Permalänk
Medlem

ProjektROSA

Är inte ni också lite trötta på att se hur hobbyn nästan endast riktar in sig på killar? Vart finns alla rosa färgerna?
NZXT drog ett 1-april skämt om att det skulle komma en ny serie komponenter, i rosa färg för att rikta in sig mer mot den kvinnliga marknaden.
Ha.. Ha..

Har länge velat bygga ihop en egna dator, och stoppa undan min tråkiga bärbara som i efterhand var ett dumt köp. Den kostade mer än vad den smakar.
Tar saken i egna händer och började höra av mig till olika företag, varpå responsen varit bra till min förväntning.

Så hela detta projekt kommer fokusera på hur jag slår ut popnit efter popnit och får blåsor på fingrarna. Nästan iallafall!
Kommer försöka uppdatera kontinuerligt så gott som tiden räcker till och när något nytt finns att skriva om.

En drös olika företag kommer hjälpa mig en bit på vägen att uppnå det som jag hoppas blir en väldigt snygg dator.
Namnen på företagen kommer titta fram i samma takt som diverse saker kommer med posten.

Efter överenskommelse så kommer slutfärdiga resultatet sedan synas i galleriet.

Permalänk
Medlem

NZXT har ju ett chassi till försäljning som är rosa vilket inte ser helt förjävligt ut.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=990216

Och nu efteråt så ser jag på din blogg att du redan sett det chassit

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kommer följas ;D

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

häftigt, kommer du försöka få tag i fläktar med rosa neon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

NZXT har ju ett chassi till försäljning som är rosa vilket inte ser helt förjävligt ut.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=990216

Och nu efteråt så ser jag på din blogg att du redan sett det chassit

Har gjort lite research. Och kommit fram till att även om jag väljer att använda NZXT's rosa chassi så kvarstår situationen att allt annat INTE är rosa. =(
Blev lite förbannad över deras 1-april skämt. Varför skämta om något sådant?

Nåja! Har lyckats demontera ett Define Mini med lite hjälp. Så ska försöka ge mig på att färga det rosa när vädret tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamed:

häftigt, kommer du försöka få tag i fläktar med rosa neon?

Har tittat på den möjligheten. Det ser inte ur som att det finns att köpa iallafall. Finns att köpa 3mm-5mm rosa LED dioder, som sedan behöver lödas. Det har skickats ett par olika fläktar från diverse företag nu i veckan. Skulle vara ett par stycken om jag förstod det rätt. Uttryckte specifikt att det kommer gå sönder några i samma takt som jag lär mig mer

Permalänk
Hedersmedlem

Marknaden är inriktad mot killar och killars preferenser när det gäller färger, eftersom majoriteten av alla som köper såna här saker är just killar, ganska logiskt. Hade det funnits en stor efterfrågan på rosa chassien, fläktar och allt, så hade tillverkarna garanterat tillgodosett denna efterfrågan.

Det är därför det finns sprayfärg på burk, så man kan måla allt i den färgen man vill ha! Och löda dioder är ju inte speciellt svårt. Men intressant ändå, jag har i princip inte sett en stationär dator med "kvinnlig" touch, ska bli kul att se.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att köra genomskinliga slangar och rosa vätska till vattenkylningen?
EDIT: Ser framför mig något likande jordgubsmilkshake/slushie-maskinerna, i reservoaren

Permalänk
Medlem

Jag använde vanlig borr för att borra ut popnitar, kan inte påstå att det låter så överdrivet mycket.

Skrivet av Applet:

Du har inte funderat på att köra genomskinliga slangar och rosa vätska till vattenkylningen?

Tyvärr är färgade vätskor sällan särskilt klara i färgerna.. hade nog rekommenderat båda. Dels rosa slang men även rosa vätska (för reservoar och gärna CPU-block med plexitopp :):))

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

Har gjort lite research. Och kommit fram till att även om jag väljer att använda NZXT's rosa chassi så kvarstår situationen att allt annat INTE är rosa. =(
Blev lite förbannad över deras 1-april skämt. Varför skämta om något sådant?

