BF3 med 7970, lite väl låg lägsta-FPS

Permalänk

BF3 med 7970, lite väl låg lägsta-FPS

Hejsan!

Jag har precis skaffat ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP, som jag är väldigt nöjd med! Battlefield 3 flyter på riktigt bra @ 1920*1080 @ high, kortet håller en låg temperatur och det låter ingenting – oavsett belastning. För att kortet ska låta måste man dra upp fläkthastigheterna manuellt, till nivåer som kortet aldrig når annars.

Dock(!) får jag ungefär 60~ som absolut lägsta FPS i BF3, i SweClockers recensioner av ett referens-7970 fick de 68 som absolut lägsta FPS. Någonting känns lite skumt? Kortet nådde lyckligtvis aldrig under 60 FPS, men då har jag ändå bara testat det genom att springa runt ensam på Operation Metro och skjuta en massa och göra en massa hastiga vändningar. Givetvis är medel-FPS:en högre, men jag tycker att den absolut lägsta FPS:en är det som är mest intressant.

Känns det här verkligen rimligt? Det är trots allt ett fabriksöverklockat kort, och att springa runt ensam på Metro är en bit ifrån det mest krävande man kan göra – även fast det är stora utomhusmiljöer som måste renderas.

Permalänk
Medlem

Antar att du kanske inte har en identisk rigg som Sweclockers kör med? Vad har du för CPU osv

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Antar att du kanske inte har en identisk rigg som Sweclockers kör med? Vad har du för CPU osv

Oh, ber om ursäkt! Glömde helt av att nämna det.

Moderkort: Asus P8P67 LE REV B3
Processor: Intel i7 2600 3,4 GHz
RAM-minne: Corsair 4 GB 1333 MHz XMS3 (2 stycken)
Grafikkort: Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP
Nätaggregat: Corsair HX 650 W (80+)
OS-hårddisk: Intel 510 Series 120 GB

Permalänk
Medlem

sjönk inte prestandan i BF3 efter 12.3 drivrutinerna? eller har jag tappat bort mig helt.

Permalänk
Medlem

Brukar inte CPU klocken ha en del inverkan på lägsta FPS man får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Oh, ber om ursäkt! Glömde helt av att nämna det.

Moderkort: Asus P8P67 LE REV B3
Processor: Intel i7 2600 3,4 GHz
RAM-minne: Corsair 4 GB 1333 MHz XMS3 (2 stycken)
Grafikkort: Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP
Nätaggregat: Corsair HX 650 W (80+)
OS-hårddisk: Intel 510 Series 120 GB

Kör du CPU något överklockad? för sweclockers test rigg kör I7 3960 i 4.0 Ghz, kan vara därför dem får högre

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Du kommer i 99% utav fallen inte få identiskt resultat som i testerna om du inte har likadan rigg...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

8 fps differens är ingen omöjlighet i spel som BF3 eller körde du samma sekvens i singelplayer som dom?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

SweClockers använder en BF3-filmsekvens för benchen. Det är inte multiplayer.

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Kör du CPU något överklockad? för sweclockers test rigg kör I7 3960 i 4.0 Ghz, kan vara därför dem får högre

Nej, processorn är ingen K-modell och därav körs den i 3,4 GHz. Men så vitt jag vet, alltså baserat på vad jag har läst, ska det vara mer än tillräckligt med en i7-processor och den ska inte flaskhalsa på något som helst vis.

Men man lär sig nya saker varje dag, det kan ju vara fel.

Permalänk
Moderator
Moderator

Förutom skillnad i drivrutiner och hårdvara så är SweClockers testvärden ett snitt av spelet under en viss sekvens. Kanske inte samma sekvens som du uppmätt.

För att exakt mäta korrekt så måste du ha samma hårdvara och drivrutinsversioner samt att kunna repetera exakt den sekvensen av BF3.

