Reklamation när återförsäljaren gått under jorden?

Permalänk
Medlem

Reklamation när återförsäljaren gått under jorden?

Har hamnat i en knivig sits och tänkte be alla schyssta typer här om hjälp.

Köpte en HTC Titan hos Mobil Outlet 381 för mindre än 6 månader sen. Skyll dig själv tänker ni när ni hör namnet, men vid den tidpunkten hade de många fina omdömen på Prisjakt och även en hämtbutik i Uppsala.

Mobilen krånglade från dag 1 och har varit på service hos Anovo 3 gånger, man har bytt massa komponenter och sist byttes i princip allt utom skärmen. Under det här halvåret så har den varit minst lika lång tid på verkstaden som jag haft den hemma.

Problemet är nu att Mobil Outlet 381 har gått under jorden, svarar inte på mail, inte på telefonen. Man kan inte längre beställa saker på hemsidan. Butiken vet jag inte om den finns längre, jag bor för långt ifrån Uppsala för att kunna kolla. Företaget har INTE gått i konkurs men har bytt namn. Personer på Prisjakt har förgäves spåra upp personerna bakom företaget men inte fått tag på dem.

Konsumentvägledningen säger att om återförsäljaren inte går att kontakta så kan man rikta sina krav mot en näringsidkare i tidigare säljled. Och i detta fall när produkten varit defekt sedan början, varit på service tre gånger samt är mindre än 6 månader gammal så är återköp ett rimligt krav.

Jag kontaktade HTC, men de säger att reklamationen måste i så fall ske genom en återförsäljare eller distributör. De hänvisar till Anovo eller HTC och Anovo hänvisar till HTC.

Någon som varit med om något liknande?

Permalänk
Hedersmedlem

reklamation är ett självklart vall... du får ringa till anovo (som är den sämsta som är inom området) dom har jag haft problem med så många gånger så dom har fåt höra många väll valda ord.

men ring dom och så säger du att htc har sagt att du skall ringa dom och så för du låta väldigt sur för då brukar det gå bättreannars får du se om det finns nån annan som kan hjälpa dig

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Har inte varit med om liknande, men i det här fallet måste det bli Anovo som får ta på sig det. Ligg på dem och ge inte upp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag köpte en laptop på zepto som krånglade sen första dagen... jag hade galen tur som lyckades på pengarna tillbaka innan dem gick å konkade.

Permalänk
Medlem

Pratade med en schysst kille på Anovo, men de styrs helt av tillverkarens riktlinjer, man kan inte på något sätt reklamera en produkt hos Anovo utan det måste ske via återförsäljaren eller tillverkaren.

HTC säger att de godkänner reklamationen men att det i så fall blir byte till en "refurbished" utbytestelefon. Detta accepterar jag inte dels eftersom min knappt är använd och dels verkar felen vara kvalitetsfel på modellen och buggar i mjukvaran (som jag inte har någon aning om de kommer att bli fixade).

Blir less på att HTC säger att de bara är tillverkare, de om några borde väl ha ansvar för produkten. Sen vet jag inte hur man löser ett återköp eller byte mot en ny, men det var konsumentvägledningen som sa att om återförsäljaren försvinner så kan man ställa samma krav på de företagen som förekommit tidigare i "säljledet".

Förresten minns jag att en kompis hade problem med en HP-dator som skickades in några gånger, då bad HP honom att maila in en kopia på kvittot (datorn var köpt i en lokal butik) till HP och så förde de över pengarna till honom. Han blandade aldrig in butiken (trots att den fanns kvar). Så även tillverkarna bör ju ha utrymme för att ersätta reklamationer och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Pratade med en schysst kille på Anovo, men de styrs helt av tillverkarens riktlinjer, man kan inte på något sätt reklamera en produkt hos Anovo utan det måste ske via återförsäljaren eller tillverkaren.

HTC säger att de godkänner reklamationen men att det i så fall blir byte till en "refurbished" utbytestelefon. Detta accepterar jag inte dels eftersom min knappt är använd och dels verkar felen vara kvalitetsfel på modellen och buggar i mjukvaran (som jag inte har någon aning om de kommer att bli fixade).

