OCZ Vertex 4 firmware 1.4 lovar rejäla prestandaförbättringar

Permalänk
Melding Plague

OCZ Vertex 4 firmware 1.4 lovar rejäla prestandaförbättringar

Högre läs- och skrivhastigheter står på menyn när OCZ tillkännager uppdaterad mjukvara till de högpresterande SSD-enheterna i serien Vertex 4.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle vara fint om Sweclockers testade om enheten och jämförde prestanda före och efter.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Najsers!

OCZ växer

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ingen liten utveckling i prestanda heller, men det blir väll som det blev med Bulldozer. Utlovas alldeles för höga värden

Permalänk
Inaktiv

Nice, förmodar att SweC uppdaterar sitt SSD-test när den kommer?

Permalänk
Entusiast

Trevligt

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Från 475MB/s till 475MB/s, dat increase ;|

Eller så läser jag vakbänt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nu finns ingen anledning att köpa Sandforce längre...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man investerade i en 128gb Vertex 4 för en vecka sen

Visa signatur

its all just 2easy!

Permalänk
Medlem

En FW-uppgradering som i ett fall (128GB) mer än fördubblar skrivhastigheten, får i alla fall mig att undra hur bra optimeringen/kvaliteten var på den tidigare FW-versionen.

Och det är väl sannolikt samma programmerare som tagit fram den nya...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Hur funkar den till Mac, jämfört med andra ssd..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grymt. Beställt 256gb som borde komma denna vecka. Lägligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag den nya Firmwaren?

BTW här är test med nya Firmwaren: http://www.myce.com/review/ocz-vertex-4-ssd-review-update-615...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Går det att uppdatera Firmwaren när man den som systemdisk utan att installera om OS?
Hämtade ut grejer till en ny dator tidigare idag och håller på att bygga ihop det nu. Har en Vertex 4 128GB som systemdisk.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Från 475MB/s till 475MB/s, dat increase ;|

Eller så läser jag vakbänt..

Hellre läsa vakbänt än att bala taklänges...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segge:

Går det att uppdatera Firmwaren när man den som systemdisk utan att installera om OS?
Hämtade ut grejer till en ny dator tidigare idag och håller på att bygga ihop det nu. Har en Vertex 4 128GB som systemdisk.

Bör inte vara nån fara, men ta för säkerhets skull kopia på viktig data.

Permalänk
Skrivet av Segge:

Går det att uppdatera Firmwaren när man den som systemdisk utan att installera om OS?
Hämtade ut grejer till en ny dator tidigare idag och håller på att bygga ihop det nu. Har en Vertex 4 128GB som systemdisk.

"Note: The 1.4 firmware update is a destructive flash. Make sure you backup all important data before flashing."

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa mig en Samsung 830, men man kanske skulle prova en sån här istället.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Boombastic:

Hellre läsa vakbänt än att bala taklänges...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha Dagens garv!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Skulle vara fint om Sweclockers testade om enheten och jämförde prestanda före och efter.

Fast jag skulle nog vänta tills den skarpa versionen släpps, då det med stor sannolikhet kommer ske en del förändringar från testversionen. Och så slipper man göra om testet IGEN.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Skrivet av DyoXiGen:

Fast jag skulle nog vänta tills den skarpa versionen släpps, då det med stor sannolikhet kommer ske en del förändringar från testversionen. Och så slipper man göra om testet IGEN.

Ja, jo absolut ska testerna göras på skarpa versionen. Menade aldrig något annat
Gillar generellt sett uppföljningar på recensioner. Tex om man skulle gå igenom alla SSDs i Sweclockers SSD-databas fast med dagens firmwares och se i vilka scenarion man får ut förbättringar/försämringar osv och hur prestanda/SEK kan förändras m.m.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

"Note: The 1.4 firmware update is a destructive flash. Make sure you backup all important data before flashing."

FAIL redan där om det kommer vara lika på release-versionen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

FAIL redan där om det kommer vara lika på release-versionen.

Agree..

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

FAIL redan där om det kommer vara lika på release-versionen.

Vad är felet?
Dem har väl skrivit om en del procedurer från scratch, så den firmwaren är inte kompatibla med nuvarande lagringsmetoderna. Det är väl bara att ta backup, flasha om och installera om på nytt så är saken biff.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Alla som köper en Vertex4 borde väl placera sig i facket av entusiaster med viss basal datorvana. De som inte kan klona en vanlig lagringsenhet och lägga tillbaka är nog lätträknade, så jag ser inget problem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Sedan om disken skulle bli väldigt dålig efter ett tags användande, så har man ju 5 års garanti

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vad är felet?
Dem har väl skrivit om en del procedurer från scratch, så den firmwaren är inte kompatibla med nuvarande lagringsmetoderna. Det är väl bara att ta backup, flasha om och installera om på nytt så är saken biff.

Det är fail då andra tillverkare har metoder för att uppgradera FW utan att man ska behöva klona disken och kopiera över det sedan igen. Min gamla Intel-SSD klarar det och det går snabbt och smidigt, men och som alla vet - tid är pengar!

Sedan så kan det ju förmodligen vara som du säger att det inte är möjligt för utvecklarna att göra på något annat sätt, så det visar väl lite på att styrkretsen är lite omogen just nu och kanske har nackdelar som detta.