Så 60-68 FPS är inom toleransen för avvikelserna, ingen fara.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa((o:

sjönk inte prestandan i BF3 efter 12.3 drivrutinerna? eller har jag tappat bort mig helt.

Jovisst , jag kan minnas att det till och med sjönk rejält på 7970 efter dice gjorde sin uppdatering . :/

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

8 fps differens är ingen omöjlighet i spel som BF3 eller körde du samma sekvens i singelplayer som dom?

Skrivet av Superlight:

SweClockers använder en BF3-filmsekvens för benchen. Det är inte multiplayer.

Nej, jag körde inte samma sekvens som dem. Jag är medveten om detta. Det jag tänkte på var dock att mitt kort är fabriksöverklockat, till skillnad från SweClockers-redaktionen som körde med ett referenskort i sina tester – och därav bör jag väl ändå inte få lägre lägsta-FPS än dem om något! Trots att jag kör multiplayer så var det ju trots allt en tom server jag sprang runt på och skjöt lite för mig själv, så det kunde ju varit mer krävande.

Aja, det är fortfarande en ytterst behaglig spelupplevelse! I värsta fall får jag väl sänka AA:n lite, eller någon annan inställning. Ingen fara!

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Nej, jag körde inte samma sekvens som dem. Jag är medveten om detta. Det jag tänkte på var dock att mitt kort är fabriksöverklockat, till skillnad från SweClockers-redaktionen som körde med ett referenskort i sina tester – och därav bör jag väl ändå inte få lägre lägsta-FPS än dem om något! Trots att jag kör multiplayer så var det ju trots allt en tom server jag sprang runt på och skjöt lite för mig själv, så det kunde ju varit mer krävande.

Aja, det är fortfarande en ytterst behaglig spelupplevelse! I värsta fall får jag väl sänka AA:n lite, eller någon annan inställning. Ingen fara!

Har du en 60hz skärm är det väl ingen fara att den är vid 60 fps? Så länge den inte kommer under.. Vore ju konstigt med ditt kort :/
Varför har ingen frågat vilket upplösning du spelar i?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Nej, jag körde inte samma sekvens som dem. Jag är medveten om detta. Det jag tänkte på var dock att mitt kort är fabriksöverklockat, till skillnad från SweClockers-redaktionen som körde med ett referenskort i sina tester – och därav bör jag väl ändå inte få lägre lägsta-FPS än dem om något! Trots att jag kör multiplayer så var det ju trots allt en tom server jag sprang runt på och skjöt lite för mig själv, så det kunde ju varit mer krävande.

Aja, det är fortfarande en ytterst behaglig spelupplevelse! I värsta fall får jag väl sänka AA:n lite, eller någon annan inställning. Ingen fara!

Då förstår jag. Tyvärr kan du inte köra helt andra grejer specielt inte MP och sedan dra sådana slutsatser. Det är enorm skillnad mellan SP och MP.

Kör samma sekvens som swec så vet du med säkerhet om något stor fel till.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag har precis skaffat ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP, som jag är väldigt nöjd med! Battlefield 3 flyter på riktigt bra @ 1920*1080 @ high, kortet håller en låg temperatur och det låter ingenting – oavsett belastning. För att kortet ska låta måste man dra upp fläkthastigheterna manuellt, till nivåer som kortet aldrig når annars.

Dock(!) får jag ungefär 60~ som absolut lägsta FPS i BF3, i SweClockers recensioner av ett referens-7970 fick de 68 som absolut lägsta FPS. Någonting känns lite skumt? Kortet nådde lyckligtvis aldrig under 60 FPS, men då har jag ändå bara testat det genom att springa runt ensam på Operation Metro och skjuta en massa och göra en massa hastiga vändningar. Givetvis är medel-FPS:en högre, men jag tycker att den absolut lägsta FPS:en är det som är mest intressant.

Känns det här verkligen rimligt? Det är trots allt ett fabriksöverklockat kort, och att springa runt ensam på Metro är en bit ifrån det mest krävande man kan göra – även fast det är stora utomhusmiljöer som måste renderas.

