Permalänk
Inaktiv

Strömbrytare som ger puls?

Det här väl inte strikt en datormodfråga, men vet att det finns mycket kunniga människor här, så jag kör i vind och hoppas att mod tycker att det är en okej utsvävning

Jag behöver en strömbrytare med en knap som ger _en_ puls vid intryckning. Det vill säga att när man trycker ner den ger den _en_ puls/sluter en kort tidsperiod, oavsett om man sedan håller in knappen eller släpper upp den. Släpper man upp knappen och trycker igen ska samma sak hända. Tänk lite som de där grejerna folk tar ut ur tändare och ger stötar med!

Vet någon var man kan få tag på sådana, alternativt om de kallas något speciellt?

Permalänk

Tryckbrytare är det som du vill ha

Här har du några stycken:
http://www.conrad.se/Tryckbrytare%2ftryckknapp.htm?websale7=c...

Permalänk
Inaktiv

Men är inte tryckbrytare sådana som fortsätter att ge signal om man håller in dem? Eller är det jag som missuppfattat?

Permalänk
Skrivet av Vattendroppe:

Men är inte tryckbrytare sådana som fortsätter att ge signal om man håller in dem? Eller är det jag som missuppfattat?

Håll inte in den då? Jag har en tryckbrytare till min trä-dator (byggd i trä alltså) och den fungerar bra. Om du håller in tryckbrytaren så kommer den fortsätta att ge en signal och alltså stänga av datorn men om du trycker en gång så startar datorn, den beter sig precis som en startknapp på en vanlig stationär dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha något liknande. Jag bygger om en laserpistol-leksak (som inte har elektronik i sig) och det vore kul om den kunde ge lysa en kort och stark stark ljuspuls när man trycker ner avtryckaren.
De vore overkill att programmera en microcontroller att göra det om det redan finns någon slags strömbrytare som gör det. Det finns säkert något bra sätt att göra det med enkla elektronikkretsar också, men jag är så dålig på elektronik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av furuliden:

Håll inte in den då? Jag har en tryckbrytare till min trä-dator (byggd i trä alltså) och den fungerar bra. Om du håller in tryckbrytaren så kommer den fortsätta att ge en signal och alltså stänga av datorn men om du trycker en gång så startar datorn, den beter sig precis som en startknapp på en vanlig stationär dator.

Hade det varit så enkelt hade jag inte bett om en såhär specifik komponent

Skrivet av Findecanor:

Jag skulle vilja ha något liknande. Jag bygger om en laserpistol-leksak (som inte har elektronik i sig) och det vore kul om den kunde ge lysa en kort och stark stark ljuspuls när man trycker ner avtryckaren.
De vore overkill att programmera en microcontroller att göra det om det redan finns någon slags strömbrytare som gör det. Det finns säkert något bra sätt att göra det med enkla elektronikkretsar också, men jag är så dålig på elektronik.

Det är i samma sits jag är, fast för mig handlar min ovilja att använda elektronik om att det skulle ta för mycket tid att löda ihop den mängden sådana kretsar som jag behöver.

Permalänk

Du kan pulsera ström genom att sätta en kondensator i kretsen, i en kondensator laddas strömmen upp som ett batteri sen släpps allt ut och så fortsätter den pulsera.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Vet någon var man kan få tag på sådana, alternativt om de kallas något speciellt?

Piezoelektrisk brytare/switch
Piezo switch/button/knapp

elfa/farnell/conrad har säkert.

Lycka till

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

skull nog gå att använda en återfjädrande knapp med 3 lägen och koppla så att den tänder på mittläget dock så kommer den blinka till även på uppvägen om det inte gör något. du har inte speccat vad du ska göra med den så svårt att tänka sig in i din situation

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Låt switchen trigga en monostabil vippa, som i sin tur skickar en puls till det du vill skicka pulsen till. Det är en mycket simpel krets att slänga ihop.

http://discovercircuits.com/O/oneshot.htm

Hittar du inget där så kan du googla på "one shot flip-flop", så lär du hitta en del matnyttigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4everapple1:

Du kan pulsera ström genom att sätta en kondensator i kretsen, i en kondensator laddas strömmen upp som ett batteri sen släpps allt ut och så fortsätter den pulsera.

Blir för instabil och vill man inte ha snabb upprepad pulsning kommer det finnas en lång fördröjning mellan knapptrycket och själva pulsen.

Skrivet av Titane:

Piezoelektrisk brytare/switch
Piezo switch/button/knapp

elfa/farnell/conrad har säkert.

Lycka till

Får se om det finns att få tag på till rimligt pris någonstans, men annars är det klart ett alternativ.

Tackar!

Skrivet av Rouge of Darkness:

skull nog gå att använda en återfjädrande knapp med 3 lägen och koppla så att den tänder på mittläget dock så kommer den blinka till även på uppvägen om det inte gör något. du har inte speccat vad du ska göra med den så svårt att tänka sig in i din situation

Är ev. en lösning! Tack för idén

Skrivet av kaput:

Låt switchen trigga en monostabil vippa, som i sin tur skickar en puls till det du vill skicka pulsen till. Det är en mycket simpel krets att slänga ihop.

http://discovercircuits.com/O/oneshot.htm

Hittar du inget där så kan du googla på "one shot flip-flop", så lär du hitta en del matnyttigt.

Det är precis funktionen jag vill ha, men det är det där med att löda kretsar. Jag kommer behöva fler än en, men med en komplett mall är det inte omöjligt att jag kan få med mig ett gäng som löder åt mig. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Det är precis funktionen jag vill ha, men det är det där med att löda kretsar. Jag kommer behöva fler än en, men med en komplett mall är det inte omöjligt att jag kan få med mig ett gäng som löder åt mig. Tackar!

Äsch, köp en lödpenna för 100kr och lär dig. Det tar max 10min att lära sig grundprincipen, och är du ändå intresserad av "sånt här" så kommer du ha jävligt stor nytta av det.

och för att inte förringa några eventuella lödmästare här ute så kan jag ju tillägga att det - även om det är lätt att lära sig - tar år att bemästra. Men det behöver du inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

Äsch, köp en lödpenna för 100kr och lär dig. Det tar max 10min att lära sig grundprincipen, och är du ändå intresserad av "sånt här" så kommer du ha jävligt stor nytta av det.

och för att inte förringa några eventuella lödmästare här ute så kan jag ju tillägga att det - även om det är lätt att lära sig - tar år att bemästra. Men det behöver du inte.

Jag har hyffsat stor erfarenhet av att löda, men när det rör sig om ett större antal enheter är det ändå skönt att slippa