Vem äger rättigheterna till koden?

Permalänk

Vem äger rättigheterna till koden?

Ett scenario:
Person X gör ett examensarbete iform av programvara på företag A. Programvaran ska gå till kund, företag B.
Inga avtal, varken anställningsavtal (eller motsv. för examensarbete) eller för själva produkten finns skrivna, inte ens muntliga sådan. Förmodligen finns inte heller något avtal mellan företag A och kund B, då denna mest troligen får programvaran gratis.

Vem äger de immateriella rättigheterna?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte någon jurist, men vad jag vet så bör det vara upphovsmannen, dvs. person X.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha missuppfattat här, någon jurist får gärna rätta mig om jag har fel.
Men, som jag har lärt mig så säger Bernkonventionen att man automatiskt har upphovsrätt på allt man skapar, såvida inget annat nämns. Ingen ska då ha rätt att ändra, manipulera eller använda det du skapat om du inte själv uttryckligen sagt så. Nu handlar bernkonventionen om litterära och konstnärliga verk, vilket detta kanske inte riktigt faller under. Fast kod är ju iofs text.

Sen är det ju så att om man beställer ett program, så är det ju det färdiga programmet man ska få, inte själva projektfilen. Jag jobbar själv med grafik och har stött på liknande problem förut, har kunden rätt att ta del av mina projektfiler, bara för att de äger slutresultatet? För oss har det rört sig om så ofantligt stora företag att vi helt enkelt inte haft något val, man kan inte ge sig in i en rättslig process med ett stort amerikanskt bolag med 100 advokater på standby, det är bara att ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

För oss har det rört sig om så ofantligt stora företag att vi helt enkelt inte haft något val, man kan inte ge sig in i en rättslig process med ett stort amerikanskt bolag med 100 advokater på standby, det är bara att ge upp.

Och därför ser man till att få sånt här nedskrivet i kontrakt så fort det handlar om pengar eller överföring av rättigheter till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Och därför ser man till att få sånt här nedskrivet i kontrakt så fort det handlar om pengar eller överföring av rättigheter till någon annan.

Är företaget stort nog gör de som de vill ändå, oavsett kontrakt. Har hört skräckhistorier om folk som inte fått betalt som de skulle och liknande, med den simpla kommentaren "Well, sue us, good luck".
Sen kan man ju bara kolla bara på stämningarna i mobilbranchen, de stora aktörerna verkar skita fullständigt i sånt.

Permalänk
Medlem

företag A
man gör det på uppdrag för dom=beställare

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

företag A
man gör det på uppdrag för dom=beställare

//E

Jo, men frågan är ju exakt vad de beställt. Har de beställt ett färdigt program, eller hela källkoden?

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller någon jurist utan min kunskap grundar sig i en grundkurs från universitetet om juridik.

Om det hade funnits ett anställningsavtal så hade företag A ägt programmet om du hade gjort det i tjänsten. Men eftersom att detta inte finns så finns det ingen juridisk anställning och programmen borde då rimligen vara ägt av person X.

EDIT:

Skrivet av etermos:

företag A
man gör det på uppdrag för dom=beställare

//E

Verkar ju inte finnas något avtal på beställningen, varken skriftlig eller muntlig.

Permalänk

1§ URL - skaparen har upphovsrätt
Undantag: 40a § URL - Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inget annat har avtalats.

Nöten att knäcka ligger nog i om något anställningsförhållande/uppdragsförhållande föreligger eller ej. Av de uppgifter som du lämnat verkar det inte finnas något anställningsförhållande (detta påverkas dock inte enbart om det finns ett skriftligt avtal eller inte, utan kan påverkas av arbetsledning, etc).
Alltså innehar X upphovsrätten.

Permalänk
Medlem

Är det så att detta är ett verkligt scenario som du befinner dig i?
Isf kan det ju finnas en vits med att helt enkelt ge dem vad de vill ha, eftersom att du som nyutexaminerad programmerare ju bör vara ute efter att hitta jobb. Att skapa sig ovänner är väl då inte speciellt taktiskt.

Permalänk
Medlem

Hmmm
Han skulle ju göra ett examensaebete på företaget åt en kund.
Då har han ju accepterat uppdraget åt sin "arbetsgivare"
Dvs han gör programmet åt företag A som i sin tur har en beställare kund B
Sen vem som kommer att ha mest tålamod och pengar för att vinna en evt tvist senare fram kan ju bara TS svara på

Jag har absolut ingen "fancy uni/högskoleutb" inom "grund/vardagsjuridik"
Men litar på mitt egna omdöme

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]