Plexiglas på Corsair Graphite 600T, möjligt?

Permalänk
Medlem

Plexiglas på Corsair Graphite 600T, möjligt?

Hej Swecare, jag är väldigt stor nybörjare vad det gäller mods, och jag har aldrig moddat något förut. Jag tycker dock det skulle vara häftigt om det gick att montera plexiglas på ena sidan av mitt chassi. Eftersom jag inte moddat förut så har jag inte en aning om vilka verktyg jag ska använda, eller om ens mitt chassi går att modda, kanske plåten är för tunn, vad vet jag?
Har hört talas om dremel, inte säker på om vi har det.
Billigt plexiglas skulle varit bra, såg någon länk till biltema, men det var plastglas, kanske samma sak?
Kanske är helt ute och cyklar att det ens går att modda detta chassit, men men... Frågan är antagligen gratis....
Så här hade jag tänkt mig någonting, Mina photoshop skills är väll inte de bästa...

Permalänk
Medlem

Såg en bygglogg på annat forum där de hade tagit just en sådan låda och satt fönster i, men inte nog med det så hade de kapat den i hälften på höjden också.
Så nog går det...

Vad du behöver för verktyg är nog avhandlat i ett par hundra trådar tidigare

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen, men kan alltid vara bra att ha en tråd för egna funderingar
Ska kolla upp allt annat med lister, och plexiglas.

Jag pratade lite med min pappa som har en hel hög med kontakter, och han kan fixa utskärningen i laser, Bara att rita upp o cad hur man jag vill ha det

Sen blir de till att fixa lite ljus

Permalänk
Jubileumsmästare

Eller så går du på de som redan finns färdigt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631657

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Är ju alltid kul ifall man får en egengjord, kanske kan få med någon symbol med ^^

Kollade på denna, kanske kan vara lite svårare att göra dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Är ju alltid kul ifall man får en egengjord, kanske kan få med någon symbol med ^^

Kollade på denna, kanske kan vara lite svårare att göra dock
http://www.mnpctech.3dpixelnet.com/picture_library/corsair_60...

Är det inte bara att köpa den från Mnpctech.com ? Enklast tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Är det inte bara att köpa den från Mnpctech.com ? Enklast tycker jag

Då kostar det 125$ + att det skulle vara kul att kunna modda lite själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att göra som de gör här, enkelt och du får ett fint resultat

http://www.youtube.com/watch?v=WpZoE-zj0-k

Permalänk
Medlem

Om du kan få det laserutskuret så kör på det, det går att få det snyggt med dremel/andra verktyg också men det är lite pilligt.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kollat runt och tänker försöka få hela sidan i Acrylic/Plexi, som på bilden ovan,
är dock inte säker på om man kan skära plexi med laser, men isåfall får vi hitta en fräs

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Du är den andra som länkar den länken i denna tråden, Tack, men nej tack :),
skrev i förra inlägget att jag vill få hela sidan i plexi, inte bara windowed.

Permalänk
Medlem

Letar nu efter någon som säljer 550x500x10 akrylglas/plexi.....
Undrar även om 2 fläktar på sidan kanske blir too much, tror inte själva plexin gör så mycket med kylningen

Permalänk

Jag har gjort fönster mod på mitt Fractal Design Define r3. Jag använde en sån där billig dremel från Jula som inte var utav märket dremel utan mecc, det gick men jag hade nog rekommenderat en riktig dremel eller vinkelslip. se även till att göra det ute eller använd damm och ögon skydd för min näsa var full med metall spån när jag var färdig och jag hade grått snor.

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag hitta Akrylglas som är 1 cm tjockt, hittar ingenstans förutom i göteborg, ska helst vara bra priser

Permalänk
Medlem

1cm tjockt? ska du bygga en fängelsedörr ?
Räkna med 1000-2000kr för en bit som passar till fönster i 10mm tjocklek.

Sen kan de ju bli lite surt om du misslyckas med böjen också, då sidan inte direkt ser ut att vara rak.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag har fått alla måtten från några moddare på en annan sida med exakt samma chassi som mig, så här skriver han

-"Yes, I have it designed in CAD, I'll think about sharing it. Try measuring the original panel and start there, the basic dimensions of the panel are 519x455mm, that includes the 9mm feet at the bottom, which catch the front and read plastic panels. You only need to measure 1/4 of the panel and then mirror it twice, the curves (corners) are the same on all 4 corners. They are also simple arcs, the bigger one has a radius of 87mm and the smaller of 30mm if I recall correctly.
my panel is 10mm thick but the latches need 9,5mm to snap, so there is 0,5mm of the material too much, which I have to remove manually.
If you can cut it out of 3/8" then they will fit right in."

Den ser ut att vara rak tycker jag

På denna sidan hittade jag billigt glas, vet inte om kvaliteten dock
http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/cutter.htm?$product=e7d5e...
525x460x10 = 34,66€

Jag vet dock inte om man vill ha slipade kanter också....

Permalänk
Medlem

Polerade kanter kan du fixa själv med gasbrännare, för det är så de gör.
Antar att du ändå inte får rätt mått på den så du lär få göra det ändå på vissa sidor.

Plexiglas-shop funkar säkert ypperligt, min prisindikation va i Sverige där det mesta är dyrt.

Men jag tycker ändå 10mm är väldigt tjockt för en dörr, men å andra sidan är den helt i materialet så det kanske behövs.
Jag hajjar dock inte varför man behöver stabilitet i en sidodörr som ska sitta fast, skulle säkert funka lika bra med 4 eller 6mm och shimsa där det behövs för att den ska hamna i nivå.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jo det är ju sant som du säger, den är rätt tung med,
dels så kan man inte fästa handtagen för att öppna då de går i på 9.5 mm.
Kom på att poleringen på sidorna inte var någon ide då jag kommer skära/fräsa ut den i rätt mått från en CAD modell iallafall...

Men själva sidorna på plexin kommer väll vara perfekta om jag köper dom därifrån, jag menar alltså att de är polerade och fina

Blir ingen riktig egen modding ifall jag köper en av honom som var alternativet, han ville ha 85€ för den.... Färdig och klar

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra en ram för handtagen som är 9,5 och låta resten vara 6mm om du vill spara in nån krona.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Är ju alltid kul ifall man får en egengjord, kanske kan få med någon symbol med ^^

Kollade på denna, kanske kan vara lite svårare att göra dock
http://www.mnpctech.3dpixelnet.com/picture_library/corsair_60...

Vart kan man beställa detta? Såg riktigt trevligt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andysign:

Vart kan man beställa detta? Såg riktigt trevligt ut!

Vill man göra det själv så går det ju alltid, måtten är ganska enkla, men då behöver man ju något att skära det med och själva plasten.
Killen som jag såg först ville ha 900kr+frakt från USA, never med den stora plastbiten.....

Sen blev jag lite lyckligare när jag hittade en kille i europa som kan göra den till mig för endast 700 kr inklusive frakten!

Vill egentligen göra det själv, men har nu övervägt att just denna modden kommer jag nog behöva lite hjälp med

Permalänk
Medlem

Kan någon ge mig respons?
Nu börjar projektet komma igång igen,
Jag har hittat några plexiskivor på 400x1000x1 mm, men jag vet inte om 1 mm räcker för det, menar bara att göra ett fönster på sidan, Skulle varit kul med design förslag, har själv frågat runt och testat att rita upp lite, vad tycker ni?
Feedback tack!
Detta var bara en snabb skiss, alltså har jag inte brytt mig mycket om hur måtten ligger till och var på chassit den ska sitta, mest hur det ska se ut.
Testade att göra denna spånskiva för att kunna testfräsa ut den med maskin.

Här en snabb test rendering

Permalänk
Medlem

Någon som har en ide på om man skulle ha något specielt skrivet eller någon symbol till höger, eller bara ha den ren som den är

Permalänk
Medlem

Tycker den ska vara så men det är jag

Permalänk
Medlem

Okej, jo jack tycker det blir renast så,
har hört att man ska ha vitt ljus, är nog det bästa då man inte ser lika bra i chassit med annan färg

Permalänk
Medlem

Har nu blivit klar med hur det ska se ut, här är ritningen.
Har blivit sponsrad med både fräsning och plexiglaset
Kommer köpa till ljus att ha i och lite tejp att fästa det med !