Permalänk
Medlem

Vilken processor, amd/intel?

Ska köpa dator och undrar vad jag ska ha för processor
Jag ska köpa allt på inet och är ganska säker på vad för prestanda som behövs.
Den stora frågan är Intel eller Amd?? :/
Om Intel så vad jag vilken jag ska ha
Men på Amd så är jag inte helt säker jag tänkte mig den här: http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz men om ni har nått bättre så linka gärna
Och snälla kan jag få klart fördelarna och nackdelarna med båda, blir väldigt tack sam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på budgeten för datorn, omöjligt att bara länka alternativ, då det bästa alternativet varierar beroende på övriga komponenter i datorn.

Jag hade dock hållit mig borta från Bulldozer, hemskt tveksam prestanda men ändå skyhög strömförbrukning..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en speldator så ska du ha Intel processor. Intel är helt överlägsna AMD i spelprestanda. Om det tyngsta du ska göra på datorn är att spela så rekommmenderar jag en i5 2500K eller 3570K processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du ska ha en speldator så ska du ha Intel processor. Intel är helt överlägsna AMD i spelprestanda. Om det tyngsta du ska göra på datorn är att spela så rekommmenderar jag en i5 2500K eller 3570K processor.

Samtidigt så räcker en gammal Phenom2 X4 fortfarande mycket långt i spelsammanhang, och är därför en bra konkurrent till den nästan dubbelt så dyra 2500K / 3570K. Bygger man ett system med budget under Intelgränsen (som enligt mig är runt 10.000 kr för datorn), så tycker jag att P2 X4 är absolut bästa valet, även om de kan vara lite trixiga att få tag på idag.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att gå upp lite (400 spänn + kanske 200 för moderkort, intel brukar vara lite dyrare där) så är en Intel Core i5 2500K ett bra val. Om du bara ska spela så ska en AMD Phenom II X4 fullt tillräcklig, så läge du inte kör några extrema grafiklösningar. Säg vilka övriga komponenter du har tänkt ha, eventuellt en totalbudget, så blir det lättare att hjälpa dig

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

8120 är en helt okej, riktigt prisvärd cpu! Det är svårt att få tag på phenoms idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

8120 är en helt okej, riktigt prisvärd cpu! Det är svårt att få tag på phenoms idag

Såååå svårt är det väl inte -.-

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Oj, de har tagit in nya nu? Sist jag kollade för ett tag sedan så fanns det inga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Samtidigt så räcker en gammal Phenom2 X4 fortfarande mycket långt i spelsammanhang, och är därför en bra konkurrent till den nästan dubbelt så dyra 2500K / 3570K. Bygger man ett system med budget under Intelgränsen (som enligt mig är runt 10.000 kr för datorn), så tycker jag att P2 X4 är absolut bästa valet, även om de kan vara lite trixiga att få tag på idag.

Yarrharr, men om du ska tänka lite framtidssäkert så lär 2500k eller 3570k vara bäst då de säkert presterar ordentligt bra ett längre tag en P2 X4.

Permalänk
Hedersmedlem

Tryck på den, då 404:ar sidan. Antingen har Inet precis lagt in dem och tabbat sig, eller så har de gått ut.

EDIT: Gick att direktsöka sig till dem dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

i5 2500K eller den nya IB 3570K. GTX 670/680 alternativt HD7970/7950 som grafik. Välj en lämplig bräda för din setup, tex Asus eller ASRock.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Sjukt dyr, köpte min 965a för 1400 år för två år sedan

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådtitel uppdaterad*

Skrivet av Sw4g:

Försök att skriva en bättre trådtitel än "Vilket ???", den säger ingenting för de som läser forumet och kan tänkas hjälpa dig. Om du vill ha hjälp, ansträng dig lite till och ge oss mer information redan i trådnamnet. Det gör mycket. Både för dig och forumet. Tänk på det som världens kortaste CV, första meningen i en bok eller kanske en raggningskommentar på baren.

Du får bara en chans att locka folk att läsa din tråd.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tror att budget, övriga komponenter, samt ändamål skulle hjälpa övriga medlemmar väldigt långt i att ge dig bättre rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Det här är ett paket som jag hade plockat ihop inklusive processorn som jag linka : http://www.inet.se/kundvagn/visa/1778460/2012-05-09

Permalänk
Medlem

OK så Bulldozer är inte så bra?
Ska jag räkna bort den då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

*trådtitel uppdaterad*

Försök att skriva en bättre trådtitel än "Vilket ???", den säger ingenting för de som läser forumet och kan tänkas hjälpa dig. Om du vill ha hjälp, ansträng dig lite till och ge oss mer information redan i trådnamnet. Det gör mycket. Både för dig och forumet. Tänk på det som världens kortaste CV, första meningen i en bok eller kanske en raggningskommentar på baren.

Du får bara en chans att locka folk att läsa din tråd.

Srry tänkte skriva ''Vilken Processor?'' men glömde antar jag? (jag är ganska tank sprid )

Permalänk

Ska du överklocka? Är det något du kanske gör i framtiden?

