Sommarjobb löneförhandling (programmerare)

Permalänk
Medlem

Sommarjobb löneförhandling (programmerare)

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Om du jobbar med enstaka program och inte är helanställd tycker jag att runt 200-250kr/h är rimligt. Tror inte att han hittar en konsult som jobbar för en lägre lön än så. Kan han hitta någon annan som gör det billigare så kan du alltid förhandla om lönen.

De gånger jag har felsökt/monterat hårdvara åt bekanta till bekanta mot ersättning brukar jag ligga på 400-500kr/h och det är ändå betydligt mindre än vad etablerade firmor tar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Om du sommarjobbar på ett företag när du har börjat plugga kommer du tjäna ungefär 100 - 120 kr/h.

Som du säger själv så kommer du lära dig mycket och dessutom är detta något som gör att du kommer få det lättare att få sommarjobb senare. Det vill säga lägg dig inte för högt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Håller med edman här. 18-åringar tjänar i regel inte särskilt högt och dina kunskaper låter inte särskilt imponerande jämfört med random datornörd (no offence intended - det är ju bara jättekul att du fått denna chans). Det låter som ett riktigt kul jobb, det kommer lära dig jättemycket och du kommer ha en rejält fot in på den arbetsmarknaden om det är det du vill syssla med senare. Lägg dig kanske lite högre än vad du tänkt, men på sikt i ditt liv kommer det nog vara viktigare för dig att få jobbet än att tjäna några kronor mer i timmen. Tänk över dina alternativ om du missar denna chans - personlig assistent för max 90 kr i timmen (vet inte vad personliga assistenter i din ålder som vickar idag tjänar), matbutiker, lagerjobb, etc. Detta är ett kul jobb som du lär dig av i jämförelse.

Se bara till att allt är seriöst. Ordentligt anställningsavtal t.ex. och glöm inte att se till att det är reglerat hur ditt arbete betalas. Per timme eller per avslutat projekt, hur dessa saker räknas ut, etc.

Permalänk
Medlem

90kr är inte alls för lite, snarare för mycket om du ska ha betalt för att sitta och googla hur man gör, 30-40kr är rimligt, sen när du är riktigt duktig kan du ta det tiodubbla

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Om du inte är helt hemma på det så låter runt 100-110 kr/h rimligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Om du jobbar med enstaka program och inte är helanställd tycker jag att runt 200-250kr/h är rimligt. Tror inte att han hittar en konsult som jobbar för en lägre lön än så. Kan han hitta någon annan som gör det billigare så kan du alltid förhandla om lönen.

De gånger jag har felsökt/monterat hårdvara åt bekanta till bekanta mot ersättning brukar jag ligga på 400-500kr/h och det är ändå betydligt mindre än vad etablerade firmor tar.

Du kan inte jämföra lön med konsultarvode. Som konsult ingår arbetsgivaravgift, semester, försäkringar, administration m.m. i beloppet, annars blir det kostnader utöver lönen för arbetsgivaren.

Skickades från m.sweclockers.com