? Inte ALLT för dyrt. Jag känner till märken som Global och Victorinox. Något mer? Ös på med tips nu.

Jag skulle först skaffat en riktigt schysst kockkniv, t.ex. en Hattori HD-7 alt. HD-8 eller en Kagayaki VG-10 KV-5 alt. KV-6 om man vill komma undan lite billigare. Har själv en Hattori HD-6 som jag är helt otroligt nöjd med, dock så känner jag nu att jag skulle tagit en lite större/längre kniv, 180mm räcker inte riktigt.

Global ska vad jag har förstått inte alls vara värda sitt pris, stålet är inte alls lika bra som de jag tipsade om ovan. Om du orkar läsa igenom "Vilken kockkniv använder du?" på flashback kommer du lära dig hur mycket som helst och sen själv kunna välja lite vilka knivar som kan passa.

Jag är själv sugen på att köpa en större kockkniv nu och använda min "lilla" 180mms till att finhacka grönsaker etc. Jag tänker också någon gång investera i en bra brödkniv och där har jag hört att Victorinox ska vara riktigt bra då det kanske inte är lika viktigt att ha den absolut bästa ståltypen.

Flashbacktråden är guld värd om du vill lära dig mer om ämnet, dePaul briljerar i tråden och när han säger något kan man nästan alltid räkna med att det stämmer. Det är roligt med en bra kniv, man längtar till man får finhacka sin rödlök och matlagningen blir så mycket roligare! Lycka till.

Permalänk

dom körde nått test i en tidning jag läste nån gång för nått år sedan i en tidning och minns att Ica's kökskniv fick bäst i test mot knivar som gick på uppåt dubbla vad den kostade. har för mig den kostar typ 300:- eller nått sånt visst var väll mest budgetkniv test men personligen tycker jag att köpa knivar för flera tusen kronor styck är slöseri till hemmabruk.

köpte själv en ica kniv och har den fortfarande inte behövt slipa om den än dock börjar eggen bli ganska kantstött på sina ställen efter diverse misshandel pga mina köksknivar får dubbla till diverse annat också i brist på bättre verktyg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dom körde nått test i en tidning jag läste nån gång för nått år sedan i en tidning och minns att Ica's kökskniv fick bäst i test mot knivar som gick på uppåt dubbla vad den kostade. har för mig den kostar typ 300:- eller nått sånt visst var väll mest budgetkniv test men personligen tycker jag att köpa knivar för flera tusen kronor styck är slöseri till hemmabruk.

köpte själv en ica kniv och har den fortfarande inte behövt slipa om den än dock börjar eggen bli ganska kantstött på sina ställen efter diverse misshandel pga mina köksknivar får dubbla till diverse annat också i brist på bättre verktyg.

Jag älskar att laga mat, och en detalj som jag alltid tyckt vart undermåligt är bra knivar. Antingen har man för få bra eller så finns det inga bra helt enkelt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Global ska du undvika imo, dom flesta kockar avskyr global med passion, värdelösa att slipa på egen hand och alldeles för tunna.

Porsche vet jag väldigt många tycker om, tycker själv det är bland dom bästa knivar jag använt, samt snygga att ha framme.

Dock har jag börjat tycka om keramiska mer och mer, känns riktigt bra att leka med

Knivar är lite av en fetish, älskar att stå pilla på olika modeller.

Vet inte hur det är idag men http://www.cleancut.se/ var bra förr på priser och utbud.

Permalänk
Medlem

Iväg och känn på lite knivar så vet ni vad som känns bra i handen innan ni blåser av 2-3k. Jag petade runt länge innan jag bestämde mig för Zwilling Twin Cusisine. Riktigt stadiga knivar som jag verkligen älskar.

Två knivar är lagom till en början; en kockkniv (24cm brukar vara lagom) och en mindre grönsakskniv (bland någonstans kring eller under 10cm). Bättre att köpa 2 riktigt bra knivar än att köpa ett set på 7 knivar av halvdan kvalitet av vilka ni bara kommer använda ett fåtal. De flesta knivar för tusenlappen och uppåt är riktigt bra, så se till att hitta en kniv som ni trivs med att ha i handen.

Dra kniven över ett bryne inför varje användning så behåller den skärpan väldigt länge.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Fann ett knvitset som verkar vara himla prisvärt:

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&fl...

Precis den typen av knivblad jag föredrar att använda! Funderar på att slänga iväg en order på detta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Wüsthof, man får mycket kniv för pengarna.

Permalänk
Medlem

Fick några Fiskars knivar i present för något år sedan och de funkar klockrent, tror inte att de är så jättedyra heller.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk

Jag kör på Global knivar och har slip till de dock har jag bara behövt slipa 1 gång på nästan 2 år.

Global Kockknivarna är de bästa. Sjukt vassa så akta dig så du inte skär dig om du skaffar dessa.

Har inget att klaga på utan skär fryst kyckling mm utan några problem alls, så att folk säger att de är dåliga. Vette fan om du köpt fejk grejor på blocket så är de nog skit men riktiga global är super najs.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag kan helt klart rekommendera "Dorre". Inget märkvärdigt märke men knivarna är redigt vassa och billiga!
Kolla på "STÅLSET 5 KNIVAR Art nr: 039744" här. Finns även här.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

När jag och sambon flyttade ihop fick vi ett set global av svärmor och dom har inte varit annat än bra. Perfekta är dom inte, dom håller inte skärpan bra, är svåra att slipa om man inte fått in snitsen och dom är inget jag skulle börja hugga ben med. Med skärpa menar jag rakbladsvassa och sambon hon kan inte slipa dom så om jag får tag i filékniven hon brukar använda men jag sällan gör får man lite spel ibland eftersom den är så slö.

Hade jag själv köpt dom hade det nog blivit några andra eftersom dom kostar så pass mycket och dom är bra men helt enkelt inte tillräckligt bra för priset. Hittar du dom billigt så är det inget att tveka om tycker jag däremot och om nån snäll släkting är givmild är det bara att tacka och ta emot.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Fiskars gör ett set som sitter i medföljande knivställ. Väldigt mycket för pengarna och enkla att slipa och hålla vassa.

http://www.presenten.com/sv/e-handel-produktsida/kok/knivbloc...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Jag kan helt klart rekommendera "Dorre". Inget märkvärdigt märke men knivarna är redigt vassa och billiga!
Kolla på "STÅLSET 5 KNIVAR Art nr: 039744" här. Finns även här.

Nej nej nej har Dorre hemma, skiten har börjat rosta...trots att det står rostfritt stål och inte ens använda 1år.
På EG's i Alby (typ som ÖB) har dom ett Dorre set med 5 knivar för 99kr

Skrivet av NidoKing:

Fiskars gör ett set som sitter i medföljande knivställ. Väldigt mycket för pengarna och enkla att slipa och hålla vassa.

http://www.presenten.com/sv/e-handel-produktsida/kok/knivbloc...

Fiskars knivar har så jävla skönt handtag då det är gummerat men bladen vet jag inte, brorsan fick ett set i julklapp och han är utbildad kock och han har inget att klaga på.

Porsche knivarna har fått bra omdömen men kanske i dyraste laget då en kniv går lös på 1000kr+ men man behöver inte 10 knivar utan kanske 3 vettiga knivar som klarar det mesta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

mjo, fick precis nys om keramiska knivar själv.
verkar ju ganska nice att man inte behöver slipa dem särskilt ofta etc.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du bör undvika de som har grepp i metall. Inte bra om du sköljer råvaror och har vatten i händerna. Kan rekommendera Mora (lite konstigt med limegrönt grepp, men funktion före form) eller Victorinox. Båda dessa är i den billigare delen av skalan, men du har fått många bra tillverkare. Lite dyrare http://www.japanesechefsknife.com/KAGAYAKIVG-10.html men ska vara väldigt bra

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur mycket pengar du är redo på att lägga ut. Det finns olika kvalitetsklasser. Bland toppklasserna hittar vi följande:

Wüsthof (absolut toppklass, enligt mig och andra. 100% tillverkade i Tyskland sedan 160 år tillbaka, används av svenska, tyska och andra kocklandslag)
Victorinox (också väldigt bra knivar)
Porsche Type 301

Global, Gordon Ramsay, Kyocera, Tamahagane, Kai och Fiskars är alla helt "okej" knivar, men jag anser inte att någon av dem riktigt förtjänar att kallas för "kockknivar". När kockar och gastronomi handlar hos oss så är det allra oftast någon av de tre översta som efterfrågas, och allra mest Wüsthof.

Tyvärr är Wüsthofs knivar väldigt stolt prissatta.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Måste lägga mig i lite.

Det som avgör är stålet & handtaget.

Fiskars t.ex. är ett enkelt stål d.v.s. en plåtbit som är vass
& med gummihandtag.
Mycket bra grepp om handtaget även med vatten/blod på händerna
& de är lätta att hålla vassa i åratal med ett vanligt köksbryne.

I dyra kockknivar hittar du exotiska stål som VG-10, ett laminatstål
som är lite svårare att sköta korrekt hemma (stenhårt),
alternativt att du får lämna iväg dom på slipning då & då.

Jag kör själv på Fiskars & ett bra bryne.

Permalänk
Medlem

Jag har själv scannat nätet efter nya knivar. Plöjt igenom tråden som Graniz pratade om.
Och som sagt var så är det typ alltid Hattorin eller Kaggan som kommer upp som bästa köp.
Men själv har jag kollat på http://www.cleancut.se/index.php?option=com_virtuemart&page=s...
Kolstål är ju lite intressant. Stenårt men dock lite rostkänsligt.

Sen ett "måste" är att köpa en Spyderco Sharpmaker.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar.

Det föll tillsut på detta set:

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&fl...

Samt en enkel Victorinox skalkniv för 49 kr.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Hoppas du blir nöjd!

Jag valde mellan Global och Weber.
Tog Weber pga priset. Funkar jättebra!
En bra keramisk slip rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devlaska:

Fick några Fiskars knivar i present för något år sedan och de funkar klockrent, tror inte att de är så jättedyra heller.

Samma här. Fick en kock-kniv och en grönsakskniv. Trevligaste knivarna jag använt hittills.
Glöm inte någon form av knivslip så att du alltid har vassa doningar att leka med. Skär man sig i fingret läker det betydligt finare än om snittet är med en slö ;).

Köpte förövrigt en victorianox kockkniv åt mor min när hon fyllde år, jag var dock lite besviken på känslan i handtaget. Nu var det en kniv för ~4-500kr, så de kanske har lite mer exklusiva modeller. Men som första intryck - nja.

Knivarna som TS inhandlade ser riktigt mysiga ut förövrigt.
Bra knivar är som bra kringutrustning till datorn - en investering man har nytta av och uppskattar dagligen. Helt klart värt att satsa på annat än typ ikea. (Vilka iofs är dugliga, under förutsättning att de får regelbunden slipning...)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.