Konstiga villkor för Tele2:s Bredband via datoruttaget

Permalänk

Konstiga villkor för Tele2:s Bredband via datoruttaget

Tänkte vädra lite här i forumet för att se om jag missuppfattat hur villkor får skrivas eller om tele2s villkor är totalt orimliga.

I månadsskiftet april/maj bytte min bostadsrättsförening leverantör av fast bredband till tele2 och när jag läste deras villkor på teckningsdagen av bredbandet blev jag genast fundersam och ringde till dem för att få klarhet. Dock kunde kundtjänsten inte ge mig något rakt svar så sedan 1,5 vecka tillbaka har jag både skickat mail utan att få något svar och ringt 2 gånger till utan att få mer än ett löfte att bli uppringd senare med korrekta svar.

Det jag reagerade på i villkoren är följande:

"Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående."
I min mening så lämnar det extremt mycket fritt för tolkning. Vad för information får jag inte sprida? och framför allt varför får jag inte sprida den fritt?

"Vid onormal användning (t ex egen spelserver, FTP-server, eller liknande samt mycket överdriven nedladdning) som orsakar olägenheter för Tele2 eller annan kund förbehåller sig Tele2 rätten att begränsa överföringshastigheten alternativt säga upp avtalet med omedelbar verkan. Vad som är onormal användning äger Tele2 ensamt rätt att avgöra"
Om jag förstår raden ovanför så innebär den att om jag skulle nyttja min hastighet(i mitt fall 100mbit) till fullo med exempelvis en spelserver eller liknande, fortfarande helt lagliga aktiviteter (ingen pirat-fildelning), så riskerar jag att få begränsad hastighet eller mitt bredband avstängt för att tele2 anser att det är onormalt bruk?

Jag skickar med en länk till ovanstående villkor: http://www.tele2.se/files/Villkor-specifika-bredband-LAN-res(...
Allt står i paragraf 6.

Är detta rimliga villkor? Ska tillägga att det bara va en ren slump att jag läste villkoren denna gång då bytet av leverantör skedde i samband med att datalagringsdirektivet röstades igenom

Permalänk

Verkar minst sagt konstigt! Det vorde du ta upp med föreningen, om de verkligen hade läst igenom avtalet och funderat. Själv skulle jag aldrig acceptera det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekingare_86:

"Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående."
I min mening så lämnar det extremt mycket fritt för tolkning. Vad för information får jag inte sprida? och framför allt varför får jag inte sprida den fritt?

Tror snarare att dom menar att du inte ska lägga upp någon tättrafikerad hemsida via ditt bredband.

Och framförallt att man inte ska ha någon typ av vinstdrivande verksamhet på sitt privata bredband då Tele2 med flera gärna vill sälja företagsabonnemang om så är fallet.

Skrivet av Pekingare_86:

"Vid onormal användning (t ex egen spelserver, FTP-server, eller liknande samt mycket överdriven nedladdning) som orsakar olägenheter för Tele2 eller annan kund förbehåller sig Tele2 rätten att begränsa överföringshastigheten alternativt säga upp avtalet med omedelbar verkan. Vad som är onormal användning äger Tele2 ensamt rätt att avgöra"

Det där har i stort sätt alla leverantörer vad jag vet, har haft det i alla avtal som jag har haft i alla fall, det handlar mest om att dom vill ha laga underlag att säga upp ett abbonemeang om det skulle försigå skumma aktiviteter.

Framför allt för piratkopiering och liknande, kan ju folk hävda, "aaa men jag är bara ansluten till en VPN tunnel bla, bla" så kan dom bara säga,
"ja men det spelar ingen roll, vi kan stänga dig iaf enligt avtal" osv.

Bottom line: hade du läst tidigare avtal du haft hade du hittat samma information och det är enligt min erfarenhet inget att oroa sig för iaf

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Tror nog det är relativt vanligt, finns nog mer eller mindre i någon form hos dom flesta.
Har inte lusläst Bahnhof som jag har, men en snabb skummning ser jag detta under "Avstängning av abbonemang":

Citat:

Tjänsten är avsedd för normal användning av privatperson.
Utnyttjande över detta är otillbörlig användning.

