Hur vettig är Toms Hardwares Graphics Card Hierarchy Chart?

Permalänk
Medlem

Hur vettig är Toms Hardwares Graphics Card Hierarchy Chart?

Toms Hardware har varje månad en artikel med de bästa grafikkorten i varje prisklass. Den ser ut såhär för april 2012:
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

I slutet av varje artikel har de en lista över i princip alla grafikkort man kan tänka sig de senaste tio åren och hur dessa förhåller sig till varandra inbördes.
Graphics Card Hierarchy Chart
Min diskussionsfråga är; Hur bra och vettig är den här listan? Är det några uppenbara stolligheter i den? Några grafikkort som är alldeles för högt eller alldeles för lågt eller några som saknas?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var intetsägande och den visar inte hur det faktiskt förhåller sig med exempelvis moores lag. Då är grafiken på deras tre index Entry, Performance och Extreme bättre som visar med bild och siffra hur det förhåller sig.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Skrivet av Leovinus:

Jag tyckte den var intetsägande och den visar inte hur det faktiskt förhåller sig med exempelvis moores lag. Då är grafiken på deras tre index Entry, Performance och Extreme bättre som visar med bild och siffra hur det förhåller sig.

På vilket sätt är moores lag intressant för gemene konsument som är ute efter mest prestanda per krona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Jag tyckte den var intetsägande och den visar inte hur det faktiskt förhåller sig med exempelvis moores lag. Då är grafiken på deras tre index Entry, Performance och Extreme bättre som visar med bild och siffra hur det förhåller sig.

Okej. Jag förstår inte kopplingen till Moores lag. Om listan är vettig så fungerar den ju bra i de fall man vill uppgradera och kolla om det nya grafikkortet är så pass mycket bättre att man kommer att märka en skillnad. Eller få en hyfsad uppfattning kring vilka kort som är ungefär lika bra.