Gamestop i Sandviken blåser folk vid inbyten!

Permalänk
Medlem

Gamestop i Sandviken blåser folk vid inbyten!

I skrivande stund sitter jag med morgonkaffet fortfarande fräsande i hals och näsgångar och jag råkade väcka upp min bebis som låg och snarkade på min arm, varför?

Frugan ropar ifrån vardagsrummet att hennes kompis skulle lämna in ett spel på Gamestop här i Sandviken (Gävleborg), titel på spelet vet jag ej men det var under en månad gammalt och med 99% säkerhet till 360 eller ps3. Personen i kassan erbjöd honom 77 kr, varvid han fnös och vände (spelet är nytt och var inköpt för en eller två veckor sen) för att sedan ringa upp till Gamestop i Gävle.

Gamestop i Gävle erbjuder honom 340kr (var någonstans där kommer inte ihåg exakt) och berättar att är spelet så pass nytt och nyinköpt så är de tvungna att erbjuda mellan 340-380kr.

I min frustration tänker jag på alla gånger brorsan bytt in fem xboxspel för nyaste Fifa osv.. En kompis nyligen erbjöd de 1kr för att ett spel var gammalt, jag tyckte han kunde bryta av skivan framför näsan på dem hellre. Samma kompis skulle även få 40kr för en helt ny 360-handkontroller som var ouppackad och ej bruten i plasten någonstans, medans de säljer sina begagnade helt slitna för 399...

Har ni liknande erfarenheter? Jag har god lust att skicka ett vredesfyllt epost men hittar ingen mailadress på deras sida..

Permalänk
Medlem

Är man inte nöjd med vad man får behöver man ju inte sälja spelet ?

Permalänk
Medlem

Sälj på blocket istället, sådana kedjor ger alltid lågt inbytespris.

Permalänk
Medlem

Gamestop blåser inte sina kunder, man väljer själv om man vill byta in sina spel.
Sedan så tror jag faktiskt inte på att 2 olika butiker givit olika priser, måste blivit något missförstånd.

Permalänk
Medlem

Precis som alla företag i samtliga branscher så försöker de köpa in billigt och sälja dyrt, Inget konstigt med det. Det konstiga är att folk faktiskt säljer sina spel till dessa butiker istället för att lägga upp en annons på blocket/tradera/swec-marknaden.

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera aspekter att tänka på när ett företag köper saker av en privatperson för att sen sälja dom vidare.

1. Dom vill självklart tjäna pengar, svårt att driva ett företag om det inte går med vinst.
2. Tillgång och efterfrågan, dom tar ju en risk när dom köper in gamla spel. Får dom inte spelet sålt så går dom ju med förlust och måste uppväga den risken med att köpa in spel ännu billigare.
3. Momsavdrag; Betänk att ett företag köper in ett spel för 125kr, om han köper det från ett annat företag så får han köpa det exklusive moms alltså 100kr. Köper han det från en privatperson så kostar det honom 125kr eftersom han inte får dra av momsen. När han sen ska sälja vidare det här spelet så sätter han ett försäljningspris på 250kr. Men då är priset inklusive moms eftersom han säljer det till en privatperson, kontentan blir då att han vid inköp från ett företag har tjänat 100kr när momsen är betald men bara 75kr om han köpt det från en privatperson. Alltså blir det vinstmässigt väldigt ofördelaktigt att köpa saker från privatpersoner och sen sälja dom vidare när man har ett företag.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Saken jag reagerade på var att Gävle och Sandviken ska ha erbjudit olika summor då de alltid söker i sin dator vad varan är värd, och att personen i Gävle ska ha sagt att det var minimum 300ish~ (vet inte exakt) för ett så nytt spel.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är ett ganska lågt inbytespris, men som många andra redan skrivit så är ju valet att sälja sitt spel helt fritt.

Och priset beror ju på hur många dom har i lager, skicket på skivan och även hur gammalt spelet är. Har Gamestop i Sandviken redan 100st Shrek fotball så sjunker ju värdet vid inbyte.

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Saken jag reagerade på var att Gävle och Sandviken ska ha erbjudit olika summor då de alltid söker i sin dator vad varan är värd, och att personen i Gävle ska ha sagt att det var minimum 300ish~ (vet inte exakt) för ett så nytt spel.

Jag reagerade på det också. Undrar också varför en del människor alltid studsar till och säger "Nä så skulle en säljare aldrig göra, du ljuger!" när någon berättar om sånt här, en del säljare ska ju just sälja till varje pris, det är väl inget unikt.

Det var likadant när min kollega ville köpa en budgetlaptop på elgiganten. Han frågar säljaren om den funkar till hans behov och får höra att den har bra kvalitet och är jättebra för sitt pris osv. När den sedan har diverse prestandaproblem med ganska basic saker åker han in för att byta till en HP för en tusenlapp mer och klagar på problemen han haft, då säger nästa säljare att det är klart att han får räkna med såna saker om han köper en såpass billig dator, men går med på bytet iaf... Att _vissa_ säljare inte har något emot att tänja lite på sanningarna för att sälja tycker inte jag är varken konstigt eller unikt, tråkigt men inte unikt. Att vissa verkar ha som utgångspunkt att folk kommer hit för att sprida lögner för att skapa "hets" mot företaget i fråga är lite beklagligt och fånigt i mitt tycke.

Om nu i detta fall, dom söker i datorn för att få fram priset, som enligt min erfarenhet både gamestop och game gör, är det ju märkligt om några mils skillnad kan göra sådan ofantlig skillnad i pris.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Fick Alan wake på xbox 360 för 29 kr aldrig spelat en nät butik skickade fel så sålde det

Permalänk
Entusiast

Men sådana spelkedjor kör ju sig själv i graven, dom ligger i princip alltid 200kr över alla andra affärer, sen har dom sin begagnat marknad som är smidig, men den vill ingen byta in spel till för man tjänar nada på det. För min del kan dom alla följa games taktik och gå i konkurs

Permalänk
Medlem

^; Ja t.ex. så kostar BF3 till pc 499:- på gamestop här i viken, mer än dubbla priset på Origins egna site vid tillfället som jag köpte det..

Permalänk

Dom luras väldigt ofta, men priset lägger dom efter efterfrågan, har dom flera av samma spel så blir priset lägre.. Både inköp och försäljning.
Själv handlar jag bara spel som är svåra att få tag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända att just den butiken redan hade X antal av det spelet begagnat redan mao liten chans att få sålt alla kanske, sen butiken i andra staden kanske inte hade ett enda spel o.s.v

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!