Bulldozer har sina nackdelar, men även sina fördelar. Tyvärr verkar de flesta fördelarna vara i program som väldigt få använer, i princip inga spel. Läs lite omdömen/recensioner så får du en bättre uppfattning. Den är inte värdelös dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Samtidigt så räcker en gammal Phenom2 X4 fortfarande mycket långt i spelsammanhang, och är därför en bra konkurrent till den nästan dubbelt så dyra 2500K / 3570K. Bygger man ett system med budget under Intelgränsen (som enligt mig är runt 10.000 kr för datorn), så tycker jag att P2 X4 är absolut bästa valet, även om de kan vara lite trixiga att få tag på idag.

Tyvärr är det ju så at i3 2100 piskar phenom 2 i nästan alla spel...

Permalänk
Medlem

Jag väljer nog Intel Core i5 2500 efter det som jag läst och det som jag kommer göra är först och främst spela spel som t.ex Crysis, Skyrim m.m...
Annars är det inget som kräver så mycke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shauni:

Tyvärr är det ju så at i3 2100 piskar phenom 2 i nästan alla spel...

Håller jag då inte alls med om. Tittade lite snabbt i SweCs grafer, kunde inte hitta ett enda speltest där deras 2120 piskar deras P2 X4 980? (Vet att detta gäller 965 och i3 2100, men båda dessa är uppklockade, och jämförelsen är därför acceptabel.)

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Titta själv, i det undre diagrammet skiljer det 20 (!!) FPS mellan de båda, och framtiden går mot fler trådar och kärnor, så att köpa en tvåkärnare när man kan få en fyrkärnare för samma pris är ren dumdristighet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Sw4g:

Jag väljer nog Intel Core i5 2500 efter det som jag läst och det som jag kommer göra är först och främst spela spel som t.ex Crysis, Skyrim m.m...
Annars är det inget som kräver så mycke

Tänk på att det finns flera olika modeller.
2500, 2500S, 2500T och 2500K.

Undvik S och T. De är underklockade för att få ner energiförbrukningen/temperaturer.
Om du ska överklocka är 2500K det bästa alternativet.

Har du råd föreslår jag 2500K, man kan lätt ändra sig om överklockning även om man inte planerar på det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Tänk på att det finns flera olika modeller.
2500, 2500S, 2500T och 2500K.

Undvik S och T. De är underklockade för att få ner energiförbrukningen/temperaturer.
Om du ska överklocka är 2500K det bästa alternativet.

Har du råd föreslår jag 2500K, man kan lätt ändra sig om överklockning även om man inte planerar på det nu.

Aa jag har 2500k glömde bara lägga till K men du har rätt i att jag kan ändra mig
Just nu är jag ganska ny men man vet aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw4g:

Det här är ett paket som jag hade plockat ihop inklusive processorn som jag linka : http://www.inet.se/kundvagn/visa/1778460/2012-05-09

För den bugeten hade jag, för att få ut bästa möjliga spelprestanda, köpt det här istället:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1779860/2012-05-09

Har bytt nätagget till ett som visserligen endast är på 500W, men det kommer du klara dig fint på. Det har dessutom högre verkningsgrad och bättre komponenter än Fractal Designs.
Tagit bort ljudkortet, finns dugligt på moderkortet om du ändå bara ska lägga 300 spänn på ett separat.
Bytt CPU till Phenom II X4 965, med den kylaren kan du klocka upp den lite (hur lätt som helst i och med upplåst multiplier) och få bra prestanda i spel till lägre pris.
Bytt grafikkortet till ett 7870 vilket är bättre än det du hade innan. Angående modell tänkte jag inte speciellt på den som är i kundvagnen, jag bara tog en som var i lager och såg trevlig ut. Du kan byta ut det mot ett annat om du har någon "favorittillverkare".

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av shauni:

Tyvärr är det ju så at i3 2100 piskar phenom 2 i nästan alla spel...

Nej, det gör den inte. Särskilt inte i de spelen där man verkligen bwhöver en okej processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej, det gör den inte. Särskilt inte i de spelen där man verkligen bwhöver en okej processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då behöver man en i5 ändå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast då behöver man en i5 ändå.

Behöver är ett väldigt starkt ord... Som att säga om man ska köra i 90 km/h behöver man ha en Ferrari.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fast då behöver man en i5 ändå.

Enda spelet jag kan komma på där en phenom x4 inte orkar 60+ fps är bf3 på ultra, och lägger du 4000+ på ett grafikkort, så kanske du har råd med en i5a också På high flyter det på fint, även utan OC.

edit: det handlar om budgeten. Ska du lägga 10k+ på en dator, så är det klart att du lägger över 1k på processorn, men när det är under 8, så är det bättre att ta en lite billigare processor och lägga mer på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

det handlar om budgeten. Ska du lägga 10k+ på en dator, så är det klart att du lägger över 1k på processorn, men när det är under 8, så är det bättre att ta en lite billigare processor och lägga mer på grafikkortet.

Precis, försöker upplysa folk om denna tumregel men man kan aldrig säga det nog, sekunderat!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Beror på budgeten för datorn, omöjligt att bara länka alternativ, då det bästa alternativet varierar beroende på övriga komponenter i datorn.

Jag hade dock hållit mig borta från Bulldozer, hemskt tveksam prestanda men ändå skyhög strömförbrukning..

Skyhög är den ju ändå inte, förutom när du överklockar högt
@ TS: Jag skulle välj säga ta en 8120 om du vill lägga lite mer pengar på riktigt schysst grafikkort eller ta en Intel 2500K om du har pengarna att lägga på både processor och ett bra grafikkort

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|