Nytt 7870, behöver hjälp snabbt!!

Permalänk
Medlem

Nytt 7870, behöver hjälp snabbt!!

Hej.

Jag har köpt en ny datorn för ca: 5 dagar sedan och den har redan börjat strulat.
När jag startar Crysis 2 så går det bra, men direkt jag kommer in i singelplayer så fryser spelet i kanske 3 sekunder och sedan står det att AMD drivrutinerna har slutat att fungera och har återställts, sedan håller det på så om och om igen.
Mitt specc är:
*Intel core i5 2500k 3.3ghz
*Sapphire radeon HD7870 ghz edition oc
*OCZ Agility 3 120gb
*1tb HDD 7200rpm
*650w fractal designe r2
*Gigabyte -Z68A-D3-B3
*Cooler Master Hyper 212 EVO
*Fractal define r3

Är det drivrutinerna som spökar eller?
Börjar bli riktigt orolig.
När jag har spelat LoL så har det också laggat. Det ''flashar'' vita sträck fram och tillbaka på skärmen.

Behöver akut hjälp!
Mvh Sebbb3

Permalänk
Medlem

Testa att ominstallera CCC. Och har du rätt drivrutiner till ditt grafikkort?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

Har du överklockat kortet?
Kör du 12.4 drivrutin?
Flimmrar 2d spelfältet på LoL för dig? (Vilket det gör för mig)

Permalänk
Medlem

Jag har 12.4 drivrutiner, men jag tror att jag hittade felet, hade nämligen klockat lite för mycket och glömt att dra ner den... Pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Har du överklockat kortet?
Kör du 12.4 drivrutin?
Flimmrar 2d spelfältet på LoL för dig? (Vilket det gör för mig)

Tror du inte att det är AMD:s drivrutiner som är i farten?

Permalänk
Skrivet av sebbb3:

Tror du inte att det är AMD:s drivrutiner som är i farten?

Hur mycket klockade du upp till? För jag har inte haft ett enda problem med 12.4, förutom när jag klockar för högt då jag får exakt samma strul som du. Förutom spel med 3d karaktärer på 2d spelfält som LoL och AoE 3 får jag flimmer, vilket verkar vara ett internt problem med HD7000 korten som du bör rapportera till AMDs tekniska support så dem löser det.

Jag fick som högst 1175MHz core innan kortet slutade svara i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Hur mycket klockade du upp till? För jag har inte haft ett enda problem med 12.4, förutom när jag klockar för högt då jag får exakt samma strul som du. Förutom spel med 3d karaktärer på 2d spelfält som LoL och AoE 3 får jag flimmer, vilket verkar vara ett internt problem med HD7000 korten som du bör rapportera till AMDs tekniska support så dem löser det.

Jag fick som högst 1175MHz core innan kortet slutade svara i spel.

Jag klockade mitt till 1200MHz och det var då jag fick lagget.
Men jag klockade ner kortet till 1150 och då gick det bättre.
Vad kör du på för minnesklock?

Permalänk
Medlem

Får samma problem när jag klockar för mkt med mitt med Inte drivrutinerna som alla verkar tro varenda gång det är problem med AMD kort. Visst att de inte håller riktigt samma kvalitet som Nvidia, men alla problem går inte att skylla på dem:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av sebbb3:

Jag klockade mitt till 1200MHz och det var då jag fick lagget.
Men jag klockade ner kortet till 1150 och då gick det bättre.
Vad kör du på för minnesklock?

När jag kör BF3 på ultra kör jag 1175MHz/6GHz, droppar aldrig under 60fps

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

När jag kör BF3 på ultra kör jag 1175MHz/6GHz, droppar aldrig under 60fps

Skitsnack, körde 7950 på 1100/1600 och droppade till ~35 ibland!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

När jag kör BF3 på ultra kör jag 1175MHz/6GHz, droppar aldrig under 60fps

Lögn.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

När jag kör BF3 på ultra kör jag 1175MHz/6GHz, droppar aldrig under 60fps

Skrivet av Rixxz:

Har ni överklockat erat 7870?
Isåfall vad har ni för clocks? vill ha tips till något stabilt att lita på

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Visst dropfritt Caspian Boarders kan ingen få, såklart jag inte kan tala sanning där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

http://gpuz.techpowerup.com/12/05/12/9fv.png

Visst dropfritt Caspian Boarders kan ingen få, såklart jag inte kan tala sanning där.

Fungerar det där bra?
Vad idlar kortet och vad har det för temp i load?

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte köra på Ultra överhuvudtaget. Max framerate då ligger väl runt 40.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

http://gpuz.techpowerup.com/12/05/12/9fv.png

Visst dropfritt Caspian Boarders kan ingen få, såklart jag inte kan tala sanning där.

Vad kör du för volt på den klocken?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Själv kan jag inte köra på Ultra överhuvudtaget. Max framerate då ligger väl runt 40.

Skrivet av Oldvikingschool:

http://gpuz.techpowerup.com/12/05/12/9fv.png

Visst dropfritt Caspian Boarders kan ingen få, såklart jag inte kan tala sanning där.

1. Gissar att du inte har överklockat kortet?
2. hur kan du fåt ditt grafikminne till 1500? kan bara få upp mitt till 1450...

Permalänk
Skrivet av sebbb3:

Fungerar det där bra?
Vad idlar kortet och vad har det för temp i load?

33 idle, hade 42 innan där det var lite löjligt mycket pasta på kretsen så smorde in med MX-4 istället. Load 70c med autofläkten rullar upp till 59% vilket börjar höras.

Skrivet av Shamzin:

Vad kör du för volt på den klocken?

