Crossfire med 2x XFX Radeon 6970 2GB (ett dock XXX)

Permalänk
Medlem

Crossfire med 2x XFX Radeon 6970 2GB (ett dock XXX)

Hejsan! Har för närvarande 1st XFX Radeon HD 6970 2GB standardvariant i min burk, men nu känner jag att det är dags att dra till med ett till och köra Crossfire för första gången någonsin, nu när man har lite cash över! Jag såg på prisjakt att det nuvarande kort jag har men den fabriksöverklockade versionen (XXX) "bara" kostade 2500 kr nu. Så det jag undrar först är om det är möjligt och värt pengarna sett till prestanda att köpa detta XXX kort och köra ihop med mitt nuvarande, eller är jag smartare om jag Crossfirerar ihop mitt nuvarande med ett kort från den nya 7xxx-serien?

Tack på förhand!

Sebastian

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem

Osmart att köpa ett nyare kort då du inte kommer att kunna köra CF med ditt gamla kort
Smartare då att köpa ett till 6970 eller tilomed ett 6990

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

Osmart att köpa ett nyare kort då du inte kommer att kunna köra CF med ditt gamla kort
Smartare då att köpa ett till 6970 eller tilomed ett 6990

//E

Yes, det var det jag tänkte Men det viktigaste jag behöver veta då helt enkelt är om XXX-versionen går ihop med mitt nuvarande och att inga problem uppstår eller så. Sedan undrar jag om nätagget räcker till, jag tänkter då på pin-kontakter osv?

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig så skulle jag kolla omkring om du kan lyckas sälja ditt gamla kort och köpa ett eller två 7970 (beroende på ekonomi).
Jag kör själv i 2x 6970 crossfire och kör alla spel jag vill på högsta, de som kräver mest är då BF3 som jag lirar.
Har aldrig upplevt frames lagg eller microstuttering och jag är sjukt nöjd med mig rigg.

Tycker själv att de vore ganska dumt att köpa ett 6990 då de ligger i dubbla priset som ett 6970 (då jag kollade sist) + att de låter som ett jettplan utan eftermarknadskylare.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk

Jag tolkar det som att du har ett 6970 med eftermarknadskylare, inte referensmodell, och har hittat ett kort med samma kylare fast den fabriksöverklockade varianten på prisjakt?

Det kommer att funka med ditt nuvarande, det kommer klocka ner sig till den hastighet ditt nuvarande kort håller, och har ditt nuvarande kort samma kylare som det du ska köpa så kan du ju lika gärna överklocka ditt nuvarande till samma hastighet som ditt nya har.

Huruvida ditt nuvarande nätagg har tillräckligt med PCI-sladdar vet jag inte, men vore konstigt om ett 850W agg inte skulle ha tillräckligt, men är ju lätt kontrollerat Hur mycket kräver 6970, är det 6+6 eller 6+8?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimonCMF:

Om jag vore dig så skulle jag kolla omkring om du kan lyckas sälja ditt gamla kort och köpa ett eller två 7970 (beroende på ekonomi).
Jag kör själv i 2x 6970 crossfire och kör alla spel jag vill på högsta, de som kräver mest är då BF3 som jag lirar.
Har aldrig upplevt frames lagg eller microstuttering och jag är sjukt nöjd med mig rigg.

Tycker själv att de vore ganska dumt att köpa ett 6990 då de ligger i dubbla priset som ett 6970 (då jag kollade sist) + att de låter som ett jettplan utan eftermarknadskylare.

Naah, sälja är nog inte en option. Jag har inga planer på att heller Crossfirera med ett 6990, utan jag vill bara ha ett till HD 6970
Tittade på detta kortet: http://www.webhallen.com/hardvara/144933-sapphire_radeon_hd_6...
Såg att priset hade fallit ganska mycket, skulle det Sapphire fungera med mitt nuvarande XFX? Kanske inte blir det snyggaste i chassit med två olika kortdesigner, men det är väl prestandan som räknas haha xD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av TimonCMF:

Om jag vore dig så skulle jag kolla omkring om du kan lyckas sälja ditt gamla kort och köpa ett eller två 7970 (beroende på ekonomi).
Jag kör själv i 2x 6970 crossfire och kör alla spel jag vill på högsta, de som kräver mest är då BF3 som jag lirar.
Har aldrig upplevt frames lagg eller microstuttering och jag är sjukt nöjd med mig rigg.

Tycker själv att de vore ganska dumt att köpa ett 6990 då de ligger i dubbla priset som ett 6970 (då jag kollade sist) + att de låter som ett jettplan utan eftermarknadskylare.

Så du säger att han ska köpa ett eller två 7970s, och ditt argument för det är att du har samma kort som han tänkt skaffa innan och att du inte haft några problem och är sjukt nöjd? Jag hoppas du aldrig blir en försäljare, för verkar inte som att du skulle vara så bra på det xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag tolkar det som att du har ett 6970 med eftermarknadskylare, inte referensmodell, och har hittat ett kort med samma kylare fast den fabriksöverklockade varianten på prisjakt?

Det kommer att funka med ditt nuvarande, det kommer klocka ner sig till den hastighet ditt nuvarande kort håller, och har ditt nuvarande kort samma kylare som det du ska köpa så kan du ju lika gärna överklocka ditt nuvarande till samma hastighet som ditt nya har.

Huruvida ditt nuvarande nätagg har tillräckligt med PCI-sladdar vet jag inte, men vore konstigt om ett 850W agg inte skulle ha tillräckligt, men är ju lätt kontrollerat Hur mycket kräver 6970, är det 6+6 eller 6+8?

6+8 är det som gäller Som jag skrev i citeringen precis så hittade jag ett Sapphire billigt, tror du den modellen skulle fungera ihop med mitt XFX?

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

Naah, sälja är nog inte en option. Jag har inga planer på att heller Crossfirera med ett 6990, utan jag vill bara ha ett till HD 6970
Tittade på detta kortet: http://www.webhallen.com/hardvara/144933-sapphire_radeon_hd_6...
Såg att priset hade fallit ganska mycket, skulle det Sapphire fungera med mitt nuvarande XFX? Kanske inte blir det snyggaste i chassit med två olika kortdesigner, men det är väl prestandan som räknas haha xD

Ja, så länge det är samma GPU så spelar klock, eftermarknadskylare eller om två stycken ligger i samma kort (6990) ingen roll

EDIT: Kom på att något som faktiskt spelar roll är att minnesmängden är densamma, men 6970 finns väl bara i 2GB utförande?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

6+8 är det som gäller Som jag skrev i citeringen precis så hittade jag ett Sapphire billigt, tror du den modellen skulle fungera ihop med mitt XFX?

Läs vad jag skrev ovan

Tror det blir lättast själv om du kollar på ditt nätagg hur många kontakter du har, då jag inte hittat någon utförlig specifikation om det
Om du inte har tillräckligt med sladdar från början så borde man kunna skarva till sig det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så du säger att han ska köpa ett eller två 7970s, och ditt argument för det är att du har samma kort som han tänkt skaffa innan och att du inte haft några problem och är sjukt nöjd? Jag hoppas du aldrig blir en försäljare, för verkar inte som att du skulle vara så bra på det xD

De jag menar är att crossfire inte krånglar som alla säger + att 7970 lär prestera bättre än om han köper ett till 6970 (om ekonomin räcker)

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk

Jag använder ett gigabyte (refferens modell) och det exakta saphire kortet du länkade i crossfire bra uppgradering imo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ligerius:

Naah, sälja är nog inte en option. Jag har inga planer på att heller Crossfirera med ett 6990, utan jag vill bara ha ett till HD 6970
Tittade på detta kortet: http://www.webhallen.com/hardvara/144933-sapphire_radeon_hd_6...
Såg att priset hade fallit ganska mycket, skulle det Sapphire fungera med mitt nuvarande XFX? Kanske inte blir det snyggaste i chassit med två olika kortdesigner, men det är väl prestandan som räknas haha xD

Som jag skrev så fucnkar ju min crossfire utan några som hellst problem. Har kortet sjunke så tycker jag att de inte är något att tänka på, de är bara shoppa loss!

se till att du har ett agg som pallar att dra 2 6970 bara så att du inte får några problem med strömmen.

Tror inte att de ska va några som hellst problem att köra 2 olika tillverkares kort i crossfire.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Läs vad jag skrev ovan

Tror det blir lättast själv om du kollar på ditt nätagg hur många kontakter du har, då jag inte hittat någon utförlig specifikation om det
Om du inte har tillräckligt med sladdar från början så borde man kunna skarva till sig det

Wut? Jag skrev ju att 6970 kräver 6+8 pin, med Crossfire kräver det x2 då va? Ska kolla när som helst om mitt nätagg har 2x 6+8
En sista fråga innan jag skickar iväg Sapphire 6970-ordern. Eftersom eftermarknadskylaren verkar kyla bättre på Sapphire kortet än mitt nuvarande (tror jag iaf), kommer jag få mindre temperatur i lådan än om jag skulle ha 2x XFX HD 6970's? Jag menar, de två fläktarna ser ju ändå ut att kyla helt ok, och möjligtvis förbättra det totala luftflödet i mitt chassi? Correct me if I'm wrong here XD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem

Referenskylare, som skyfflar ut luften som värms upp av grafikkortet, bidrar till en svalare (mindre varm) miljö i chassit.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Referenskylare, som skyfflar ut luften som värms upp av grafikkortet, bidrar till en svalare (mindre varm) miljö i chassit.

Ok så om jag inte installerar nya fläktar (har tillgång till att kunna installera max 4 fläktar på min sidopanel + alla andra) så kan det med andra ord bli väldigt varmt i chassit? XD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

Ok så om jag inte installerar nya fläktar (har tillgång till att kunna installera max 4 fläktar på min sidopanel + alla andra) så kan det med andra ord bli väldigt varmt i chassit? XD

Tror att det räcker med att du monterar en eller två sidofläktar för att få en bra temperatur

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tror att det räcker med att du monterar en eller två sidofläktar för att få en bra temperatur

Nice! Skall de vara på exhaust då eller, eller ska de ta in luft? För jag tror att jag i princip nu bara enbart har exhaust fläktar i mitt chassi, 2 st på toppen (120mm blå led), en 240mm vid fronten + en där bak som exhaustar luft från radiatorn kopplad till CPU'n. Känns iaf som att all luft i princip exhaustas!

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ligerius:

Ok så om jag inte installerar nya fläktar (har tillgång till att kunna installera max 4 fläktar på min sidopanel + alla andra) så kan det med andra ord bli väldigt varmt i chassit? XD

Ett Graphite 600T bör ha ganska bra luftflöde i grunden, men nu när du ska köra crossfire bör du nog stoppa dit en fläkt eller två på sidopanelen.

Personligen hade jag satt så att de suger in luft, så att grafikkorten får så sval luft som möjligt över sig, och låta övriga fläktar transportera ut den uppvärma luften ut ur chassit. Att vända på ett par fläktar är inte så omständligt, så du kan ju alltid prova dig fram till en lösning som ger bäst temperaturer (och ljudnivåer).

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Ett Graphite 600T bör ha ganska bra luftflöde i grunden, men nu när du ska köra crossfire bör du nog stoppa dit en fläkt eller två på sidopanelen.

Personligen hade jag satt så att de suger in luft, så att grafikkorten får så sval luft som möjligt över sig, och låta övriga fläktar transportera ut den uppvärma luften ut ur chassit. Att vända på ett par fläktar är inte så omständligt, så du kan ju alltid prova dig fram till en lösning som ger bäst temperaturer (och ljudnivåer).

Ok tack för hjälpen! Hade redan en Corsair fläkt liggandes hemma sedan jag fick datorn (en 120mm, vet inte om den är så effektiv dock) så jag köper helt enkelt en till så jag har 2 att montera på min sidopanel som blåser in luft i chassit då En sista fråga då bara, hur kopplar man 2 stycken fläktar? Ska man koppla änden av fläktkabeln in i någon grej och sedan koppla vidare? Haha, flummig fråga men det är första gången jag fäster egna fläktar på chassit xD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

Nice! Skall de vara på exhaust då eller, eller ska de ta in luft? För jag tror att jag i princip nu bara enbart har exhaust fläktar i mitt chassi, 2 st på toppen (120mm blå led), en 240mm vid fronten + en där bak som exhaustar luft från radiatorn kopplad till CPU'n. Känns iaf som att all luft i princip exhaustas!

Precis som kaktusen säger så skulle jag säga insug på sidofläktarna, då grafikkorten får svalare luft på sig på det viset än tvärtom

Varför fixar du inte så att den in fronten suger in? Egentligen spelar det ingen roll om det är fler som blåser ut, men blir dammigare om du har fler utblås än insug, iaf om du har fläktfilter på dina fläktar, har du inte det så är det vilket som.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Om Ligerius inte har demonterat fläktarna som följer med chassit för att vända på dem, så bör 230-fläkten i fronten suga in luft.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av TimonCMF:

De jag menar är att crossfire inte krånglar som alla säger + att 7970 lär prestera bättre än om han köper ett till 6970 (om ekonomin räcker)

Haha, 2st 6970 presterar MYCKET bättre än ett 7970, och tro mig, CF med 7970 krånglar MYCKET

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Precis som kaktusen säger så skulle jag säga insug på sidofläktarna, då grafikkorten får svalare luft på sig på det viset än tvärtom

Varför fixar du inte så att den in fronten suger in? Egentligen spelar det ingen roll om det är fler som blåser ut, men blir dammigare om du har fler utblås än insug, iaf om du har fläktfilter på dina fläktar, har du inte det så är det vilket som.

Jaha.. Det var därför det var så dammigt i mitt chassi hela tiden då.. Trots filtret!!! xD
Då gör jag så att jag tar bort hårddiskburen imorgon, switchar sida på fläkten och låter den blåda in luft i chassit, istället för att exhausta xD
Tack!!!

Och god natt

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Om Ligerius inte har demonterat fläktarna som följer med chassit för att vända på dem, så bör 230-fläkten i fronten suga in luft.

Hmm, det har jag inte xD Det kan vara så att jag missuppfattat, men det är svårt att känna tycker jag om 230mm blåser in eller ut..

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

Hmm, det har jag inte xD Det kan vara så att jag missuppfattat, men det är svårt att känna tycker jag om 230mm blåser in eller ut..

Lägg ett papper framför fälkten så märker du snabbt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Lägg ett papper framför fälkten så märker du snabbt

Haha, that did it! Den tar in luft i chassit xD

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem

En sista grej då bara innan vi låser tråden xD När jag monterat på 2 fläktar på sidopanelen, ska jag koppla 3 eller 4 pins kontakten (eller vad det nu är) till en adapter typ som sedan kopplas med en kabel från nätagget då? Jag har något sådant liggandes nämligen Jag känner att jag inte vill koppla in dem direkt på moderkortet iaf, eftersom det blir lättare att direkt koppla bort kontakten om jag skulle vilka greja inne i chassit.

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ligerius:

En sista grej då bara innan vi låser tråden xD När jag monterat på 2 fläktar på sidopanelen, ska jag koppla 3 eller 4 pins kontakten (eller vad det nu är) till en adapter typ som sedan kopplas med en kabel från nätagget då? Jag har något sådant liggandes nämligen Jag känner att jag inte vill koppla in dem direkt på moderkortet iaf, eftersom det blir lättare att direkt koppla bort kontakten om jag skulle vilka greja inne i chassit.

600T har väl en fläktkontroller i toppen med ett gäng kablar från där du kan ansluta dina fläktar? Ett par av dessa kanske redan är upptagna, men någon bör vara ledig tycker jag. Mitt tips är att kolla upp den saken! Kontakterna bör vara 3-pins.

Ett alternativ är givetvis att du kopplar din 3-pin från fläkten till nätagget via en 3-pin->molex(4-pin)-adapter, precis som du föreslår.

EDIT: Jag hittade denna guide från Corsairs blog: http://www.corsair.com/blog/how-to-identify-your-graphite-ser...

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av Ligerius:

En sista grej då bara innan vi låser tråden xD När jag monterat på 2 fläktar på sidopanelen, ska jag koppla 3 eller 4 pins kontakten (eller vad det nu är) till en adapter typ som sedan kopplas med en kabel från nätagget då? Jag har något sådant liggandes nämligen Jag känner att jag inte vill koppla in dem direkt på moderkortet iaf, eftersom det blir lättare att direkt koppla bort kontakten om jag skulle vilka greja inne i chassit.

Det kan du göra, dock har du ju ingen fläktkontroll då, men det är ju inte helt nödvändigt heller

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |