Permalänk

Artifakter I skyrim

Hej Har lite, eller rättare sagt stora, problem med skyrim. Jag har artifakter då och då, blandade färger i stora fält som dras ut på skärmen. Har inte detta i bf3, tribes ascend, dungeons defender, nexuiz, portal, portal 2, dead space 2. Har däremot artifakter i crysis 2 när jag stealth dödar en alien (men bara när jag stealth dödar en alien, händer varje gång, artifakter som dras ut från aliens nacke i lila/rosa färg). Har ju hörtatt skyrim är väldigt buggigt (vilket jag upplevt helt klart) men kan artifakterna bero på skyrim eller är mitt grafikkort kört tro? Dator i sign

Vill dessutom notera att jag har använt mods (men inte längre), dock så fanns det en del artifakter innan jag började använda dom. Var heller inga speciella mods, mest texturer men även lite ljus och vatten effekter, även ljud effekter.

Inställningar i skyrim: Allt på ultra förutom skuggor vilket är high, 8aa 16af, HD texture pach från bethesda

Vädigt tacksam för svar, har ju längtat efter att spela det här spelet länga så det är väldigt synd att sånt här ska hända

Har senaste ccc (12.4) och drivers (8.961-120405a-137224C-ATI)

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

De är ett känt problem med artifakter i Skyrim om man har ATI 6- eller 7-serien, men bara om man har AA på. Stänger man av AA försvinner dom.

Men jag trodde att det var löst i 12.4? Tydligen inte ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade det i 12.3. Jag skulle prova att göra en helt ny installation genom att ta bort drivrutinen helt med driversweeper. starta windows i felsäkert läge och kör driversweeper, starta om och sen ladda ner senaste drivrutin från amd

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av the squonk:

De är ett känt problem med artifakter i Skyrim om man har ATI 6- eller 7-serien, men bara om man har AA på. Stänger man av AA försvinner dom.

Men jag trodde att det var löst i 12.4? Tydligen inte ...

Skrivet av Blupparen:

Hade det i 12.3. Jag skulle prova att göra en helt ny installation genom att ta bort drivrutinen helt med driversweeper. starta windows i felsäkert läge och kör driversweeper, starta om och sen ladda ner senaste drivrutin från amd

Läste efteråt att jag lagt in detta att 12.2 och 12.3 har problem med skyrim, har dock 12.4 men har för mig att 12.4 inte hade någon uppdatering för skyrim...

Ska kanske testa det där med drivesweeper då

EDIT: såg nu att 12.4 fixade 2 problem med skyrim men inget av dom jag har, har dessutom validerat spelfilerna via steam, men efter det så har jag konstiga skugg sträck längs marken (då och då), murar mm

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av the squonk:

De är ett känt problem med artifakter i Skyrim om man har ATI 6- eller 7-serien, men bara om man har AA på. Stänger man av AA försvinner dom.

Men jag trodde att det var löst i 12.4? Tydligen inte ...

Testade det, har fortfarande artifakter

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Uppdatering: Testade att använda driversweeper men problemet kvarstår. Verkar dock inte vara lika mycket (men har inte heller hunnit spelat lika mycket sen jag använde driversweeper).

Några ideer?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slipknot882222:

Uppdatering: Testade att använda driversweeper men problemet kvarstår. Verkar dock inte vara lika mycket (men har inte heller hunnit spelat lika mycket sen jag använde driversweeper).

Några ideer?

Lämna tillbaka skiten och köp nvidia.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Lämna tillbaka skiten och köp nvidia.

Motivera?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Motivera?

Bättre prestanda.

Edit : med 680 iallafall

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Bättre prestanda.

Edit : med 680 iallafall

Trots att du rättat till kommentaren måste jag säga att jag kunde lika väl behållt mitt 7970 och säga ett den har bättre prestanda än 560ti
Tror han hade mer i tanke att nvidias drivers är bättre, vilket jag har hört en hel del, blir nog den gröna sidan nästa gång jag uppgraderar (såvida amd fixar sina dåliga drivers vanor).

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slipknot882222:

Trots att du rättat till kommentaren måste jag säga att jag kunde lika väl behållt mitt 7970 och säga ett den har bättre prestanda än 560ti
Tror han hade mer i tanke att nvidias drivers är bättre, vilket jag har hört en hel del, blir nog den gröna sidan nästa gång jag uppgraderar (såvida amd fixar sina dåliga drivers vanor).

Yes, drivrutinerna.

Jag väljer inte nvidia för deras prestanda, jag väljer dom för deras drivrutiner man blir helt enkelt nästan bortskämd när man har ett nvidia kort, drivrutinerna är riktigt bra.
Det fina är att det spelar ingen roll vilket spel man drar upp på skärmen, med nvidia så funkar det. Det är precis det jag gillar med nvidias drivrutiner. spelar ingen roll om dom har support för spelet eller inte, det kommer funka endå.

Har haft många AMD kort förut, och har alltid varit kompatiblitetsproblem med program, spel, etc etc. man tröttnar tillslut när dom aldrig lyckas få ordning på det tyvärr.... synd då AMD faktiskt gör bra grafikkort, men drivrutinerna är under all kritik :/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Yes, drivrutinerna.

Jag väljer inte nvidia för deras prestanda, jag väljer dom för deras drivrutiner man blir helt enkelt nästan bortskämd när man har ett nvidia kort, drivrutinerna är riktigt bra.
Det fina är att det spelar ingen roll vilket spel man drar upp på skärmen, med nvidia så funkar det. Det är precis det jag gillar med nvidias drivrutiner. spelar ingen roll om dom har support för spelet eller inte, det kommer funka endå.

Har haft många AMD kort förut, och har alltid varit kompatiblitetsproblem med program, spel, etc etc. man tröttnar tillslut när dom aldrig lyckas få ordning på det tyvärr.... synd då AMD faktiskt gör bra grafikkort, men drivrutinerna är under all kritik :/

Tack för att du motiverade ditt svar. Som sagt blir nog gröna sidan nästa gång, men för tillfället behåller jag mitt radeon kort

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger