Allmän fråga om USB-hubbar och aktiva USB-kablar

Permalänk

Allmän fråga om USB-hubbar och aktiva USB-kablar

Tänkte fixa någon slags förlängning till tangentbord, mus och spelkontroller som man kan gömma under soffan. En USB-hub typ.

Så min fråga är, om det bara medföljer 2 meter lång kabel till Hubben som på den här:

http://www.inet.se/produkt/2901243/d-link-dub-h4

kan man slå på vilken förlängningskabel man vill eftersom det medföljer en strömförsörjning till hubben eller måste man dessutom ha en aktiv USB-kabel?

Någon som testat runt lite med detta?

Permalänk
Medlem

Du kan använda längre kabel än den medföljande om du vill. Se bara till att det blir av samma typ (samma kontakt mot USB-hubben) som den behöver. Inet skriver ingen info om USB-hubben i fråga, så kolla upp på tillverkarens hemsida eller liknande vad för typ av USB-kontakt hubben använder.

Den specade max-längden på USB är 5 meter. Något mer än så brukar gå att köra, men sen behövs aktiva kabar eller liknande.
Du behöver inte ha en aktiv kabel för annat än långa avstånd. Du kan köra USB-hubben både med och utan extern strömadapter både med och utan aktiv USB-kabel. Den aktiva USB-kabel klarar om något att överföra marginellt mindre effekt, då omsändningen av signalen tar lite effekt.

Permalänk

tack för bra svar!

så hubbens inbyggda två meter plus en femmeterskabel går bra eller ska man satsa på 2 plus 3 meter?

Permalänk
Medlem

Om du vill köpa förlängningskabel så är nog 3m säkrast, men 5 meter kan fungera. Eller så köper du bara en vanlig 5m, och struntar i den medföljande kabeln.

Permalänk

går dock inte att se på bilden vad det är för anslutningen på USB:n som följer med. Kanske finns på hemsidan eller så.

Permalänk

Ports
• One Upstream USB Type “B” Receptacle
• Four Downstream USB Type “A” Receptacle

Type B är den fyrkantiga sorten väl?

Permalänk
Medlem

Den stora fyrkantiga ja. Så du behöver en A-hane till B-hane om du inte vill använda en förlängningskabel.
I stil med denna:

Permalänk

japp det var en sån jag tittade på

vad tror du om dom här två

http://www.webhallen.com/hardvara/136098-deltaco_4-portar_usb...

http://www.webhallen.com/hardvara/28799-deltaco_usb_2.0_forla...

ett extremt budgetalternativ. jag har inte planerat att använda den för någon slags filöverföring utan endast som mus/tangentbord/spelkontrolls-förlängning

Permalänk

antar att en aktiv hub är bättre på något sätt men är det verkligen nödvändigt om man inte planerar att använda den till något krävande. Vill gärna att den ska vara så diskret som möjligt nämligen, och billig är inte heller en nackdel.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert att fungera bra, så länge du inte har så många strömhungriga saker kopplade till den. Men för bara mus+tgb kommer det säkert fungera bra...

Mina erfarenheter av USB-hubbar är det är knappt något skillnad i prestanda eller kompatibilitet mellan modellerna, och billigaste man kan hitta brukar fungera lika bra som de betydligt dyrare. Mest skillnad i utseende och om de har extern strömförsörjning eller inte.

Permalänk

Så bra!

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk

jag har exakt en sådan hub.. Det är samma kabel som du kör till skrivare om du kör via USB..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.