HIS 6970 2gig hög varvig fläkt

Permalänk

HIS 6970 2gig hög varvig fläkt

Hej! skulle sätta på ett vattenkylningsblock på mitt grafikkort men det passade inte så satte tillbaks orginalkylarn. Bara det att nu varvar fläkten upp när jag sitter på t.ex. honcast och ibland i VLC(speciellt när filmen är slut).
Känt vid "utblåset" och då är inte luften varm alls, kollat tempen på grafikkortet och den är stabil och grafikkortet arbetar med låg effekt.
provade att installera om kylaren för att se ifall jag har glömt kontakten inte sitter i helt och ifall jag har glömt kylpasta/kylplattor... inga fattas.
något tok har hänt i alla fall.

Bör ju ha hänt för någon annan eller nån har lösning på problemet?
Ekonomin tillåter inte helt att köpa nytt block just nu(kunde inte lämna tillbaks blocket då tiden hade gått ut.

ursäkta ifall det är knasig förklaring!

//Max

Permalänk
Medlem

bara o ställa in ny fläktkurva i msi afterburner t.ex :p? eller missbedömde jag nåt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

bara o ställa in ny fläktkurva i msi afterburner t.ex :p? eller missbedömde jag nåt

haha skall testas! tackar

Permalänk

Har du kylpasta på? ny då dvs.

eller monterade du på kylaren utan att byta kylpasta(den gamla på eller ingen alls)

Har ett 2900XT som gjorde samma sak innan jag kom på att jag inte applicerade någon pasta vilket medförde att tempen gick upp. Det löste sig för mig genom att applicera ny Artic silver MX5 på!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Har du kylpasta på? ny då dvs.

eller monterade du på kylaren utan att byta kylpasta(den gamla på eller ingen alls)

Japp den är bytt!

Permalänk
Skrivet av MAxAbbemo:

Japp den är bytt!

Hur är tempen?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Hur är tempen?

just nu verkar den ligga runt 70 grader... hm. känns en aning högt, bör jag öppna upp den och kolla kylpastan? kanske helt enkelt inte har tillräckligt/för mycket

Permalänk
Skrivet av MAxAbbemo:

just nu verkar den ligga runt 70 grader... hm. känns en aning högt, bör jag öppna upp den och kolla kylpastan? kanske helt enkelt inte har tillräckligt/för mycket

För mycket pasta gör ju att Effekten blir tvärtom så det kan ju vara idé att kolla

på GPU skall det knappt vara ett riskorn(har man HSP på så skall man ha ett riskorn)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

För mycket pasta gör ju att Effekten blir tvärtom så det kan ju vara idé att kolla

på GPU skall det knappt vara ett riskorn(har man HSP på så skall man ha ett riskorn)

ja precis, funderade på de!
Kanske dum fråga men vad är HSP? försökte söka vad det var men hittade inget direkt svar.

Permalänk
Skrivet av MAxAbbemo:

ja precis, funderade på de!
Kanske dum fråga men vad är HSP? försökte söka vad det var men hittade inget direkt svar.

Heatspredder

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

vad är det för block? kanske är intresserad av att hjälpa dig bli av med det

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

vad är det för block? kanske är intresserad av att hjälpa dig bli av med det

Är ett EK 6970 referens block, dock vet jag inte vart jag lagt det hah...

Skrivet av xfmimd:

Heatspredder

tack så mycket! skall kolla upp det, dock efter matchen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAxAbbemo:

Är ett EK 6970 referens block, dock vet jag inte vart jag lagt det hah...

tack så mycket! skall kolla upp det, dock efter matchen!

kan du länka? om du vill sälja dvs

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

kan du länka? om du vill sälja dvs

är ett: http://www.inet.se/produkt/5321808/block-ek-fc6970-acetal
dock osäker ifall jag vill sälja ifall jag hittar det, man vet aldrig ifall man skaffar ett till kort fast referens! kan höra av mig

ville inte göra dubbel post...
Hittade en som inte hade någon kylpasta, så satte på kylpasta på den komponenten samt bytte på stora för den hade för mycket. skruvade ihop det och satte in det i datorn: 100 grader den här gången istället... gjorde om det fast bytte all pasta istället... ligger på 80 grader istället utan belastning.

Får fixa fram lite pengar och fixa nytt vattenblock och göra allt ordentligt från början och hoppas det kan lösa problemet, annars får jag väl köpa nytt kort!