Nåja! Har lyckats demontera ett Define Mini med lite hjälp. Så ska försöka ge mig på att färga det rosa när vädret tillåter.

Vädret spelar inte så stor roll, jag spreyade chassit som jag har i galleriet i källaren, lukten är förjävlig så se till att gå ut och få lite frisk luft mellan de olika lager du spreyar!

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Medlem

Du fångade verkligen min uppmärksamhet med ordet ROSA. Vad många inte vet, är att det är väldigt snyggt med rätt kombinationer och inte alls endast är för tjejer.

Dock är väl ett rosa chassi lite över min stil, men jag skulle absolut inte säga nej till rosa komponenter eftersom det skulle blanda sig väldigt snyggt med ett vit eller svart chassi

Jag hoppas du kommer ha ett galleri uppe för jag kommer nog följa ditt projekt!

Permalänk
Medlem

stor chansning när man lackar vid dåligt väder, får man droppar eller om det blåser skit över det hela så är det inte så skoj längre.
Antingen ställ dig i ett garage eller förråd så blir det fina fisken.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Välj ett grafikkort med backplate/köp backplate och sedan monter av både kylaren och backplaten och färga de rosa, det skulle se intressant ut!

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Marknaden är inriktad mot killar och killars preferenser när det gäller färger, eftersom majoriteten av alla som köper såna här saker är just killar, ganska logiskt. Hade det funnits en stor efterfrågan på rosa chassien, fläktar och allt, så hade tillverkarna garanterat tillgodosett denna efterfrågan.

Det är därför det finns sprayfärg på burk, så man kan måla allt i den färgen man vill ha! Och löda dioder är ju inte speciellt svårt. Men intressant ändå, jag har i princip inte sett en stationär dator med "kvinnlig" touch, ska bli kul att se.

Jag vet att den är inriktad mot killar, det är precis det jag skrev i första inlägget. Och hur pass taskigt det är mot oss tjejer som också finner intresse för denna typ av hobby, även om mitt intresse först vaknade för inte allt så länge sedan. Sen om en sak är svår eller lätt, det är högst inviduellt. Jag har inte tidigare lekt med sprayfärg eller lödning. Så på den biten har vi olika åsikter. Men alla lär sig om man så vill.

Skrivet av Applet:

Du har inte funderat på att köra genomskinliga slangar och rosa vätska till vattenkylningen?
EDIT: Ser framför mig något likande jordgubsmilkshake/slushie-maskinerna, i reservoaren

Mjää jag vill gärna använda mig av färgade slangar i rosa färg, sedan en färgad vätska till det så att det även syns i vilken reservoir nu jag kommer använda mig av.

Skrivet av anden12:

Jag använde vanlig borr för att borra ut popnitar, kan inte påstå att det låter så överdrivet mycket.

Tyvärr är färgade vätskor sällan särskilt klara i färgerna.. hade nog rekommenderat båda. Dels rosa slang men även rosa vätska (för reservoar och gärna CPU-block med plexitopp :):))

Tyvärr har jag inte tillgång till borrmaskin här i hemmet. Får använda det som finns. Plexitopp? Hmm det skulle faktiskt se häftigt ut. Ska titta lite på det och hör om det går att byta. Du syftar på EK? Om inte så kan jag nog inte förhandla om, gällande den saken.

Skrivet av AbeS:

Vädret spelar inte så stor roll, jag spreyade chassit som jag har i galleriet i källaren, lukten är förjävlig så se till att gå ut och få lite frisk luft mellan de olika lager du spreyar!

Det spelar väldigt stor roll faktiskt. Vill inte få ett dåligt slutresultat.

Skrivet av Reyintaz:

Du fångade verkligen min uppmärksamhet med ordet ROSA. Vad många inte vet, är att det är väldigt snyggt med rätt kombinationer och inte alls endast är för tjejer.

