Har jag rätt att anmäla skolan?

Permalänk
Medlem

Har jag rätt att anmäla skolan?

Jag går tredje året på gymnasiet och går linjen EC, jag tar studenten om mindre 1 månad. Alla som går EC linjen ska få gå på APU (praktik) i ett viss antal veckor, men jag har inte fått någon APU alls. Jag känner mig såklart lurad, och känns inte alls kul när jag ska försöka få jobb som lärling och inte haft någon APU.

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Du har inte fått någon APU? Har du inte hittat ett stället att spendera din arbetsplats utbildning på? eller har skolan nekat dig från att göra apu?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Vad menar du? Du har inte fått någon APU? Har du inte hittat ett stället att spendera din arbetsplats utbildning på? eller har skolan nekat dig från att göra apu?

Skolan har inte haft någon APU att erbjuda, som jag fattat det så brukar det funka så att skolor har kontakt med en eller flera el-firmor, som man får chansen att göra sin APU på.

Permalänk
Medlem

När jag gick i skolan var det krav på minst 12 veckors sommarpraktik som man fick göra på sommarloven. Denna fick man söka själv (alltså söka sommarjobb inom det område man utbildat sig till) och lyckades man inte blev det underkänt.

Är du säker på att det är skolans ansvar att ordna detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Skolan har inte haft någon APU att erbjuda, som jag fattat det så brukar det funka så att skolor har kontakt med en eller flera el-firmor, som man får chansen att göra sin APU på.

Låter väldigt slappt. På min skola, och de kompisar jag känner så har man fått skaffa sig en egen APU, klarar man inte de får man gå på ICA eller något sånt..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Avstängd

När jag gick på gymnasiet så fixade skolan praktik åt alla elever. Praktiken gjorde vi i tvåan och trean där vi fick vara på olika företag och jobba istället för att ha vanlig undervisning i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När jag gick i skolan var det krav på minst 12 veckors sommarpraktik som man fick göra på sommarloven. Denna fick man söka själv (alltså söka sommarjobb inom det område man utbildat sig till) och lyckades man inte blev det underkänt.

Är du säker på att det är skolans ansvar att ordna detta?

Skrivet av running_wild:

Låter väldigt slappt. På min skola, och de kompisar jag känner så har man fått skaffa sig en egen APU, klarar man inte de får man gå på ICA eller något sånt..

Man kan ju förstå att en stor del av ansvaret bör läggas på eleven men att få underkänd för att ingen företag tar emot fler praktikanter är ju knappast något som eleven kan påverka själv? Sista tiden fick ju massor av företag smack för praktikanter så jag är inte förvånad för att det inte finns inga fler platser.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Vadå "smack för praktikanter"? Vad betyder det?

Det var så när jag gick gymnasiet i alla fall (4-årig teknisk linje 1983-1987).
De som inte hade intyg från arbetsgivare om genomförd praktik fick inte sitt slutbetyg.
Har man inte genomfört sin utbildning till fullo kan man väl inte få godkänt för något man inte gjort?
Det var upp till eleverna själva att se till att skaffa detta. Nu hade vi i och för sig flera somrar på oss.

Antagligen är inte APU samma sak, men nog tycker man att man får vara lite aktiv själv också inte förvänta sig att få allt serverat på ett fat.

Permalänk
Medlem

Anmäla skolan för vad? Har du pratat med lärarna och fått det bekräftat att du inte kan få någon APU på grund av bristfälligheter från deras håll och fått det helt klart för dig att du inte har fått något som du har rätt till? Verkar ju inte riktigt så då du skriver att "som jag har fattat det så brukar det funka så", du borde väl kolla upp hur det står till med det ordentligt innan du börjar snacka om anmälan..

Permalänk
Inaktiv

Jag tror nog du ska ta reda på vad som gäller innan du får för dig att anmäla skolan. Ska mamma ordna jobb till dig sen också? Ska mamma hjälpa dig att tvätta?

Ta dig själv i nackskinnet och fixa en plats - du har haft tre år på dig...och du börjar hänga ut skolan...månaden innan avslut?

Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vadå "smack för praktikanter"? Vad betyder det?

Det var så när jag gick gymnasiet i alla fall (4-årig teknisk linje 1983-1987).
De som inte hade intyg från arbetsgivare om genomförd praktik fick inte sitt slutbetyg.
Har man inte genomfört sin utbildning till fullo kan man väl inte få godkänt för något man inte gjort?
Det var upp till eleverna själva att se till att skaffa detta. Nu hade vi i och för sig flera somrar på oss.

Antagligen är inte APU samma sak, men nog tycker man att man får vara lite aktiv själv också inte förvänta sig att få allt serverat på ett fat.

Ursäkta smak skulle det ha stått och det betyder att idag anställer man inte gärna folk utan tar in massor av praktikanter, arbetstrännande osv. Gratisarbetskraft. Förmodligen ser inte APU likadant ut som 83 men det gör inte samhälle heller. Idag är det svårare att få praktik och eftersom det finns redan så många praktikanter där ute då varje arbetslös ungdom tvingas att gå och jobba gratis. Efter 3 månader säger man att man inte har behov av dom eller så får man extra jobb 2 dagar i månaden och så tar man in 3 nya praktikanter och alla är glada

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag tror nog du ska ta reda på vad som gäller innan du får för dig att anmäla skolan. Ska mamma ordna jobb till dig sen också? Ska mamma hjälpa dig att tvätta?

Ta dig själv i nackskinnet och fixa en plats - du har haft tre år på dig...och du börjar hänga ut skolan...månaden innan avslut?

Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet inte vad du snackar om och tycker du ska vara tyst innan du börjar klanka ner på människor dessutom när du har fel. Ringde till skolverket och frågade vems skyldighet det är att fixa apu om det är elven eller skolan, och då fick jag som svar att det är skolans skyldighet att se till att elven får apu. Med andra ord kan jag anmäla skolan för dem har uppenbarligen gjort fel och jag kommer även att anmäla dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När jag gick i skolan var det krav på minst 12 veckors sommarpraktik som man fick göra på sommarloven. Denna fick man söka själv (alltså söka sommarjobb inom det område man utbildat sig till) och lyckades man inte blev det underkänt.

Är du säker på att det är skolans ansvar att ordna detta?

Det där kan omöjligt vara sant, betygen ska över huvud taget inte påverkas av vad man gör eller inte gör på sommarlovet. Praktiken skall ske på ordinarie skoltid eller att man frivilligt söker ett sommarjobb där man kan räkna in dessa veckor i sin totala APU.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nemran:

Du vet inte vad du snackar om och tycker du ska vara tyst innan du börjar klanka ner på människor dessutom när du har fel. Ringde till skolverket och frågade vems skyldighet det är att fixa apu om det är elven eller skolan, och då fick jag som svar att det är skolans skyldighet att se till att elven får apu. Med andra ord kan jag anmäla skolan för dem har uppenbarligen gjort fel och jag kommer även att anmäla dem.

Haha, är du allvarlig eller? Nu säger du att du ringt och kollat att skolan bär ansvaret...varför kommer du då in här och lipar? Du borde ödsla din tid på den person som bär ansvaret på skolan, istället för att doppa arslet i stolen och hänga här på forumet.

Anmäl du skolan om du anser det är rimligt, jag är säker på att det hjälper dig med slutbetygen.
Dagens ungdomar är så bekväma av sig, allt ska serveras på ett silverfat...

Permalänk
Medlem

Jodå så var det. Krav på 12 veckors sommarpraktik hade vi, eller var det 10 veckor?. Det går nog att fråga vem som helst som läste 4-årig teknisk linje på 80-talet att man var tvungen att ha praktik och att den gjordes på sommarlovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Haha, är du allvarlig eller? Nu säger du att du ringt och kollat att skolan bär ansvaret...varför kommer du då in här och lipar? Du borde ödsla din tid på den person som bär ansvaret på skolan, istället för att doppa arslet i stolen och hänga här på forumet.

Anmäl du skolan om du anser det är rimligt, jag är säker på att det hjälper dig med slutbetygen.
Dagens ungdomar är så bekväma av sig, allt ska serveras på ett silverfat...

Jag visste inte vart jag skulle vända mig först så var därför jag frågade här om hjälp. Sen vad då att dagens ungdomar är bekväma och allt ska serveras på silverfat, det står i lagen att skolan ska fixa apu har ingenting att göra med lathet. Så lägg ner din negativa och nedlåtande ton. Har inte gjort dig något

Permalänk
Skrivet av Nemran:

Jag visste inte vart jag skulle vända mig först så var därför jag frågade här om hjälp. Sen vad då att dagens ungdomar är bekväma och allt ska serveras på silverfat, det står i lagen att skolan ska fixa apu har ingenting att göra med lathet. Så lägg ner din negativa och nedlåtande ton. Har inte gjort dig något

Men lilla gubben, det är väl klart som fan att de första du frågar är skolan, hur ska Sweclockers hjälpa dig?

Och om ni nu haft APU nån gång under dessa 3 år måste du ju ha märkt att alla klasskompisarna var frånvarande...eller?

No offence, men lite får du nog fan tänka själv också.
Står det i läroplanen att du ska ha ett visst antal veckor APU då ser du väl till att antingen skolan eller någon bekant fixar en plats du kan va på?

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Men lilla gubben, det är väl klart som fan att de första du frågar är skolan, hur ska Sweclockers hjälpa dig?

Och om ni nu haft APU nån gång under dessa 3 år måste du ju ha märkt att alla klasskompisarna var frånvarande...eller?

No offence, men lite får du nog fan tänka själv också.
Står det i läroplanen att du ska ha ett visst antal veckor APU då ser du väl till att antingen skolan eller någon bekant fixar en plats du kan va på?

Men jag har pratat med skolan cirka ett 10 tal gånger, jag får svaret vi kan inte fixa apu till dig det är inte våran skyldighet. Jag ringer skolverket och dem säger att det är skolans skyldighet att fixa det. Sen går jag till skolan och säger att jag pratat med skolverket, då blev det en jävla fart på dem och dem skulle fixa det över helgen eller iallafall försöka. Så jag har pratat med skolan säkert 10 gånger innan men när dem inte lyssnar för ens dem fattar det riktiga allvaret vad ska jag göra

Sen det rör sig om alla elever i min klass, INGEN har fått gå på apu. Skolan klarar inte av att driva linjen så den läggs ner nästa år, men jag som går linjen vill fortfarande få min apu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nemran:

Jag visste inte vart jag skulle vända mig först så var därför jag frågade här om hjälp. Sen vad då att dagens ungdomar är bekväma och allt ska serveras på silverfat, det står i lagen att skolan ska fixa apu har ingenting att göra med lathet. Så lägg ner din negativa och nedlåtande ton. Har inte gjort dig något

Jag menar självklart inget illa, men du måste förstå vad jag försöker säga.

Det står f.ö ingenting i lagen att skolan har ansvaret för din APU. Det avsätts en viss summa pengar varje år till kommuner runt om i Sverige, att skolorna sen lägger dom pengarna på annat än APU är bara sorgligt.

Bra du pratat med Skolverket, dom är troligtvis högst intresserade av ditt och dina skolkamraters problem.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nemran:

Men jag har pratat med skolan cirka ett 10 tal gånger, jag får svaret vi kan inte fixa apu till dig det är inte våran skyldighet. Jag ringer skolverket och dem säger att det är skolans skyldighet att fixa det. Sen går jag till skolan och säger att jag pratat med skolverket, då blev det en jävla fart på dem och dem skulle fixa det över helgen eller iallafall försöka. Så jag har pratat med skolan säkert 10 gånger innan men när dem inte lyssnar för ens dem fattar det riktiga allvaret vad ska jag göra

Sen det rör sig om alla elever i min klass, INGEN har fått gå på apu. Skolan klarar inte av att driva linjen så den läggs ner nästa år, men jag som går linjen vill fortfarande få min apu.

Då förstår vi bättre.
Skriv utförligare nästa gång du startar en tråd så man slipper fråga sig ifall TS är helt jävla efterbliven eller bara för slö för att förklara

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Då förstår vi bättre.
Skriv utförligare nästa gång du startar en tråd så man slipper fråga sig ifall TS är helt jävla efterbliven eller bara för slö för att förklara

Eller så kunde du och t.ex. Segas har frågat en aningen snällare istället för att agera dryga skitstövlar som ni gjorde i tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag menar självklart inget illa, men du måste förstå vad jag försöker säga.

Det står f.ö ingenting i lagen att skolan har ansvaret för din APU. Det avsätts en viss summa pengar varje år till kommuner runt om i Sverige, att skolorna sen lägger dom pengarna på annat än APU är bara sorgligt.

Bra du pratat med Skolverket, dom är troligtvis högst intresserade av ditt och dina skolkamraters problem.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står i skollagen, alla yrkesförberande linjer måste på något sätt fixa apu till eleven antingen praktiskt eller teoretiskt, och tror du mig inte får du gärna ringa skolverket själv. Apu är en kurs som man måste gå i om man går en yrkesförberande linje.

Skrivet av m0rk:

Eller så kunde du och t.ex. Segas har frågat en aningen snällare istället för att agera dryga skitstövlar som ni gjorde i tråden...

tack äntligen någon som är vänlig

Permalänk
Medlem

Du bör även ta en titt på Gymnasieförordning SFS 2010:2039 4.kap 12-13§

Edit: Ska tilläggas att lagar och förordningar på skolområdet är ett lappverk utan dess like. Det är fullt möjligt att reglerna för APU är annorlunda för dig jämfört med de som började året efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du bör även ta en titt på Gymnasieförordning SFS 2010:2039 4.kap 12-13§

Edit: Ska tilläggas att lagar och förordningar på skolområdet är ett lappverk utan dess like. Det är fullt möjligt att reglerna för APU är annorlunda för dig jämfört med de som började året efter.

Det jag vet är att apu har blivit mycket längre, vet att den är på 15 veckor nu. Men vet inte om den gamla lagen gäller för mig, tror det är 6 veckor där kan ha fel. eller om det är den nya som gäller, isåfall har jag rätt till 15 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jodå så var det. Krav på 12 veckors sommarpraktik hade vi, eller var det 10 veckor?. Det går nog att fråga vem som helst som läste 4-årig teknisk linje på 80-talet att man var tvungen att ha praktik och att den gjordes på sommarlovet.

Nu känner jag mig lite smådum, antog att du var omkring min ålder och alltså gick i skolan någorlunda nyligen, my bad ^^

Permalänk

Du har alltid rätt att göra en anmälan!

Dock så kan det vara poänglöst

Kan nämna att när jag fixade praktikplats (går T4) så låg ansvaret på mig, dock så pushade läraren/mentorn på oss att göra just det. Skulle dock inte förvåna mig om det juridiska ansvaret ligger hos skolan.

Är förövrigt bättre att du visar att du tar egna initiativ för en ev. framtida arbetsgivare/referens.
Sen, är det något som hindrar att du har en praktikperiod under sommaren? Bara o ringa runt till olika företag inom ditt område och fråga!

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Lycka till! Synd att du väntade såpass länge med att göra något åt saken bara. Har dina klasskompisar fått hjälp med att skaffa APU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Men lilla gubben [...] No offence, men lite får du nog fan tänka själv också.

Sheesh. Jag är imponerad över att TS håller en såpass god ton, när han möter sånt här.

TS skrev saker som kan förstås på flera sätt, men ~alla börja gå igång och basha honom med dagens-ungdomar-fantasier utan att själva ha en aning om hur många turer ärendet har tagit, hur bestämmelser ser ut, etc. Jag förstår inte varför man måste utgå ifrån att han mer eller mindre har slackat i tre år och helt opåkallat känner för att anmäla skolan 1 månad innan sin student? Har han gjort något som föranleder ~alla att utan vidare förutsätta det?

Om inte, tycker jag att folk som känner sig berörda kan be om ursäkt. Creds till TS som, trots att han nog är hälften så gammal som vissa här (och dessutom har pluggat el ), ändå har hållit god ton.

Permalänk
Medlem

Tack alla trevliga människor, får än att vilja hänga kvar här på sweclockers :).

För att uppdatera lite, jag har tjatat på skolan hur många gånger som helst, och har fått som svar vi kan inte fixa det, det får bli som det blir har dem sagt. Anledning att jag inte tagit upp det tidigare är för jag har inte vetat vart jag ska vända mig. Ingen i klassen har gått vidare med det, så tänkte att jag får bli personen som gör det då.

Jag har även försökt fixa ett apu jobb själv, men det är inte så lätt i dagens samhälle att fixa en apu plats, jag har inga kontakter inom den branschen. Sen även fast jag hade hittat en apu plats själv, hade jag fortfarande inte varit nöjd. Jag bryr mig om mina klasskamrater.

Efter jag sa till rektorn att jag hade pratat med skolverket fick han tummen ur röven och fick lite panik, för han fattade att skolan gjort fel och vill såklart inte bli anmäld. Rektorn ska ha ett möte med min klass på måndag så ska vi diskutera apu ihop.

Permalänk
Medlem

Ska kanske göra ett litet tillägg Nemran om att denna fråga är ganska dagsaktuell nu. En hel del yrkesgymnasier, många privata, har blivit anmälda pågrund av bristande APU nu de senaste åren.