Tesoro Durandal G1N och Ultimate G1NL

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

hoppas qpad stämmer dom en ren kopia

Mmm.. för det är du som kund som i slutänden betalar rättegångskostnaden..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av takeoninja:

Beställer man från Qpads hemsida kan man få valfria brytare till MK-50,80 och 85. Kostar någon hundring mer, (1510 för MK-85 med bruna brytare betala jag).

Precis, det är ju dyrare än både ducky shine och Tesoro Ultimate med bruna switchar. 1449:- och 995:- för respektive.

400:- för att byta brytare i MK-85 känns inte riktigt värt det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nulldoze:

Jag är en gamer (bland annat), eller 'gejmer' vilket låter lite coolare för noobsen, men jag ogillar starkt alla saker som måste se 'gejming' ut. Min dator används till mycket, nästan allt man köra på en PC - så ser jag ett behov av att köpa en ny komponent eller ett nytt tillbehör till min PC så gör jag mycket research och tillslut köper jag något av kvalitet som jag vet att jag kommer ha nytta av flera år framöver.

Nyligen var jag på jakt efter ett mekaniskt tangentbord, och jag kollade in prisjakt bland annat. Det fanns vissa 'gejming' tangentbord där som jag var intresserad av, framförallt de tangentbord som ser lite mindre 'gejming' ut. Det komiska med dessa 'gejming' tangentbord som ser lite mindre 'gejming' ut (de flesta, dock inte alla), är att de har ersatt vänster windows-tangent med en egen tangent. Alltså, jag orkar inte ens börja dra i den här frågan mer än att det får mitt lilla hjärta att spricka. Jag är ganska bra på spel, men jag är inte så bra på spel att jag måste ha ett fördummat tangentbord som tar bort en väldigt viktig (för mig) tangent. Win+r, Win+e, Win+d, Win+Tab, för att nämna några kombinationer jag använder flertalet gånger i timmen när jag sitter framför min dator.

Anyway, för att göra detta kort. Folk tror, bara för att tilverkarna skyltar med 'Cherry Switchar' att de köper ett kvalitets-tangentbord, men så är det oftast inte.

Jag köpte detta: http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=753

Med frakt och en röd ESC-tangent och en 'tangentryckare' betalade jag nästan 1600 spänn.

Säger jag detta för att skryta, eller för att jag vill framstå som rik? Nej, men jag kan förstå att det finns folk som är så små i sina små tankar, att de inte kan förstå det på något annat vis. Nemas problemas, om så är fallet så bjuder jag på det.

Däremot kan jag säga att jag inte är rik, inte ens lite, men jag använder mitt tangentbord till väldigt mycket och jag började mina PC-dagar med mekaniskt tangentbord. Något som jag har saknat varje gång jag köpt nytt tangentbord - för jag har inte suttit och funderat och letat efter ett mekaniskt tangetbord innan, jag trodde nämligen att de var en sådan sak som numera hör till det förgågna, liksom CRT-skärmar - för att nämna ett annat exempel där kvalitet fått stiga åt sidan för andra intressen.

Dessa 'gejming' produkter är oftast bara överprisat skit, och man ska inte stödja sådana företag.
Jag stödjer hellre ett företag som gör en verklig kvalitetsprodukt, även om det kostar mig lite mer. Så är det bara.

Förstår inte riktigt vad det är du vill ha sagt, att du är nöjd med ditt Filco eller vad? Att folk skulle döma en efter hur mycket man betalar för en vara, tycker det är löjligt att bry sig om. Velade själv mellan just det som du köpte och ett MK80 PRO som det blev i slutändan, är nöjd och vart 1000:- fattigare. Är man nöjd så är man

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

fint skägg du har fått!

Har haft ett logitech g15 i 7år. Börjar bli dags att byta.

Uppskattar starkt att de börjar komma mekaniska tangentbord som är upplyste då jag tycker att de behövs. Synd att man inte kan välja färg på ljuset till vad man vill dock, den funktionen borde dem kunna fixa utan att öka priset. Handleds stöden på alla tangentbord brukar vara ganska kassa, nog för att de sitter i rött höjd och allt men tycker inte att den plasttiga ytan känns bra emot huden så har använt mig av andra medel.

Skulle inte ha något emot om de hade fler makroknappar på vänster om capslock då jag har haft lite användning för dem när jag spelat wow men aldrig i andra spel så antar att de inte spelar någon roll. Men personligen så använder jag ALDRIG numlock knapparna på högersidan så för mig skulle de lika gärna kunna ta bort den delen av tangentbordet för att göra allt smidigare.

Får hoppas på att de säljes på dreamhack, för då blir de till att prova. Vill ha mer utbud en endast Razer.

Permalänk

Tycker detta är ett intressant tangentbord pga Priset och lätt att få brytare som man vill ha, då qpad måste man special beställa från deras hemsida om man vill ha bruna brytare som jag vill ha, vilket både blir dyrt och obehagligt.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Varför ska de flesta mekaniska tangentbord vara "l33t g4m3r mlg pro keyboard"? Mer Filco och liknande, kvalitetsbord utan en massa lull-lull.

Permalänk
Medlem

Durandal

Är det bara jag som minns bungies spel innan de blev berömda med Halo?

Permalänk
Medlem

GN1L hade varit perfekt, bra pris, finns med röda brytare, snyggt, bra mediaknappar osv.. Synd bara att det ska vara röd belysning! Hade hellre sett vit eller blå:)

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Är det bara jag som minns bungies spel innan de blev berömda med Halo?

Det första jag tänkte på!

Får för övrigt sälla mig till klagokören över alla "coola" tangentbord med en massa finesser som knappast lär få mycket användning. Och varför ska de vara svarta allihop?! Jag vill ha ett ljust tangentbord med svart text!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Inte så mycket att längta efter. Tangenterna håller dålig kvalité och blir blanka som is bara efter några månader.

Men seriöst, varför recensera alla dessa tangentbord med cherrybrytare, det finns andra brytare på marknaden också! *host* TOPRE *host*

Topre Realforce är något jag också vill se Jonas sätta tänderna i! Verkar som de är bäst av de bästa så att säga.
Eller konstigt nog ganska olikt mig, men jag är sugen på ett Deck keyboard, gillade inte den från början men börjat digga den ovanliga designen på den. Hur den är kurvad i profil, och typsnittet samt ljuset. Verkar som dessa två är sällsynta världen över, men skulle vara kul att se dem i kommande recensioner!

Filco, eller Ducky, är vad jag fått för mig ganska snarlika... men kom fan hit till Sverige så vi kan avgöra det!!!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Parabellum:

Topre Realforce är något jag också vill se Jonas sätta tänderna i! Verkar som de är bäst av de bästa så att säga.
Eller konstigt nog ganska olikt mig, men jag är sugen på ett Deck keyboard, gillade inte den från början men börjat digga den ovanliga designen på den. Hur den är kurvad i profil, och typsnittet samt ljuset. Verkar som dessa två är sällsynta världen över, men skulle vara kul att se dem i kommande recensioner!

Filco, eller Ducky, är vad jag fått för mig ganska snarlika... men kom fan hit till Sverige så vi kan avgöra det!!!

Skulle snarare säga att Leopold och filco är snarlika, och ducky ligger snäppet efter. Med det sagt så är inte ducky dåligt, men Filco och Leopold är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Man kanske skulle testa ett klicktangentbord.
Vart i Sthlm kan man "känna" på tangentborden för att se vilka brytare man gillar?
Gärna söderort. Tycker varuhusen har dåligt med bord med mekaniska brytare

Det är inte söderort, men det finns tangentbord med svarta, blåa och röda brytare man kan testa på Inet.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Trevligt att det blir fler mekaniska, men skulle vilja se lite mer tester där tex Filco,, tangentbord med torpe brytare samt Leopold och ducky ingår
Just nu har jag ett Qpad MK-80 men funderar att lägga det på hyllan, det vilket även dessa är lite för sunkiga och plastiga och lite för lätta för min smak.
Filco går bort då dom inte har bagrundsbelysning, vilket behövs när alla tangetbord är svarta som natten, vart tog dom vita vägen? eller åtminstone i ljus färg

Skulle vilja se att fler tillverkarna gör lite mer gedigna saker än tex dessa och Qpad, razer, m.f
dom är definitivt inte byggda som stridsvagnar

Ska kolla på Ducky snart med bruna eller blå brytare då dom har en förtroendeingivande vikt på 2,5 Kg

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Överkommligt pris på Ultimate varianten med tanke på att det är en kopia av Qpad mk85, dock tycker jag Qpad ser bättre ut men koster det 400kr mer så är Tesoro ett självklart val för mig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ggustavsson:

Filco går bort då dom inte har bagrundsbelysning, vilket behövs när alla tangetbord är svarta som natten, vart tog dom vita vägen? eller åtminstone i ljus färg

Filco har vita versioner av sina tangentbord, även leopold har det.
Sedan finns Noppoo Choc Mini i vitt också, nästan alla av Cherrys egna tangentbord är vita.

Finns säkert massvis av andra tangentbord som också är vita, men det är dessa jag kommer på såhär på rak arm, så det finns allt lite att välja mellan.

Permalänk

Mercedes, Rolls Royce, Maybach (R.I.P.), och Cadillac i bilvärlden kan möjligtvis appliceras på följande tangentbord:

Filco Majestouch
Ducky DK-
Leopold FC500R alt. länk>>
Topre Realforce

(utan ordning förstås, men de ovanstående är de vad jag uppfattat som de lyxigaste enl många på bl a geekhack och andra forum.)

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parabellum:

Mercedes, Rolls Royce, Maybach (R.I.P.), och Cadillac i bilvärlden kan möjligtvis appliceras på följande tangentbord:

Filco Majestouch
Ducky DK-
Leopold FC500R alt. länk>>
Topre Realforce

(utan ordning förstås, men de ovanstående är de vad jag uppfattat som de lyxigaste enl många på bl a geekhack och andra forum.)

Wtf? Ungefär lika lyxigt som BMW.

Permalänk
Medlem

Vill gärna se när ni recenserar tangentbord med Macro knappar och medföljande mjukvara att ni testar dom.
Gillar mitt MS SideWinder x4 layout och mjukvara när det kommer till macrofunktioner och är bara det som hindrar mig från att byta.

Så gärna att ni visar upp mjukvaran och inte bara nämner den, kan göra mycket för ett köp för vissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

vart tog dom vita vägen? eller åtminstone i ljus färg

Den beiga och senare även det ljusgråa tangentbordet blev rödlistade arter för några år sen. :S

Söker man ett helt vanligt (org 105 swe) USB media-tangentbord FAST LJUST färgat är det kört i dagsläget.
Kör ett uttjänt knarrade Logitech internet navigator.

Permalänk
Medlem

Fortfarande löjligt dyrt för ett tangentbord, mekaniska brytare kan inte vara så mycket dyrare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Jag har själv ett MK-85 och jag tycker verkligen inte att det är byggt som en stridsvagn, det är byggt som ett vilket som helst tangentbord från Dell eller HP, flamsigt och plastigt. Kostar löjligt mycket gör det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Jag har själv ett MK-85 och jag tycker verkligen inte att det är byggt som en stridsvagn, det är byggt som ett vilket som helst tangentbord från Dell eller HP, flamsigt och plastigt. Kostar löjligt mycket gör det också.

Snacka om att vi har olika syn på saker och ting... Jag har också ett mk-85 och visst, som en stridsvagn? Nja...Men det är VÄLDIGT robust och stabilt. Att jämföra mitt trådlösa logitech som jag har till htpcn för 500 kr är som natt och dag. Mk-85 har inte en endaste del som känns plastigt eller flamsigt

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Jag har själv ett MK-85 och jag tycker verkligen inte att det är byggt som en stridsvagn, det är byggt som ett vilket som helst tangentbord från Dell eller HP, flamsigt och plastigt. Kostar löjligt mycket gör det också.

Älskar att du själv äger ett tangentbord som du tycker kostar löjligt mycket <3

Permalänk
Medlem

Vad är URL till den specifika frågelådan där de tog upp switchar som tydligen skulle länkas i artikeln?

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

När ska det komma ett mekaniskt tangentbord med tangenter i lågprofil? Det har jag väntat på länge men hittills utan framgång.

Permalänk
Skrivet av stefffe:

Snacka om att vi har olika syn på saker och ting... Jag har också ett mk-85 och visst, som en stridsvagn? Nja...Men det är VÄLDIGT robust och stabilt. Att jämföra mitt trådlösa logitech som jag har till htpcn för 500 kr är som natt och dag. Mk-85 har inte en endaste del som känns plastigt eller flamsigt

1. Handledsstödet, tycker du att det känns stabilt? Det borde suttit med kraftiga metallgängor, och det hade gärna fått ha en stabil metallstomme också. Mitt ligger dessutom inte mot skrivbordet så varje gång jag lägger handen på det säger det smack.
2. Fötterna i bakkant, går antagligen sönder om man tappar det i golvet, borde också varit av metall.
3. Gummit på undersidan är så hårt så att det inte gör någon nytta, tangentbordet glider runt. Fötterna i bakkant saknar gummi.
4. Tangenterna känns inte stabila, de går att "jucka" fram och tillbaka precis som tangenter med dome-brytare.

Skrivet av Mimematis:

Älskar att du själv äger ett tangentbord som du tycker kostar löjligt mycket <3

Det jag menar är att det inte känns prisvärt i förhållande till t.ex. MK-50. Det känns som att man betalar 500kr extra bara för att få bakgrundsbelysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

1. Handledsstödet, tycker du att det känns stabilt? Det borde suttit med kraftiga metallgängor, och det hade gärna fått ha en stabil metallstomme också. Mitt ligger dessutom inte mot skrivbordet så varje gång jag lägger handen på det säger det smack.
2. Fötterna i bakkant, går antagligen sönder om man tappar det i golvet, borde också varit av metall.
3. Gummit på undersidan är så hårt så att det inte gör någon nytta, tangentbordet glider runt. Fötterna i bakkant saknar gummi.
4. Tangenterna känns inte stabila, de går att "jucka" fram och tillbaka precis som tangenter med dome-brytare.

Det jag menar är att det inte känns prisvärt i förhållande till t.ex. MK-50. Det känns som att man betalar 500kr extra bara för att få bakgrundsbelysning.

Okej, jag håller faktiskt med dig om att handledsstödet sitter löjligt löst... Och som du säger kunde det ha varit gummi på fötterna som man fäller upp vid behov. Annars får resten 10p av mig, kanske låter som att jag försöker försvara mitt köp mest, men så är det inte! Har varit aktiv inom gaming sedan doom/duke nukem -tiden och har ägt ett par tangentbord genom tiderna (säkert 30 st)och detta är bland dom bättre i alla fall.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

1. Handledsstödet, tycker du att det känns stabilt? Det borde suttit med kraftiga metallgängor, och det hade gärna fått ha en stabil metallstomme också. Mitt ligger dessutom inte mot skrivbordet så varje gång jag lägger handen på det säger det smack.
2. Fötterna i bakkant, går antagligen sönder om man tappar det i golvet, borde också varit av metall.
3. Gummit på undersidan är så hårt så att det inte gör någon nytta, tangentbordet glider runt. Fötterna i bakkant saknar gummi.
4. Tangenterna känns inte stabila, de går att "jucka" fram och tillbaka precis som tangenter med dome-brytare.

Låter precis som jag uppfattar mitt Filco Majestictouch (MX Blue). Tangentbordet glider runt på skrivbordet, handledsstödet är separat så det sitter inte fast alls. Tangenterna går också att jucka fram och tillbaka (kanske är cherrys brytare som gör det, det går även att jucka tangenterna på mitt topre men inte lika lätt)
Jag förstår varför folk vill ha det tangentbordet när de läser om det, men jag förstår inte hur ägarna kan hypa det så mycket. Konstruktionen och så är stabil, men tangenterna känns lite B, ergonomin är också väldigt tveksam då tangentbordet är väldigt högt, jag skulle aldrig palla utan handledsstöd. Bortsett från att mitt Topre inte har lysdioder för capslock och scroll-lock så tycker jag att det är helt överlägset på alla punkter.

Sedan varför man vill köpa ett "gaming tangentbord" med en massa lysdioder är inget jag personligen förstår, det tar typ 1-2dagar? att lära sig fingersättningen så att man kan skriva med minst 8 fingrar och aldrig behöva kolla på tangentbordet igen.
Jag körde: http://www.kunskapsstjarnan.se/tangentbordet.php några gånger och lärde mig det bra. Dock en sak gamingtangentbord har som jag brukar sakna ibland på vanliga är hotkeys.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Låter precis som jag uppfattar mitt Filco Majestictouch (MX Blue). Tangentbordet glider runt på skrivbordet, handledsstödet är separat så det sitter inte fast alls. Tangenterna går också att jucka fram och tillbaka (kanske är cherrys brytare som gör det, det går även att jucka tangenterna på mitt topre men inte lika lätt)
Jag förstår varför folk vill ha det tangentbordet när de läser om det, men jag förstår inte hur ägarna kan hypa det så mycket. Konstruktionen och så är stabil, men tangenterna känns lite B, ergonomin är också väldigt tveksam då tangentbordet är väldigt högt, jag skulle aldrig palla utan handledsstöd. Bortsett från att mitt Topre inte har lysdioder för capslock och scroll-lock så tycker jag att det är helt överlägset på alla punkter.

Sedan varför man vill köpa ett "gaming tangentbord" med en massa lysdioder är inget jag personligen förstår, det tar typ 1-2dagar? att lära sig fingersättningen så att man kan skriva med minst 8 fingrar och aldrig behöva kolla på tangentbordet igen.
Jag körde: http://www.kunskapsstjarnan.se/tangentbordet.php några gånger och lärde mig det bra. Dock en sak gamingtangentbord har som jag brukar sakna ibland på vanliga är hotkeys.

En till grej som jag har märkt med Cherry-brytarna är att om man trycker lite mot sidan samtidigt som man trycker på en tangent så "krockar" brytaren i plastväggen på sidan och man får en "skrapande" plast mot plast-känsla. De borde smeta in brytarna i fett eller något, så man slipper den känslan.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte dessa tangentbord.

- Ful design (syftar på högra hörnet).
- Trycket på space-knappen är fult.
- F1-F12 tangenterna är plottriga.
- Mönstrat vilket gör att de lättare blir smutsigt och svårare att rengöra.

Dock bra att de finns i flera varianter där man själv kan välja brytare.