Permalänk
Medlem

DCII och DCII TOP

Försökt förgäves hitta någonting om vad skillnaden mellan dom 2 är, någon som har en snabb förklaring?

Permalänk
Antielefant

TOP är högre klockat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Enligt Asus så ska TOP ha handplockade GPU chip. Som ska ge korten ytterligare klocking utöver den fabriksklockade.
I övrigt så är dom annars identiska, förutom högre fabriksklocking och handplockad GPU.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Enligt Asus så ska TOP ha handplockade GPU chip. Som ska ge korten ytterligare klocking utöver den fabriksklockade.
I övrigt så är dom annars identiska, förutom högre fabriksklocking och handplockad GPU.

Skulle vara intressant att se ett test på om TOP-korten verkligen klockar bättre.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Enligt Asus så ska TOP ha handplockade GPU chip. Som ska ge korten ytterligare klocking utöver den fabriksklockade.
I övrigt så är dom annars identiska, förutom högre fabriksklocking och handplockad GPU.

Handplockat låter så exklusivt, men kostar bara 60kr mer? o.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rolfenstein:

Handplockat låter så exklusivt, men kostar bara 60kr mer? o.0

"Handplockat" brukar oftast betyda "Vi vill ta mer pengar för samma GPU". Vanligtvis brukar det sällan skilja något alls. Lite högre fabriksklock är väl allt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Handplockat låter så exklusivt, men kostar bara 60kr mer? o.0

Beror nog mest på butiker. Men annars så ligger TOP korten vanligtvis ca 2-500:- högre än vanliga DCII.
För 500:- mer, så tycker jag det inte är värt det. Men för runt en 200:- extra så kan man lika väl hoppa på ett TOP kort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Beror nog mest på butiker. Men annars så ligger TOP korten vanligtvis ca 2-500:- högre än vanliga DCII.
För 500:- mer, så tycker jag det inte är värt det. Men för runt en 200:- extra så kan man lika väl hoppa på ett TOP kort.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154147-asus_geforce_g... - 4059
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154298-asus_geforce_g... - 3990

För att vara exakt, 69kr skillnad. Konstigt :|?

Permalänk
Medlem

Ser ut som Webhallen sänkte priset på TOP modellen en bra bit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ser ut som Webhallen sänkte priset på TOP modellen en bra bit.

TOP modellerna verkar vara sjukt sega på att komma ut dock. Komplett har icke TOP inne till den 15e maj men preliminärt för TOP är 31 maj :|.

Permalänk

Alla tillverkare har olika namn för sina fabriksklockade kort; Black Edition, TOP, XXX, AMP!, OC ovs.

Är rätt onödigt att betala extra för något som är så lätt att göra själv, själv köpte jag Black Edition för att det var de enda korten som fanns kvar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

TOP modellerna verkar vara sjukt sega på att komma ut dock. Komplett har icke TOP inne till den 15e maj men preliminärt för TOP är 31 maj :|.

Asus är väl dem som är långsammast på att skicka ut sina grafikkort. Vet att Sweclockers hade en artikel om detta nyligen.

Skrivet av CDON:

Vi har haft ganska bra tillgång på Geforce GTX 680 från MSI nästan från lanseringen då de fokuserat stenhårt på att vi ska få kort. Absolut sämst på att leverera är Asus.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15326-tillgangen-pa-geforce-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Asus är väl dem som är långsammast på att skicka ut sina grafikkort. Vet att Sweclockers hade en artikel om detta nyligen.

Jaså, där ser man. Att ASUS är långsammast märker man ju verkligen, som sagt stort "ha begär" på DCII kylaren verkar det som :).

Permalänk
Medlem

När jag ändå har gjort en tråd om DCII, går det att ha DCII i SLI konfiguration eller blir det alldeles för varmt? Tänker nu på GTX 670n eftersom den har en 2 slots kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

När jag ändå har gjort en tråd om DCII, går det att ha DCII i SLI konfiguration eller blir det alldeles för varmt? Tänker nu på GTX 670n eftersom den har en 2 slots kylare.