Blir less på att HTC säger att de bara är tillverkare, de om några borde väl ha ansvar för produkten. Sen vet jag inte hur man löser ett återköp eller byte mot en ny, men det var konsumentvägledningen som sa att om återförsäljaren försvinner så kan man ställa samma krav på de företagen som förekommit tidigare i "säljledet".

Förresten minns jag att en kompis hade problem med en HP-dator som skickades in några gånger, då bad HP honom att maila in en kopia på kvittot (datorn var köpt i en lokal butik) till HP och så förde de över pengarna till honom. Han blandade aldrig in butiken (trots att den fanns kvar). Så även tillverkarna bör ju ha utrymme för att ersätta reklamationer och dylikt.

HP reklamerade jag jobbets skrivare hos förra veckan. Skrivaren köptes på elgiganten och jag ringde egentligen bara HP för teknisk support, men efter 30 minuter sa jag att min timlön gör att skrivaren blir för dyr, och då sa teknikern att HP erbjuder en ny enhet direkt.
Jag tror att det alltid är tillverkarna som byter ut, men tiden för att handera returärenden och support (tiden är ju en kostnad) ligger på återförsäljarna.

Konsumentvägledningen är ju ganska tunga så be dem om lite argument. Sen återberättar du för HTC, dom är inte "bara" tillverkaren, dom har valt att inte lägga pengar på support bara. Ligg på!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer. Fick precis höra från en kompis som är försäljare att när tillverkaren godkänner en reklamation (återköp av defekt produkt) som kunden har gjort hos återförsäljaren, så får kunden pengarna tillbaka av åf, men sen skickar åf produkten till tillverkaren och får tillbaka inköpspriset därifrån.

I och med det låter det ju rimligt att man i det här fallet när åf inte längre existerar helt enkelt hoppar över det steget och att tillverkaren ersätter kunden direkt (visserligen blir det ju då inköpspris + marginal + moms). Men det verkar ju fungera så hos vissa andra tillverkare.

Frågan är bara hur man ska få HTC att förstå det. Helst utan att behöva bli otrevlig eller paragrafryttare...

Permalänk
Medlem

Anvo distribuerar inga telefoner så du kan inte rikta några krav mot dem. Har Mobil Outlet 381 använt sig av en svensk distributör kan det exempelvis vara Brightpoint eller Order Hemelektronik och det är isåfall en av dessa du skall rikta dina krav mot. Eventuellt kan HTC hjälpa till med vilket företag som agerat distributör åt Mobil Outlet 381 för just din telefon, annars får du luska runt en del.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Har hamnat i en knivig sits och tänkte be alla schyssta typer här om hjälp.

Köpte en HTC Titan hos Mobil Outlet 381 för mindre än 6 månader sen. Skyll dig själv tänker ni när ni hör namnet, men vid den tidpunkten hade de många fina omdömen på Prisjakt och även en hämtbutik i Uppsala.

Mobilen krånglade från dag 1 och har varit på service hos Anovo 3 gånger, man har bytt massa komponenter och sist byttes i princip allt utom skärmen. Under det här halvåret så har den varit minst lika lång tid på verkstaden som jag haft den hemma.

Problemet är nu att Mobil Outlet 381 har gått under jorden, svarar inte på mail, inte på telefonen. Man kan inte längre beställa saker på hemsidan. Butiken vet jag inte om den finns längre, jag bor för långt ifrån Uppsala för att kunna kolla. Företaget har INTE gått i konkurs men har bytt namn. Personer på Prisjakt har förgäves spåra upp personerna bakom företaget men inte fått tag på dem.

Konsumentvägledningen säger att om återförsäljaren inte går att kontakta så kan man rikta sina krav mot en näringsidkare i tidigare säljled. Och i detta fall när produkten varit defekt sedan början, varit på service tre gånger samt är mindre än 6 månader gammal så är återköp ett rimligt krav.

Jag kontaktade HTC, men de säger att reklamationen måste i så fall ske genom en återförsäljare eller distributör. De hänvisar till Anovo eller HTC och Anovo hänvisar till HTC.

Någon som varit med om något liknande?

Bolaget verkar inte ens vara registrerat? Ett hett tips är alltid att kolla upp skumma bolag innan, se till att de har F-skatt osv...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Anvo distribuerar inga telefoner så du kan inte rikta några krav mot dem. Har Mobil Outlet 381 använt sig av en svensk distributör kan det exempelvis vara Brightpoint eller Order Hemelektronik och det är isåfall en av dessa du skall rikta dina krav mot. Eventuellt kan HTC hjälpa till med vilket företag som agerat distributör åt Mobil Outlet 381 för just din telefon, annars får du luska runt en del.

