Komplett.se Beställde spel med brev.

Permalänk
Medlem

Komplett.se Beställde spel med brev.

Hejsan!
Beställde ett spel ifrån komplett.se i brev i lördags. Idag så trodde jag att jag skulle få det men tomt var det i brevlådan.
Då gick jag in på mailen och såg att spelet hade blivit först skickad igår.
Har beställt mycket ifrån komplett såsom datorkomponenter och då har det bara tagit 1-2 dagar.
Borde inte brev gå fortare än paket?

Men hursomhelst, jag upptäckte att jag hade fått ett kollinummer i mailet. Men jag får inte fram nånting på posten.se när jag söker på det.
Och vissa säger att det inte går och spåra brev huvudtaget.
Är det så? Känns onödigt att dom skickar med ett kollinummer om det inte ens går att spåra brevet.
// Spelsugen

Permalänk
Medlem

Jag beställde spel från webhallen som jag får hämta ut på posten själv, kan inte se något med kolli numret där heller..

Permalänk
Medlem

Finns kolli så ska det ju gå att spåra. Men om du inte hittar någon information på posten.se så kan det vara så att själva paketet inte är registrerat i deras databas än.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Eftersom du beställde det i lördags så var det helg så man behandlade nog inte din beställning förens tidigast måndag. Förmodligen i tisdags då det var säkert många som beställt under helgen. Och brev brukar ta ungefär 2 dagar, så vänta dig nog något imorgon.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt brev med spel i efter 2 dagar. Fredag -> tisdag

Eller Tordag -> måndag ;P

Komplett hade rea, och jag beställde Guild Wars 2. Fick det på måndagen då betan slutate

Permalänk
Medlem

Men nog är det väl konstigt om dom skickade det igår morse men att det fortfarande inte har registerats i postens databas än?

Permalänk
Medlem

Om brevet har gått iväg nu direkt och du har fått kollinr så brukar det ta ett tag innan du kan söka på det. Finns en del andra äldre trådar som behandlar detta och det beror helt enkelt på att posten är lite sega med att uppdatera sidan ibland

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jaha okej..
Föressten! Brukar inte brev gå fortare än paket?
Om dom skickas samtidigt förstås.

Permalänk
Medlem

Brev har inga kollinummer och kan inte spåras. Numret du får när du ska hämta ur är endast till för att ombudet ska hitta det, det har ingenting att göra med postens databas.

Permalänk
Medlem

Hmm, de är ju dåligt!
Men går det snabbare att få spelet om jag skulle valt postpaket istället för spel?
Kostade 20 kr mer än något sånt.
Kanske det är mer värt om det går snabbare och att man får ett kollinummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Brev har inga kollinummer och kan inte spåras. Numret du får när du ska hämta ur är endast till för att ombudet ska hitta det, det har ingenting att göra med postens databas.

Dock så fick han ju kollinr, kolli går ju att söka på. Varför skickar Komplett ens med ett i mailet i så fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoghurty:

Jaha okej..
Föressten! Brukar inte brev gå fortare än paket?
Om dom skickas samtidigt förstås.

Njä. Brev brukar ta (för mig då) 2 dagar.
Postpaket blir oftast dagen efter.

Permalänk
Medlem

Aaah.. I framtiden hoppas jag att alla brev och paket är utrustad med GPS så kan man se varje rörelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoghurty:

Men nog är det väl konstigt om dom skickade det igår morse men att det fortfarande inte har registerats i postens databas än?

Vi kör ett exempel med paket:
Dag 1 - 10:00 Du skapar en order hos Komplett
Dag 1 - 12:55 Komplett packar den
Dag 1 - 12:55 Komplett skapar en sändning hos Posten och ett Kolli-ID genereras
Dag 1 - 12:55 Komplett skickar mail till dig och säger att ordern är skickad samt ger dig Kolli-ID
Dag 1 - 13:15 Du upptäcker mailet och söker på kolli-ID på www.posten.se. Där kommer det antagligen stå "Elektronisk förhandsinformation mottagen" men inget mer
Dag 1 - 17:00 (påhittad tid, vet inte om det stämmer) Posten hämtar paket hos Komplett
Dag 1 - 21:00 Posten sorterar ditt paket
Dag 1 - 22:15 Du söker återigen på ditt kolli-ID och då kommer det stå "Sorterad i din stad"
Dag 2 - 14:00 Du får ett SMS där det står att ditt paket kan hämtas på ditt ombud eller så får du ett avi

När det gäller brev så är det andra regler. Förvisso har brev också kollinummer (börjar/slutar på AG om jag inte minns fel) men spårbarheten är begränsad och status uppdateras inte lika ofta som paket som får 4-5 uppdateringar t ex att de sorteras på plats A, sen B, sen åker till stad C sen kommer fram till ombud.

Skrivet av Yoghurty:

Jaha okej..
Föressten! Brukar inte brev gå fortare än paket?
Om dom skickas samtidigt förstås.

Nej, Postens tjänst "Postpaket" är 1 arbetsdag till större delen av Sverige (med undantag där det är lantbrevärare eller norraste norrland). Samma gäller för brev. Dock tror jag vissa webshops använder MyPack (gäller för hela norden) och det tar 1-6 dagar beroende på vart man bor (det borde vara 1-2 dagar för Sverige).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Jag har också samma problem, Komplett säger att dom skickat med brev medans posten säger att kollinummret tillhör ett paket. Däremot är det någon siffra som inte stämmer så det går ej att söka.
Vet inte vem som har rätt och mitt paket kan vara varsomhelst.