Har du bra med kylning i chassiet. Typ en stor fläkt på sidan. Och det är minst 1 slot mellan korten. Då borde det funka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har du bra med kylning i chassiet. Typ en stor fläkt på sidan. Och det är minst 1 slot mellan korten. Då borde det funka.

http://www.google.se/imgres?q=p8z77&um=1&hl=sv&client=firefox...

Så ser moderkortet ut iallafall, PCI-E slotten längst ner är lite tajt att få in den p.g.a ASUS Q-Connector men tror det kan gå ändå. Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

http://www.google.se/imgres?q=p8z77&um=1&hl=sv&client=firefox...

Så ser moderkortet ut iallafall, PCI-E slotten längst ner är lite tajt att få in den p.g.a ASUS Q-Connector men tror det kan gå ändå. Vad tror du?

Du borde inte koppla in andra kortet i den svarta porten. Den bara kör i x4 max. Sen tror jag inte SLI connectorn når så långt.
Andra kortet ska kopplas i den vita PCIE porten. Så det blir inga problem med Q-connectorn då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du borde inte koppla in andra kortet i den svarta porten. Den bara kör i x4 max. Sen tror jag inte SLI connectorn når så långt.
Andra kortet ska kopplas i den vita PCIE porten. Så det blir inga problem med Q-connectorn då.

Jaså, det står på specifikationerna att den har 3st x16 PCI-E slottar. Konstigt. Men är det tillräckligt med mellanrum mellan den blåa och svarta PCI-E slotten då?

Permalänk
Avstängd

Som jag fattat det är Windforce samt DCII kylarna likvärdiga men finns det någon anledning att välja det dyrarare ASUS-kortet? Strömförsörjning, voltregulator?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Jaså, det står på specifikationerna att den har 3st x16 PCI-E slottar. Konstigt. Men är det tillräckligt med mellanrum mellan den blåa och svarta PCI-E slotten då?

Jo. den är x16 i storleken. Men alla trådarna är inte kopplad. Så den ger ut max x4.

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

EDIT: Du kommer få en slot mellan rum. Så har du bra kylning i chassiet. så ska det räcka.

Skrivet av mr_svahn:

Som jag fattat det är Windforce samt DCII kylarna likvärdiga men finns det någon anledning att välja det dyrarare ASUS-kortet? Strömförsörjning, voltregulator?

Enda anledning att ta den dyrare är högre fabriks klockning. Och lite större chans på ett bättre exemplar av GPUn att överklocka på.
För en extra 60-200:-, så tycker jag det är nästan värt det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så är både DCII & TOP modellen testade kort. De som inte överklockar bra säljs som vanliga kort medans de bättre chipen säljs som TOP.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jo. den är x16 i storleken. Men alla trådarna är inte kopplad. Så den ger ut max x4.

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

EDIT: Du kommer få en slot mellan rum. Så har du bra kylning i chassiet. så ska det räcka.

Enda anledning att ta den dyrare är högre fabriks klockning. Och lite större chans på ett bättre exemplar av GPUn att överklocka på.
För en extra 60-200:-, så tycker jag det är nästan värt det.

Skumt, bara på P8Z77-PRO som dom har förklarat det så, på både Deluxe och V versionen så står det bara PCI-E x16 :/.

Känns värt att köpa TOP versionen, dock så är ASUS fruktansvärt sega på att få ut den. Den kommer tidigast i slutet av maj, vilket inte ens känns troligt det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Skumt, bara på P8Z77-PRO som dom har förklarat det så, på både Deluxe och V versionen så står det bara PCI-E x16 :/.

Känns värt att köpa TOP versionen, dock så är ASUS fruktansvärt sega på att få ut den. Den kommer tidigast i slutet av maj, vilket inte ens känns troligt det heller.

Det stämmer teknsikt sett att porten är x16, men enbart i storlek. Då du ska kunna sätta i även x1 kort i detta.. Men betyder inte att den nödvändigtvis kör i den hastigheten.

Detta som jag klistra in tidigare:

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

Kommer från Asus hemsida.

Och betyder. Att kör man med bara ett kort i första, kör den i x16 hastighet. Kör man dubbla kort, med andra i vita, så körs båda i x8. Och den svarta är alltid högst x4.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det stämmer teknsikt sett att porten är x16, men enbart i storlek. Då du ska kunna sätta i även x1 kort i detta.. Men betyder inte att den nödvändigtvis kör i den hastigheten.

Detta som jag klistra in tidigare:

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

Kommer från Asus hemsida.

Och betyder. Att kör man med bara ett kort i första, kör den i x16 hastighet. Kör man dubbla kort, med andra i vita, så körs båda i x8. Och den svarta är alltid högst x4.

Jo jag förstår. Tyckte det var skumt av Inet bara :). Tack för hjälpen! Verkar som det kommer gå att köra SLI med DCII iallafall. Fan ta ASUS att dom är så otroligt sega på att släppa sin jävla TOP modell bara.

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på Galaxy/kfa2 EC OC-modellen själv, ser minst lika kvalitativt ut som directcu sett till kretskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Var lite sugen på Galaxy/kfa2 EC OC-modellen själv, ser minst lika kvalitativt ut som directcu sett till kretskortet.

Frågan är ju om dom inte är lika sega dom också. Verkar bara vara Windforce versionen som är snabb på att komma ut.

Edit: Inet har nu över 50st Gigabyte GTX 670 Windforce i lager igen, helvete vad dom plöjer ut Windforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Vad jag förstått så är både DCII & TOP modellen testade kort. De som inte överklockar bra säljs som vanliga kort medans de bättre chipen säljs som TOP.

Finns det någon källa på det här? Har googlat lite men inte hittat något konkret om det.

edit: Hittade det här: http://rog.asus.com/79472012/graphics-cards-2/the-makings-of-...

Så lite skillnad bör det ju vara.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Alla tillverkare har olika namn för sina fabriksklockade kort; Black Edition, TOP, XXX, AMP!, OC ovs.

Är rätt onödigt att betala extra för något som är så lätt att göra själv, själv köpte jag Black Edition för att det var de enda korten som fanns kvar

sen är det ju rätt skönt att köpa fabriksöverklockat och få liite extra prestanda utan att sabba garantin som kan bli ett problem om man överklockat själv

tex just nu äger jag MSI GTX 680 Twin Frozr III OC och jag kommer absolut inte överklocka detta kort innan garantin går ut, för det kan bli mycket strul om dom på något sätt upptäcker att du överklockat lite för mycket och påskyndat slitaget

Permalänk
Skrivet av Uvania:

sen är det ju rätt skönt att köpa fabriksöverklockat och få liite extra prestanda utan att sabba garantin som kan bli ett problem om man överklockat själv

tex just nu äger jag MSI GTX 680 Twin Frozr III OC och jag kommer absolut inte överklocka detta kort innan garantin går ut, för det kan bli mycket strul om dom på något sätt upptäcker att du överklockat lite för mycket och påskyndat slitaget

Jo, fast att klocka lika mycket som fabriksöverklockningen kan ju knappast anses vara för mycket

Sen är det ju lite konstigt att säga att man får lite extra prestanda, för det man gör är ju att köpa extra prestanda

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har du bra med kylning i chassiet. Typ en stor fläkt på sidan. Och det är minst 1 slot mellan korten. Då borde det funka.

Tänkte fortsätta på frågan här genom att ge min kylning för att se om du tror det duger

Corsair 550D (Troligtvis öppna paneler)
Denna fläkt 2(inblås) st där fram (hårddiskburarna sitter kvar, ta bort en?), 1 (utblås) i bak och 2(utblås) i toppen som är push till en H100 radioator

Om man köper till 2x 140mm fläktar och placerar dom på sidan så borde det bli tillräckligt bra? Ska dessa vara ut eller in och vad för fläkt skulle du rekomendera?