HTC hänvisade till distributörerna Brightpoint och 50/50. Brightpoint har jag pratat med, den andra kan jag inte hitta. Brightpoint tog sig tid och lyssnade men hänvisade bara vidare till Anovo och HTC. Förmodligen kan telefonen vara en gråimport också, men det är inga problem för HTCs garanti eller min möjlighet att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Bolaget verkar inte ens vara registrerat? Ett hett tips är alltid att kolla upp skumma bolag innan, se till att de har F-skatt osv...

Jo då, det är ett registrerat aktiebolag, org nr: 556808-9097, bara det att det har bytt namn (och ägare?) två gånger sedan de hette Mobil Outlet 381 AB.

Men visst, jag var ute efter just den modellen och Mobil Outlet 381 hade den hemma och till ett bra pris, jag var ute på road trip och svängde förbi Uppsala och köpte den. Hade jag varit hemma och sett att det var samma tomte som låg bakom Televaruhuset (som polisanmälde Sweclockers http://www.sweclockers.com/nyhet/13234-televaruhuset-ser-rott-polisanmaler-sweclockers) så hade jag ALDRIG köpt den där. Så visst får jag skylla mig själv också.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det som att det är kört.

HTC har ändrat sig och hävdar att det är en gråimport (fransk) och inte avsedd för den svenska marknaden och kan därför inte reklameras hos dem.

Hade ingen aning om det, det står ju på engelska på kartongen och man kan välja svenska i telefonen.

Hade butiken funnits kvar hade jag ju haft rätt att reklamera den till dem oavsett. Men förmodligen stämmer det väl att jag inte kan reklamera en gråimport till tillverkaren i Sverige, trots att jag har ett kvitto från en svensk butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Ja, det stämmer. Fick precis höra från en kompis som är försäljare att när tillverkaren godkänner en reklamation (återköp av defekt produkt) som kunden har gjort hos återförsäljaren, så får kunden pengarna tillbaka av åf, men sen skickar åf produkten till tillverkaren och får tillbaka inköpspriset därifrån.

I och med det låter det ju rimligt att man i det här fallet när åf inte längre existerar helt enkelt hoppar över det steget och att tillverkaren ersätter kunden direkt (visserligen blir det ju då inköpspris + marginal + moms). Men det verkar ju fungera så hos vissa andra tillverkare.

Frågan är bara hur man ska få HTC att förstå det. Helst utan att behöva bli otrevlig eller paragrafryttare...

Stämmer och stämmer inte, beror helt på tillverkarens egna rutiner och det är inge krav att en tillverkare krediterar telefonen emot ÅF.
Att HTC skulle ge dig en ersättningsenhet är fullt normalt för dem, synd bara att du hade en grå importerad lur och inte får någonting nu.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Stämmer och stämmer inte, beror helt på tillverkarens egna rutiner och det är inge krav att en tillverkare krediterar telefonen emot ÅF.
Att HTC skulle ge dig en ersättningsenhet är fullt normalt för dem, synd bara att du hade en grå importerad lur och inte får någonting nu.

Ja men man har lärt sig en läxa i alla fall. Man får vad man betalar för. Snålheten bedrar visheten. Osv...

Permalänk
Skrivet av mb-dape:

Tyvärr verkar det som att det är kört.

HTC har ändrat sig och hävdar att det är en gråimport (fransk) och inte avsedd för den svenska marknaden och kan därför inte reklameras hos dem.

Hade ingen aning om det, det står ju på engelska på kartongen och man kan välja svenska i telefonen.

Hade butiken funnits kvar hade jag ju haft rätt att reklamera den till dem oavsett. Men förmodligen stämmer det väl att jag inte kan reklamera en gråimport till tillverkaren i Sverige, trots att jag har ett kvitto från en svensk butik

Det ska inte spela någon roll alls. Det är tillverkaren som tillhandahåller garantin, och anser de inte att det går på garantin kan du reklamera den. Jag har många gånger reklamerat och fått utbytt produkter som är importerade, genom att vända mig till tillverkaren direkt. Ligg på dem bara och påvisa dina argument.

Permalänk
Medlem

Får väl gå via konsumentvägledare/arn låter det som, jävla puckotillverkare som gör vad dom kan för att jävlas med den lilla människan. -.-

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

De kan inte göra något om det är gråimporterat, då du sitter med en produkt som inte är till för svenska marknaden.
Det är skillnad på import och gråimport. Du sitter med en lur som du inte har några rättigheter med då den inte ska säljas till dig egentligen. =(

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Är det HTC Frankrike som "äger" reklamationen på din telefon så blir det dom du får rikta din reklamation mot, fast dom har säkert som policy att endast skicka inom Frankrike...
Testa bolla frågan mot HTC internationellt och fråga lite om garantier, globalisering med allt vad det innebär(folk flyttar runt osv) och se om du kan få några vettiga råd...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

HTCs påståenden om att den inte är avsedd för den svenska marknaden, att den inte är anpassad för Sverige osv blir ju lite konstiga när det står på kartongen: "This equipment may be operated in (och en lista med olika europeiska länder bl.a. Sverige). Plus att den har svenska menyer.

Men jag förstår poängen med att den är "fransk" så tillvida att den är importerad direkt från en distributör i Frankrike. Men det är ju inte olagligt för företag att importera varor inom EU och sälja till kunder.

Och det är det som jag tycker är lite märkligt, skulle jag som konsument som helt ovetande har köpt en importerad produkt av ett svenskt företag förlora rätten att reklamera den för att återförsäljaren lagt ner? KKL gäller väl bara svenska företag och HTC är ju de enda som jag kan vända mig till här.

Permalänk
Avstängd

Gråimport eller ej - detta är säljarens beskymmer!
Skrev du under ett avtal där du friskrev dig från all form utav garanti mm ? Tror inte det, då är det säljarens ansvar för att de produkter de säljer går under svensk lagstiftning.

Jag hade vart rosenrasande och skickat in en stämningsansökan till tingsrätten direkt där du kräver en ny telefon samt ersättning för div. telesamtal osv.

Du har 99,9% chans till fällande dom i tingsrätten!
Du har bla. den Swec tråden om företaget som bevisningen på att allt inte står rätt till, tror även att många moderatorer här kan vittna skriftligt om detta företag!

Jag hade stått på mig och gjort ALLT för att få ersättning för detta och att svensk lagstiftning ska gälla!

Spelar inte heller någon roll att de bytt namn osv. fortfarande samma styrelse i dessa bolag så det frånsäger sig inga juridiska skyldigheter what so ever för att de byter bolagsnamn!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Ja, om man hade orken så.

Om man söker på Bolagsverkets hemsida så ser man att de har gjort följande nyligen:

Ändring av firma
Ändring av bolagsordning
Ändring av säte
Ändring av företrädare/firmateckning
Ändring av objektets postadress
Registrering och ändring av företagets e-postadress
Ändring av styrelsegränser

Den utländska killen i Uppsala verkar inte längre sitta i styrelsen. Nu är det en svensk kille i Luleå.
Han finns faktiskt med på Eniro, jag har försökt ringa honom för att höra hur han ser på saken. Men jag fick känslan att jag inte kommer att kunna få tag på honom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mb-dape:

Ja, om man hade orken så.

Om man söker på Bolagsverkets hemsida så ser man att de har gjort följande nyligen:

Ändring av firma
Ändring av bolagsordning
Ändring av säte
Ändring av företrädare/firmateckning
Ändring av objektets postadress
Registrering och ändring av företagets e-postadress
Ändring av styrelsegränser

Den utländska killen i Uppsala verkar inte längre sitta i styrelsen. Nu är det en svensk kille.
Han finns faktiskt med på Eniro, jag har försökt ringa honom för att höra hur han ser på saken. Men jag fick känslan att jag inte kommer att kunna få tag på honom...

En rejäl omorganisering då.. Så denna schavid eller vad han heter finns inte med i bolaget alls ?

Jo det är ju de.. orkar man så why not när man vet hur utfallet blir!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

En rejäl omorganisering då.. Så denna schavid eller vad han heter finns inte med i bolaget alls ?

Jo det är ju de.. orkar man så why not när man vet hur utfallet blir!

