Söker känt citat! Tror det är Svenskt, tror det är Per Albin Hansson!

Permalänk

Söker känt citat! Tror det är Svenskt, tror det är Per Albin Hansson!

Hej!
Jag håller på med ett ekonomi projekt i skolan, och jag tänkte lägga in ett citat som jag har glömt bort!

Jag läste citatet nånstans, och tyckte det var bra, och nu tänkte jag fiffla in det i mitt ekonomi projekt.

Citatet tror jag är svenskt. Jag tror att det är våran gamla statsminister under andravärldskriget Per Albin Hansson.

Minns inte riktigt hur citatet gick, men jag tror det gick ungefär såhär nånting (jag är typ senil)
Han sa nånting om att det inte är okej att ta över något annat land, och nåt sånt.

Det var allt jag visste xD
Det kan ah vart i princip vem som helst som sa det, jag vet det är lite dåligt med information, men han sa nånting om att bla bla nånting med att ta över nåt annat land bla bla inte okej

Minns inte riktigt vad han sa som sagt, men nåt sånt där!
VÄNTA! Under tiden jag skriver så kom jag på att det kan ha varit Olof Palme också! Jag är hyfsat säkre på att det är Palme eller Per Albin!
Som sagt, citat löd nåt såhär: "Bla bla, ta över annat land, inte okej bla bla"

Vet att det är ett fölorat kall, men om någon akademiker har det på tungan så skulle det vara väldigt hjälpsamt!

Permalänk
Permalänk

Redan blurrat igenom men hittar inte ett skit! :S

Tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Om det är ett tal av Palme så skulle de möjligen kunna vara från ett tal om Vietnamkriget?

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Om det är ett tal av Palme så skulle de möjligen kunna vara från ett tal om Vietnamkriget?

Det skulle det kunna vara ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det skulle det kunna vara ja!

det är inte angående diktaturens kreatur-talet då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

det är inte angående diktaturens kreatur-talet då?

Vet inte :S

Alltså, förstår att det är svårt att lista ut med så lite information, men snällt av er att lägga ner eran tid på detta! <3