Stock, då inte förrens nyligen Sapphire släppte TriXX som stödjer HD7870 då man kan pilla på spänningarna, känner inget behov av att ösa på mer då min prolle är relativt klen.

Skrivet av sebbb3:

1. Gissar att du inte har överklockat kortet?
2. hur kan du fåt ditt grafikminne till 1500? kan bara få upp mitt till 1450...

Genom Asus GPU Tweak, funkar också med TrixX. Lite svårt att finna maxgränsen på minnesklocken, får små artifakter vid 1515MHz och bekant med icke OC versionen får 1490MHz innan artifakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

33 idle, hade 42 innan där det var lite löjligt mycket pasta på kretsen så smorde in med MX-4 istället. Load 70c med autofläkten rullar upp till 59% vilket börjar höras.

Stock, då inte förrens nyligen Sapphire släppte TriXX som stödjer HD7870 då man kan pilla på spänningarna, känner inget behov av att ösa på mer då min prolle är relativt klen.

Genom Asus GPU Tweak, funkar också med TrixX. Lite svårt att finna maxgränsen på minnesklocken, får små artifakter vid 1515MHz och bekant med icke OC versionen får 1490MHz innan artifakter.

Jag kör med MSI Afterburner och där går den bara upp till 1450, men det bör väl inte vara någon skillnad?
Efter som du låter riktigt kunnig så frågar jag dig, tycker du att det är värt att överklocka i5 2500k?
Och är det svårt? Frågar då jag har noll koll på överklockning av processorer..

Permalänk
Skrivet av sebbb3:

Jag kör med MSI Afterburner och där går den bara upp till 1450, men det bör väl inte vara någon skillnad?
Efter som du låter riktigt kunnig så frågar jag dig, tycker du att det är värt att överklocka i5 2500k?
Och är det svårt? Frågar då jag har noll koll på överklockning av processorer..

Överklocka minnet brukar bara ge effekt ifall mycket av minnet används (T ex Battlefield 3)
Pröva automatiska OC tjänsten eller fabriksinställda inställningar, dem brukar göra underverk för nybörjaren. Sedan någon vacker dag kan du läsa igenom Överklockningsguiden som finns på forumet och pröva dig fram till den inställning som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Överklocka minnet brukar bara ge effekt ifall mycket av minnet används (T ex Battlefield 3)
Pröva automatiska OC tjänsten eller fabriksinställda inställningar, dem brukar göra underverk för nybörjaren. Sedan någon vacker dag kan du läsa igenom Överklockningsguiden som finns på forumet och pröva dig fram till den inställning som passar dig bäst.

Vart hittar man den automatiska OC tjänsten då?

Tack så mycket för att du hjälper mig!!!!

Permalänk
Skrivet av sebbb3:

Vart hittar man den automatiska OC tjänsten då?

Tack så mycket för att du hjälper mig!!!!

Vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Vilket moderkort har du?

Det är ett http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4018#o...

Permalänk

Gigabyte är istortsett enda moderkortet jag inte har någon kunskap i lol Skulle gissa på att du går in i bios(F11, ESC eller DEL vid uppstart) i bioset går du in till M I T tror jag det heter. sedan frequency settings och där höjer du CPU Clock ratio eller CPU Turbo Clock Ratio till 40x(Vilket inte bör kräva någon spänningshöjning) sedan save and exit och hoppas du inte får något felmeddelande eller blåskärm vid start, då ändrar du tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Gigabyte är istortsett enda moderkortet jag inte har någon kunskap i lol Skulle gissa på att du går in i bios(F11, ESC eller DEL vid uppstart) i bioset går du in till M I T tror jag det heter. sedan frequency settings och där höjer du CPU Clock ratio eller CPU Turbo Clock Ratio till 40x(Vilket inte bör kräva någon spänningshöjning) sedan save and exit och hoppas du inte får något felmeddelande eller blåskärm vid start, då ändrar du tillbaka.

Okej, ska testa det.
Processorn borde väl inte överhettas eller ta skada då jag har en CPU kylare?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska läsa på lite guider ändå...bara för att du har kylare betyder inte det att processorn inte tar skada vid t.ex övervoltning etc. Läs på lite om Max nivåerna.

Dock ska 4ghz inte vara någon som helst risk på en i5 2500K

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag tycker du ska läsa på lite guider ändå...bara för att du har kylare betyder inte det att processorn inte tar skada vid t.ex övervoltning etc. Läs på lite om Max nivåerna.

Dock ska 4ghz inte vara någon som helst risk på en i5 2500K

Skrivet av Oldvikingschool:

Gigabyte är istortsett enda moderkortet jag inte har någon kunskap i lol Skulle gissa på att du går in i bios(F11, ESC eller DEL vid uppstart) i bioset går du in till M I T tror jag det heter. sedan frequency settings och där höjer du CPU Clock ratio eller CPU Turbo Clock Ratio till 40x(Vilket inte bör kräva någon spänningshöjning) sedan save and exit och hoppas du inte får något felmeddelande eller blåskärm vid start, då ändrar du tillbaka.

Finns det något bra program för att kolla an tempen och klockhastigheten på, så jag vet att klockningen har införts?

Permalänk
Skrivet av sebbb3:

Finns det något bra program för att kolla an tempen och klockhastigheten på, så jag vet att klockningen har införts?

CPU-Z är ett program som kan bekräfta din överklockning samt lite annan överkurs info. HWMonitor tycker jag är det bästa temperaturmjukvaran, många verkar finna den ge mest korrekta resultaten. Finns även HWinfo som är lite krångligare men innehåller istortsett båda i samma paket plus lite annan info som hårddisk, minnen och grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Tråd flyttad från Geforce till Radeon.

Passar lite bättre där

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB