Permalänk
Medlem

Göra krut

Jag såg en video på youtube som visade hur man kunde göra krut av bara tändstickshuvud-pulver och träkol-pulver (aska). Funkar det verkligen? Har sökt runt och det finns BARA den videon som säger att det funkar

Vill veta i förväg så att jag inte sitter och skrapar av 50 tändstickor i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det funkar. Du kan t.o.m. skippa träkolpulver (inte aska). Men det är bra mycket enklare att göra sitt eget svartkrut från grunden än att fila tändstickor (du behöver bra mycket mer än 50 stycken om du ska få något som ens motsvarar den mängd krut du kan få fram för samma ansträngning).

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det funkar. Du kan t.o.m. skippa träkolpulver (inte aska). Men det är bra mycket enklare att göra sitt eget svartkrut från grunden än att fila tändstickor (du behöver bra mycket mer än 50 stycken om du ska få något som ens motsvarar den mängd krut du kan få fram för samma ansträngning).

Ok vad är det då man ska blanda? Har hört något om salpeter, låter svårt att få tag på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ytrewqc:

Har hört något om salpeter, låter svårt att få tag på

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då. Det går att köpa i vilken mataffär som helst. Salpeter går oxå under namnet Natriumnitrat (E251).
Har hört något om att det visst ska vara 18-årsgräns för att få köpa salpeter på vissa ställen, eller vid vissa butiker. Hur det är sant eller inte, det ska vara osagt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ytrewqc:

http://www.svenskakemi.nu/

Bränn inte bort ögonbrynen. Stå öppet när du blandar. Använd rena verktyg. Lukta och smaka försiktigt. Försök för Haruhis skull inte tillverka träkol inomhus! Gör inte sådana där populära rörbomber av gamla dammsugarrör och dylikt, risken finns att du får plocka bort aluminiumsplitter ur ögonen. Börja litet, små explosioner, små blandningar och mindre komplicerade recept och arbeta dig uppåt. Krut är färskvara om man inte kan förvara det ordentligt (glasburk, tät kruka e.dy.).

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

http://www.svenskakemi.nu/

Bränn inte bort ögonbrynen. Stå öppet när du blandar. Använd rena verktyg. Lukta och smaka försiktigt. Försök för Haruhis skull inte tillverka träkol inomhus! Gör inte sådana där populära rörbomber av gamla dammsugarrör och dylikt, risken finns att du får plocka bort aluminiumsplitter ur ögonen. Börja litet, små explosioner, små blandningar och mindre komplicerade recept och arbeta dig uppåt. Krut är färskvara om man inte kan förvara det ordentligt (glasburk, tät kruka e.dy.).

Berätta mer om de där rörbomberna,uuhm... bara så jag vet vad jag INTE ska göra...hehee

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ytrewqc:

Berätta mer om de där rörbomberna,uuhm... bara så jag vet vad jag INTE ska göra...hehee

*tråd låst tills vidare*

Kan TS förklara i ett PM vad han avser med tråden?

Att tillverka eget krut går antagligen under lagen om explosiva ämnen, detta kräver tillstånd från myndigheter för tillverkning och hantering. Tills vi får en bedömning på frågan samt TS PM så förblir tråden låst.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers