Vad är ett lämpligt när man ersätter timmanställning med fakturering via enskild firma?

Permalänk

Vad är ett lämpligt när man ersätter timmanställning med fakturering via enskild firma?

Nu är det så att jag ska jobba för ett företag i sommar som jag jobbat för förut som timmanställning men istället fakturera det via min egen firma. Nu undrar jag vad som är rimligt att fakturera för att få ut ungefär samma lön i slutändan och så att det kostar ungefär lika mycket. Tänker mig typ originarie lön +x% där x är sökt.

Tänkte att det måste vara en hel del här på swec som driver företag, enskilda konsultfirmor och därav ha rätt bra erfarenhet om sådant här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag driver ingen enskild firma utan ett AB så jag har inte 100% koll på hur det fungerar, men jag misstänker att det är liknande.

Det du behöver betala utöver vanlig inkomstskatt (det du deklarerar privat) är något som heter egenavgifter (http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgiv...). Detta är ungefär 30%.

Utöver detta bör du räkna med semesterersättning vilket är ytterligare 12% (vilket motsvarar 25 betalda semesterdagar på ett år).

Så om du vill ha ut 20 000/mån efter skatt så bör du fakturera 20 000 * 1,3 (inkomstskatt) * 1.3 (egenavgift) * 1,12 (semesterersättning) = 37 856/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjofras:

Jag driver ingen enskild firma utan ett AB så jag har inte 100% koll på hur det fungerar, men jag misstänker att det är liknande.

Det du behöver betala utöver vanlig inkomstskatt (det du deklarerar privat) är något som heter egenavgifter (http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgiv...). Detta är ungefär 30%.

Utöver detta bör du räkna med semesterersättning vilket är ytterligare 12% (vilket motsvarar 25 betalda semesterdagar på ett år).

Så om du vill ha ut 20 000/mån efter skatt så bör du fakturera 20 000 * 1,3 (inkomstskatt) * 1.3 (egenavgift) * 1,12 (semesterersättning) = 37 856/mån.

Hmmm, det där känns lite lågt... det skulle bli 237kr/tim... det stämmer säkert, men jag tycker det verkar lite billigt. Fast om man bara räknar arbetskraft så funkar det ju. Om man däremot ska med utrustning och slitage osv så får man nog höja det en aning. 300kr/tim vore ju inte orimligt i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem

När man är anställd brukar man ju via kollektivavtal eller på annat sätt få tillgång till tjänstepension, diverse försäkringar med mera också. Även de kostnaderna bör man väl ta hänsyn till här.

Permalänk
Medlem

Precis, det finns ju en anledning till att en del företag gillar att inte anställa. Det gäller att se upp så att man inte säljer sig för billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

När man är anställd brukar man ju via kollektivavtal eller på annat sätt få tillgång till tjänstepension, diverse försäkringar med mera också. Även de kostnaderna bör man väl ta hänsyn till här.

Helt rätt, det får man inte glömma.
Försäkringarna brukar inte vara så dyra, för 200-300kr/månad så får man det mesta man behöver (olycksfallsförsäkring, grupplivförsäkring mm).
Tjänstepension är ju lite dyrare, här kan man bestämma själv hur mycket man vill sätta undan, sätter du undan 3000-4000kr/månaden så får du en hygglig pension när det väl blir dags.

Utöver detta bör du även lägga till kostnader för utrustning du kommer använda. Datorer och liknande utrustning brukar man räkna att dom håller 3år. Så om du har en dator som kostade 20 000 i inköp så bör du ta 20000/3/12 = 555kr/månad ytterligare.

Och sedan alla andra omkostnader. Tex nån som hjälper dig med ekonomin om du inte klarar det själv. Hyra för någon lokal om du inte sitter på deras kontor.

Permalänk
Medlem

Jag har enskild firma, och jag har fått lära mig att man kan tänka att ungefär hälften av det totala fakturerade beloppet kan tas ut som lön.
Alltså, säg att du fakturerar 10 000kr + moms, vilket alltså ger 12500 kr. Då ska 6125 kr vara lämpligt att ta ut som lön.

Permalänk
Medlem

Svårt att ange någon exakt tumregel, allt handlar ju om vilka kostander som uppkommer nu när du övergår till enskild firma. Det kan handla om allt ifrån arbetskläder, mobiltelefon, tillgång till bil, mm. mm. Alltså, om detta var saker din arbetsgivare betalde åt dig innan är du numera kostander som du själv måste stå för, och således ska ta betalt för.
Nu vet jag ju inte heller om du ska jobba åt flera kunder, men som enskild firma kommer du behöva lägga en hel del tid på administrativt arbete, bokföring och redovisning. Din alternativkostnad för att göra detta blir den timlön du annars skulle kunna fakturera kund eftersom du istället hade kunnat jobba åt kunden. Vill du själv så för dessa kostnader?

Mitt tips, läs på ordentligt innan och räkna med alla omkostnader som uppstår för dig för att du ska kunna utföra arbetet åt kunden. Det finns massvis med information på nätet. Skatteverkets hemsidan är en guldgruva.

