Kylning till ett 6950 fabriks OC

Permalänk

Kylning till ett 6950 fabriks OC

Hojsan!

Har ett XFX 6950 OC som jag tycker blir lite för varmt för sitt eget bästa.
Frågan lyder: rent principiellt, är det värt att skaffa en annan grafikkorts kylare ?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är för varmt enligt dig? Bra flöde i ditt chassi?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har uppmätt tempen till 80-85 grader och det sitter i ett Antec 900 med ett Corsair HX 750W under. Jag planerar atm att byta chassi till ett Corsair Obsidian 650d.
Dock undrar jag bara rent principiellt; är grafikkorts kylare värda att införskaffa jämfört med bas fläkten som sitter på?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Berthas313:

Jag har uppmätt tempen till 80-85 grader och det sitter i ett Antec 900 med ett Corsair HX 750W under. Jag planerar atm att byta chassi till ett Corsair Obsidian 650d.
Dock undrar jag bara rent principiellt; är grafikkorts kylare värda att införskaffa jämfört med bas fläkten som sitter på?

Om du är nöjd med kortets prestanda och du inte vill överklocka mer så tror jag faktiskt att 80-85 grader är acceptabelt, kortet kanske går sönder snabbare men när det gör det är det ju bara att köpa ett nytt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Tror att inköpet av nytt chassi kommer fixa kylningen då nätagget inte kommer dra någon luft inne ifrån chassit då den suger från golvet.

Frågan kvarstår; är en ny kylare värt jämfört med den som sitter på?

Permalänk
Avstängd

Hej!

Jag gissar att vi har samma kort? http://xfxforce.com/en-us/Products/Graphics-Cards/AMD/AMD-Rad...

Iallafall så undrar jag också om någon vet huruvida Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus 2 eller Arctic Cooling Twin Turbo 2 passar på det kortet?

Eller om någon har en bild av XFXs pcb så jag kan jämföra med AMDs referens-pcb.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Hej!

Jag gissar att vi har samma kort? http://xfxforce.com/en-us/Products/Graphics-Cards/AMD/AMD-Rad...

Iallafall så undrar jag också om någon vet huruvida Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus 2 eller Arctic Cooling Twin Turbo 2 passar på det kortet?

Eller om någon har en bild av XFXs pcb så jag kan jämföra med AMDs referens-pcb.

Testa googla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte70:

Testa googla!

Been there, done that. Om jag söker på typ XFX 6950 + Arctic cooling så handlar allt om referenskorten och söker jag på artikelnumret hittar jag ingenting. :/

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berthas313:

Jag har uppmätt tempen till 80-85 grader och det sitter i ett Antec 900 med ett Corsair HX 750W under. Jag planerar atm att byta chassi till ett Corsair Obsidian 650d.
Dock undrar jag bara rent principiellt; är grafikkorts kylare värda att införskaffa jämfört med bas fläkten som sitter på?

Dessa temps är helt ok. Håller du bara koll på dammet som kommer in i kylaren så är det bara att köra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har samma kort och vet att vattenblock till 6870 passar dock vet jag inget om eventuella luftkylare

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Hej!

Jag gissar att vi har samma kort? http://xfxforce.com/en-us/Products/Graphics-Cards/AMD/AMD-Rad...

Iallafall så undrar jag också om någon vet huruvida Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus 2 eller Arctic Cooling Twin Turbo 2 passar på det kortet?

Eller om någon har en bild av XFXs pcb så jag kan jämföra med AMDs referens-pcb.

Kul att så många svarat !

Jag har det här kortet: http://www.inet.se/produkt/5409346/xfx-radeon-hd6950-2048mb-o...

Är det värt att lägga 300-400 spänn på en annan kylare eller skaffa ett dyrare chassi ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Berthas313:

Kul att så många svarat !

Jag har det här kortet: http://www.inet.se/produkt/5409346/xfx-radeon-hd6950-2048mb-o...

Är det värt att lägga 300-400 spänn på en annan kylare eller skaffa ett dyrare chassi ?

Jo, det är samma som jag har Det är väl upp till dig själv, tycker du om ditt nuvarande chassi så är det väl dumt att byta.

Beroende på om jag lyckas lägga vantarna på ett 6990 eller inte så kommer jag nog att införskaffa en eller två stycken Arctic kylare till mitt/mina 6950

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Jo, det är samma som jag har Det är väl upp till dig själv, tycker du om ditt nuvarande chassi så är det väl dumt att byta.

Beroende på om jag lyckas lägga vantarna på ett 6990 eller inte så kommer jag nog att införskaffa en eller två stycken Arctic kylare till mitt/mina 6950

Chassit ska jag byta ändå så¨det spelar ingen större roll. Funderar på att skaffa ett Obsidian 550D i stället och lägga några hundralappar på en kylare om det behövs.

Som sagt, rent principiellt, är en eftermarknads fläkt värt pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berthas313:

Chassit ska jag byta ändå så¨det spelar ingen större roll. Funderar på att skaffa ett Obsidian 550D i stället och lägga några hundralappar på en kylare om det behövs.

Som sagt, rent principiellt, är en eftermarknads fläkt värt pengarna?

Mina idle temps droppade ca 10 grader och load temps droppade ca25 vilket gav mer rum för överklockning Kylaren jag använder passar till 6950 också och reccomenderas starkt, skaffade bara för att sänka ljudnivåerna (får till och med mina gentle typhoon fläktar att framstå som "högljudda) men den extra kylningen var en stor bonus

Nackdelar kan vara att luften går ut i chassit till resterande komponenter men ifall du har pengar till ett större chassi så har du säkert redan några push/ pull fläktar i nuvarande chassi

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ingen tanke på att införskaffa en Antec khuler H20 620 och modda?
Funkar faktiskt bra.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.