Ev. flytta till en hyresrätt - behöver kött på benen!

Permalänk
Avstängd

Ev. flytta till en hyresrätt - behöver kött på benen!

Hejsan! jag och sambon skall ev. flytta till en större hyresrätt.

Vi var på visning och kunde konstatera följande:

* Skador i golv - gammalt limmat plastgolv
* Skador i väggar, gamla hål och pluggar
* Köksluckor med avskavd färg och allmänt nött i trät
* Alla rum var om målade eller om tapetserande, bla så är 1 rum tapetserat med barntapeter osv. De om målade rummen var kasst målade, färg på strömbrytare till lampor etc.

OM man nu vill flytta in i denna lägenhet, vad har man för rättigheter till att få alla dessa punkter åtgärdade ?
Bla. så kanske man inte vill ha en mörkbrun tapet i hela vardagsrummet samt 1 rum som är inrett för ett barn :s
Har man rätt till att begära ut ett besiktningsprotokoll innan inflytt ?
Skall inte en hyreslägenhet vara så neutral som möjligt för att passa alla sorters människor ?

Blir det inflytt kommer jag foto dokumentera ALLT med datum för att inte senare åka på att få åtgärda dessa brister själv.

Vill inte ha några spydiga kommentarer nu utan ren fakta på mina rättigheter som hyresgäst!

//Christian

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Är det skador så har ni rätt att få det åtgärdat... Dock vet jag inte om ni kan få det fixat innan ni flyttat in. Men renovering och reperation ska inte hyresgästen stå för i en hyresrätt.

Det är vad jag har för mig.

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem

Be att få se besiktningsprotokollet och påpeka vad Ni själva såg, och gör detta innan Ni flyttar in om Ni vill vara säkra på att få rätt.

Problemet med det förfarandet är att Ni kanske inte får lägenheten utan att den går till några som inte är lika "jobbiga"

Tapeter/färger som ej anses "normala" ska bytas ut utan kostnad för övrigt...

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobias75:

Be att få se besiktningsprotokollet och påpeka vad Ni själva såg, och gör detta innan Ni flyttar in om Ni vill vara säkra på att få rätt.

Problemet med det förfarandet är att Ni kanske inte får lägenheten utan att den går till några som inte är lika "jobbiga"

Tapeter/färger som ej anses "normala" ska bytas ut utan kostnad för övrigt...

Mvh

Tobias

Okej, jo man är ju lite nojjig för att gnälla allt för mycket då det är otroligt svårt att få en rimlig lägenhet i dagsläget och med en väntande unge så är man än mer desperat!

Får spela på det vänliga kortet -"Hejsan, såg på bes. protokollet att där inte några skador finns med och det vore otroligt trevlig om ni skulle vilja åtgärda dessa brister för mitt och min sambos välmående"

Å andra sidan kan man som jag tänkt dokumentera allt vid inflytt och efter kontraktskrivande ställa krav direkt till hyresvärden, hjälper ej detta så räds jag ej för att kontakta hyresgäst föreningen där jag redan har ett gott rykte efter tidigare disputer mellan mig och en annan hyresvärd där jag fick rätt

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

När jag flyttade, påpekade jag alla fel i den nya lgh i ett eget besiktningsprotokoll, givetvis inte de som redan fanns i hyresvärdens besiktningsprotokoll, ringde och pratade med dom, vissa fel tog de på sig att åtgärda medan andra t.ex. tapetsering, kunde de stå för kostnaden av tapeter med tillbehör men jag fick sätta upp dem själv.

Skyldighet att reparera har dom om det är fel som hindrar dig från att bo där, vad till mig veterligen har beskrivits. Annars ska alla lägenheter som passerat 10 år sedan senaste renoveringen fixas till.

I bästa fall kanske du kan få som jag; materialet betalt men fixa och dona själv, men alla värdar kanske inte är lika medgörliga.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Hejsan! jag och sambon skall ev. flytta till en större hyresrätt.

Vi var på visning och kunde konstatera följande:

* Skador i golv - gammalt limmat plastgolv
* Skador i väggar, gamla hål och pluggar
* Köksluckor med avskavd färg och allmänt nött i trät
* Alla rum var om målade eller om tapetserande, bla så är 1 rum tapetserat med barntapeter osv. De om målade rummen var kasst målade, färg på strömbrytare till lampor etc.

OM man nu vill flytta in i denna lägenhet, vad har man för rättigheter till att få alla dessa punkter åtgärdade ?
Bla. så kanske man inte vill ha en mörkbrun tapet i hela vardagsrummet samt 1 rum som är inrett för ett barn :s
Har man rätt till att begära ut ett besiktningsprotokoll innan inflytt ?
Skall inte en hyreslägenhet vara så neutral som möjligt för att passa alla sorters människor ?

Blir det inflytt kommer jag foto dokumentera ALLT med datum för att inte senare åka på att få åtgärda dessa brister själv.

Vill inte ha några spydiga kommentarer nu utan ren fakta på mina rättigheter som hyresgäst!

//Christian

Min erfarenhet är att bostadsbolagen brukar kräva, i hyresvillkoren, att renovering utförd av hyresgästen skall vara fackmannamässigt utförd (samma bör då rimligtvis gälla för renovering beställd av bolaget). Dålig målning och övermålade lampknappar, eluttag etc, bör alltså fixas utan kostnad för dig.

Att en ny hyresgäst får nya tapeter (såvida de gamla inte är i mycket gott skick samt "neutrala") verkar många bostadsbolag ha som praxis, men jag är tveksam till att du kan kräva det. Gamla pluggar bör tas bort och hål spacklas igen när nya tapeter sätts upp (fackmannamässig renovering).

Vad gäller allmänt slitage (golv och köksluckor) beror det lite på om det handlar om onormalt slitage eller ej. Om exempelvis golvet har en "avskrivningsperiod" på 15 år, så lär du få acceptera t.ex. 12 års normalt slitage om golvet är 12 år gammalt. Det är dock skillnad på slitage och regelrätta skador; de senare skall åtgärdas skyndsamt.

Är du beredd att göra en del av arbetet själv (t.ex. grundarbetet, dvs spackla hål etc, inför tapetsering) så brukar hyresvärden vara mer tillmötesgående.

Att dokumentera skador som finns vid inflyttning är en bra idé, men uppmärksamma gärna bostadsbolaget på dessa brister i samband med att du dokumenterar dem.

Slå en signal (eller mejla) hyresgästföreningen, de bör kunna ge dig mer exakta svar om dina rättigheter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD