spel hackar i lägsta grafik Radeon HD 7870

Permalänk
Medlem

spel hackar i lägsta grafik Radeon HD 7870

hej.... jag har precis byggt en ny dator och när jag hade installerat allt och uppdaterat drivrutiner och allt sånt så installerade jag gta IV för att testa hur det gick... men när jag startar det på högsta inställningarna så "hackar" det. Det laggar inte utan det stannar upp helt i en halvsekund och det händer med typ några sekunders intervaller... detta händer även när jag kör på lägsta grafiken. vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Resten av systemet består av... ?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor och kolla temperaturer

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Ladda ner HWMonitor och kolla temperaturer

har laddat ner ett program som heter speedfanoch den visar inget över 40 grader men jag testar med det med då

Permalänk
Medlem

Speedfan visar ofta felaktiga temperaturer. Ladda ner HWMonitor eller CoreTemp och kolla.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NAMLAX:

har laddat ner ett program som heter speedfanoch den visar inget över 40 grader men jag testar med det med då

GTA IV är otroligt dåligt optimerat men det där borde ändå inte hända :S
Har du priatkopierat det? För GTA IV ska ha en hel del piratkopieringsskydd inbyggt i spelet tror jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

GTA IV är otroligt dåligt optimerat men det där borde ändå inte hända :S
Har du priatkopierat det? För GTA IV ska ha en hel del piratkopieringsskydd inbyggt i spelet tror jag

haha nee... jag har inte piratkopierat det... är ett väldigt stort fan av både driver och gta serien så jag har aldrig laddat ner något av de spelen... men här är mina temperaturer enligt hwm:

Permalänk
Medlem

Kan du kolla temperaturerna när du spelar så att man vet att de inte rusar upp just då?

Kolla även prestandafliken i aktivitetshanteraren så att det inte är något som käkar processorprestandan.

Permalänk
Medlem

ne den står på mellan 1-10% på idle och när jag spelar går den upp till ca 30% (processor)
men jag har ett nätagg på 550W och grafikkortet kräver 500W... är det för liten marginal kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

ne den står på mellan 1-10% på idle och när jag spelar går den upp till ca 30% (processor)
men jag har ett nätagg på 550W och grafikkortet kräver 500W... är det för liten marginal kanske?

Effekten över ditt system är MAX ~350W. Och det är om du belastar allt till 100%.

Ladda ner 3DMark11 Basic och kör igenom det. Posta resultatet sedan.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Det garanterat drivrutinerna...AMD verkar aldrig få rätt på dem...suck...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

ne den står på mellan 1-10% på idle och när jag spelar går den upp till ca 30% (processor)
men jag har ett nätagg på 550W och grafikkortet kräver 500W... är det för liten marginal kanske?

Då är det inte processorn.
Nätaggregatet borde vara tillräckligt. Skulle det krångla borde du få en massa omstarter, blåskärmar och så vidare.

Har du provat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet?

Prova gärna även något annat spel eller typ 3Dmark som någon föreslog för att se om problemet återkommer där. Slutligen, är du säker på att grafikinställningarna verkligen ändras när håller på? Vet att jag hade det problemet med BF3 betan förut. Förstod ingenting tills jag insåg att inget hände med grafiken oavsett om jag valde low eller ultra.

Permalänk
Medlem

Patchat spelet? Om det inte fungerar så är det bara att googla och hoppas att någon har någon lösning med dina komponenter. Gta iv är riktigt dåligt optimerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Då är det inte processorn.
Nätaggregatet borde vara tillräckligt. Skulle det krångla borde du få en massa omstarter, blåskärmar och så vidare.

Har du provat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet?

Prova gärna även något annat spel eller typ 3Dmark som någon föreslog för att se om problemet återkommer där. Slutligen, är du säker på att grafikinställningarna verkligen ändras när håller på? Vet att jag hade det problemet med BF3 betan förut. Förstod ingenting tills jag insåg att inget hände med grafiken oavsett om jag valde low eller ultra.

jodå jag vet att det ändras mellan låg och hög grafik... det syns tydligt... och jag körde ett test med 3dmark och då hackade det inte alls så jag vettefan va det kan vara? ska testa och köra igång ett annat spel sen med så får vi se om det är gta iV eller mitt graffe

Permalänk
Medlem

Den säger att du använder gamla drivrutiner. Ladda hem det senaste från AMD.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Jag fick 51fps Avarage med allting på max med HD5850, 52fps med HD7870 trots att alla andra spel flyger FPSen långt ifrån mitt gamla HD5850. GTA4 handlar mest om tur för det är så dåligt optimerat. Även klockat upp till 3,4GHz får jag ingen extra FPS.

Permalänk

Hade precis samma problem med GTA IV på mitt 7950, spelet stannade upp i några millisekunder då och då. Löste det genom att patcha spelet.

http://support.rockstargames.com/entries/484496-grand-theft-a...

Permalänk
Medlem

Poängen är som dom ska, så datorn presterar som den ska, patcha spelet först o främst, du kan också ha drivrutins problem med 7870 kortet, tyvärr är 7000 serien drabbad hårt av drivrutins problem, testa alla rutiner som kommit ut, börja med den nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Hade precis samma problem med GTA IV på mitt 7950, spelet stannade upp i några millisekunder då och då. Löste det genom att patcha spelet.

http://support.rockstargames.com/entries/484496-grand-theft-a...

Skrivet av Eltarion:

Den säger att du använder gamla drivrutiner. Ladda hem det senaste från AMD.

ok testar båda lösningarna

Permalänk
Skrivet av NAMLAX:

jodå jag vet att det ändras mellan låg och hög grafik... det syns tydligt... och jag körde ett test med 3dmark och då hackade det inte alls så jag vettefan va det kan vara? ska testa och köra igång ett annat spel sen med så får vi se om det är gta iV eller mitt graffe

Jag har precis samma problem som dig! Oavsett grafikinställningar så toppar mitt system i sign bara ut ca 56fps med vsync av! Grafikkortet pendlar mellan 20-99% Och processorn bör inte kunna flaska så mycket eller vad tror ni? Jag får alltså i princip ingen skillnad när jag ändrar grafikinställningar.

Edit: Och rent allmänt går spelet skit med dropps både här och där. Temps ser fina ut. Själv tror jag att det är spelet som är så dåligt optimerat.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Min kompis har också samma problem med just Gta IV och han har också Intel cpu (i5) + Amd gpu (4890). Det roliga är att det händer bara så under singleplayer, inte multi

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

jag fick iordning på det... jag installerade patch 1 och 2 och installerade nya drivrutiner sen fungerar det as bra! nu kör jag på högsta grafiken utan problem.,... lite skildnad mellan detta och ett Radeon HD 4650 XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

jag fick iordning på det... jag installerade patch 1 och 2 och installerade nya drivrutiner sen fungerar det as bra! nu kör jag på högsta grafiken utan problem.,... lite skildnad mellan detta och ett Radeon HD 4650 XD

Läs igen xD 4890, ganska stor skillnad mellan 4650/4890 också Det jag menar är att han har ungefär samma kombination som dig (i5/amd kort) kanske ligger något i det, man vet aldrig

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Nvm, hade slarvat i läsningen