Delvis mitt fel såklart då jag gav dom fel adress, men märkligt att få ett kollinummer som inte är sökbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jag har också samma problem, Komplett säger att dom skickat med brev medans posten säger att kollinummret tillhör ett paket. Däremot är det någon siffra som inte stämmer så det går ej att söka.
Vet inte vem som har rätt och mitt paket kan vara varsomhelst.

Delvis mitt fel såklart då jag gav dom fel adress, men märkligt att få ett kollinummer som inte är sökbart...

Ja de är riktigt skumt att dom skickar med ett kollinummer om man inte ens kan spåra de.
Sjukt irreterande att inte veta vars brevet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej, Postens tjänst "Postpaket" är 1 arbetsdag till större delen av Sverige (med undantag där det är lantbrevärare eller norraste norrland). Samma gäller för brev. Dock tror jag vissa webshops använder MyPack (gäller för hela norden) och det tar 1-6 dagar beroende på vart man bor (det borde vara 1-2 dagar för Sverige).

Nu vet jag inte om jag minns rätt men. Det är någon spelbutik som hävdar att man får produkten 24 timmar efter den är skickad. Vad gör dom för nånting speciellt till skillnad mot Komplett?
Det finns väl olika klasser på breven? Såsom ( Prio 1 brev ) o sånt

Tilllägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoghurty:

Nu vet jag inte om jag minns rätt men. Det är någon spelbutik som hävdar att man får produkten 24 timmar efter den är skickad. Vad gör dom för nånting speciellt till skillnad mot Komplett?
Det finns väl olika klasser på breven? Såsom ( Prio 1 brev ) o sånt

Jo det finns skillnader och det är bäst att du kollar på respektive webshops leveransvillkor
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=delover...
Där står det att brev är 2-7 dagar vilket antagligen betyder att de kör någon typ av ekonomifraktsätt. Dock har de en stopptid och säger att om man beställer innan stopptiden så skickar de samma dag vilket är bättre än t ex CDON som oftast tar flera dagar på sig att behandla en order. Beställde en mus därifrån och det tog fem dagar innan jag fick den. Hade jag beställt på t ex Inet hade jag fått den nästa dag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoghurty:

Nu vet jag inte om jag minns rätt men. Det är någon spelbutik som hävdar att man får produkten 24 timmar efter den är skickad. Vad gör dom för nånting speciellt till skillnad mot Komplett?
Det finns väl olika klasser på breven? Såsom ( Prio 1 brev ) o sånt

Som boende i Norra Norrland så tar det i princip alltid 3 dagar för paket (även om Posten har börjat utlova 2 dagars levererans) och 1-2 dagar för brev. De shoppar som skriver 24 timmar brukar ha i sina leveransvillkor att det inte gäller för vissa postnummer.

Vad gäller kollinummer så har vanliga brev inte det. Däremot varubrev som företag kan välja att skicka med har det, men där är spårbarheten väldigt begränsad. Brev som är skrymmande kan få ett slags "kollinummer" för att de ska kunna avisera dig och det ges på plats.

Om det ska vara spårbart hela vägen måste de skicka med andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Förbannat! Fick det inte idag heller! Ska det behöva ta 7 dagar för att få ett spel i brev?

Permalänk
Medlem

Kan vara skickat som Ekonomibrev och då kan det ta 3 dagar efter att de skickat det innan det kommer fram.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

blanda inte ihop Brev-ID (Varubrev) egenskaper med Paket kolli-ID. paket kan spåras hela ledet

Brev-ID har begränsade spårningsmöjligheter, och registreras oftast bara vid större distributionscenter. det syns ibland att det har kommit fram till ett utlämningsställe, men inte alltid. så det kan ligga och vänta på att hämtas, men på Postens hemsida kan det fortfarande stå "Sorteras, terminal..."

av just denna anledning (folk forstod inte skillnaden mellan olika kollityper och trordde sig kunna spåra små försändelser lika noga som paket) tog. exempelvis Webhallen bort Brev-ID spårningslänken

Permalänk
Inaktiv

Men får man ett kollinummer antar man givetvis att man kan spåra, eller hur?

Permalänk
Medlem

Förstår inte va tråden gör för nytta, kan vi hjälpa dig? Nej, ta kontakt me posten/komplett om du vill veta nått, eller slappna av och vänta lite till. Förstår att de är irriterande men vi vet inte mer än dig va ditt spel håller hus.

Permalänk
Medlem

Komplett använder sin egna leverantör och kan därför inte spåras på Posten. Företaget heter Kom Sverige AB eller liknande. Går du in på ordern på komplett.se ser du statistik över hur det går för den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Posten suger vill jag bara säga,sämre logistik får man leta länge efter. Ett exempel på snabb leverans,beställde en äldre cpu från geeks i usa. Tog knappt 2 dygn med Fedex till ytterdörren,det vill jag kalla logistik det

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

9 Dagar ska det tydligen gå innan man får ett spel av Komplett.se. Får se om jag får det nu på måndag istället. FFFFFFFF
Nästa gång blir det ett annat företag!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av hjorten66:

Posten suger vill jag bara säga,sämre logistik får man leta länge efter. Ett exempel på snabb leverans,beställde en äldre cpu från geeks i usa. Tog knappt 2 dygn med Fedex till ytterdörren,det vill jag kalla logistik det

Viss skillnad i pris mellan Fedex flygfrakt och Posten däremot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Men får man ett kollinummer antar man givetvis att man kan spåra, eller hur?

då antar man felaktigt. som sagt, skillnad på hur mycket man kan spåra med Brev-ID och Paket-ID

Permalänk
Inaktiv

Jo jag har nu förstått det, men då vore det enklast av dom att helt enkelt inte ge något kollinummer, måste ju vara sjukt vanligt med den fråga, samt att dom själva inte hade en aning om att det är på detta sätt.