Permalänk
Medlem

Tips på skrivare?

Hej,

tänkte inhandla en ny skrivare mest pga av att den gamla inte har wifi och det börjar bli drygt när arbetsdatorerna har bytts ut mot laptops.

Så jag är på jakt efter en färgskrivare, men ska man välja bläckstråle, laser eller Led skrivare? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna? Den ska främst användas för svart vita dokument med någon liten färgglad logga ibland. Hur pass billiga är tonerna och liknande?

Har tittat en del på denna: http://www.inet.se/produkt/3505919/samsung-clp-325w

Men den verkar gå in i ett power saving mode som inte går att starta ifall man inte trycker på en knapp på skrivare, ytterst osmidigt.

Permalänk

jag har en CLP-325 dock inte den trådlösa modellen, jag har min kopplad via usb till en gammal Airport och jag är mycket nöjd med den.

två saker att tänka på: Färg Laser torkar inte ut som bläckstråle men du kan glömma att skriva ut på fotopapper det blir inte bra helt enkelt .

När jag fick min så var utskrifts kvalitén usel (det såg ut som att någon hade dragit en borste tvärs över utskriften) men det löste sig genom att ta ut färgkassetterna och skaka dem lite lätt horisontellt och vicka på dem så att pulvret fördelades jämt i kassetten.

Min erfarenhet av trådlösa skrivare är att deras programvara är undermålig jämfört med nästan vilken trådlös router du än väljer att jämföra med och oftast har de bara en inbyggd antenn vilket kan medföra dålig mottagning (särskilt om wifi sändaren är på en annan våning än skrivaren) så min rekommendation är att köpa en router med usb ingång och bra antenner/signalstyrka för pengarna du sparar på att köpa en "vanlig" skrivare.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Aha, vi har visserligen dragit en nätsladd och uttag upp på ovan våningen, så jag borde kanske köpa en skrivare med ethernet port istället då?

Jag har USB port på Routern men den funkar bara för håddiskar.

Ska inte skriva ut foton ändå så det blir nog bra med laser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hej,

tänkte inhandla en ny skrivare mest pga av att den gamla inte har wifi och det börjar bli drygt när arbetsdatorerna har bytts ut mot laptops.

Så jag är på jakt efter en färgskrivare, men ska man välja bläckstråle, laser eller Led skrivare? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna? Den ska främst användas för svart vita dokument med någon liten färgglad logga ibland. Hur pass billiga är tonerna och liknande?

Rekommenderar laser framför bläck så vida du inte ska skriva foton. Slipper att bläcket torkar alternativt kladdar igen. Har också varit med om att bläcket runnit något vid utskrift så det blivit en liten plump. Det är ovanligt men inte kul. Bläckpatroner är något billigare än toner normal sett, men det handlar om ören per utskrift. Bläck är oslagbart när det gäller utskrift på fotopapper, men för loggor etc så är det inte så stor skillnad att du kommer märka det.

Angående exakta kostnader för bläck/toner så är det enklast att kolla på ställen som http://www.nordicink.se/ eller http://www.inkclub.com/ och jämföra just de skrivarna du är intresserad av.

Jag köpte denna för att ha hemma.
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/print...

Har inte hunnit använda den så jättemycket ännu men har testat lite utskrifter från olika datorer via wifi samt skanna till usb. Behöver du inte multifunktionsskrivare med skanner/kopiator så funkar nog den du länkade. Kan iaf säga att jag tycker wifi på "storebrorsan" funkar bra. Dock så kan man ju som sagt koppla in den med sladd till en accesspunkt/router och ändå skriva ut via wifi från datorn. Fördelen med att ha wifi på skrivaren är inte stor om den ändå ska stå bredvid ett ethernet-uttag. Med wifi kan man ställa den var man vill bara det finns ett eluttag. Det är nog den stora skillnaden mellan wifi/icke wifi.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jaha okej, laser verkar vara det enda rätta för oss då som nästan enbart skriver ut recept, uppsatser och fakturor, text helt enkelt. Foto framkallar vi fortfarande på det gamla hederliga viset.

Ja platsen är inte bestämd, men kan vi ha den bredvid den gamla datorn finns där ett ledigt ethernet uttag. Grejen är dock att den du länkade är för stor och skulle inte få plats där, men en scanner hade definitivt varit nödvändigt. Hmm får klura på det. Färgpatronerna verkade också räcka längre (=bli billigare) med storebrosan du tipsade om.

Läste i någon tråd att patronerna generellt blir billigare desto dyrare skrivare man köper, kanske ligger något i det?

Ni har inget tips på en hemsida som recenserar skrivare?

Permalänk
Medlem

Tyvärr, men i den prisklass jag hade (max 3000) tyckte jag samsungen verkade bäst. Iaf med de kriterier jag hade

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1106304-l...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Det finns ju trådlösa printservers man kan köpa åxå, om det nu bara är att skrivaren inte har wifi som är anledningen att köpa ny, menar jag...

Annars känns en färglaser vettigast i ditt fall.