Hjälp med montering - Accelero S1 PLUS på ett Sapphire HD 7850

Permalänk

Hjälp med montering - Accelero S1 PLUS på ett Sapphire HD 7850

Hej.

Nu är jag i behov av hjälp igen. Var på G att montera kylaren Accelero S1 PLUS på mitt HD 7850 men blev lite osäker på vart man ska sätta de små kylflänsarna.

- 8 st flänsar mer åt det fyrkantiga hålet med stor fot/applicerings yta ca 12x15mm
- 4 st rektangulära flänsar där "foten" är smalare men längre ca 8x24mm

Så långt har jag förstått att de 8st större svarta rektanglarna på kortet (är det ram?) ska få sig en fläns och där passar de som jag har 8 st av fint.

Men vet inte vart eller om jag ska sätta fast de rektangulära någonstans?

Kylaren, Bilder på det som ska monteras.

Kortet

Edit: Fick till så att bilderna går att se.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

Skulle chansa på strömförsörningen, de fyra rektangulära boxarna ganska långt till höger på bilden (fel).

Satt det inget på orginalkylaren?

markerat mitt fel.
Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Nepp, satt inget på original kylaren. Antar att det då räckte med den kylning som blev från fläktarna.

Är det de märkta med R22 som du menar?

Vad är de där små boxarna längst till vänster på kortet för något ?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

Normalt sett skall de kylflänsar som är helt rektangulära avsedda för RAM minnena på grafikkortet. De kylflänsar som har "vingar" är avsedda för VR (spänningsregulatorerna).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Normalt sett skall de kylflänsar som är helt rektangulära avsedda för RAM minnena på grafikkortet. De kylflänsar som har "vingar" är avsedda för VR (spänningsregulatorerna).

VR är de som det står R22 på?

Finns inte plats att sätta några flänsar på de då de sticker upp rätt mycket.

Ser man på bilden på OC versionen på denna sida www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/Sapphire_HD_7850_... så har de inte Sapphire texten som jag har. Vad gömmer sig där under?

Ska jag sätta 2 st där jag har Sapphire texten och där på bilden ovan är en massa små svarta grejer. Skulle passa fint med 2 flänsar där om det nu är till någon nytta

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

VR är de som det står R22 på?

Finns inte plats att sätta några flänsar på de då de sticker upp rätt mycket.

Ser man på bilden på OC versionen på denna sida www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/Sapphire_HD_7850_... så har de inte Sapphire texten som jag har. Vad gömmer sig där under?

Ska jag sätta 2 st där jag har Sapphire texten och där på bilden ovan är en massa små svarta grejer. Skulle passa fint med 2 flänsar där om det nu är till någon nytta

De 12 st småpluttarna grupperade 3 och 3 är VR. Stora fyrkanterna runt GPUn RAM.
Accelero S1 PLUS skall ju täcka många grafikkortstyper. Kylflänsarna är av standardtyp och medföljer i princip Arctics alla GPU kylare oavsett modell.
Du får gruppera "ving" kylflänsarna så gott det går över VR. Har du fått med tejp eller kyllimmet G-1 till kylflänsarna?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

De 12 st småpluttarna grupperade 3 och 3 är VR. Stora fyrkanterna runt GPUn RAM.
Accelero S1 PLUS skall ju täcka många grafikkortstyper. Kylflänsarna är av standardtyp och medföljer i princip Arctics alla GPU kylare oavsett modell.
Du får gruppera "ving" kylflänsarna så gott det går över VR. Har du fått med tejp eller kyllimmet G-1 till kylflänsarna?

Ok. Då är jag med. Ska jag slita bort den platta jag har som det står Sappire på som sitter ovanpå VR? Eller kan jag sätta flänsarna direkt på den?

Är kyllimmet jag har.

Edit. Platta verjar sitta fast ordentligt, vågar inte dra loss den, så klämmer in 2-3 av de flänsarna som är av "ving" typ.

Tack för hjälpen. Inte lätt att va ny inom detta område. Dålig koll på vad allt heter och sitter. Och google har inte alltid bra svar.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

Jag vet inte om du har gjort det meeeen....http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/430/accelero-s1-plus.ht...
Manual på svenska kanske???
Du kan se på insatallationsexemplet för ett GTS450 (sida 2 i manualen) hur "vingflänsarna" sätts på de små pluttarna (VR).

.....och nu ett VIKTIGT TIPS!

Jag har själv använt G-1 kyllim när jag smackade på kylflänsar på mitt 8800GT.

FÖLJ INSTRUKTIONERNA!....men det kommer antagligen ta LÄNGRE TID för kyllimmet att härda än 5 timmar för dig.
Jag fick vänta i över 24 timmar (jag var liite otålig när jag mixade ihop kyllimmet),

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Ok. Då är jag med. Ska jag slita bort den platta jag har som det står Sappire på som sitter ovanpå VR? Eller kan jag sätta flänsarna direkt på den?

Är kyllimmet jag har.

Edit. Platta verjar sitta fast ordentligt, vågar inte dra loss den, så klämmer in 2-3 av de flänsarna som är av "ving" typ.

Tack för hjälpen. Inte lätt att va ny inom detta område. Dålig koll på vad allt heter och sitter. Och google har inte alltid bra svar.

Ömmmm...platta?

http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=3032&image=12 så här skall det se ut när du skall börja sätta fast kylflänsarna. Vänstra sidan av kortet har du VR grupperade 3 och 3(omedelbart till vänster om "Magic" pluttarna).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Jag vet inte om du har gjort det meeeen....http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/430/accelero-s1-plus.ht...
Manual på svenska kanske???
Du kan se på insatallationsexemplet för ett GTS450 (sida 2 i manualen) hur "vingflänsarna" sätts på de små pluttarna (VR).

.....och nu ett VIKTIGT TIPS!

Jag har själv använt G-1 kyllim när jag smackade på kylflänsar på mitt 8800GT.

FÖLJ INSTRUKTIONERNA!....men det kommer antagligen ta LÄNGRE TID för kyllimmet att härda än 5 timmar för dig.
Jag fick vänta i över 24 timmar (jag var liite otålig när jag mixade ihop kyllimmet),

Jo har läst instruktionerna. Skyller på att jag har den dära skylten som döljer VR

Var ivrig igår kväll och tänkte montera så det skulle få härda över natten. Men fastnade direkt på var VR satt

Har rengjort och blandat limmet noga. Kommer bli en lång dags väntan.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Ömmmm...platta?

http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=3032&image=12 så här skall det se ut när du skall börja sätta fast kylflänsarna. Vänstra sidan av kortet har du VR grupperade 3 och 3(omedelbart till vänster om "Magic" pluttarna).

Jo har en platta över VR. Kolla bilden i första inlägget så har du en bild på hur det ser ut

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Jo har en platta över VR. Kolla bilden i första inlägget så har du en bild på hur det ser ut

Ahaaa....
Under plattan finns VR. Sitter den fast med tejp? Vilket material?
Kan vara Sapphires eget sätt att kunna "kyla" VR kopplat mot din gamla kylare.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Ahaaa....
Under plattan finns VR. Sitter den fast med tejp? Vilket material?
Kan vara Sapphires eget sätt att kunna "kyla" VR kopplat mot din gamla kylare.

Vet inte om det är tejp. Försökt att dra bort den men sitter hårt och törs inte ta i. Själva plattan känns som Alu eller någon metall.

Plattan hade ingen kontakt mot original kylaren.

Vad säger du. Visst borde man kunna sätta "vingarna" direkt på denna platta?

Edit: Tog tjuren vid hornen och slet bort den. Var tejpad verkar det som. Bara att rengöra nu och sedan dra på ordentligt med lim som de säger i beskrivningen

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Vet inte om det är tejp. Försökt att dra bort den men sitter hårt och törs inte ta i. Själva plattan känns som Alu eller någon metall.

Plattan hade ingen kontakt mot original kylaren.

Vad säger du. Visst borde man kunna sätta "vingarna" direkt på denna platta?

Edit: Tog tjuren vid hornen och slet bort den. Var tejpad verkar det som. Bara att rengöra nu och sedan dra på ordentligt med lim som de säger i beskrivningen

Lycka till...Låt limmet härda dock.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Lycka till...Låt limmet härda dock.

Tack. Visst gör det inget om man spiller lite lim på sidan om de där små VR sakerna. Limmet skadar väl inte nå elektronik

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Tack. Visst gör det inget om man spiller lite lim på sidan om de där små VR sakerna. Limmet skadar väl inte nå elektronik

Nej det skadar inte, det viktiga är dock att du inte bygger upp en jättetjock kletmassa mellan flänsen och VR. Härdad G-1 går att pilla bort om det skulle bli alldeles för mycket. Får en gummiliknande konsistens.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Nej det skadar inte, det viktiga är dock att du inte bygger upp en jättetjock kletmassa mellan flänsen och VR. Härdad G-1 går att pilla bort om det skulle bli alldeles för mycket. Får en gummiliknande konsistens.

Ok. Såg nu efter det vart gjort att det blev mindre spill än vad jag trodde det skulle bli. La ett tunt fint lager och blev bara på något enstaka ställa som det kom lite grann på själva kortet.

Nu bara att va tålmodig och vänta på att det ska härda sedan blir det spännande och se hur det fungerar.

Tack för supporten.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk

NP...nyttjar själv forumet när jag inte fattar eller är osäker. Ger tillbaks med det man kan och har erfarenhet av.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Sådär ja. Nu är vi uppe och kör. Verkar fungera som det ska. Kört Unigine Heaven några vändor för att se så att tempen inte skenar iväg. Tycker det ser helt ok ut.
Är ju ett ganska kort stund som testet körs så kommer säkert bli varmare då man spelare längre stunder.

Testade att köra med chassi fläktarna i "Silent mode". I detta läge så är datorn så gott som tyst och är det läge som jag använder mest. Kortet håller en temp runt 30-34grader då man klickar runt på webben. Det jag hör är den där förbenade Seagate Green 2TB disken. Måste testa att hänga upp den med resår band och se om vibrationerna försvinner.

Körde sedan en runda med alla chassi fläktar låsta till max.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Sådär ja. Nu är vi uppe och kör. Verkar fungera som det ska. Kört Unigine Heaven några vändor för att se så att tempen inte skenar iväg. Tycker det ser helt ok ut.
Är ju ett ganska kort stund som testet körs så kommer säkert bli varmare då man spelare längre stunder.

Testade att köra med chassi fläktarna i "Silent mode". I detta läge så är datorn så gott som tyst och är det läge som jag använder mest. Kortet håller en temp runt 30-34grader då man klickar runt på webben. Det jag hör är den där förbenade Seagate Green 2TB disken. Måste testa att hänga upp den med resår band och se om vibrationerna försvinner.

http://dl.dropbox.com/u/33105291/Tyst.png

Körde sedan en runda med alla chassi fläktar låsta till max.
http://dl.dropbox.com/u/33105291/Orkan.png

Kul att det funkar. Jag antar att du efter söker en tyst dator. Avser du att köra några tyngre grafikgrejor på kortet såg jag att Arctic tyckte man skulle klappa på en fläkt för HD7850 http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/430/accelero-s1-plus.ht....

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Kul att det funkar. Jag antar att du efter söker en tyst dator. Avser du att köra några tyngre grafikgrejor på kortet såg jag att Arctic tyckte man skulle klappa på en fläkt för HD7850 http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/430/accelero-s1-plus.ht....

Jo var ute efter en tyst burk. Spelar inte så ofta men ville ändå ha ett vettigt kort så man kan spela med hyffsat flyt och grafik de gånger man blir sugen.

Köpte faktiskt den där fläkten samtidigt som kylaren. Men klantade till det igår så fläkten dog.

Fipplat på med lite andra grejer här hemma som krävt 12v så hade ett bilbatteri nära till hands så tänkte jämföra lite fläktar medans limmet till flänsarna torkade.
Vette fan varför men lyckades iallfall koppla + och - fel på just den fläkten och efter det ville den inte vara med. Synd då den faktiskt var rätt tyst.

Har en Noctua NF-P14 som bara ligger men den passar inge vidare på kylaren + att den låter mer än de övriga. Faktiskt lite besviken på denna. Hade väntat mig att den skulle vara tystare och tycker inte den flyttar särskilt bra med luft med tanke på ljudet.

Funderar ev på att ta den mindre fläkten från CPU kylaren och sätta på grafikkortet då dessa fläktar var tysta och tror CPU klarar sig bara fint med 1 fläkt.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,