Permalänk

Glöm inte att slänga på vinst. Låter kanske plumpt, men för att få ditt företag att utvecklas och så du kan investera mer

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Kom också ihåg att om du råkar räkna lite fel så är det inte värre än att du får en skatteskuld. Som egenföretagare så har du över ett år på dig att skrapa ihop skulden. Så, har du inte räknat helt katastrofalt fel så är det inte så farligt.
Det som kan bli riktigt jobbigt, och det som folk rent av hamnar i fängelse för, det är om du aktivt försöker skriva av saker du inte får skriva av, i stor mängder. Eller börjar göra saker svart eller skickar bluffakturor.

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nu är det så att jag ska jobba för ett företag i sommar som jag jobbat för förut som timmanställning men istället fakturera det via min egen firma. Nu undrar jag vad som är rimligt att fakturera för att få ut ungefär samma lön i slutändan och så att det kostar ungefär lika mycket. Tänker mig typ originarie lön +x% där x är sökt.

Tänkte att det måste vara en hel del här på swec som driver företag, enskilda konsultfirmor och därav ha rätt bra erfarenhet om sådant här.

Alltså, du är konsult, då ska du inte kosta "ungefär lika mycket". Akta dig så du inte går på en mina här, att vara egen ska vara lönande och det är ingen konstighet att ligga på 400-500 kronor plus moms i timmen inom de flesta yrken.

Men, överlag är det väldigt svårt att uttala sig eftersom det inte är angivet inom vilken bransch det gäller. Om ni har ett kontrakt om exempelvis heltid eller vad som.

Tänk också på att om du blir sjuk så är det du själv som står för sjuklön den första tiden, det är dessutom ganska röriga regler gällande karens etc för den oinsatte. Fast jag känner inte till en enda egen företagare som ligger till sängs för att denne är sjuk, det inkluderar mig själv.

Tänk också på att en enskild företagare är personligt ansvarig för allt som rör bolaget. Betalar du inte skatt som du ska eller slarvar med leverantörsfakturor så är det du som blir utmätt och går bolaget i konkurs går du i konkurs. Stor skillnad mot att vara aktiebolagsinnehavare där bolaget är en egen juridisk person.

Skrivet av hapone:

Jag har enskild firma, och jag har fått lära mig att man kan tänka att ungefär hälften av det totala fakturerade beloppet kan tas ut som lön.
Alltså, säg att du fakturerar 10 000kr + moms, vilket alltså ger 12500 kr. Då ska 6125 kr vara lämpligt att ta ut som lön.

Hjälp, tänk om. Du ska inte ens notera momsen som pengar i företaget eller något du baserar lönen på. Om du fakturerar 10.000 + moms, ta max ut 5.000, då är du på den säkra sidan även om du kliver över gränserna för statlig skatt. Man kan skita i att betala fakturor, men mucka aldrig med staten.

Skrivet av hapone:

Kom också ihåg att om du råkar räkna lite fel så är det inte värre än att du får en skatteskuld. Som egenföretagare så har du över ett år på dig att skrapa ihop skulden. Så, har du inte räknat helt katastrofalt fel så är det inte så farligt.
Det som kan bli riktigt jobbigt, och det som folk rent av hamnar i fängelse för, det är om du aktivt försöker skriva av saker du inte får skriva av, i stor mängder. Eller börjar göra saker svart eller skickar bluffakturor.

Farligt sätt att tänka på och det kan bli väldigt stressande om det går sjukt bra ett år och inte alls speciellt bra nästa. Se till att hålla skattekontot välfyllt och lev inte på skattepengarna om du inte *vet* att du har uppdrag med goda intäkter på ingång.

Men visst, det är inte katastrofalt, jag tycker helt enkelt att det är ett onödigt förhållningssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Hjälp, tänk om. Du ska inte ens notera momsen som pengar i företaget eller något du baserar lönen på. Om du fakturerar 10.000 + moms, ta max ut 5.000, då är du på den säkra sidan även om du kliver över gränserna för statlig skatt. Man kan skita i att betala fakturor, men mucka aldrig med staten.

Givetvis tänker jag aldrig på momsen som mina pengar. Eftersom att jag är under 26 betalar jag mindre i egenavgifter, och då ska 6125 kr av 10000 kr fakturerade stämma rätt bra, vad jag har fått lära mig. Jag muckar inte med staten och mitt skattekonto har en god buffert.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Givetvis tänker jag aldrig på momsen som mina pengar. Eftersom att jag är under 26 betalar jag mindre i egenavgifter, och då ska 6125 kr av 10000 kr fakturerade stämma rätt bra, vad jag har fått lära mig. Jag muckar inte med staten och mitt skattekonto har en god buffert.

Ah, tänkte inte på under 26-mekaniken. Tänk bara på det när du blir äldre och tänk på marginalskatten också om du tjänar mer. Tjänar man mer än 34-35/månad är det helt klart läge att fundera på aktiebolag.

Låter bra att du har en god buffert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Ah, tänkte inte på under 26-mekaniken. Tänk bara på det när du blir äldre och tänk på marginalskatten också om du tjänar mer. Tjänar man mer än 34-35/månad är det helt klart läge att fundera på aktiebolag.

Låter bra att du har en god buffert.

Hade faktiskt glömt bort 26årsgrejen själv tills nu när jag skrev det. Är 25 nu, så det börjar närma sig.

Permalänk
Medlem

Samma fråga ställdes för ett par månader sedan i forumet och då togs denna länken upp som kan ge en uppskattning.

Permalänk
Medlem

Hittade denna när jag klickade runt lite om det kan vara till hjälp.