Som sagt sweclockers bf3 test är ifrån en filmsekvens http://www.youtube.com/watch?v=m_RyuGY_fdQ och är egentligen inte till för att mäta vilken fps man får med kortet i bf3, utan hur det presterar gentemot andra kort i bf3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Har du en 60hz skärm är det väl ingen fara att den är vid 60 fps? Så länge den inte kommer under.. Vore ju konstigt med ditt kort :/
Varför har ingen frågat vilket upplösning du spelar i?

Han har ju skrivit sin upplösning i det första inlägget.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Har du en 60hz skärm är det väl ingen fara att den är vid 60 fps? Så länge den inte kommer under.. Vore ju konstigt med ditt kort :/
Varför har ingen frågat vilket upplösning du spelar i?

1920*1080 är upplösningen jag spelar i.

Angående 60 Hz så är det både ja och nej verkar det som – läs den här tråden.

Skrivet av sKRUVARN:

Som sagt sweclockers bf3 test är ifrån en filmsekvens http://www.youtube.com/watch?v=m_RyuGY_fdQ och är egentligen inte till för att mäta vilken fps man får med kortet i bf3, utan hur det presterar gentemot andra kort i bf3.

Det har du nog faktiskt rätt i!

Permalänk
Medlem

4gb RAM är ganska lite för bf3 också. Vill minnas att det blev en ganska märkbar prestandaökning om man ökade till 8gb.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

4gb RAM är ganska lite för bf3 också. Vill minnas att det blev en ganska märkbar prestandaökning om man ökade till 8gb.

Det låter fullkomligt orimligt, med tanke på att endast drygt hälften av minnet används när jag spelar Battlefield 3.

Titta på bilden i full storlek här

Permalänk
Medlem

Läste någon recension om det för någon månad sedan, där dom visade att det var en ganska stor skillnad på 4gb och 8gb RAM, medan där inte var någon skillnad alls om man hade 8gb eller 16 gb.

Jag vet inte vilka inställningar de körde på dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag inväntar med spänning dagen då någon pajas föreslår dubbla CPUer för att processorn inte ska flaska moderna spel.. lär inte dröja med tanke på att vi redan i dag ser att i7-2700 tydligen flaskar BF3 vid ~60fps enligt medlemmar här...

Skrivet av Subdubwise:

Nej, jag körde inte samma sekvens som dem. Jag är medveten om detta. Det jag tänkte på var dock att mitt kort är fabriksöverklockat, till skillnad från SweClockers-redaktionen som körde med ett referenskort i sina tester – och därav bör jag väl ändå inte få lägre lägsta-FPS än dem om något! Trots att jag kör multiplayer så var det ju trots allt en tom server jag sprang runt på och skjöt lite för mig själv, så det kunde ju varit mer krävande.

Aja, det är fortfarande en ytterst behaglig spelupplevelse! I värsta fall får jag väl sänka AA:n lite, eller någon annan inställning. Ingen fara!

De varnar ju till och med för detta i sweclockers test.. i alla fall i något tidigare test. Det här är INTE en fps man kan förvänta sig i multiplayer och dne kommer vara BETYDLIGT lägre i multiplayer.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Läste någon recension om det för någon månad sedan, där dom visade att det var en ganska stor skillnad på 4gb och 8gb RAM, medan där inte var någon skillnad alls om man hade 8gb eller 16 gb.

Jag vet inte vilka inställningar de körde på dock.

Bullshit. RAM är oväsentligt tills det tar slut. (för prestandan)
Du kan sitta med 2GB ram och du kommer inte märka av någon väsentlig prestandaskillnad om du ökar till 64GB ram om du inte utnyttjar MER än den mängden RAM som du sitter på.

Sedan kan man argumentera för att någonstans mellan 4-8GB ram ligger medelsweclockaren i använd rammängd (som mest!) och _därför_ bör man sikta in sig på 6-8GB..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.