Bra grafikkort till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Bra grafikkort till mitt moderkort?

Hej, tänkte införskaffa ett nytt grafikkort. Har ingen aning om vad jag bör fundera på men jag vill ha ett kort som kan köra inte överdrivet krävande spel flytande i 1920x1080 upplösning(spel som WoW, Dota2, kommande Diablo 3, All points Bulleting).

Mina specifikationer är:

Min dator är en Alienware Aurora (mm jag vet).

Inter i7 920 2.67ghz (quad)
RAM: 6GB DIMM DDR3
Nuvarande grafikkort: Geforce GTX 260
Moderkort: Alienware 04VWF2
Nätaggregat: Alienware Aurora brukar ha 875w som standard, och jag antar att min är det med. Jag har haft stora problem med att hitta nånstans i min dator (fysiskt) där det står hur många watt den drar eller vilket märke. Alienware är så äckligt svår o plocka isär, men jag kommer inte göra något köp utan att vara säker så låt inte det hindra er från att tipsa om kort.

Jag är väldigt osäker på hur pass "bra" mitt moderkort är och framförallt vilka grafikkort som passar till det. Jag skulle gärna vilja veta vad det starkaste alternativet jag bör kunna satsa på (med mitt moderkort i åtanke) är så att jag kan arbeta mig nedåt beroende på pris.

Sitter på en Benq xl2420t skärm och jag har problem med att få spelen att flyta på, jag tror att det beror på mitt grafikkort eftersom de flöt på bättre med en betydligt sämre (och mindre, 19* vs 24*) monitor. Jag är ute efter ett bra grafikkort som håller länge och gör att spelen flyter på bra på min benq :).

TL; DR: Mitt största problem är att alltså att hitta ett bra grafikkort som passar till mitt moderkort, jag har noll koll på hur det funkar och vad man ska kolla på så några tips på bra grafikkort som passar till min dator hade uppskattats jättemycket.

Tack på förhand.

PS. Jag har haft väldigt svårt att googla fram konkret info om det moderkort jag har :(. Kanske e jag smått efterbliven.

Permalänk

svaret du söker är gtx560ti eller gtx570 om du får det till ett bra pris

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så går nog ett gtx 680 i. Prova mät och se vad du kan få in.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Sålänge ditt moderkort har PCI-E, så kan du i princip stoppa i vilket grafikkort som helst som har PCI-E.
Och det är det som gäller idag, så det är bara att välja och vraka.
Sitter du på en 800w + PSU så är kraften inget att oroa sig över.
Bestäm dig för hur många pengar du är villig att lägga på ett nytt grafikkort, sen är det bara att slå till.
Förutsatt att du har plats för det i din låda.

Jag skulle välja ett HD 6870, eller HD 6950, prisvärda kort som ger dig ett ordentligt lyft.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att skaffa ett sådant kort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751040#extra. Vid systemkrav ser jag att det kräver 6-stifts + 8-stifs strömkontakter. Jag har kollat i min dator och det verkar som om jag har 6pin kablar, kommer det utgöra något problem?
Tror ni att ett sådant kort hade funkat till mitt system ^^? Är det en bra "framtidsinvestering"?