Extremt luddigt i min mening, "normal användning av privatperson" går ju att tolka hur som helst, är en ftp/http-server normal? Spelserver?

Hur som helst så spelar det ingen roll vad folk anser sig tro, att köpa som jag gör, en 100/100 Mbit lina för under 300:- i månaden, då (bör) man förstå att det inte är rimligt att pumpa den 24/7...
Allting inom bredband, telefoni etc, baseras på statistik och statistisk användning, vågar lova att _ingen_ operatör skulle klara av att ha hela sin kundbas max-nyttja sin kapacitet 24/7.

Nu är detta dock MOBILT bredband, men ett festligt exempel ändå, tele2 stänger av folk trots att dom påstår sig inte i närheten ligga på "extrema nivåer"
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=4233

Hur som helst är det nog inte så mycket att göra? Är du via avtalet låst till enbart Tele2, eller kan du välja en annan operatör?

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet har alla bredbandsleverantörer något liknande. De har företagsvarianter av sina bredband om du ska pyssla med denna typ av tjänster. (Det går givetvis på vanligt bredband.. men de har möjlighet att säga ifrån om de känner för det)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Tele2/Comviq's vilkor har alltid varit flummiga. Några exempel jag stött på.
Enligt Comviq Kompis Kontant så får man bara 100MB att ladda ned per dag, fast det visade sig vara 1GB innan kontakten bröts.

Tele2 3g sTudent Surf som min flickvän kör, Max 15GB per månad med full hastighet fast om hon överstiger 15GB utan att stänga av/starta om modemet så sänks inte hastigheten, tji fick dem

Permalänk
Medlem

"Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående."
Detta är ju så luddigt skrivet som det överhuvudtaget går.
Fritt eller betalning=Allt
Erbjuda,tillhandahålla=Allt
Varor,tjänster,information=Allt

Så med andra ord så passar ett e-mail med texten Hej! till mormor in för det är ju fritt,gratis och det är information.

Sen som sagts tidigare så har ju alla isp'er en liknande text som denna i sina villkor men just denna var nog den värsta jag sett.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Tror snarare att dom menar att du inte ska lägga upp någon tättrafikerad hemsida via ditt bredband.

Och framförallt att man inte ska ha någon typ av vinstdrivande verksamhet på sitt privata bredband då Tele2 med flera gärna vill sälja företagsabonnemang om så är fallet.

Det där har i stort sätt alla leverantörer vad jag vet, har haft det i alla avtal som jag har haft i alla fall, det handlar mest om att dom vill ha laga underlag att säga upp ett abbonemeang om det skulle försigå skumma aktiviteter.

Framför allt för piratkopiering och liknande, kan ju folk hävda, "aaa men jag är bara ansluten till en VPN tunnel bla, bla" så kan dom bara säga,
"ja men det spelar ingen roll, vi kan stänga dig iaf enligt avtal" osv.

Bottom line: hade du läst tidigare avtal du haft hade du hittat samma information och det är enligt min erfarenhet inget att oroa sig för iaf

Jag har samma erfarenhet så jag är inte orolig det minsta det jag tycker är spännande är deras väldigt luddiga formuleringar, innan jag ringde så kollade jag givetvis upp flera andra leverantörers villkor och de är betydligt mer specifika. Tar jag Telia som exempel så skriver de att man inte få använda anslutningen för näringssyfte, istället för det första tele2-exemplet jag skrev. Därav min frågeställning: är det rimliga villkor?

Skrivet av grizzly666:

"Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående."
Detta är ju så luddigt skrivet som det överhuvudtaget går.
Fritt eller betalning=Allt
Erbjuda,tillhandahålla=Allt
Varor,tjänster,information=Allt

Så med andra ord så passar ett e-mail med texten Hej! till mormor in för det är ju fritt,gratis och det är information.

Sen som sagts tidigare så har ju alla isp'er en liknande text som denna i sina villkor men just denna var nog den värsta jag sett.

Jo det är precis så jag menar att man kan tolka det och det har varit min fråga till tele2. Vad menar ni med fritt och information? Men som sagt jag står ännu utan svar...

Permalänk
Medlem

Skriv ett inlägg på www.fairshopping.se där du frågar tele2 detta.
Det är MYCKET högre chans att du får svar där än genom epost.
Sen får du givetvis ta med min lilla text ovanför om du vill.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Står väl något liknande i alla ISPs avtal men dom skiter i vilket, så länge du inte missbrukar nätet, dvs driv ingen fet hemsida eller kopia av youtube så klarar du dig.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt ju!

Självklart du ska få köra din lina på 100% under hela tiden du betalar för den. Gillar inte bolag som kör med sånt här.
Synd bara att man ofta inte kan välja eller vara med att påverka vilket bredband man vill ha beroende på hyresvärd/förening. Ofta är det inkompetenta herrar i sena fyrtioårsåldern som inte är så värst inlästa på vad föreningen behöver som får uppdraget i knät.

Har själv haft klydd med Comhem som är helt värdelösa. Sa upp mitt abonnemang en dag försent och fick då 30 dagars extra uppsägningstid. Som tur är har jag ett uttag i köket(!) med BBB i.

Ta tag i det direkt och prata med föreningen. GL!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad det i grunden ser ut att handla om är att de vill skydda sig mot att folk sätter upp servrar hemma, spel/webb etc., och i grunden använder tjänsten som ett eget litet webbhotell. Visst, man kan hävda att man har rätt att göra vad man vill med sin uppkoppling men någonstans så är det priset för att du betalar en spottstyver för t ex en 100 Mbit-lina mot vad det kostar för ett företag som vill ha en garanterad 100 Mbit-lina.

För att tele2 och vilken ISP som helst ska kunna få det att gå runt så måste man översälja kapaciteten utifrån beräkningen att majoriteten inte kommer använda sina 100 Mbit konstant och man därför inte behöver sätta in superlinor in i varje hus.

Jag tycker inte alls det är något konstigt och ser det som en bra kompromiss för att faktiskt få bredband till ett bra pris. Visst är det luddigt men t ex när det gäller spelserver så hade alternativet varit att Tele2 säger att du inte får ha spelserver punkt slut. Vad de nu säger är att du visserligen får ha det men om du t ex låter den stå på 24/7 veckovis och utnyttjar linan fullt ut en längre tid så att andra runt om dig blir negativt påverkad, ja då förbehåller de sig rätten att agera. På samma sätt så spelar enstaka toppar när du laddar ner saker ingen roll men om du börjar dra ner bittorrent 24/7 i 100 Mbit/s så att du påverkar andras uppkoppling, ja då kommer de agera.

Så även om det kanske är lite luddigt så har jag svårt att se vad som är så upprörande. Med lite sunt förnuft så kommer det inte vara några problem även om du då och då drar igång en spelserver eller tankar ner från Piratebay.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är normalt att det står i villkoren du inte får bedriva kommersiell verksamhet eller erbjuda tjänster för utomstående på ett privat abonemang, det står inget om att man inte får ha en spelserver eller ftp men man får inte erbjuda det för utomstående, bandbredden får alltså egentligen bara utnyttjas av de som tillhör hushållet och vill man göra annat får man ha ett företagsabbonemang, om någon bedriver nån form av kommersiell verksamhet via anslutningen så kan de stänga av. Det finns andra trådar som antyder att vissa tex driver webbhotell hemifrån och det är såna ispn vill kunna stoppa, det går även att använda de reglerna för att stänga av om man tex delar anslutningen med sin granne, de finns helt enkelt för att kunna stänga av de som missbrukar abonnemanget och slippa bråk om det, Och moraliskt så är det ok villkor tycker jag och de som använder uppkopplingen för privat bruk har inga problem med de villkoren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är normalt att det står i villkoren du inte får bedriva kommersiell verksamhet eller erbjuda tjänster för utomstående på ett privat abonemang, det står inget om att man inte får ha en spelserver eller ftp men man får inte erbjuda det för utomstående, bandbredden får alltså egentligen bara utnyttjas av de som tillhör hushållet och vill man göra annat får man ha ett företagsabbonemang, om någon bedriver nån form av kommersiell verksamhet via anslutningen så kan de stänga av. Det finns andra trådar som antyder att vissa tex driver webbhotell hemifrån och det är såna ispn vill kunna stoppa, det går även att använda de reglerna för att stänga av om man tex delar anslutningen med sin granne, de finns helt enkelt för att kunna stänga av de som missbrukar abonnemanget och slippa bråk om det, Och moraliskt så är det ok villkor tycker jag och de som använder uppkopplingen för privat bruk har inga problem med de villkoren.

Nu var det inte direkt bara "kommerisiell versamhet" som var det konstiga, det står ju "fritt eller mot betalning". Så som jag tolkar det får du helt enkelt inte göra någonting med ditt bredband om man går med på det avtalet. Jag tror nog alla delar med sig av "information" till "utomstående" med sitt bredband.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Vad det i grunden ser ut att handla om är att de vill skydda sig mot att folk sätter upp servrar hemma, spel/webb etc., och i grunden använder tjänsten som ett eget litet webbhotell. Visst, man kan hävda att man har rätt att göra vad man vill med sin uppkoppling men någonstans så är det priset för att du betalar en spottstyver för t ex en 100 Mbit-lina mot vad det kostar för ett företag som vill ha en garanterad 100 Mbit-lina.

För att tele2 och vilken ISP som helst ska kunna få det att gå runt så måste man översälja kapaciteten utifrån beräkningen att majoriteten inte kommer använda sina 100 Mbit konstant och man därför inte behöver sätta in superlinor in i varje hus.

Jag tycker inte alls det är något konstigt och ser det som en bra kompromiss för att faktiskt få bredband till ett bra pris. Visst är det luddigt men t ex när det gäller spelserver så hade alternativet varit att Tele2 säger att du inte får ha spelserver punkt slut. Vad de nu säger är att du visserligen får ha det men om du t ex låter den stå på 24/7 veckovis och utnyttjar linan fullt ut en längre tid så att andra runt om dig blir negativt påverkad, ja då förbehåller de sig rätten att agera. På samma sätt så spelar enstaka toppar när du laddar ner saker ingen roll men om du börjar dra ner bittorrent 24/7 i 100 Mbit/s så att du påverkar andras uppkoppling, ja då kommer de agera.

Så även om det kanske är lite luddigt så har jag svårt att se vad som är så upprörande. Med lite sunt förnuft så kommer det inte vara några problem även om du då och då drar igång en spelserver eller tankar ner från Piratebay.

Det jag tycker är konstigt är att Tele2 förbehåller sig rätten att bestämma vad som är onormalt bruk, jämför man med andra isp:er så är de betydligt mer specificerade. Vi kan använda Telia som ett exempel:

4 Kundens användning av tjänsten
4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att användningen av Tjänsten inte:
a) ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia eller tredje man;
b) ger upphov till störningar i Telias nät eller i Tjänsten, exempelvis genom massanrop eller obeställda massutskick, (s.k. ”spam”), eller spridande av datavirus,
c) används i kommersiellt syfte, exempelvis som växelfunktion, gränssnitt för samtrafik eller liknande operatörsverksamhet;
d) kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annan immaterialrätt;
e) strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut, eller;
f) strider mot god sed eller mot Telias vid var tid gällande regler för Tjänsten, till exempel ”Användningspolicy - Telias Internettjänster”, se www.telia.se/sakerhet.