Dock är väl ett rosa chassi lite över min stil, men jag skulle absolut inte säga nej till rosa komponenter eftersom det skulle blanda sig väldigt snyggt med ett vit eller svart chassi

Jag hoppas du kommer ha ett galleri uppe för jag kommer nog följa ditt projekt!

När allt är färdigt så kommer det finnas i galleriet. Tänkte skriva loggen här dock till en början och på hemsidan. Rosa är vackert. Och en av dom få färgerna som saknas hos många företag. Ett rosa chassi från NZXT gör ju ingen större skillnad, när det inte finns något att matcha chassit med. Ett blått moderkort i ett rosa chassi? Mjää usch så fult!

Skrivet av Toivo83:

stor chansning när man lackar vid dåligt väder, får man droppar eller om det blåser skit över det hela så är det inte så skoj längre.
Antingen ställ dig i ett garage eller förråd så blir det fina fisken.

Exakt! Vill inte få en dålig finish, speciellt efter flera timmars slipande fram och tillbaka och flertal lager med primer som måste jämnas ut. Att allt skulle fallera på slarv pga lackering i dålig miljö är inte acceptabelt. Dock är garaget här väldigt dammigt, speciellt nu när det börjar bli sommar =(

Skrivet av AbeS:

Välj ett grafikkort med backplate/köp backplate och sedan monter av både kylaren och backplaten och färga de rosa, det skulle se intressant ut!

Har haft lösa samtal med diverse företag som tillverkar vattenblock med tillhörande produkter. Det finns lite olika vägar att gå, och inget beslut går att ta föräns chassit är färgat samt moderkortet. Vilket chassi det blir exakt vet jag inte. Några som finns att tillgå är iaf.
1) Fractal Design Define Mini
2) Silverstone TJ-08E
3) Silverstone TJ10
4) Cooler Master HAF X
5) Cooler Master HAF 912+

Har valt att börja med Define Mini chassit då detta ser bäst ut i min mening. Har tagit bort allt innehåll och kan konstatera att det får plats följande kylning i det chassit:
360 (3x120mm) i fronten, 280 (2x140mm) i taket, 120 (1x120mm) på baksidan, 140(1x140mm) i golvet.

Men då med borttagna burar för hårddiskar och dvd läsare m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vem betalar 1000:- och lite till för ett tangentbord som ser ut att komma från tidigt 80-tal?
Mekaniska brytare, check!
Rosa färg för 50:-, check!

Där har vi ett typiskt exempel på varför Elgiganten lyckas sälja bärbara datorer för 2000:- mer bara för att den är färgad rosa.

Permalänk
Entusiast

Vad jag är trött på är varför rosa är en tjejfärg? Om du ska göra allt rosa så kommer det med största sannolikhet inte bli snyggt. Rosa är en fin färg men inte i överflöd. Det ska bli intressant att se resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

Vem betalar 1000:- och lite till för ett tangentbord som ser ut att komma från tidigt 80-tal?
Mekaniska brytare, check!
Rosa färg för 50:-, check!

Där har vi ett typiskt exempel på varför Elgiganten lyckas sälja bärbara datorer för 2000:- mer bara för att den är färgad rosa.

Vad förväntade du dig? Tangentbord med mekaniska brytare är oftast rätt så dyra. Själv så tycker jag att det priset är okej för ett tangentbord med mekaniska brytare.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Vad jag är trött på är varför rosa är en tjejfärg? Om du ska göra allt rosa så kommer det med största sannolikhet inte bli snyggt. Rosa är en fin färg men inte i överflöd. Det ska bli intressant att se resultatet

Visst kan det bli för mycket. Kommer försöka bryta av det så allt inte blir en soppa.
Och ja, rosa förknippas till att vara en färg för tjejer.

Mitt barn på 16 månader har rosa kläder, inte blåa. När vi hade blåa kläder en gång så fick vi frågan: Hur gammal är han?
Det misstaget sker aldrig med rosa kläder =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Vad förväntade du dig? Tangentbord med mekaniska brytare är oftast rätt så dyra. Själv så tycker jag att det priset är okej för ett tangentbord med mekaniska brytare.

Skulle du köpa det?
Om du fick det gratis, skulle du använda det?

Nom nom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

Skulle du köpa det?
Om du fick det gratis, skulle du använda det?

Nom nom

Klart jag skulle använda det om jag fick det gratis.
Njaa, vet inte riktigt om just "jag" skulle vilja köpa tangentbordet p.g.a färgen rosa. Men hade det varit en annan färg för samma pris så ja.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

Det spelar väldigt stor roll faktiskt. Vill inte få ett dåligt slutresultat.

Jag syftade på att du borde göra det i en källare/liknande anläggning då vädret inte interfererar med färgen inomhus.

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Klart jag skulle använda det om jag fick det gratis.
Njaa, vet inte riktigt om just "jag" skulle vilja köpa tangentbordet p.g.a färgen rosa. Men hade det varit en annan färg för samma pris så ja.

Det finns betydligt finare mekaniska t-bord. Kostar lite mer, men då får man därefter.
Att köpa något som ser ut att vara gjort på början av 80-talet förstår jag mig inte på.
Om det inte eftersökes retrostil förstås.

Vi lever på 2000 talet liksom.
"Köp en saab 900 -2012, identisk mot årsmod 88. Men nu med rattmuff! Endast 249,500:-"
=D

Permalänk
Medlem

Läste igenom bloggen och såg att du stött på patrull på några ställen.

Det smidigaste sättet att bli av med popnitar är att borra bort dem. En skruvdragare är nästan det bästa, det är aluminium det är frågan om att borra bort, och du behöver inga direkt höga skärhastigheter. Kör med ett 3.5mm-borr, och borra från ovansidan (dvs den sida som inte är nitad, utan ser ut som en bricka med ett hål i) tills skallen börjar snurra med borret. Då är du igenom. Kör inte mer, det enda som händer är att du börjar borra i omgivande material. Plocka bort resten av niten från baksidan.

Vill du ytterligare minska risken för att det hugger i kanterna kan du skaffa ett borr med flack släppvinkel, alt. ett borr med skärvinklar anpassade för mässing. Men det är överkurs, kör du försiktigt på låg hastighet klarar du dig bra på ett standardborr

Angående kylflänsar och sådant som inte finns i rosa; hur seriös är du, och hur långt är du redo att gå? Att anodisera (eloxera) och färga in aluminium är klart doable i köket, och om du inte slarvar kan du få mycket professionella resultat. Det krävs en del utrustning, men det är inga specialgrejer, det mesta kan du faktiskt köpa på vilken stormarknad som helst. Vågar dessutom påstå att just kylflänsar borde vara tämligen lätta att anodisera, då olegerade metaller tenderar att leda värme bäst (så det är förmodligen väldigt ren aluminium i flänsarna), och de är förmodligen ganska fria från diverse insatser i andra metaller.

Det enda jag kan tänka mig blir jävligt är att bli av med den tidigare anodiseringen, om du inte kan få tillgång till en sandbläster. Det borde dock funka att slipa bort den gamla anodiseringen med smärgelduk, och låta flänsen ligga en stund extra i betbadet för att jämna ut eventuella "repor" från slipningen.

Har tyvärr inga bilder på prylar jag anodiserat (mestadels bilmotordelar), men googlade lite på "diy anodizing" och hittade denna sida - du kan ju själv se resultaten; http://astro.neutral.org/anodise4.shtml

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmobbare

Att du könsdefinierar färgen rosa och sedan påstår att datormarknaden skulle vara könsinriktad skapar ju en tämligen obekväm sits helt på egen hand.

Bygget i övrigt låter spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Läste igenom bloggen och såg att du stött på patrull på några ställen.

