Från Intel HD 4000 Till HD 7850?

Permalänk

Från Intel HD 4000 Till HD 7850?

Hej

Byggde i veckan ihop min nya dator. Grafikkortet HD 7850 hade inte kommit då jag beställde det efter övriga komponenter. Så jag har under några dagar använt mig av Intel HD 4000. Får mitt HD 7850 idag och undrar om man måste göra något speciellt då man installerar det.

- Fattar datorn själv att HD 7850 är det kort som är #1?
- Ska man avinstallera drivrutinerna för Intel HD 4000 innan man installerar HD 7850?

Har säkert ingen betydelse men moderkortet är ett P8Z77-V och processorn är 3770.

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

Ska nog inte behövas. Ställ om i BIOS så att moderkortet använder det diskreta grafikkortet istället. Någon får gärna bekräfta att jag har rätt!

Permalänk

Behöver bara installera drivisar för 7850:t, och se till att du i spel osv använder det som standard. Annars bör allt funka.
I bara windows behöver du inte använda 7850:t eftersom HD400 graphics drar mindre ström.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Behöver bara installera drivisar för 7850:t, och se till att du i spel osv använder det som standard. Annars bör allt funka.
I bara windows behöver du inte använda 7850:t eftersom HD400 graphics drar mindre ström.

Var väljer man standard gpu i Win7?
Är det någon-poäng-i/går-det att byta grafikkort on-the-fly? Eller görs det automatiskt numera??

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Oftast om allt funkar som det ska så kommer den välja det som sitter i pci-e porten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Tack för alla svar. Då installerar vi det bara rakt av.

Så det kommer att välja HD 7850 som första val eller kommer det fungera likt "Optimus" där det växlar automatiskt mellan Intel 4000 och HD 7850 beroende på vad man gör. Eller har jag fattat allt fel?

Är det som @Hymer säger att om det går som det ska så kommer datorn,windows,spel att köra på det kort som sitter i pci-e porten? Eller är det som jag skrev här ovanför?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

Det är bara att köra, om datan använder 4000 graphics i windows är det väl bara bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det är bara att köra, om datan använder 4000 graphics i windows är det väl bara bra

Skickades från m.sweclockers.com

Perfekt. Tackar.

Såg att det finns nåt som heter LucidLogix Virtu MVP som verkar vara som "Optimus" för bärbara. Vette fan om man ska köra in det programmet eller om det bara kommer röra till det och skapa problem. Får kanske en svalare dator då det stänger ner grafikkortet, Men tycker att det borde vara rätt svalt även utan detta program så länge man inte spelar.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om att ta ner något extra program, HD7850 är väldigt snålt vid surfande så det ger inget mer än problem att försöka tvinga över grafikhantering till inbyggda kretsen.

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Perfekt. Tackar.

Såg att det finns nåt som heter LucidLogix Virtu MVP som verkar vara som "Optimus" för bärbara. Vette fan om man ska köra in det programmet eller om det bara kommer röra till det och skapa problem. Får kanske en svalare dator då det stänger ner grafikkortet, Men tycker att det borde vara rätt svalt även utan detta program så länge man inte spelar.

Det är det som kallas idle temps, men HD4000 är mycket mindre energikrävande än 7850:t och därmed mindre värmeutveckling och energikonsumtion. Everybody wins!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av S1im:

Bry dig inte om att ta ner något extra program, HD7850 är väldigt snålt vid surfande så det ger inget mer än problem att försöka tvinga över grafikhantering till inbyggda kretsen.

Iofs, den är väl bara bra om man vill att det ska dra mindre ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt intressant, innebär det att grafikkortet stängs av helt (fast man använder bildutgnhen på det) när man sitter i Windows etc och den går på HD4000 istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Intressant fråga. Jag funderar på att köpa intelprocessor med hd 4000 för att slippa ha grafikkortet igång hela tiden och därmed kunna ha en förhoppningsvis lite tystare och strömsnålare dator. Frågan TS iaf delvis ställt är sker bytet mellan krets/kort automatiskt eller behöver man ställa in det någonstans? Det tycks inte som om den frågan i denna tråd fått ett definitivt svar. I reklamen för vissa macar har jag sett att de skriver att grafikkortet används "vid behov" och annars så används grafikkretsen i processorn. Det är då alltså OSX som bestämmer när det finns behov. Finns liknande funktion i windows? Hur kollar man att allt fungerar som det ska?

Permalänk

Bry er inte om Lucid Virtu då det fungerar väldigt dåligt!

Det kommer gör så man bl.a får lägre FPS med 7850:it samt att 7850 drar utterst lite vid idle (3w eller vad det var)

plus allt trubblet med virtu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Detta låter väldigt intressant, innebär det att grafikkortet stängs av helt (fast man använder bildutgnhen på det) när man sitter i Windows etc och den går på HD4000 istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av M4st3rSh4k3:

Intressant fråga. Jag funderar på att köpa intelprocessor med hd 4000 för att slippa ha grafikkortet igång hela tiden och därmed kunna ha en förhoppningsvis lite tystare och strömsnålare dator. Frågan TS iaf delvis ställt är sker bytet mellan krets/kort automatiskt eller behöver man ställa in det någonstans? Det tycks inte som om den frågan i denna tråd fått ett definitivt svar. I reklamen för vissa macar har jag sett att de skriver att grafikkortet används "vid behov" och annars så används grafikkretsen i processorn. Det är då alltså OSX som bestämmer när det finns behov. Finns liknande funktion i windows? Hur kollar man att allt fungerar som det ska?

Vad jag vet så måste skärmen vara kopplad till det grafikkortet som ska användas. Sitter skärmen i 7850 kan man inte använda den integrerade kretsen. I bärbara antar jag att båda två grafikkorten ligger kopplade mot skärmen samtidigt och därigenom får det att fungera.

Kan ju ha helt uppåt väggarna fel dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Anslut bara din skärm till grafikkortet så ska det vara grafikkortet som arbetar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Datorn använder det grafikkort som du kopplat skärmen till.