Jag kan ju inte på något sätt försäkra mig om att jag följer Tele2s villkor när de kan sätta dem i efterhand eller skriver ut dem i klartext. Jag förstår precis som du skriver varför de har reglerna på plats men att när jag ringer och mailar dem för att få ett förtydligande så möts man av okunskap och jag har fortfarande inte fått besked, det gör att jag tycker villkoren från Tele2 känns orimliga.

Skrivet av mrqaffe:

Det är normalt att det står i villkoren du inte får bedriva kommersiell verksamhet eller erbjuda tjänster för utomstående på ett privat abonemang, det står inget om att man inte får ha en spelserver eller ftp men man får inte erbjuda det för utomstående, bandbredden får alltså egentligen bara utnyttjas av de som tillhör hushållet och vill man göra annat får man ha ett företagsabbonemang, om någon bedriver nån form av kommersiell verksamhet via anslutningen så kan de stänga av. Det finns andra trådar som antyder att vissa tex driver webbhotell hemifrån och det är såna ispn vill kunna stoppa, det går även att använda de reglerna för att stänga av om man tex delar anslutningen med sin granne, de finns helt enkelt för att kunna stänga av de som missbrukar abonnemanget och slippa bråk om det, Och moraliskt så är det ok villkor tycker jag och de som använder uppkopplingen för privat bruk har inga problem med de villkoren.

Det är som du skriver fullt normalt och rimligt att man inte får bedriva kommersiell verksamhet hos någon isp som privatperson. Dock så står det inte någonstans att det gäller kommersiell verksamhet utan det står information och fritt. Enligt avtalet står det alltså att om jag skulle skriva ett twitter eller facebookinlägg som inte faller Tele2 i smaken så kan jag bli avstängd? Visst det är att dra det till det yttersta och det kommer antagligen aldrig att hända men varför har de sådana villkor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Nu är detta dock MOBILT bredband, men ett festligt exempel ändå, tele2 stänger av folk trots att dom påstår sig inte i närheten ligga på "extrema nivåer"
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=4233

Är en jävla skillnad på vad folk säger sig använda, och vad de faktiskt använder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pekingare_86:

Det är som du skriver fullt normalt och rimligt att man inte får bedriva kommersiell verksamhet hos någon isp som privatperson. Dock så står det inte någonstans att det gäller kommersiell verksamhet utan det står information och fritt.

Men det står ju enligt först posten så här i avtalet:
"Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående."
Mot betalning är kommersiell verksamhet och utomstående borde i det här sammanhanget vara någon utanför hushållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det står ju enligt först posten så här i avtalet:
"Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående."
Mot betalning är kommersiell verksamhet och utomstående borde i det här sammanhanget vara någon utanför hushållet.

Jo precis, men det är ju den delen i sin helhet som är helt befängd. Om du från din anslutna dator skickar ett mail till någon så har du ju "anslutit en datorresurs och fritt tillhandahållit information till en utomstående" vilket då skulle vara emot användaravtalet? Det är ju en omöjlighet att ens använda internet utan att tillhandahålla information till utomstående parter :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag tror de har så vaga och luddiga formuleringar för att de ska kunna stänga av vem som helst för vad som helst och alltid kunna hitta någon del i villkoren som matchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är en jävla skillnad på vad folk säger sig använda, och vad de faktiskt använder.

Absolut, men avtalet var ändå så som jag förstod det "xx gb / månad, sedan begränsas din hastighet till xx kbit/sec".
Nu tog dom ändå valet att helt och hållet säga upp kunder.

Från deras sida:

Citat:

Det ingår 30 GB data per månad med hastigheter upp till 25Mbit/s. Efter 30 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s.

Det verkar helt sjukt om dom anser att kunder som använt 30 GB för att sedan begränsas till 200 Kbit/sec ändå lyckas förbruka "för mycket".

Permalänk
Avstängd

Snacka om luddigt kontrakt... Verkar som Tele2 borde ta och formulera sig bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Om det är en förening som ansluter sig till avtalet, ska det då gå som privatperson eller företag? Det är ju inte alla ISP som har ett dedikerat avtal för just föreningar.

Själv kör jag Bahnhof, lika luddigt avtal där, men jag fick vederbörande att 'förtydliga' avtalet fyra gånger (hemskickat per snigelpost) där allting stod i klartext, så vem som helst kan begripa innehållet.

I grund och botten står det nu;

- abonnemangsformen får inte utnyttjas i kommersiellt syfte att tjäna pengar om så inte är specificerat i avtalet.

Har varit i kontakt senare med Bahnhofs kundtjänst, som för övrigt är underbar, och frågat hur de ställer sig till FTP/P2P och/eller streaming tjänster. Ingetdera är något Bahnhof bryr sig om såvida inte en statlig instans fattar intresse för min aktivitet.

Tur det, när jag pumpar ut åtskilliga Gb om dagen till släkten i USA.

Viktigt är faktiskt att läsa avtal och förstå dessa. Gör man inte det kan man kräva en förtydligad avtalsform.

Stå på dig och lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det står ju enligt först posten så här i avtalet:
"Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående."
Mot betalning är kommersiell verksamhet och utomstående borde i det här sammanhanget vara någon utanför hushållet.

Är "fritt" också kommersiell verksamhet?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MarcusW:

Är "fritt" också kommersiell verksamhet?

Nej, men observera "till utomstående"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, men observera "till utomstående"

Jag är inte riktigt med på vad du menar nu. Så det är resonabelt att jag inte ska få dela med mig fritt av information, t ex att jag skickar ett e-mail eller skriver ett foruminlägg, till någon utanför mitt hushåll?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej, men observera "till utomstående"

Definitionen av kommersiell är en verksamhet som ska generera intäkter genom att ta betalt, så nej fritt är inte kommersiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vad det i grunden ser ut att handla om är att de vill skydda sig mot att folk sätter upp servrar hemma, spel/webb etc., och i grunden använder tjänsten som ett eget litet webbhotell. Visst, man kan hävda att man har rätt att göra vad man vill med sin uppkoppling men någonstans så är det priset för att du betalar en spottstyver för t ex en 100 Mbit-lina mot vad det kostar för ett företag som vill ha en garanterad 100 Mbit-lina.

För att tele2 och vilken ISP som helst ska kunna få det att gå runt så måste man översälja kapaciteten utifrån beräkningen att majoriteten inte kommer använda sina 100 Mbit konstant och man därför inte behöver sätta in superlinor in i varje hus.

Jag tycker inte alls det är något konstigt och ser det som en bra kompromiss för att faktiskt få bredband till ett bra pris. Visst är det luddigt men t ex när det gäller spelserver så hade alternativet varit att Tele2 säger att du inte får ha spelserver punkt slut. Vad de nu säger är att du visserligen får ha det men om du t ex låter den stå på 24/7 veckovis och utnyttjar linan fullt ut en längre tid så att andra runt om dig blir negativt påverkad, ja då förbehåller de sig rätten att agera. På samma sätt så spelar enstaka toppar när du laddar ner saker ingen roll men om du börjar dra ner bittorrent 24/7 i 100 Mbit/s så att du påverkar andras uppkoppling, ja då kommer de agera.

Så även om det kanske är lite luddigt så har jag svårt att se vad som är så upprörande. Med lite sunt förnuft så kommer det inte vara några problem även om du då och då drar igång en spelserver eller tankar ner från Piratebay.

Fast att ett företag översäljer och sedan räknar med att folk inte kommer använda det är ju inte användarens fel. Då skulle man ju kunna hävda samma sak åt andra hållet och säga att 12mån bidningstid egentligen inte är 12 utan mer åt kanske 7-8mån eller liknande, men någonting säger mig att den inte går hem så bra utan då lär man få höra att 12mån är 12mån. Sen att de i praktiken har rätt och att de flesta inte använder sitt bredband fullt ut hela tiden är ju inte en anledning till att man inte ska FÅ göra det om man vill/kan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.