Permalänk
Medlem

"Avigt" ljud i mitt headset!

Hej
Som jag försökte beskriva i rubriken så spelas alltså ljuden från vänster sida upp i höger sida på headsetet och vice versa.
Det funkar helt okej att bara vända på headsetet, dock är det lite störande då mikrofonen drabbas då den pekar bakåt.
Hela processen med att ha headsetet osv avigt börjar kännas ganska snöigt, har försökt googla efter svar men inte riktigt lyckats med att förstå något av det jag hittat, överhuvudtaget! Förutom att det ska krävas någon adapter, men det känns jäkligt långsökt att man ska börja med sådant för att ljudet ska komma från rätt sida?

Jag har alldeles precis införskaffat mig en ny dator men detta problem hade jag även på den gamla.
Så felkopplat i dator osv osv kan man alltså utesluta, fel på headset kan man också det utesluta.
Antar att det kanske kan vara något med drivrutiner eller inställningar någon annanstans.

Ljudkort på både förra och nya datorn är av märket Realtek.
Headsetet är från SteelSeries.
OS är Windows 7

Hoppas någon stött på något liknande problem och har en aning om hur man kan lösa det.

Permalänk

Vilket headset från SteelSeries?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ojsan. Minns inte exakt, men det heter åtminstone Siberia, sen är det väl någon ändelse på det också typ 2.0, 3.0, 4.0 eller något sådant. Är inte USB anslutning utan "vanliga" 3.5mm, om det nu var så det kallades

Permalänk

Då borde du kunna ladda ned drivrutiner, så att du kan ändra ljudkanalerna
Går iallafall på mitt 7H usb.
Om inte annat så kan du skaffa ett usb ljudkort till ditt siberia för 300-400 spänn, och få mycket bättre ljud samtidigt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kan prova, men jag är främst ute efter en lösning där jag inte måste punga ut mer pengar

Permalänk

nja men 300 spänn för 7.1 surround är inte så farligt?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Vir:

Hej
Som jag försökte beskriva i rubriken så spelas alltså ljuden från vänster sida upp i höger sida på headsetet och vice versa.
Det funkar helt okej att bara vända på headsetet, dock är det lite störande då mikrofonen drabbas då den pekar bakåt.
Hela processen med att ha headsetet osv avigt börjar kännas ganska snöigt, har försökt googla efter svar men inte riktigt lyckats med att förstå något av det jag hittat, överhuvudtaget! Förutom att det ska krävas någon adapter, men det känns jäkligt långsökt att man ska börja med sådant för att ljudet ska komma från rätt sida?

Jag har alldeles precis införskaffat mig en ny dator men detta problem hade jag även på den gamla.
Så felkopplat i dator osv osv kan man alltså utesluta, fel på headset kan man också det utesluta.
Antar att det kanske kan vara något med drivrutiner eller inställningar någon annanstans.

Ljudkort på både förra och nya datorn är av märket Realtek.
Headsetet är från SteelSeries.
OS är Windows 7

Hoppas någon stött på något liknande problem och har en aning om hur man kan lösa det.

Jag har precis samma problem med mitt Corsair 1500. Ljudet blir inverterat så fort jag tabbar ut ur ett spel. Funkar att bara dra ut USB:n och så in med den igen men det är jävligt störande när man har igång t ex Mumble då man måste starta om det och joina rätt kanal igen. Har varit i kontakt med Corsair sen ett par månader tillbaka angående det här men dom har inte hittat någon lösning. Gött...

Sitter också på Win7 och Realtek så det är kanske någon konflikt med Realtek som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Då borde du kunna ladda ned drivrutiner, så att du kan ändra ljudkanalerna
Går iallafall på mitt 7H usb.
Om inte annat så kan du skaffa ett usb ljudkort till ditt siberia för 300-400 spänn, och få mycket bättre ljud samtidigt.

Verkar inte finnas drivrutiner annat än för de headset som ansluts med USB :/

Permalänk

Just därför bör du skaffa ett usb ljudkort! De är underbara, särskilt i spel och filmer där 3d-ljud är nödvändigt!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Vir:

Hej
Som jag försökte beskriva i rubriken så spelas alltså ljuden från vänster sida upp i höger sida på headsetet och vice versa.
Det funkar helt okej att bara vända på headsetet, dock är det lite störande då mikrofonen drabbas då den pekar bakåt.
Hela processen med att ha headsetet osv avigt börjar kännas ganska snöigt, har försökt googla efter svar men inte riktigt lyckats med att förstå något av det jag hittat, överhuvudtaget! Förutom att det ska krävas någon adapter, men det känns jäkligt långsökt att man ska börja med sådant för att ljudet ska komma från rätt sida?

Jag har alldeles precis införskaffat mig en ny dator men detta problem hade jag även på den gamla.
Så felkopplat i dator osv osv kan man alltså utesluta, fel på headset kan man också det utesluta.
Antar att det kanske kan vara något med drivrutiner eller inställningar någon annanstans.

Ljudkort på både förra och nya datorn är av märket Realtek.
Headsetet är från SteelSeries.
OS är Windows 7

Hoppas någon stött på något liknande problem och har en aning om hur man kan lösa det.

Blir det så när du kopplar in den bak på moderkortsplåten eller bara i hörlursjacket ovanpå/frampå datorn?
Om det jämt blir fel så skulle jag säga att dina lurar är felkonstruerade, och då har du lång ångerrätt.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vir:

Hej
Som jag försökte beskriva i rubriken så spelas alltså ljuden från vänster sida upp i höger sida på headsetet och vice versa.
Det funkar helt okej att bara vända på headsetet, dock är det lite störande då mikrofonen drabbas då den pekar bakåt.
Hela processen med att ha headsetet osv avigt börjar kännas ganska snöigt, har försökt googla efter svar men inte riktigt lyckats med att förstå något av det jag hittat, överhuvudtaget! Förutom att det ska krävas någon adapter, men det känns jäkligt långsökt att man ska börja med sådant för att ljudet ska komma från rätt sida?

Jag har alldeles precis införskaffat mig en ny dator men detta problem hade jag även på den gamla.
Så felkopplat i dator osv osv kan man alltså utesluta, fel på headset kan man också det utesluta.
Antar att det kanske kan vara något med drivrutiner eller inställningar någon annanstans.

Ljudkort på både förra och nya datorn är av märket Realtek.
Headsetet är från SteelSeries.
OS är Windows 7

Hoppas någon stött på något liknande problem och har en aning om hur man kan lösa det.

Jag förstår inte hur du utesluter fel på headsettet?
Du säger att det var samma problem med den gamla datorn, vilket låter som att den gemensamma nämnaren är just headsettet.
Antagligen så har de satt fel kanal på fel plats i kontakten eller liknande, om du har garantin kvar så kan du alltid byta det.
Om inte så kan du alltid köpa en ny kontakt och löda på sladdarna rätt. En ny 3.5 kontakt på kjell kostar typ 20 spänn och det är inte sådär värst high-tech att byta, har gjort det på massor av gamla lurar som har glappat.

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem

Kanske var lite väl drastiskt att utesluta headsetet, tänkte mest på när det fungerar så bra i övrigt.
Men ni har rätt, det borde vara headsetet som det är fel på.
Det är också samma vis både fram och bak på datorn...
Ja, jag provar väl att slänga iväg ett mail till SteelSeries och ser vad dem säger då!