Toshiba börjar sälja 4K-TV i Japan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Såhär står det på mitt 7970 "The market isn’t ready for 4k video, but Radeon™ is. With full support for HDMI® (with 4K) and DisplayPort 1.2 HBR2, the AMD Radeon™ HD 7970 is set for quad HD."

källa: http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/7000/7970/Pag...

Trevligt!

Skrivet av samforshort:

Vad kommer först, materialet eller skärmen?

Uppenbarligen skärmen.

Permalänk
Medlem

Inte längesedan 55" HD Ready kostade 80.000

Om 10 år tycker vi 1080 är stenåldersprylar

Permalänk
Medlem

I och för sig skulle man ju kunna ha den som fotoram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Så sjukt dyra bara

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer ihåg när det första platta TV-apparaterna kom... Herregud säger jag bara.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag kommer ihåg när det första platta TV-apparaterna kom... Herregud säger jag bara.

150-200k, som hittat
(och det var typ 36-42", inte HD)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

150-200k, som hittat
(och det var typ 36-42", inte HD)

Farsgubben köpte en 37" Philips plasma som var nedsatt till 21k. Helt fantastiskt billigt tyckte vi då. SCART och 576i var det som gällde också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Retur1:

Om 10 år tycker vi 1080 är stenåldersprylar

Mm, det kommer våra barn också tycka att vi är då, stenåldersmänniskor, snyft. :'(

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Ang. bandbredd så är lösningen Fiber... glöm vanlig kabel-TV och satellit-TV. Fiber har mer än tillräckligt med bandbredd för 4K.

Men det finns ju ingen direkt användning för den upplösningen för vanliga TV-sändningar. Varför skall man se t.ex. nyheterna eller vanliga TV-serier i 4K för? Sådana kameror används väl inte ens för sådana inspelningar. Om det däremot bli möjligt att streama filmer i 4K "on demand" så att säga så är det en annan femma. Men det finns ju inte ens äkta 1080p i sådana tjänster idag... så det lär väl dröja. Sen filmas väl inte ens alla filmer i 4K.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Känns som det är billigare med x4 1080p apparater och sedan bredda ut 4k över det, dvs dock om man vänjer sig vid kantbrytningarna.

Utöver det ska det bli roligt och se när det börjar dyka upp filmer i det här formatet

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Undrar när priserna blir rimliga, 2-3 år kanske?

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt billigt, jag som många andra minns priserna som gällde för HD Ready plasma osv. när dom lanserades

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja, tre såna i Eyefinity. kanske i dyraste laget, men ska bli intressant när det verkligen slår igenom.

Jag vill se den rigg som driver den setup:en

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Trevligt med högre upplösningar.

Riktigt bra hur reklamnissarna är framme och styr upp namngivningen av framtida standarder, för ingen vanlig konsument kommer väl att dra den felaktiga slutsatsen en 4K-skärm har fyra gånger så många rader som en 1080-skärm??

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av Hmmkk:

Ang. bandbredd så är lösningen Fiber... glöm vanlig kabel-TV och satellit-TV. Fiber har mer än tillräckligt med bandbredd för 4K.

Men det finns ju ingen direkt användning för den upplösningen för vanliga TV-sändningar. Varför skall man se t.ex. nyheterna eller vanliga TV-serier i 4K för? Sådana kameror används väl inte ens för sådana inspelningar. Om det däremot bli möjligt att streama filmer i 4K "on demand" så att säga så är det en annan femma. Men det finns ju inte ens äkta 1080p i sådana tjänster idag... så det lär väl dröja. Sen filmas väl inte ens alla filmer i 4K.

Dagens storfilmer spelas in i 5K med RED kameror så i framtiden kommer "The Hobbit: An Unexpected Journey" förmodligen komma i en 4K remastered version så som Gladiator gjorde i 1080p till exempel.

Bevis hittar du 4:30 in i följande film: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gHF5...

Permalänk

För er som "gnäller" över priset:

Kommer ni ihåg vad en plasma-TV kostade när den kom ut på marknaden?

Jag kommer ihåg en butik som skulle ha lite över 100,000:- för en 42" plasma-TV.
Dessutom var det inte ens HD-kvalitet på dem i början utan vanlig SD.
80,000:- för en 4K TV är faktiskt ganska billigt idag.

2004 köpte jag en 42" plasma-TV för 27,000:-
Nej, den hade inte HD-upplösning.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Finns ingen poäng med så hög upplösning på en tv. Då måste man sitta max en halv meter ifrån för att kunna se hela upplösningen. Projektorer ja om man kör med 100" eller mer på kort avstånd. Monitorer ja för man sitter nära en monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja, tre såna i Eyefinity.

Hehe, då snackar vi tungdrivet

... fast en sånhär på skrivbordet som over the topspelskärm vore riktigt riktigt grymt. (givet att den har tillräckligt lågt inputlag och rörelsehantering, tillräckligt bra betraktningsvinklar och tillräckligt låg ljusstyrka osv)
Fet inlevelse och en pixelstorlek i klass med en 27 tums 1080p skärm ungefär (ca 0.3mm i dot pitch om jag tänker rätt nu) , dvs funkar för skrivbordsarbete också. Tror faktiskt inte man skulle sakna triplehead så mycket, om man sitter på lagom avstånd. (lite längre ifrån än en vanlig monitor, men inte så mycket längre)
För gaming och filmer skulle man ju nästan kunna tänka sig en skärm i 2.35:1 format istället, a'la vissa Philips TV-apparater

...

Alternativt så vore ju en 30tummare rätt trevlig för lite mer skrivbordsfokus. (så länge man har ett OS som klarar hantera den små pixlarna på ett vettigt vis!) Extremt finkorniga pixlar för skrivbordsarbete mm (ca 0.17mm dot pitch), och vill man spela så kan man välja att köra i vanlig full-HD upplösning om prestandan inte räcker till för 4k, utan att det ser helt kasst ut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Jag vill se den rigg som driver den setup:en

Skrivet av Roger W:

Hehe, då snackar vi tungdrivet

... fast en sånhär på skrivbordet som over the topspelskärm vore riktigt riktigt grymt. (givet att den har tillräckligt lågt inputlag och rörelsehantering, tillräckligt bra betraktningsvinklar och tillräckligt låg ljusstyrka osv)
Fet inlevelse och en pixelstorlek i klass med en 27 tums 1080p skärm ungefär (ca 0.3mm i dot pitch om jag tänker rätt nu) , dvs funkar för skrivbordsarbete också. Tror faktiskt inte man skulle sakna triplehead så mycket, om man sitter på lagom avstånd. (lite längre ifrån än en vanlig monitor, men inte så mycket längre)
För gaming och filmer skulle man ju nästan kunna tänka sig en skärm i 2.35:1 format istället, a'la vissa Philips TV-apparater

...

Alternativt så vore ju en 30tummare rätt trevlig för lite mer skrivbordsfokus. (så länge man har ett OS som klarar hantera den små pixlarna på ett vettigt vis!) Extremt finkorniga pixlar för skrivbordsarbete mm (ca 0.17mm dot pitch), och vill man spela så kan man välja att köra i vanlig full-HD upplösning om prestandan inte räcker till för 4k, utan att det ser helt kasst ut.

jo, tänk 6 kort i CF när man ändå har råd med tre skärmar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

En TV med den upplösningen har jag inte mycket nytta av. Jag ser inte pixlarna på min 1080tv, så högre pixeltäthet är inte nå vidare intressant närmsta tiden.

Men det kanske skyndar på utrullningen av mer högupplösta datorskärmar vilket i så fall hade varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En TV med den upplösningen har jag inte mycket nytta av. Jag ser inte pixlarna på min 1080tv, så högre pixeltäthet är inte nå vidare intressant närmsta tiden.

