Vilken var din första mobil?

Permalänk
Medlem

Mina pricata mobiltelefoner... har haft andra i arbetet...

Nokia 3210
Siemens S45 (oerhört snygg, saknar än idag men lyckades häva köpet pga dålig kvalitet)
Sony Ericsson T310
Nokia 6300
Sony Ericsson T700
ZTE Blade

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Första mobilen var en Nokia 3310!

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

Philips Fizz Vilken jäkla katastrof till telefon.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Första nallen var en Phillips Diga.

Ingen höjdare men det gick ju att ringa på den iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

min första var Ericsson T10, tycker faktiskt fortfarande att den tillhör en av dom snyggare

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Här är telefonerna som jag haft genom åren

Ericsson SH868
Nokia 5110
Nokia 3510i
Sony Ericsson T610
Sony Ericsson Z800
LG U880
LG Viewty
Iphone 3G

När man sitter här och skriver upp vilka man har haft så tänker man på vad utvecklingen gått snabbt. Nokia 3510i var t.ex. en bland dom första med färgdisplay med en upplösning på hela 96x96 :). T610 var min första kameratelefon (och kanske en bland dom första med integrerad på marknaden?), och den hade väl 0.1 megapixlar eller nåt sånt

Utveckling är något som man inte tänker så mycket på, för det är en sån pass stor del av sin vardag att det hamnar i våra hem utan att vi märker något utav det. Man måste verkligen gå tillbaka och se vad man hade för något för flera år sen för att förstå vad fan som har hänt. Det ska bli spännande att se vad man kommer ha för telefon om 10år och hur utdaterad min telefon idag kommer kännas

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Har bara ägt en mobil som jag fortfarande har. Köptes Augusti 2006. En Sony Ericsson W700i. Snart dags och köpa ny dock. Lutar mot någon Android baserad från Sony Ericsson!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av armis:

http://www.handydetails.de/images/phil-diga.jpg

Fick den här skönheten 1997. Smärta 180gram. Minns att man inte stoppade i "det lilla" simkortet utan man stoppade i det stora som det lilla satt fast i. Stort som ett VISA-kort dvs.

Pimpade senare min mobil med en annan antenn som jag köpte på Biltema så att antennen blinkade när det ringde

Denna var också min första, om man räknar bort en skitstor motorola som man knappt orkade bära samt hade batteritid som en snigel.
Dock hade jag skjutlucka på min, men den åkte fort av. Efter denna vart det nokia 5110, jäklar vilken skillnad!

Permalänk
Medlem

Första mobilen var en Siemens A50, det var en mobil med stil det och Blockdude-spelet som följde med spelades konstant ^^.

Visa signatur

Laptop >.>

Permalänk
Medlem

En Siemens M35. Därefter, om jag inte missminner mig:

Ericson T66
Nokia 3200
Sony Ericson T600
Sony Ericson K530i
Nokia 1208
Nokia 5800
Samsung Galaxy S2

Det ska in en T310 nånstans också..

Haha, ja det är rätt kul att sitta och tänka tillbaka på gamla telefoner. Även hur avundsjuk jag var på dom som hade en häftigare telefon. En 3210 med snake på liksom. Eller när t28/t29 kom. Och T68 (Färgdisplay!) samt T10. Fasen vad häftiga dom var. Och jag som alltid har (fortfarande gör, trots S2:an) gillat små telefoner blev fullständigt begeistrad i Nokia 8210. En kille i klassen hade en sådan.

Permalänk
Medlem

Ericsson GF768 <3 ..tyvärr blev den stulen

Sedan följde
Ericsson T29s
Sony Ericsson T610
Sony Ericsson K750i
Sony Ericsson S500i
Sony Ericsson W715
..och nästa lur blir troligen en Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk

Nokia 2100 <3

Permalänk
Medlem

siemens c45

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem

Nokia 3310
Tror knappast bilder behövs

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Nokia 3310, hands down.

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson T610
Sony Ericsson K610i
Sony Ericsson K770
iPhone 3GS

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nokia 5110.
Nokia 3410.
SE W910i.
SE Xperia Arc.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Okey nu ska vi se här

Första var Nokia 3210

För att sedan gå vidare till Nokia 3310

Som byttes till en Nokia 3650, väldigt speciell och ball mobil!!

Alla dessa hade jag lite olika skal till!

Min Samsung Z500 kommer jag aldrig glömma, om jag inte minns fel så lanserades den som "världens minsta 3G-mobil"

Sony Ericsson W800i, när min z500 en vacker dag fick en borr igenom sig så fick jag denna av min bror

LG Viewity, helt ok mobil, men dessvärre för dålig touch!

Sony Ericsson K850, helt underbar men tyvärr för buggig och efter 2st med Blue-ring of death så fick man nästa

Sony Ericsson C902 , inte lika skoj som K850, men härlig på sitt sätt!

HTC Incredible S, haft den nu i en månad och damn vad nice det är med Android

Oj blev mycket mobiler nu, har även förutom dessa haft en Sony ericsson W200 som reserv och även en Samsung GT-E2550
Testade även en liten stund en HTC Diamond, men windows mobile var riktigt dåligt tyvärr
Kul att kolla igenom allt man haft! Men lite sådär att man haft så här många mobiler på 8-9år

Visa signatur
Permalänk

Är riktigt nöjd med alla lurar jag köpt faktiskt. Bortsett från GH388:an som jag sålde (Gula Tidningen ftw!) så ligger allihopa utom den nuvarande i originalförpackningarna i förrådet. (ja, det är nördigt.)

Ericsson GH388 - Vass lur för sin tid - och stryktålig. Jag vill ha en grön diod som blinkar hela tiden nu med!
Sony CMD-Z1 - Den utfällbara pratspaken var smart och rullhjulet kanon. Hela 220g trots att den var minst (delat m. Philips Genie), men 10h taltid '97!
Sony CMD-Z5 - Otroligt lätt och med rullhjul med tilt kunde styra hela luren med tummen. Hade Microsoft Mobile Internet Explorer som sög hårt.
Siemens SL55 - Knappsatsen började ofelbart glappa efter ett tag, men annars en otroligt smidig liten lur.
SonyEricsson W800i - 2MP-kameran var perfekt för sensorn. Dagens 12MP-skit tar större - inte bättre bilder. 2GB MemStick Duo var enormt stort då!
SonyEricsson W950i - 4GB inbyggt, ingen kamera, men resistiv touch och UIQ3 som var bra. 64 MB RAM när systemet tog 48MB var inte bra. Snygg!
SonyEricsson P1i - Dubbla mängden RAM mot W950i med samma system gjorde den väldigt mycket bättre. Gick fantastiskt fint att modda systemet.
Samsung Galaxy S - Även om det finns vassare idag så står den sig fint efter ett år i fickan.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Första luren:

I dagsläget minns man den som så här:

Permalänk

Min första var en ihopfällbar Samsung, ingen färgskärm. Min andra telefon var däremot Ericsson, w300i det är den bästa telefon jag någonsin haft slår fortfarande min Xperia Play

Permalänk

Först en Sony Ericsson W700i och nu en Sony Ericsson Xperia Arc.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

2001: Ericsson GH 688 (ärvd)
2002: Nokia 8210 (ärvd)
2003: Ericsson T28i (ärvd)
2004: Sony Ericsson T100
2005: Samsung E330
2006: Sony Ericsson P910 (ärvd)
2006: Sony Ericsson T630 (ärvd)
2006: Sony Ericsson K700 (ärvd)
2006: Sony Ericsson Z520 (ärvd)
2007: Sony Ericsson K750
2007: LG U890
2007: Sony Ericsson W660i
2008: Sony Ericsson K770i
2010: HTC Wildfire
2011: iPhone 4

Årtalen är höftade. Fler än vad jag trodde det skulle bli, bisarrt...

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Hedersmedlem

Motorola D520

Tegelsten med utdragbar antenn.

Siemens C25

Vettig standardmobil.

Siemens C35i

Bra grejer, den gillade vi. Inte den skönaste att ha i fickan i och med antennen som kunde sticka in i diverse mjukdelar.

Batteriluckan gick sönder, vilket löstes med ett gummiband under en längre tid.

Gummiknapparna blev otrevliga efter ett tag när ytskiktet slitits av.

Ett 3D-labyrintspel som hette "WayOut", Reversi och Minesweeper var med. Alla i mer eller mindre oanvändbara tappningar. EDIT: och fyra-i-rad!

Spenderade en dag hemma från skolan med att ta ut temat till Metal Gear Solid 2 och lägga in det som ringsignal.

Egenheten att "batteri slut"-ljudet (16 högljudda pip i snabb följd) inte gick att tysta, vilket inte var så poppis under lektioner.

Siemens C55

Riktigt fin. Strömlinjeformad, en fröjd att ha i fickan. Schysst babyblå färg . Skön yta.

Rapp i gränssnittet, som mobiler var förr i tiden (fast denna var nästan exceptionell redan då)...

"Prince of Persia: Harem Adventures" och "Galaxy Hero". Speciellt Prince of Persia var bra grejer. Kommer inte ihåg hur Galaxy Hero var.

Blev stulen (väldigt olönt, kan tyckas. Billig, och ett par år gammal redan då).

Sagem my V-65

Inte den minsta av telefoner, ens under sin tid. Knapparna var obekväma och stenhårda. ENORMT plastig, knakade i plasten bara den nuddades.

Kameran var riktigt bra (för sin era...). "Fantastisk" kanske till och med. Mycket bra 640x480-bilder som klarade av låga ljusnivåer.

Rätt mycket funktionalitet i allmänhet. Dock var processorn ytterst underdimensionerad: allt gick i sirapsfart, inklusive menyerna. Lärde man sig snabbgenvägarna så var det hanterbart, även om man fick vänta på att UI:et släpade efter några steg. Internet var helt oanvändbart på grund av slöheten i gränssnittet.

En intressant anmärkning är att den stödde polyfoniska ringsignaler i MIDI-format – men transponeringen var helt åt skogen. Varken takt eller ton överlevde Sagem-manglingen.

Hade många bilder på denna telefon. Kommer ihåg att jag fick hitta en "mellantelefon" med både IR och Bluetooth (T610, se nedan), så att jag kunde föra över bilder från Sagem via IR, till mellantelefonen, och sedan vidare över Bluetooth. I och med Sagem-telefonens enormt sega gränssnitt så tog det en hel kväll att föra över drygt hundra bilder.

[youtube]FMGT4tk_hD0[youtube]

(Egentligen fel modell i videon ovan ("my V-75" och inte min "my V-65"), men de verkar ha varit väldigt lika.)

Sony Ericsson T610
Alla vet hur den ser ut. Bra telefon. Fullständigt urusel kamera. Multiplayer-minigolf över Bluetooth .

Sony Ericsson T630
Alla vet även hur denna ser ut. Form- och funktionsmässig karbonkopia av T610, fast svart och mer plast. Det gjorde inte saker sämre, tvärtom. Den stora skillnaden var dock att den kom med en nyare version av operativsystemet, vilket gjorde den enormt mycket kvickare. Också förbättrad display som var klart snabbare än T610.

Riktigt, riktigt, riktigt bra telefon. Hade den tills joysticken gav upp, och ytterligare ett år därefter trots detta.

Ett annat stort plus var att det gick att använda FMA ("floAt's Mobile Agent" eller vad det nu stod för) – en tredjepartsmjukvara som man kunde koppla Sony Ericsson-telefoner till via Bluetooth. Alla som inte använde det programmet missade något – riktigt coolt och välgjort. I sig en stor anledning till att välja Sony Ericsson-telefoner på sin tid. Verkar inte som att det underhålls längre, dock.

Samsung L700

Nuvarande telefon, sedan ett par år. Nöjd med mycket.

Finns några missar i gränssnittet, men faktiskt enormt mycket bättre och snabbare än egentligen alla andra lite billigare telefoner jag har testat på senare år. Jag ger mig tusan på att t ex Sony Ericsson/Nokia/etc medvetet förstör gränssnittet på sina billigare mobiler så att man ska känna att man var snål när man köpte dem. Samsung hade åtminstone inte börjat med detta när denna modellen släpptes.

Batteriindikatorn är felprogrammerad, så den säger alltid efter en dag att batteriet är nere på kapacitet 1/5, men sedan kan den hålla kanske fyra dagar till.

~40 MB tillgängligt internt minne, men plats för MicroSD upp till 4 GB. Enormt störigt med begränsning på ~400 SMS. Varför? Du har flera GB ledigt, hur kan det inte gå att lagra fler SMS?

PDF-läsare, dock oanvändbar i och med liten skärm och ytterst slö panorering. Kan spela upp videofiler, men också oanvändbart på grund av långsam avkodning.

Nätfunktionen är användbar genom Opera Mini.

Låst så att det inte ska gå att installera program via datakabel el dyl, bara genom nätet. Går dock att knäcka genom att slå in en ohyggligt lång tillverkarkod och mecka en hel del.

––

Kan inte säga att jag längtar till en telefon med touchscreen och grejer (inte minst prisnivån för att få något vettigt). Samtidigt så finns det inte många alternativ kvar om man inte vill ha en sådan, så jag hoppas på att min L700 håller för evigt. Så blir det nog.

Tillägg, drygt sex år senare: L700 höll tyvärr inte för evigt, men jag använde den banne mig till januari 2016. Därefter blev det Sony Xperia E4g via jobbet under ett knappt år:

Kort därefter följt av Moto G4 Plus från mellandagsrean 2016:

Jag skulle säga att det i stort sett så länge innan jag kände att gränssnitten på "smartphones" var tillräckligt med i matchen.

Uppdatering, drygt sex år senare – nu med Youtube-videor!
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Min familjs första mobiltelefon var de gamla väsktelefonerna om ni minns från gamla goa nmt, min egna första var en bärbar variant av dem, jag skojar inte, den hade batteritid på ett par timmar, och var stor som en halv skogaholmslimpa, minns tyvärr inte märket på den, det jag hade som andra telefon och första på gsm var philips fizz, omg vilken katastroftelefon det var^^
Den fungerade aldrig när JAG ville, men den fungerade när den själv ville, dvs i solsken, medvind, lagom temperatur och nyladdat batteri och sladden i röven på den:p

Andra telefon var GH688, fan näst bästa telefon som gjorts! -aldrig ett endaste krångel med den!
Tredje telefon var hajfenan från ericsson, bästa telefonen ever! -jag körde över den en gång med traktorn (uppväxt på bondgård) och lyckades ploga ner den i marken en gång, låg en hel jävla vinter i marken för jag hittade den inte:(..farfar hittar den på vårkanten när man började bearbeta jorden igen..han plockar upp den, lyckas hitta batteriet (min farfar var behäftad med tur som en tokig!!) och sätter i det, och tamejfaan tror ni inte skiten funkar, heeeeelt otroligt!^^

Sen, diverse telefoner sen dess..är endast dessa lurar jag minns med antingen kärlek eller rent skärt hat^^
Behöver jag nämna att hatet riktas mot philips pizz?:p..eller ja..htc touch diamond också som var mitt första försök till pekskärm..alltså..gheeez..finns bara en värre och det är samsung omnia i900..skapa ett sms på omnian tog ju fem minuter och penna krävdes tamejtusan...gaaaaaah..har nu i dagsläget en SE xperia mini pro (inte x10!) och är så sabla toknöjd med den kombon^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Min första va en nokia 6150 som jag faktiskt fortfarande har kvar här hemma, låst till vodaphone(kanske funkar med telesnor?) men jag e inte säker på att den är funktionsduglig.

Permalänk
Medlem

Den första var en Nokia 3510 sen har jag väl haft runt en 10 mobiler och nu har jag en iPhone 4S.

Permalänk
Avstängd

Första var en Sony (innan dom gick ihop med Ericsson) från början på 2000. En riktigt kompetent maskin som hade dugit än idag. Scrollhjul på sidan för att navigera i menyer etc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nokia 5110 var min absolut första tror jag, eller om det var en motorola/vodafone brandad skittelefon.
Sen fick man en 3310, måste ju börja använad den igen.