Ny gaming-laptop från PC-Konsulten. Behöver lite råd om komponenter.

Permalänk
Medlem

Ny gaming-laptop från PC-Konsulten. Behöver lite råd om komponenter.

Hejsan SweC läsare.

Jag har insett att en kraftfullare laptop fyller rollen jag använder "Släpbar" i signatur mycket smidigare och tänker därför sälja den och istället skaffa mig en vass laptop från (Troligen) PC-Konsulten lite senare i sommar.

Laptoppen som jag i fråga tittar på heter X-256B.

Problemet är att jag inte har en aning om vilken CPU eller typ av skärm jag ska ta, förutom att CPUn ska vara en 4-kärnig.

På CPU fronten ser det ut som sådant:

I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W +1 000,00 kr

I7 3720QM | 2,6-3,6 GHz 6 MB, 45 W +2 100,00 kr

I7 3820QM | 2,7-3,7 GHz 8 MB, 45 W +3 800,00 kr

I7 3920XM | 2,9-3,8 GHz 8 MB, 55 W - överklockningsbar +8 500,00 kr

Och då är det nummer 1 och 2 jag tittar på och undrar om 2an är värd dom extra 1100 kronorna och varför. GPUn som sitter i blir ett Radeon 7970m.

Angående skärmen:

Standard, 1920x1080, 60% NTSC, blank +0,00 kr

Standard, 1920x1080, 60% NTSC, matt +0,00 kr

AUO B156HW01 V7, 1920x1080, 95% NTSC, blank +1 600,00 kr

AUO B156HW01 V4, 1920x1080, 95& NTSC, matt +1 600,00 kr

Är skärmen så bra mycket bättre om man lägger på 1600 Kr? Har även hört att de flesta tycker man ska ha en matt skärm, men då måste jag fråga vad som är för/nackdelar med de båda typerna.
------------------

Annars om någon som läser har ett bättre ställe att köpa en lika kraftig bärbar för liknande pris på så säg gärna till, PC-Konsultens laptops må vara fruktansvärt kraftfulla, men synd nog så är dom även fruktansvärt fula.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

I7 3610QM stödjer inte intel VT-d dvs I/O-enheterna på din dator kan inte virtualiseras via CPU:n. Och om den föregående meningen inte sa dig ett skvatt så är det inte värt 1100kr för att använda funktionen.

vad gäller skärmar ger jag bara ett råd, om du ska spela eller arbeta på datorn välj en matt skärm och om du mest ser på film välj en blank.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Tjo.

Har nyligen beställt precis samma dator.

Körde på den lägsta varianten av i7. Antar att nr 2 är något bättre men då jag fick en bra uppdatering pga att jag beställde en med i5 innan den togs bort så kändes det som att jag lika gärna kunde köra på den.

Matt skärm: mindre reflektioner.
Vanlig skärm: Bättre skärpa.

Vad jag har förstått så ska dessa datorer ha så bra skärm att även som matt så har den riktigt bra skärpa.
Jag valde matt.

Jag mailade PC-konsulten och frågade angående skärmarna.
Som svar fick jag:

"Färgåtergivning är bättre vilket underlättar grafiskt arbete. Procentsiffran anger färgåtergivningen. Betraktningsvinklarna är också bättre. Detta märks även vid dagligt bruk."

Jag kände inte att det var värt det.

Jag personligen älskar utseendet på datorerna.
Avskyr spacade datorer, så den passar mig perfekt.

Valde för övrigt bort dvd och körde 128 SSD samt 500gb på extra hdd, samt windows + kylpasta.
Pris blev strax under 16 000:- .
Ser fram emot 12 juni som f..n.

Hoppas du får en bra upplevelse!

- pj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

I7 3610QM stödjer inte intel VT-d dvs I/O-enheterna på din dator kan inte virtualiseras via CPU:n. Och om den föregående meningen inte sa dig ett skvatt så är det inte värt 1100kr för att använda funktionen.

vad gäller skärmar ger jag bara ett råd, om du ska spela eller arbeta på datorn välj en matt skärm och om du mest ser på film välj en blank.

Det är alltså det, och sedan den lägre klockfrekvensen det handlar om? Hur mycket skulle den något lägre klocken påverka moderna spel allt från Starcraft II till BF3?

Tack för rådet om skärmen, då får det bli en matt!

Skrivet av Anio:

Tjo.

Har nyligen beställt precis samma dator.

Körde på den lägsta varianten av i7. Antar att nr 2 är något bättre men då jag fick en bra uppdatering pga att jag beställde en med i5 innan den togs bort så kändes det som att jag lika gärna kunde köra på den.

Matt skärm: mindre reflektioner.
Vanlig skärm: Bättre skärpa.

Vad jag har förstått så ska dessa datorer ha så bra skärm att även som matt så har den riktigt bra skärpa.
Jag valde matt.

Jag mailade PC-konsulten och frågade angående skärmarna.
Som svar fick jag:

"Färgåtergivning är bättre vilket underlättar grafiskt arbete. Procentsiffran anger färgåtergivningen. Betraktningsvinklarna är också bättre. Detta märks även vid dagligt bruk."

Jag kände inte att det var värt det.

Jag personligen älskar utseendet på datorerna.
Avskyr spacade datorer, så den passar mig perfekt.

Valde för övrigt bort dvd och körde 128 SSD samt 500gb på extra hdd, samt windows + kylpasta.
Pris blev strax under 16 000:- .
Ser fram emot 12 juni som f..n.

Hoppas du får en bra upplevelse!

- pj

Tackar för ditt inlägg!

Personligen gillar jag stilrent, men det får inte gärna bli tidigt 2000-tal vilket på bilderna PC-Konsultens nästan liknar. Sett några fler bilder på nätet?
EDIT: Verkar som dom har uppdaterat bilderna på just den datorn sedan jag senast tittade. Den jag ser nu ser 100 gånger bättre ut!

Vilken av kylpastorna ska man ta? Tänkte en bättre, men vet inte vilken av dom som är den bättre då de kostar lika.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Klockfrekvensen påverkar nog inte spelandet något då det mesta går på GPU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

skulle gå på mx-4 vad gäller kylpasta, Diamond 7 är en medioker produkt enligt min erfarenhet.

sweclockers testade den 2007: http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/8#pa...
du kan hitta mx-2 i testet och man får väl anta att den nyare mx-4 presterar bättre.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.