Permalänk
Medlem

Problem med IT vid nybyggnation

Tjena,

Jag vet inte om detta är den rätta platsen att diskutera denna fråga, borde kanske vara på byggahus.se eller liknande. Men efter att ha suttit med telia i ca 2h (4 samtal totalt) och gjort de flesta standard-testerna börjar jag bli trött på att fråga någon som inte haft likande fel eller som helt enkelt inte kan något i frågan.

Nu till problemet. Jag har som tråden säger byggt nytt och där dragit fram nya ledningar till huset där Telia själva kopplat in allt och min elektriker kopplat vidare första jacket till min centralenhet. Där börjar problemet, jag har haft internet till och från nu när jag har bott i huset i 8v men det verkar som om modemet inte klarar att ansluta. Jag har givetvis provat med olika modem, utan/med router, dragit ur alla möjliga tänkbara produkter i jacken. Problemet kvarstår, att modemet blinkar till då och då i DSL-lamapn.

Så min fråga är om någon har en lösning på detta eller varit med om liknande problem med Telia? I värsta fall får de väl komma ut så får jag pynta det som behövs.

Tack på förhand!

felskrivning
Permalänk

"I värsta fall får de väl komma ut så får jag pynta det som behövs."

Nej, det ska du inte behöva göra. Allting går med lite vilja, det är inte du som har gjort fel, om jag förstår din text rätt.
Ligg i, betala inga räkningar, be att få tala med chefer eller dyl. när du ringer till supporten. Jag skulle aldrig betalat för något som inte fungerar som det ska, dom vet vad deras skyldigheter är.

Permalänk
Medlem

Enligt Telias sisådär support så får jag stå för alla kostnader om det visar sig på att mitt bygge är det som orsakar problemet. För min del känns det som jag gärna vet till 100% att det inte är jag som står för problemet utan deras eventuella påkoppling. När mitt IT dessutom fungerade i några dagar gör det mig ännu mer osäker på mina saker.

Permalänk

"Jag har som tråden säger byggt nytt och där dragit fram nya ledningar till huset där Telia själva kopplat in allt "

Jag tolkade det som att telia har dragit fram nya ledningar och de har kopplat in allt, är det fel?

Permalänk
Medlem

Nej du tolkar rätt, de har kopplat in allt från ledning till mitt första jack i huset. Jag har inte gjort något förutom att "mina elektriker" har flyttat första jacket till min central där jag nu har modem och hela kittet.

Permalänk

har telia gjort några mätningar på din ledning?? de brukar göra det ibland för att försöka utesluta om felet sitter i ledningen eller efter det...

men det är modemet som tappar signal?? går det att utesluta att felet sitter i modemet och inte i utrustningen som kommer efter det?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Telia gör tester men när jag ringde i förra veckan sa det att de fick bra signal till modemet men idag fick de ingen signal alls.
Jag har testat lite olika modem men inget fungerar, verkar vara samma problem med en blinkande DLS-lampa i ett tag och sedan inget.

Permalänk
Medlem

Om du kan koppla ett nytt litet jack, går rätt snabbt om du har kablarna synliga osv, direkt på inkommande kabel innan jobbet som "dina elektriker" gjorde om man så säger så har du iaf gjort ALLT du kan. Skulle väl säga att du inte behöver betala hur som helst.

Är problemet kvar även fast du har kopplat direkt på Telias arbete så att säga så är det ju absolut deras problem. Försvinner problemet helt och hållet skulle jag isf säga att elektrikern som utförde arbetet ska stå för eventuella kostnader som Telia slänger på dig då det är deras undermåliga arbete som gjort att du sitter i sjön.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag hade/har ett jack där tele kommer in i byggnaden, det var mitt första jack från början och även där strulade modemet. Men som sagt, jack fick ändå IT ett litet tag, typ 2 dagar, därefter har det varit radioskugga i 1 vecka nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte lossa kåpan på ditt förstajack och lossa på kablarna som går vidare och sedan testa i det , då utesluter du att nått i huset påverkar, ja såvida inte nån spikat i kabeln som går till förstajacket eller nått liknande, vilket skulle kunna hänt om det är nybyggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har testat den inkopplingspunkt som telia försåg mig med från början så i min mening är det inte "i" huset som felet ligger. Jag tror att det antingen är min utrustning eller telias inkoppling. Men jag vet inte vad ni tror/tycker jag ska göra.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är huset anslutet då? är det nya kablar eller gammalt, ja sista biten är nytt, men det finns väl nått plintskåp nånstans i närheten, är det nydraget eller gammalt?
Har du kollat om ditt förstajack bryter bort allt annat som sitter efter det, annars funkar inte filtren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.