Ja, i och för sig, nästan 5000 kr hade man ju kunnat ha roligare för. Nej, den killen som skrev här och polisanmälde osv. finns inte kvar som befattningsinnehavare i alla fall, utan det är bara denne nya svenska kille och hans fru.

Det är ju lite lustigt hur Televaruhuset med skamfilat rykte blir Mobil Outlet som bara försvinner och lämnar många förbannade kunder (se Prisjakt) och sedan blir Ronnys Elektronik i Luleå?

Permalänk
Medlem

Jahapp, det ser ut som att det är mer eller mindre kört. Jag vill inte förtala någon men är någon intresserad så googla Ronny Söderlund Luleå och bilda er en egen uppfattning.

Visst kan man bättra sig men något säger mig att hans kundomsorg inte är den bästa.

Permalänk
Avstängd

Är ju en lukrativ marknad att bedra folk.. då risken att åka fast är obefintlig i Sverige så förstår jag att de tar en enkel väg att tjäna pengar!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Det har löst sig!

Sammanfattning för er som inte orkar läsa igenom hela tråden:

Köpte en HTC-mobil i slutet av 2011 som krånglade från dag 1, men butiken gick under jorden innan de hann fixa fram en ny. Eftersom bolaget inte gått i konkurs gick det inte att rikta några krav till dem.

Fick hjälp av HTC att skicka in den till verkstad, den "lagades" tre gånger, men felen berodde förmodligen på buggig firmware och/eller operativsystem (Windows Phone).

Sen upptäckte HTC att det var en gråimporterad mobil, som ursprungligen kom från Frankrike och vägrade hjälpa mig med fler reklamationer.

Jag vände mig till HTC Frankrike som direkt överlät ärendet till HTC Sverige igen. Efter många om och men fick jag en ny mobil av samma modell och den hade därför samma fel (eftersom felen förmodligen satt i mjukvaran).

Här kontaktade jag konsumentvägledaren som skrev ett generellt utlåtande att man som kund i ett fall som detta har rätt att vända sig till en "näringsidkare i tidigare led" med krav på att häva köpet. Konsumenten väljer själv vilken tidigare näringsidkare man vänder sig till, t.ex. distributör eller tillverkare.

HTC vägrade gå med på att häva köpet.

Konsumentvägledaren tipsade om Konsument Europa (eftersom det rörde sig om en gråimport) där jag kom i kontakt med en väldigt proffsig kille som t.o.m. ringde upp HTC och förklarade hur konsumentköplagen fungerar och att jag hade rätt att kräva en hävning av köpet.

Men HTC vägrade ändå att gå med på att häva köpet. Här gav jag upp och tänkte slänga mobilen i soporna men den blev liggande över sommaren och i höstas tog jag reda på vilka företag som distribuerat den.

Expansys i Frankrike var ett av dem, som skickade mig vidare till Expansys i Sverige. Där kom jag i kontakt med kundtjänst som hur jag än förklarade inte verkade förstå vad jag ville ha hjälp med. Sen slutade de svara på mina mail. Då gav jag nästan upp igen, men via Facebook kom jag i kontakt med en kontaktperson hos Expansys, som skickade mig vidare till Expansys i Danmark. Där fick jag faktiskt hjälp och mobilen fick jag skicka till Expansys i England. Sen blev något estniskt företag inblandat och till sist fick jag skicka kvittot på mobilen och mitt kontonummer till en anonym @yahoo.se-adress, vars ägare aldrig skrev sitt namn i mailen och svarade på allt annat än kontorstider.

Men igår hade jag faktiskt hela köpesumman insatt på mitt bankkonto, över ett år från att jag köpte den trasiga mobilen men ändå.

Trägen vinner heter det ju.

Permalänk
Medlem

He he, grattis får man säga då men du lär ha lagt mer tid på ärendet än du fick pengar tillbaka, men antar att det blev en princip!

Permalänk
Medlem

Grattis Vilket slit du har fått vara med om!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Haha, ja det blev ju en väldigt dålig timpenning, även om 5000 kr "extra" aldrig är fel. Visst blev det lite av en principsak, mest för att HTC var så omöjliga att resonera med och vägrade lyssna på Konsument Europa och konsumentvägledningen.

Permalänk
Medlem

Vad kul att det löste sig tillsist!