Det är just därför jag kommer köpa Corsairs Performance Pro 256GB som har en välbeprövad Marvell-krets och prestanda rakt igenom som är bra och uppfyller alla behov. Snabbare behövs inte, den praktiska skillnaden är nästan noll och omärkbar i det övre segmentet av SSD-diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombastic:

Hellre läsa vakbänt än att bala taklänges...

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt att nån hakade på åtminstone

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aMp:

Det är fail då andra tillverkare har metoder för att uppgradera FW utan att man ska behöva klona disken och kopiera över det sedan igen. Min gamla Intel-SSD klarar det och det går snabbt och smidigt, men och som alla vet - tid är pengar!

Sedan så kan det ju förmodligen vara som du säger att det inte är möjligt för utvecklarna att göra på något annat sätt, så det visar väl lite på att styrkretsen är lite omogen just nu och kanske har nackdelar som detta.

Det är just därför jag kommer köpa Corsairs Performance Pro 256GB som har en välbeprövad Marvell-krets och prestanda rakt igenom som är bra och uppfyller alla behov. Snabbare behövs inte, den praktiska skillnaden är nästan noll och omärkbar i det övre segmentet av SSD-diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte läst händelseloggen till den nya versionen, men jag gissar att det i det här fallet endast handlar om en prestandaförbättring, och inga konkreta buggfixar.
Så frågan är om man måste uppgradera.
Visst, låter man bli, kan det hända att man inte heller kommer att kunna uppgradera till eventuella framtida buggfixar.

Och ärligt talat tror jag inte det är ett så stort problem att man kan kalla det en "fail".
För mig är en "fail" när man till exempel "brickar" sin SSD permanent på grund av en felaktig firmware.

Vill man ha bättre prestanda, så tar man backup och blåser disken, inget jag skulle kalla för en "fail". En omständig procedur, ja, men fail?.... nej. Det är ju ingenting som tar permanent skada av detta.
Trots allt är det väl i de flesta fallen endast en systemdisk, och huserar således inga viktiga data. (Vore korkat att lagra vitala/viktiga data på en SSD-enhet)

Att det skulle påvisa att styrkretsen är omogen?... har egentligen ingenting med saken att göra, oavsett styrkrets.
Skriver man om lagringsproceduren och funktionerna från scratch, så blir är det självfallet att gamla data lagrade med dem gamla procedurerna inte kan läsas.
Vilken tilverkare/styrkrets som helst hade varit tvungna till sammma sak om dem skrivit om sina lagringsprocedurer.
Vad det däremott påvisar, är att OCZ i det här fallet vågade ta steget fullt ut för att förbättra prestandan på sina enheter. Jag antar att alla andra kan göra sammasak, men dem låter bli det då dem inte vågar ta det steget.

Så, välj: En tillverkare som vågar ta radikala steg för att förbättra prestanda åt sin användare, eller en tillverkare som sitter kvar på gammal beprövad teknik och tar inga risker med sina användare.
Båda valen har sina för/nackdelar.

Vad jag ville säga är att "fail" är nog lite att ta i.
För mig är "fail" någon skada som inte är direkt reparerbar. Till exempel om man hoppar ut från ett flygplan, och glömde fallskärmen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nu har jag inte läst händelseloggen till den nya versionen, men jag gissar att det i det här fallet endast handlar om en prestandaförbättring, och inga konkreta buggfixar.
Så frågan är om man måste uppgradera.
Visst, låter man bli, kan det hända att man inte heller kommer att kunna uppgradera till eventuella framtida buggfixar.

Och ärligt talat tror jag inte det är ett så stort problem att man kan kalla det en "fail".
För mig är en "fail" när man till exempel "brickar" sin SSD permanent på grund av en felaktig firmware.

Vill man ha bättre prestanda, så tar man backup och blåser disken, inget jag skulle kalla för en "fail". En omständig procedur, ja, men fail?.... nej. Det är ju ingenting som tar permanent skada av detta.
Trots allt är det väl i de flesta fallen endast en systemdisk, och huserar således inga viktiga data. (Vore korkat att lagra vitala/viktiga data på en SSD-enhet)

Att det skulle påvisa att styrkretsen är omogen?... har egentligen ingenting med saken att göra, oavsett styrkrets.
Skriver man om lagringsproceduren och funktionerna från scratch, så blir är det självfallet att gamla data lagrade med dem gamla procedurerna inte kan läsas.
Vilken tilverkare/styrkrets som helst hade varit tvungna till sammma sak om dem skrivit om sina lagringsprocedurer.
Vad det däremott påvisar, är att OCZ i det här fallet vågade ta steget fullt ut för att förbättra prestandan på sina enheter. Jag antar att alla andra kan göra sammasak, men dem låter bli det då dem inte vågar ta det steget.

Så, välj: En tillverkare som vågar ta radikala steg för att förbättra prestanda åt sin användare, eller en tillverkare som sitter kvar på gammal beprövad teknik och tar inga risker med sina användare.
Båda valen har sina för/nackdelar.

Vad jag ville säga är att "fail" är nog lite att ta i.
För mig är "fail" någon skada som inte är direkt reparerbar. Till exempel om man hoppar ut från ett flygplan, och glömde fallskärmen.

Ja, du verkar vara en sann entusiast!

Själv tolkar jag detta som en tillverkare som släpper diskar med halvfärdig(ofärdig) firmware.

Och som överlåter åt kunderna att betatesta.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”