Men det kanske skyndar på utrullningen av mer högupplösta datorskärmar vilket i så fall hade varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det är nog sant...kan kanske ha en användning om man blåser upp skärmen till 150 tummar...eller något, så man slipper se pixlarna då, men jag har ingen vägg som tar en så stor TV.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Sötast

Den som datorskärm på 50Cm avstånd?

Permalänk
Medlem

Vad skulle 'teknikbolagen' göra annars då? Det är inte deras problem att inte alla tv kanalerna hänger med.
Lika bra att pressa på mot nästa steg. Tv kanalerna som inte har HD än kan hoppa över 1080 och gå på 4k direkt.
Spelar mindre roll att det inte finns mycket media för 4k än...bara att arbeta framför datorn med en sån där monitor skulle vara fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ändå inte 3D så...jag tar en tack

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Undrar när priserna blir rimliga, 2-3 år kanske?

6-10 år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Octo:

Vad skulle 'teknikbolagen' göra annars då? Det är inte deras problem att inte alla tv kanalerna hänger med.
Lika bra att pressa på mot nästa steg. Tv kanalerna som inte har HD än kan hoppa över 1080 och gå på 4k direkt.
Spelar mindre roll att det inte finns mycket media för 4k än...bara att arbeta framför datorn med en sån där monitor skulle vara fantastiskt.

Det är ju inte någon naturlag att tvskärmar måste släppas med högre upplösning hela tiden bara för att det går. Finns andra spår att utveckla tvn på också. Frågan är hur länge konsumenter kommer jaga högre upplösningar.

Det finns fördelar med att gränsen mellan tvskärm och datorskärm suddas ut, men det finns en del nackdelar också. Exempelvis slipper man att betala för både tvmottagare och tvlicens om man bara vill ha en datorskärm idag. Sedan ser det ut som att utvecklingen rör sig mot att tvn skall ha en halvklen dator i sig för surf, Youtube med mera och kostnaden för tvdatorn klarar man sig bra utan om man tänkt använda tvn endast som datorskärm.

Jag ser som sagt hellre den högupplösta utvecklingen hos just rena datorskärmar än hos tvapparater.

Men det är ju bara mitt synsätt på det hela ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Är inte det lite att ta i?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

En enorm överdrift. Har man paneler som går att köpa redan idag så lär priserna sjunka snabbt så fort ett industristandard antagits och blivit praxis. Det tog inte många år för 1080p-skärmarna att gå från ståtligt överpris till i princip det enda som säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Dagens storfilmer spelas in i 5K med RED kameror så i framtiden kommer "The Hobbit: An Unexpected Journey" förmodligen komma i en 4K remastered version så som Gladiator gjorde i 1080p till exempel.

Bevis hittar du 4:30 in i följande film: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gHF5...

För att inte tala om att iprincip alla filmer som visats på bio och med någorlunda budget har "4k". Dvs en film från 1939 ser bättre ut i 4k än i 1080p. Under femtiotalet expriminterade man också enormt med detta och vissa filmer hade mer än 3 gånger högre "upplösning" än 4k.
Imax är också betydligt mer högupplöst än 4k, och många storfilmer spelas in delvis med imax, ex the dark knight.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

En TV med den upplösningen har jag inte mycket nytta av. Jag ser inte pixlarna på min 1080tv, så högre pixeltäthet är inte nå vidare intressant närmsta tiden.

Men det kanske skyndar på utrullningen av mer högupplösta datorskärmar vilket i så fall hade varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig lite för de vanliga tv storlekarna, men hur är det på skärmar större än 60" med 1080p eller projektorer när bilden blir över 100" ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Vill inte vara den som är den, men jag ser hellre OLED än LED 4K

OLED 4K, där talar vi grejjer, mumma.

Än värre är att detta inte är någon LED tv utan en LCD panel som är kantbelyst av LED.