Det smidigaste sättet att bli av med popnitar är att borra bort dem. En skruvdragare är nästan det bästa, det är aluminium det är frågan om att borra bort, och du behöver inga direkt höga skärhastigheter. Kör med ett 3.5mm-borr, och borra från ovansidan (dvs den sida som inte är nitad, utan ser ut som en bricka med ett hål i) tills skallen börjar snurra med borret. Då är du igenom. Kör inte mer, det enda som händer är att du börjar borra i omgivande material. Plocka bort resten av niten från baksidan.

Vill du ytterligare minska risken för att det hugger i kanterna kan du skaffa ett borr med flack släppvinkel, alt. ett borr med skärvinklar anpassade för mässing. Men det är överkurs, kör du försiktigt på låg hastighet klarar du dig bra på ett standardborr

Angående kylflänsar och sådant som inte finns i rosa; hur seriös är du, och hur långt är du redo att gå? Att anodisera (eloxera) och färga in aluminium är klart doable i köket, och om du inte slarvar kan du få mycket professionella resultat. Det krävs en del utrustning, men det är inga specialgrejer, det mesta kan du faktiskt köpa på vilken stormarknad som helst. Vågar dessutom påstå att just kylflänsar borde vara tämligen lätta att anodisera, då olegerade metaller tenderar att leda värme bäst (så det är förmodligen väldigt ren aluminium i flänsarna), och de är förmodligen ganska fria från diverse insatser i andra metaller.

Det enda jag kan tänka mig blir jävligt är att bli av med den tidigare anodiseringen, om du inte kan få tillgång till en sandbläster. Det borde dock funka att slipa bort den gamla anodiseringen med smärgelduk, och låta flänsen ligga en stund extra i betbadet för att jämna ut eventuella "repor" från slipningen.

Har tyvärr inga bilder på prylar jag anodiserat (mestadels bilmotordelar), men googlade lite på "diy anodizing" och hittade denna sida - du kan ju själv se resultaten; http://astro.neutral.org/anodise4.shtml

Enormt många tack!!! Detta ska tittas vidare på. Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Att du könsdefinierar färgen rosa och sedan påstår att datormarknaden skulle vara könsinriktad skapar ju en tämligen obekväm sits helt på egen hand.

Bygget i övrigt låter spännande.

På gott och ont förstås. Men det är så verkligheten ser ut, inte sant?
Vill bryta mönstret. Detta är att cykla men viss sanning kanske finns. Att killar har ett större intresse för denna sorts hobby. Samtidigt glöms tjejer bort.

Så då hamnar vi här. Och på detta vis kanske fler tjejer vill ge sig in i leken också.
Det hade varit roligt att se om det fungerar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenlin:

På gott och ont förstås. Men det är så verkligheten ser ut, inte sant?
Vill bryta mönstret. Detta är att cykla men viss sanning kanske finns. Att killar har ett större intresse för denna sorts hobby. Samtidigt glöms tjejer bort.

Så då hamnar vi här. Och på detta vis kanske fler tjejer vill ge sig in i leken också.
Det hade varit roligt att se om det fungerar ändå.

Huhu, med risk för att det är vodkan som talar (kom hem från Ryssland för några dagar sedan med det bagage man kan förvänta sig att man har med därifrån), skippa den jävla politiken, och bygg den rosa datorn istället. Fuck'em som de säger på den helt andra sidan atlanten. Sluta vara bitter över att det inte säljs några rosa datordelar (marknadsekonomisk fråga, hur många tjejer känner du som bygger sina egna datorer?), och fixa dina egna rosa delar istället. I slutändan är det ändå du som är avundsvärd, det är ju sjukt mkt coolare att fixa något som inte finns än att köpa något som redan finns. Vilken idiot som helst klarar av att skruva ihop något av befintliga delar, men för att göra något eget krävs det något extra.

Huhu, ibland är det mys att ragea av sig lite, till och med på internet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Detta kommer att följas. Personligen älskar jag rosa, i de flesta kombinationer - dock speciellt med svart.
Mitt kön är helt irrelevant, så det kommer inte att nämnas.

Önskar dig lycka till med allting!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Låter skitkul:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?