Vilket spel använder mest vram för dig?

Permalänk

Vilket spel använder mest vram för dig?

Tänkte att det kunde vara lite kul att veta hur mycket olika spel drar i videominne, man undrar ju hur länge 2GB vram kommer räcka, förmodligen länge för de allra flesta spel, men om man inte vill riskera gå i taket med en skärm, spelar själv i 1920x1080 med 7970 3GB, spelat skyrim en stund med high resolution texture pack då såg det ut som på bilden efteråt 1924MB usage,trodde inte det skulle använda så mycket!? testat flera ggr, är det normalt? med tanke på detta skulle det inte kännas bekvämt med ens 2GB vram längre?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Testa BF3 på högsta inställningarna. Har inte ork eller vilja att göra det själv.

God natt.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att mkoddar inte har så jättebra minneshantering och att skyrim itne direkt var bra till att börja med.Sen laddas det väll in efter vad som får plats. Dvs har du mer minne laddar den texturer för ett större område.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

bf3 end of story

Permalänk
Medlem

2.X GB (tror det var 2.3, orkar inte kolla) i bf3 2560x1440 allt max.

2GB vram duger bara till 1080p och neråt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skyrim fungerar väl så att VRAM alltid fylls, när du flyttar dig skickas det som inte används tillbaka till RAM och ersätts med det som behövs. Alltså är VRAM alltid fullt, så när du backar tillbaka behöver den inte läsa från långsamma HDDn utan det finns kvar i VRAM eller RAM.

Det gör ju inget att minnen är fulla.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Skulle tippa på att mkoddar inte har så jättebra minneshantering och att skyrim itne direkt var bra till att börja med.Sen laddas det väll in efter vad som får plats. Dvs har du mer minne laddar den texturer för ett större område.

Du har nog rätt där vad det gäller minneshantering säkert något med high resolution packen att göra, det var det jag menade, bf3 har jag sett ca 1500meg i minnesanvändning på detta kändes knepigt men tur att man har 3GB då då kan man köra knepiga moddar med

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av kyre:

Skyrim fungerar väl så att VRAM alltid fylls, när du flyttar dig skickas det som inte används tillbaka till RAM och ersätts med det som behövs. Alltså är VRAM alltid fullt, så när du backar tillbaka behöver den inte läsa från långsamma HDDn utan det finns kvar i VRAM eller RAM.

Det gör ju inget att minnen är fulla.

Ok intressant, låter logiskt, fast jag har aldrig fyllt vram helt i skyrim så nån form av minnesrensning måste ju finnas

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

BF3 använder 1,8 GB för mig. Spelar på High i 1800x1440 upplösning. Har ett 6970 på 2GB. Enda spelet jag har kollat hur mycket vram det använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

BF3 använder 1,8 GB för mig. Spelar på High i 1800x1440 upplösning. Har ett 6970 på 2GB. Enda spelet jag har kollat hur mycket vram det använder

Vad är det för knasig upplösning?

Gissar på någon gammal CRT med 4:3, men jag har aldrig stött på den tidigare.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vad är det för knasig upplösning?

Gissar på någon gammal CRT med 4:3, men jag har aldrig stött på den tidigare.

Själv gissar jag på 5:4 :]

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av TraxMate:

BF3 använder 1,8 GB för mig. Spelar på High i 1800x1440 upplösning. Har ett 6970 på 2GB. Enda spelet jag har kollat hur mycket vram det använder

Vet inte vad du har för skärm men det där är en del minne som går åt , brukar också köra high, där känns det safe, jag gillar mer bra flyt än det där lilla extra som man aldrig hinner se i stridens hetta

Kan ändå va kul att se vad olika spel kräver, men det känns som att finns det grafikkort med så och så mycket minne då utnyttjar speltillverkarna det då kan dom slarva lite typ

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Vet inte vad du har för skärm men det där är en del minne som går åt , brukar också köra high, där känns det safe, jag gillar mer bra flyt än det där lilla extra som man aldrig hinner se i stridens hetta

Kan ändå va kul att se vad olika spel kräver, men det känns som att finns det grafikkort med så och så mycket minne då utnyttjar speltillverkarna det då kan dom slarva lite typ

Tror inte något spel jag har har tagit så mycket vram att jag reagerat på det. Minecraft däremot har ätit RAM så jag stog och gapade en gång. Lämnade datorn på med ett kartmod i helskärm (tror moddet är boven) när jag kom tillbaka reagerade jag på att allt gick långsamt. drar upp aktivitetshanteraren och ser minecraft.exe på 5,2 GiB, gissa om jag blev paff.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga BF3.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Tror inte något spel jag har har tagit så mycket vram att jag reagerat på det. Minecraft däremot har ätit RAM så jag stog och gapade en gång. Lämnade datorn på med ett kartmod i helskärm (tror moddet är boven) när jag kom tillbaka reagerade jag på att allt gick långsamt. drar upp aktivitetshanteraren och ser minecraft.exe på 5,2 GiB, gissa om jag blev paff.

Jag satt och spelade ABAQUS på jobbet och den åt upp 95 GB i RAM. Inget VRAM dock, datorn hade inte ens skärm, så lite offtopic.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Tror inte något spel jag har har tagit så mycket vram att jag reagerat på det. Minecraft däremot har ätit RAM så jag stog och gapade en gång. Lämnade datorn på med ett kartmod i helskärm (tror moddet är boven) när jag kom tillbaka reagerade jag på att allt gick långsamt. drar upp aktivitetshanteraren och ser minecraft.exe på 5,2 GiB, gissa om jag blev paff.

har hänt något liknande när jag använde OptiFind efter ett tag blev alting segt så jag kolade i aktivitetshanteraren och såg att 6 av 8 gb användes av minecraft.

Permalänk

Gta iv :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergen:

har hänt något liknande när jag använde OptiFind efter ett tag blev alting segt så jag kolade i aktivitetshanteraren och såg att 6 av 8 gb användes av minecraft.

Är det VRAM du pratar om?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Tror inte något spel jag har har tagit så mycket vram att jag reagerat på det. Minecraft däremot har ätit RAM så jag stog och gapade en gång. Lämnade datorn på med ett kartmod i helskärm (tror moddet är boven) när jag kom tillbaka reagerade jag på att allt gick långsamt. drar upp aktivitetshanteraren och ser minecraft.exe på 5,2 GiB, gissa om jag blev paff.

Skulle gissa att det är pågrund av att det är ett Java spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Gta iv :/

GTA4 använder ca 1gb vram när jag drar på max i 1920x1080

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Är det VRAM du pratar om?

vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vad är det för knasig upplösning?

Gissar på någon gammal CRT med 4:3, men jag har aldrig stött på den tidigare.

Skrivet av turbomaniac:

Vet inte vad du har för skärm men det där är en del minne som går åt , brukar också köra high, där känns det safe, jag gillar mer bra flyt än det där lilla extra som man aldrig hinner se i stridens hetta

Kan ändå va kul att se vad olika spel kräver, men det känns som att finns det grafikkort med så och så mycket minne då utnyttjar speltillverkarna det då kan dom slarva lite typ

En gammal Dell P1110! Har haft den en massa år och funkar fortvarande utmärkt! Är dock synd att den inte är widescreen då det gör sig bättre i spel.

Permalänk
Medlem

1a plats = Crysis 2 @ 1920x1200 Ultra + DX11 + Hi-res Pack = 2GB VRAM exakt
2a plats = BF3 @ 1920x1200 Ultra (4xMSAA) ~ 1,7GB VRAM
3e plats = Antagligen Skyrim men minns inte säkert

Känns som att jag blir tvungen att köra GTX680 4GB SLI om jag någonsin köper en 1440p eller 1600p 27 tum skärm :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det blir ett kort med minst 3gb minne för mig när jag uppgraderar känns det som. Just nu är det BF3 som drar mest av den otroliga minnesreserven om 1gb på mitt 560ti (982mb av 1024mb brukar det ligga på när det går som sämst).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Citat:
Skrivet av Fenix:

GTA4 använder ca 1gb vram när jag drar på max i 1920x1080

Ligger på över 1.5GB i 1920x1200. Bf3 kommer inte ens i närheten på high. Sinnessjukt dålig optimering.

Permalänk
Medlem

Ni får ju tänka på vad det är för spel ni kör. Öppna spel som WoW, Skyrim, GTA och Rage skulle ju gärna ha hela spelet okomprimerat i VRAM om de fick plats. BF3 behöver ju "bara" ladda en bana så det finns ju en gräns för hur mycket som kan laddas in.
Varför de inte alltid ligger på exakt 2Gb är jag inte helt säker på, men anar att spelet delas upp i chunks. När man rör sig tillräckligt långt ifrån en chunk laddas den ur för att ge plats åt annat. Dessutom kanske varje chunk är 300Mb, så när du är på 1.8 Gb får helt enkelt 300Mb inte plats?

Visa signatur

Whales are nice!